شهری برای همه
بهطور کلی، تجربه زنان از شهر با تجربه مردان از شهر متفاوت است؛ برای مثال، زنان ممکن است نسبت به مردان غریبه در وضعیتِ فوقِ-هشیار باشند یا تصمیم بگیرند اصلاً از خانه خارج نشوند. در دوبلین، ۳۶درصد از زنانی که در یک نظرسنجی شرکت کرده بودند، گزارش دادند که در هنگام قدم زدن در خیابانهای اطراف خانه در هنگام شب احساس ناامنی میکنند. این درحالی بود که فقط ۱۳درصد از مردان چنین احساسی داشتند. در هونیارا، پایتخت جزایز سلیمان، ۹۳درصد از دختران در یک مصاحبه گروهی گفته بودند که در امکان عمومی احساس ناامنی دارند.
اعتیاد و نظم طبیعی جامعه
اعتیاد پدیدهای است که باعث میشود نظم اجتماعی مدام خودش را جابهجا کند. تسلط و تعصب خاص پیدا نکند. ازاینرو است که میگویم بهلحاظ تئوریک میتوان به اعتیاد نگاه مثبت داشت.
آیا هیچ زنی میتواند بین زندگی خودش و دغدغههایی که برای فرزندش دارد، توازن ایجاد کند؟
تصویر اسطورهای از مادر، زنی است که در سوگ فرزندِ از دست رفتۀ خود نشسته است. مثل تصویر مریم مقدس در مسیحیت که پای صلیب پسرش عزاداری میکند. اما مادران فقط با مرگ نیست که فرزندان خود را از دست میدهند، آنها از همان لحظۀ تولد، درگیر اندوهی میشوند که دست سرنوشت برای فرزندانشان رقم خواهد زد. فرزندانی که ممکن است مادر را از یاد ببرند، پرخاشگر یا معتاد شوند، یا ناخواسته در دام فقر و تبعیض بیفتند.
تصویرِ قالبیِ ما از زمستان، یعنی آسمان برفی و خانههایی که شانههایشان زیر برف خم شده، تنها در باریکۀ کوچکی از نیمکرۀ شمالی کرۀ زمین ممکن است پدیدار شود. در واقعیت، زمستان اسم واحدی است برای تنوع بسیار زیادی از موقعیتهای طبیعی. از دمای ۲۰ درجهایِ مناطق همجوار استوا بگیرید تا یخبندانهای خشکِ قطبی. گذشته از اینها، با آغاز تغییرات وسیع اقلیمی باید منتظر دگرگونیهای بیشتری در تصور ذهنیمان از زمستان باشیم.
مطالعاتی که در آن زمان در یوگوسلاوی انجام شد نشان داد که مردم اغلب کمربند را روی شانه خود آویزان میکنند، اما قفل کمربند را نمیبندند. این به این معنی بود که آنها خودشان را از جریمه شدن میرهانیدند، اما همچنین به این معنی بود که کمربند برای هدفی که طراحی شده بود، استفاده نمیشد.
پهنای باند ذهنی
تلاشها برای مبارزه با فقر معمولاً با سوءتفاهمی بزرگ مواجه است: اینکه فقرا خودشان باید خودشان را نجات دهند.
انتشار مانیفست مصادف شد با خیزش مردم پاریس در ۲۴ فوریه ۱۸۴۸ که سرآغاز رویداد انقلابی در بسیاری از کشورهای اروپایی در آن سال بود و به «بهار اروپا» معروف شد.
معرفی یک کتاب
در عصر شبکههای اجتماعی، معنای حقیقت و زیبایی به کلی تغییر یافته. حال سوال این است که ما باید با این دگرگونیِ مفاهیم، خودمان را وفق دهیم یا خیر؟
بعد معلوم شد قرار نیست مدرسهها باز شود، یک هفته، شاید هم دو هفته، بعد شد یک ماه و در نهایت، تا پایان سال تحصیلی. چیزی نگذشت که فهمیدیم از سفرهای تابستانی هم خبری نیست.
برای اغلب مردم، سرمایهداری برابرنهادی است برای اقتصاد مبتنی بر بازار، اقتصادی که در آن افراد به تولید چیزهایی مبادرت میورزند که قرار است به میانجی دستهای از توافقات اختیاری به اشخاص دیگر فروخته شوند.
زنان بیخانمانی که پابه پای مردان در پاتوقها دل به دود میسپارند تا همه حفرههای روح آسیب دیده خود را با آن پر کنند. بریدن از خانواده و جامعهای که نمیتواند حمایتشان کند، کار را برای آنها سختتر میکند.
عضو انجمن علمی روانپزشکان ایران، شایعه را محصول کنجکاوی مردم و نیز خلاء اطلاعرسانی صحیح در جامعه دانست و ارتقا سواد رسانهای را از جمله راهکارهای خنثی کردن این معضل اجتماعی عنوان کرد.
حالا دیگر بسیاری از شما خوانندگان حتماً چیزهایی دربارۀ مدلسازی شیوع بیماریهای عفونی یا «نرخ شیوع» ۱ شنیدهاید که مفهومی است در علم ریاضی و نشان میدهد که هر مبتلای جدید، بهطور میانگین، چند نفر دیگر را آلوده میکند.
در آن زمان تعدادی از شخصیتهای شناخته شده و پیشرو، همراه با فراماسونها، عضو این انجمن بودند؛ اما به تدریج از سوی منتقدان محافظهکار و مسیحی بیاعتبار شدند تا اینکه گروه کم کم از هم پاشید.
دنیای پیش رو، دنیای اعتمادهای بینفردی در بستر تکنولوژیهای ارتباطی جدید است
اما ازمیانرفتن تدریجی اعتمادِ نهادی تنها بدین دلیل نیست که ساختار و اندازۀ نظامهای نهادی و اعتبار رهبران این نهادها را به چالش میکشیم؛ بلکه بدین دلیل است که اعتماد نهادی برای عصر دیجیتال طراحی نشده است.