مدیر مسئول یالثارات: اشتباه کردهام!
کد خبر :
۲۶۷۹۶
بازدید :
۳۹۹۱
فرادید | مدیر مسئول نشریه یالثارات رسما با درج یادداشتی بابت انتشار مطلبی با عنوان سونامی آلبالوهای جنسی چگونه به بازار آمد عذرخواهی کرد و نوشت: اینجانب به عنوان مسئول نشریه صریحاً اقرار دارم، اشتباه کردهام در انتشار مقالهای با عنوان «سونامی آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد»؛ هر چند این اشتباه در خروج از کلی گویی و صرفاً منحصر در برخی جملات آن مقال بوده باشد.
نشریه رسمی انصار حزبالله، چندی پیش در مطلبی با عنوان "سونامی کثیف آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد" ضمن حمله چندباره به محتوای فیلم فروشنده، با ذکر داستانی به زعم خود از آنچه "مثلث عشقی و کثیف سه تن از اهالی سینما" میخواند، گزارش کرد.
گرچه برای شخصیتهای داستان منتشر شده اسامی مستعار به کار رفته - شهرزاد، قباد و فرهاد- (شخصیتهای سریال شهرزاد) اما ارجاعها بیش از آن روشن هستند که مخاطبان متوجه اتهامهایی که نویسنده به ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی نسبت داده نشوند.
پس از این انتشار این مطلب در واکنشی غیرمستقیم، ترانه علیدوستی با انتشار تصاویری از اصغر فرهادی و مانی حقیقی در صفحه شخصی خود در توییتر و اینستاگرام، این دو نفر را در حکم اعضای خانواده خود خواند و از حمایت و همراهی آنها قدردانی کرد.
مانی حقیقی در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی که یکشنبه شب، ۲۸ شهریور در تهران برگزار شد، مطلب مورد بحث را "هم فکاهی و هم هرزهنگاری" دانست و از شکایت خود، اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی از یالثارات خبر داد. او با بیان این که "روی کمک و همیاری مسئولان" چندان حساب نمیکند، نه تنها از اهالی سینما بلکه از همه مردم خواست پیگیر برخورد با این نشریه باشند. امروز اما مدیر مسئول نشریه یالثارات به خاطر انتشار ان مطلب عذرخواهی کرد.
عبدالحمید محتشم، مدیر مسئول یالثارات
در این متن آمده است:
امروزه روز، در شرایطی هستیم که هیچ ملاحظهای موجب چشم بستن بر فساد سرریز شده در عرصه سینما و فیلمسازی نیست بلکه به عکس، تقلای بیهوده و جد جهد حامیان فساد در سینما، بیش از گذشته حساسیت برانگیز و به تبع ان مقابله برانگیز شده و قطع ریشههای فاسد و مجازات مشروع مفسدان را ایجاب خواهد کرد.
در این فرآیند طولانی اما ضروری، اگر چه شأنیت برخورد با دستگاه قضاست قانوناً اما مقابله انقلابی گسترده همچنان اصل است و این محاکم قضایی هستند که میتوانند در این مقابله سهیم و در صورت احراز لیاقت و اهتمام لازم، ایفاگر نقش اول باشند. کارکرد سینمای کنونی، جز مواردی استثنایی، مصداق تباهی و به هلاکت کشاندن نسل است و طبعاً حکم آن از دیدگاه مبانی مکتب واضح است و آشکار. و همگی مکتب باوران انقلابی، در قبال احکام مسلم شرعی مکلف و مسئولند و قطعاً در زمره چنین افرادی، هستند کسانی که با پذیرش پرداخت هزینه لازم، در افشا و تنبیه سرپنجههای فساد تردید نکنند؛ چرا که وزانت انقلاب و آبروی نظام اسلامی، بازیچه مفت و رایگان نااهلان نیست.
اینجانب به عنوان مسئول نشریه صریحاً اقرار دارم، اشتباه کردهام در انتشار مقالهای با عنوان «سونامی آلبالوهای جنسی چگونه به سینما آمد» در صفحه ادب و هنر یالثارات مورخ 95/06/10. هر چند این اشتباه در خروج از کلی گویی و صرفاً منحصر در برخی جملات آن مقال بوده باشد. زیرا شأن ذاتی نظام مقدس جمهوری اسلامی، بسی برتر و منزهتر از آن است که در فضای آن، نشریهای از خط قرمز حیای نوشتاری-ولو اندک-عدول کند، هر چند انگیزهاش هشدار نسبت به ورطه عفونت بار زشتی فساد سر ریزه شده و نهی از منکر باشد. چه آنکه بیان هر واقعیتی، الزاماً مطابق حیا و شرم نیست.
نکته مهم در این میان، اما آنکه، لازمه این اقرار و اعتراف، بدهکاری و عذرخواهی به احدی جز دستگاه قضای نظام اسلامی نیست؛ زیرا مقاله موصوف هرگز متعرض هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نشده اما در عین حال هر کس گمان میکند در آن مقال تعرضی به وجهه و آبروی او روا شده، شرعاً و قانوناً مجاز به طرح شکایت و اقامه دعواست، اگر چه قصاص قبل از جنایت و هوچیگری محفلی و رسانهای با اغراض خاص نه مفید است و نه مؤثر که در همه حال نکوهیده و جز دفع فاسد به افسد نیست.
قابل تذکر است خطایی که ذکر آن رفت، در عین حال احیاناً در مقایسه با کسانی که به رغم مسئولیت در این عرصه، به جای نهی از منکر، تبلیغ منکر میکنند و هم آنهایی که آگاهی به منکر دارند، و نهی آنان مؤثر و مفید خواهد افتاد اما نگرانند مبادا بر دامن کبریاشان گردی نشیند و حتی آحاد مردمانی که همه روزه صدای تظلم خواهی به جان آمدگان از فساد اجباری را میشنوند، اما خم به ابرو نمیآورند. باید گفت: این خطا از صد صواب اولیتر است. چه آنکه قاعدان عافیت طلب، اساسا ورودی در این وادی ندارند تا لازم باشد غبار ره بنشانند.
و کلام آخر آنکه دایره تحمل و نجابت حتما محدود به حدی معین است و رد ستمگری در تعاملات اجتماعی در همه حال مقرون بر نفی ستم پذیری است.
۰