واکنش بی‌سابقه به اتهامات یالثارات

پس از اتهامات غیراخلاقی که در نشریه یالثارات درباره سه سینماگر ایران و در امتداد سلسله مطالبی علیه سینماگران منتشر شد، سینماگران پس از اندکی سکوت، اکنون واکنش‌های بی‌سابقه‌ای نسبت این اتهامات عجیب و تکان‌دهنده نشان دادند و امروز ابراهیم حاتمی کیا، داود میرباقری، پیمان معادی، مانی حقیقی و مریلا زارعی، خواستار برخورد با این نشریه شدند.

کد خبر : ۲۶۰۸۸
بازدید : ۱۱۵۵۴
فرادید | پس از اتهامات غیراخلاقی که در نشریه یالثارات درباره سه سینماگر ایران و در امتداد سلسله مطالبی علیه سینماگران منتشر شد، سینماگران پس از اندکی سکوت، اکنون واکنش‌های بی‌سابقه‌ای نسبت این اتهامات عجیب و تکان‌دهنده نشان دادند و امروز ابراهیم حاتمی کیا، داود میرباقری، پیمان معادی، مانی حقیقی و مریلا زارعی، خواستار برخورد با این نشریه شدند.

دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در حالی امشب به میزبانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد که سینماگران پس از اندکی سکوت در قبال توهین‌های نشریه یالثارات، واکنش‌های بی‌سابقه‌ای نسبت به آخرین اتهام زنی این نشریه که در تاریخ مطبوعات ایران بی‌سابقه بوده، نشان دادند.

نشریه یالثارات در مطلبی، اتهامات عجیب اخلاقی و جنسی را متوجه ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی کرده بود که هرچند اسامی تا حدودی تغییر داده شده بود، آنچنان مشخصات دقیقی برای هر یک از این اشخاص ذکر شده بود که هر شخصی با اندک آگاهی فرهنگی و سینمایی به مضمون این متن پی می‌برد؛ اتهاماتی که در صورت اثبات نشدن از طرف مدیران یالثارات، نیازمند اجرای حد خواهد بود.

شدت این اتهامات آنچنان بی‌سابقه و غیرقابل دفاع بود که در روزهای اخیر، حتی گروهی از روزنامه نگاران تحت عنوان روزنامه نگاران و فعالان موسوم به حامیان فرهنگی انقلاب نیز مطرح شده بود؛ اما در نهایت این نشریه همچنان به فعالیتش ادامه داده است.

در این جشن مانی حقیقی در غیاب لیلا حاتمی و به نمایندگی از او برای دریافت جایزه روی صحنه آمده بود، از شکایت از یالثارات توسط او، علیدوستی و فرهادی سخن به میان آورد اما این آغاز بحث بود.

مانی حقیقی روی صحنه آمد، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: «در طول چند روز گذشته، تعداد زیادی از همکارانم و مردم از طریق های مختلف بابت مطلب هفته گذشته یالثارات از من، ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی دلجویی کردند. خواستم مژده دهم که ما سه نفر در این مدت با هم در تماس بودیم و تصمیم گرفتیم، اعتراض خود را به این مطلب در قالب یک شکایت کیفری پیگیری کنیم.»

حقیقی تأکید کرد: «اما صرفا وقت شما را به این خاطر نگرفتم. این حرف ها جایش در جشن و هیچ جا نیست؛ اما محفلی صمیمی تر از این مطلب سراغ ندارم. انگیزه ما تکذیب این مطلب نیست چون کذب محض تکذیب ندارد و این نکته هم جالب است، نشریه ای که مجوز دارد پشت نام امام حسین و پشت نقاب انصار حزب الله چنین فکاهیات و هرزه نگاری هایی را منتشر می کند. اما نکته اینجاست که ما حاضر نیستیم در جایی زندگی کنیم که نقد بر اساس قلدری چاپ می شود».

این کارگردان سینما در عین حال از مردم و مسئولان درخواست کمک کرد: «ما به تنهایی نمی توانیم این کار را به سرانجام برسانیم، نیاز به همکاری همه ایرانیانی داریم که فکر می کنند این برخورد غلط است، صرفاً روی کمک مسئولان حساب نمی کنم، البته خوشحال می شوم وزارت ارشاد و رئیس قوه قضاییه در این رابطه کمک کنند؛ اما از شما کمک می خواهیم. نشریه یالثارات سندی درباره این کذبیات ندارد اما ما سند محکمی درباره بی اخلاقی آن ها داریم که با انتشار این متن خود آنها به ما دادند».

ابراهیم حاتمی‌کیا نیز که جایزه بهترین کارگردانی جشن منتقدان را به دست آورده بود، روی صحنه در اعتراض به «یالثارات»، ادبیات آتشینی به کار بست و گفت: «آقای حقیقی شروع کرد و موضوع برای من دست دوم شد. می خواستم بگویم قسم به قلم. عزیزان اینجا صاحب قلم و اندیشه و محترم اند. دیروز خبردار شدم و دیدم حرمت قلم اینقدر زایل می شود، جز اینکه همه باید به این واکنش تندی داشته باشیم نیست. نمی دانم این خشونت از کجا می آید؟ این قلم در خلوتگاه خودش هم چنین چیزهایی نباید بنویسد.»

