فرادید | صفحه نخست - فرهنگ و هنر

Faradeed

هوشنگ گلشیری و ادبیاتِ بدون ژست

هوشنگ گلشیری و ادبیاتِ بدون ژست

کارگاه ادبی ِگلشیری یا به‌قولِ اقارب او، داستان‌خوانی بر سر جمع، که مورد نقد و عتاب داستان‌نویسانِ تازه‌رسیده بود، خیلی زود به نسخه‌ای بدل شد که داستان‌نویسانِ «جوانمرگ» -که یکی دو رمان یا داستانِ درخور بیشتر نداشتند، برای خود پیچیدند.
شاعر قطعه

شاعر قطعه "گل یخ"؛ زندگی و زمانه مهدی اخوان لنگرودی

مهدی اخوان لنگرودی زاده ۱۳۲۴ در شهر لنگرود است. پدرش صاحب کارخانه چای بود. او  دوران کودکی، تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر گذراند. در سال ۱۳۵۱ از دانشگاه ملی ایران در رشته جامعه‌شناسی فارغ‌التحصیل و برای اخذ مدرک دکتری راهی وین شد. نخستین دفتر شعرش با عنوان «سپیدار» در سال ۱۳۴۵ با مقدمه محمود پاینده لنگرودی چاپ شد. از دیگر آثار شعری او  می‌توان به «چوب و عاج» ۱۳۶۹، «آبنوس بر آتش» ۱۳۷۰، «خانه» ۱۳۷۵، «سالیا» ۱۳۷۸ و «گل یخ» (برگزیده اشعار) ۱۳۷۸ اشاره کرد.
هوشنگ سیحون؛ پدر معماری مدرن ایران

هوشنگ سیحون؛ پدر معماری مدرن ایران

طراحی آرامگاه ابن سینا، نخستین اثر معماری این هنرمند صاحب سبک به شمار می‌رود، این بنا به سبک معماری «قرنی» که بوعلی سینا در آن زندگی کرده بود از روی قدیمی‌ترین بنای تاریخ‌دار اسلامی یعنی برج گنبد قابوس در شهر گنبد کاووس اقتباس شده است.

"زیر خاکی" سریال محبوب رمضان ۹۹؛ چرا دیگر سریال‌ها موفق نبودند؟

سریال «بچه مهندس ۳» به کارگردانی "علی غفاری" از شبکه دو سیما، «سرباز» ساخته "هادی مقدم دوست" از شبکه ۳ و سریال «پدرپسری» به کارگردانی "محمدرضا حاجی‌غلامی " سه سریال پخش شده دیگر رسانه ملی در ماه رمضان امسال بودند که موفقیت چندانی نداشتند. البته ساز ناسازگاری مردم با سریال‌ها از همان روز‌های اول کوک شد.
پرویز کلانتری؛ نقاش نوگرا

پرویز کلانتری؛ نقاش نوگرا

او از سال ٤٧ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعال بود و در همان ابتدای ورود به کانون، برای گذراندن یک دوره آموزشی به ایالات متحده آمریکا فرستاده شد.
ناصر تقوایی؛ کارگردانی همیشه منتقد

ناصر تقوایی؛ کارگردانی همیشه منتقد

او را یکی از با استعدادترین فیلمسازان موج نوی سینمای ایران می‌دانند و آشنایی او در جوانی با ابراهیم گلستان و فروغ فرخزاد در شکل‌گیری ناصر تقوایی بی‌تاثیر نبوده است.
خیامِ شاعر یا ریاضی‌دان؛ چهره مبهم تاریخ!

خیامِ شاعر یا ریاضی‌دان؛ چهره مبهم تاریخ!

نوآوری‌های بیانی خیام هم که البته با شیوایی سخن او در ارتباطی ناگسستنی‎ است، اهمیت دارد؛ چنانکه بسیاری او را به سبب بدعت‌ها و خلاقیت‌های بیانی‌اش با حافظ و سعدی قیاس می‌کنند.
حسن احمدی گیوی؛ ازفن نگارش تا هنر نویسندگی

حسن احمدی گیوی؛ ازفن نگارش تا هنر نویسندگی

دکتر احمدی [گیوی]مدت پنجاه سال در مؤسسه لغت‌نامه دهخدا کار کرد و حدود یک‌دهم لغت‌نامه از زیر دست او بیرون آمد؛ به‌طوری که می‌توان گفت: در تألیف لغت‌نامه دهخدا از همه مؤلّفانِ آن بیشتر سهم دارد».
ادبیات بحران

ادبیات بحران

ادبیات در مواجهه با بحران کرونا، دو نوع برخورد داشت؛ یک برخورد گفتمانی و یک برخورد غیرگفتمانی. در «برخورد گفتمانی» بر ضرورت خواندن آثاری که به‌طور مشخص تداعی‌گر وضعیت‎های بحرانی همچون بیماری‎های فراگیردار بود و در «برخورد غیرگفتمانی» بر بی‎توجهی و فراموشی بحران کرونا تأکید شد.
پرویز مشکاتیان؛ پدر سنتور ایران

پرویز مشکاتیان؛ پدر سنتور ایران

مشکاتیان به جز فراگیری سینه به سینه موسیقی سنتی ایرانی، یادگیری هارمونی، آهنگسازی و ارکستراسیون و آشنایی با موسیقی علمی را از طریق موسیقدانانی، چون مهدی برکشلی و محمد تقی مسعودیه ادامه داد.
مافیای اکران

مافیای اکران

در نتیجه سهولت تماشای فیلم در خانه، آن‌ها را نسبت به سالن‌های سینما بی‌علاقه کرده است، با این حال تصور می‌شد که ۲۰ یا ۳۰ سال آینده فیلم‌ها به شیوه‌های جدیدی نمایش داده شوند، اما کرونا ناخواسته این پروسه را جلو انداخت.
پرطرفدار