حاتمی‌کیا افزود: «متأسفم در کشوری زندگی می کنم که با اسم حسین و خون حسین (ع) این‌چنین بازی می شود... من کم نواخته نشدم از این مجله؛ از زمانی که یک برگ بیشتر نبود. یادم است نماز جمعه می‌رفتم و می‌دیدم ورقه‌هایی پخش می‌شود و می‌دیدم برگه برای یالثارات است که دارد مثلاً مرا افشا می‌کند که یک کار انحرافی انجام می‌دهم. این حرف شاید برای 20، 25 سال پیش است که حالا به اینجا رسیده‌اند. اگر (یالثارات) معذرت نخواهند یا جامعه اهل قلم واکنشی نشان ندهد به نظرم این بی غیرتی است!»

پیمان معادی چهره بعدی بود پس از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، این بحث را داغ نگه داشت و خطاب به مانی حقیقی اظهار داشت: «می دانی که سالهاست خانوادگی با تو ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی رابطه خانوادگی دارم. اینجا به نمایندگی از سینمایی که آدم هایش بسیار با شرافت است، می گویم تمام قد از شما شرف و نجابت‌تان دفاع می کنم و نوکر شما سه تا هم هستم. درود به شرف شما آقای ابرهیم حاتمی کیا».

در همین شرایط داود میرباقری کارگردان سینما و تلویزیون کشورمان نیز در این رابطه شدیدترین نقد را تا بدین جا مطرح کرده و گفت: «شرایطی که این نشریه به وجود آورده، شرم آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود، امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جرأتی می‌کنند و هتاکی می‌کنند. ما توقع داریم که بزرگان و مسئولین ورود کنند. این نشریه دل همه ما را شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند همه متضرر می‌شوند».

در همین شرایط، مريلا زارعى نیز امشب در اختتاميه جشنواره چهل چراغ نسبت به عدم برخورد با «یالثارات» نقدهای جدی مطرح کرد و در همین ارتباط گفت: «چرا در اين مملكت نشريه‌اى چاپ مي شود كه توهين و پرده درى مي كند».

یالثارات جواب داد
واکنش ارگان خبری انصار حزب الله به اتفاقات اخیر را می خوانید: انتشار توبیخ‌نامه برخی دوستان علیه هفته‌نامه یالثارات، بهانه شد جهت عرض سلامی و کلامی، بدان دلیل که ما امضاکنندگان ذیل توبیخ‌نامه را برادران محترم و خواهران محترمه خویش پنداشته و علیهذا به رسم اخوّت دینی و مرامی، انتقادات به حق عزیزان را به دیده منّت نهاده و مواردی که از سر غفلت و یا سهوغیرعمدی بر قلم نویسنده رفته و موجب رنجش آن عزیز و رواداشتن نسبت‌ها و واژه‌های نامهربانه در حق برادران خود در یالثارات شده را گوشزده می‌کند؛ تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

در همین ابتدای سخن متذکر می شود، هر آنچه را در این نوشته متعرض نقد آن نشده‌ایم لابد مورد پذیرش و طبعاً مورد امتنان ماست و اما موارد شایان نقد:

۱- در توبیخ نامه سخن از حرمت قلم و سوگند ذات باریتعالی برآن رفته است که باید بر آن افزود که همو خود صاحب برترین قلم است. چه آنکه «علّمه البیان» به انسان است چه بیان با بنان و قلم «علّم بالقلم» و چه بیان شفاهی و علیهذا شایسته نیست خداوندی که خود منشأ و آفریدگار احسن‌البیان است مغفول و خود ما جاعل حد افراط و تفریط قلم شویم. چنانچه قلم و بیان خداوندی هم خود. هم آموزگار کرامت است و هم شکافنده و زداینده هر آنچه زشتی و پلیدی است با همان احسن‌البیان، و اینکه دوستان هیچ‌گاه قلم بر ناسزا ناصواب نرانده‌ا‌ند، با عرض پوزش فیه بحث؛ چرا فراموش کرده‌ایم که سایت منتسب به فلان رجل سیاسی که برخی دوستان ما از قلمزنان ثابت یا موسمی آنند خود به کراّت و مراّت مرتکب استهزا و حرام شرعی - حسب نظر اجتهادی فقیه متفکرآیت الله حائری شیرازی- شده است و هنوز نیز بر این‌ وتیره اصرار دارد و در داستان چاپ عکس‌های رنگی سینماگران جشن حافظ نیز با تعریف و تمجید سنگ تمام گذاشت و بسی دامنه اشاعه تباهی و مدُپرستی گشود! وانگهی مگر بسیاری از دوستان مستقیم و غیرمستقیم از ایادی و کارگزاران حوزه هنری نیستند و با سکوت توجیه ناپذیر خود مهر تأیید مسبّب بر یکی از بی‌سابقه‌ترین فیلم‌های فسادخیز و شرم‌انگیز نشدند کجاست انتقاد جدّی و دوری از محافظه کاری دوستان!

۲- این چه سخنی است که دوستان یالثارات نام مبارک سیدالشهداء(ع) را یدک می کشند. این چه بخل ناروایی است در قبال برادرانی که سالیان دفاع مقدس در ذیل همین شعار مقدس شهید و ناقص العضو شدند و بقایای آنان هم اینک به نشانه التزام به آن مشی و مرام به این شعار وفادارند.

۳- تهمت اوج گیری ادبیات سخیف و غیر دینی در یالثارات که هیچ نشانی از رعایت اخلاق و ادب ندارد متأسفانه در قوطی هیچ عطاری جز لای پر قبای دوستان به اثبات نرسیده. آیا مبالغه و یک کلاغ، چهل کلاغ کردن، مصداق نقد منصفانه است. آنچه دوستان غفلتاً از کوه کاهی ساخته‌اند به فرض اثبات جز دو سه مورد بیش نبوده که طبعاً آن هم در صورت ادعای شاکی خصوصی در محکمه قضایی، صحت و سقم آن برملا خواهد شد.

گفته شد نسبت ناروا به هنرمند! کدام هنرمند. مگر بهره گیری از اسامی غیرواقعی بازدارنده از تحقّق نسبت به شخص معین در عرف روزنامه نگاری نیست.

۴- متأسفانه، واژه‌های مظلوم، قذف و خلاف شرع بدون توجه به وقوع و موضوعیت داشتن آن نقل و ثبات برخی شده که اساساً با فرهنگ دینی و شرعیات میانه چندانی نداشته‌اند و دوستان منتقد ما نیز از این خوان نعمت بی بهره نمانده‌اند!

۵- دوستان عزیز ما خود را متولیان «سعی در حل منطقی مسایل در جهت بهبود وضعیت فرهنگ» پنداشته‌اند و با اعتماد به این توانمندی -لابد انحصاری خود- رویه یالثارات را مشکوک قلمداد می‌کنند. آیا غنودن در زیر باد ارگان‌هایی که بر خلاف اهداف انقلابی و قانونی خود، جفای فاحش وذنب لایغفر در حق فرهنگ و اخلاق ومسلمین مرتکب می‌شوند، را لابد باید نشان صدق پندار دوستان بدانیم، خدا نیاورد روزی را که در اثر اصرار دوستان ادعاها و تهمت‌های به ناحق آنان در بوته عدالت و انصاف آقایان محک بخورد.

۶- آیا در عالم واقعیت عشه‌ای از قلم شهیدآوینی در قلم دوستان به چشم می‌آید؛ کسی که همواره علیه انحراف و مفاسد بی هنران مفسد و مقلّد سینمای مستهجن غرب می‌خروشید.

۷- به خلاف زعم دوستان، قلمزنان یالثارات عده‌ای هتّاک و بی‌ادب نیستند و اما چنین هم نیست که عرصه فرهنگ و هنر، ملک طلق و تیول انحصاری دوستان باشد.

گویا نویسنده توبیخ نامه علیه یالثارات، قوه قضائیه را با«قوه پهلوائیه» اشتباه فرموده باشند. قوه قضائیه با آن همه دغدغه‌ها و پرونده‌هائی که سرنوشت اقتصاد و معیشت مردم و آبروی انقلاب در گرو دادرسی مجدّانه و وقت‌بر آن است، بعید است فرصتی برای شنیدن هیاهوی خارج از گودنشینانی که فرمان لنگ کردن متحکّمانه و بدون طی مراحل دادرسی یالثارات صادر می‌کننند را داشته باشد.

درپایان، ذکر خاطره‌ای از رهبرمعظم انقلاب اسلامی، عبرت‌آموز همه ما و شماست. عده‌ای از فعالان مجموعه‌های حزب‌اللهی در تهران طوماری در حاشیه مراسم۲۲بهمن به امضای جمع بسیاری راهپیمایان تهرانی رسانده بودند که در آن از شورای نگهبان خواسته شده بود، برای انتخابات مجلسِ آن دوره صلاحیت لیبرال‌ها و تکنوکرات‌ را رد کند. حضرت آقا با مشاهده این مضمون، علیرغم امضای کثیر ذیل طومار، فرموده بودند شما نباید با شورای نگهبان اینگونه سخن بگوئید، زیرا شورای نگهبان به مّر قانون عمل می‌کند و نه خواست بنده و شما. آنگاه فرموده بودند، «شما باید از شورای نگهبان بخواهید با شجاعت مسئولیت‌های قانونی خود را ایفا کند.»

روابط عمومی هفته‌نامه یالثارات‌الحسین(ع)
علیرضا عبداللهی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید