فرادید | تأملات - هنر و ادبیات

Faradeed

خالق هری پاتر، جدیدترین کتاب خود را مجانی در فضای اینترنت گذاشت

جی کی رولینگ، خالق مجموعه هری پاتر دو فصل اول اثر جدید خود را روز سه شنبه ۶ خرداد در اینترنت منتشر کرد تا کودکان در دوران قرنطینه بتوانند آنرا بخوانند. این داستان در مورد هیولایی است به نام «ایکاباگ» و مضمون آن حکایت تمثیل گونه‌ای از حقیقت و سوءاستفاده از قدرت است.

شکستنِ طلسم بوف کور!

در تاریخِ ادبیات روایی معاصر ما بی‌تردید «بوف کورِ» صادق هدایت مقامِ یکه‌ای دارد. جدا از موقعیت خاصِ تاریخی آن به‌عنوان نخستین رمان مدرن فارسی، برخی از منتقدان از «جاذبه» این اثر سخن گفته‌اند که هیچ‌یک از آثار ادبی معاصرش و تا اکنون نیز به گردِ آن نرسیده‌اند.

زبان‌ها چگونه تغییر می‌کنند؟

بااین‌حال، مردمان در یک مرحلۀ مشخصی به رنگ‌آمیزی متفاوت آن مصوت‌ها در بستر‌های متفاوت پرداختند، و ازآن‌پس یک تفاوت بود که می‌شد به کارش برد تا بر زمان‌های فعلی متفاوت یا مفاهیم متفاوت دلالت کرد. نتیجه یک نظام جدید کامل بود.

یادگیری زبانی تازه مثل شروع رابطه‌ای عاشقانه است

ادگیری زبانی جدید شباهت زیادی به شروع یک رابطۀ جدید دارد. بعضی‌ها خیلی سریع دوست می‌شوند. برخی دیگر با فرمول‌های جبر و در روز‌های امتحانات پایان ترم، دست در گردنتان می‌اندازند و بلافاصله پس از آخرین روز امتحانات، قدم‌زنان از حافظه‌تان خارج می‌شوند.
وسیع باش و تنها و سربه‌زیر و سخت

صنعت «سخن بزرگان»؛ باران جملات قصار

جملات انگیزه‌بخش بخش جدایی‌ناپذیری از رسانه‌های اجتماعی‌اند، مخصوصاً فیس‌بوک و اینستاگرام که سرتاسر آن‌ها را پیام‌های «پرمغزی» گرفته که اغلب پس‌زمینه‌های شگفت‌انگیزی هم دارند.
نظرگاه مولانا درباره ارتباط تن و جان به روایت مصطفی ملکیان، پژوهشگر فلسفه و اخلاق

دوگانگی جان و تن، از رقابت تا رفاقت

گاهی رقابت بین جسم و روح وجود دارد و گاهی این رقابت تبدیل به رفاقت می‌شود. به تعبیر دیگر گویا اول جسم با روح کاملا با هم مخالفت دارند و بعد از اینکه روح جسم را تخریب کرد، بعد به آباد کردن همین جسمی می‌پردازد که خودش تخریب کرده است.
گفتگو با عباس مخبر

سیطره اسطوره‌ها در دنیای مدرن

اسطوره‌هایی که در نظام‌های فاشیسم و نازیسم و... می‌بینیم. دیکتاتور‌ها و خودکامه‌ها اغلب از «اسطوره‌های اجتماعی» بهره می‌گیرند تا نظم اجتماعی مورد نظر خود را مستقر کنند و جا بیندازند.
درباره ادبیات طنز که به نظر می‌رسد جایگاه چندانی میان روشنفکران نداشته باشد

مساله بغرنج خندیدن

کتاب‌های طنز تالیفی در ایران نیز بیشتر همان نوشته‌هایی است که روزگاری طنزنویسی در مطبوعه‌ای به چاپ رسانده و حالا با کنار هم گذاشتن آنها، سر و شکل کتاب به نوشته‌هایش داده. حاصل این تلاش‌ها البته کیفیات متفاوتی دارد.
شیوه نامگذاری منظومه‌های عاشقانه ادبیات فارسی چه منطقی دارد؟

فلسفه نامگذاری منظومه‌های عاشقانه

نام‌ها در بستری از فرهنگ کنار هم می‌نشینند و چنین فرهنگ اجتماعی که برآمده از روابط اجتماعی و ساختار‌های دست‌ساز بشر، آدم‌ها را با نام‌هایشان به‌هم مرتبط می‌کند.

کافکا و مکتب اکسپرسیونیسم

آفرینشِ ادبیِ فرانتس کافکا در دو دهه نخستِ قرن بیستم با جنبش ادبیِ اکسپرسیونیسم در آلمان همزمانی دارد. اکسپرسیونیسم را در لغت و از دید این جنبش شاید بتوان «بیان عواطف و احساسات درون» ترجمه کرد.

چرا مولوی بعد از هفتصد سال، هنوز فخر ماست؟

درست است که مولانا مسلمان است و بر اسلام خود تکیه و تأکید دارد و پیوسته این تعلق را در مثنوی و زندگینامه‌اش مطرح می‌کند، اما در عین حال، در تجربه عمیق معنوی و عرفانی خود به مرتبه‌ای رسیده است که از «ملت و آیین عشق» سخن می‌گوید
کوندرا؛ زندگی همچون پارادوکس

کوندرا؛ زندگی همچون پارادوکس

شروع «مسخ» بی‌تردید از مهم‌ترین جملات پارادوکسیکال در تاریخ ادبیات است: یک روز صبح، وقتی گرگور زامزا از خواب‌های آشفته بیدار شد، دید که در تختخوابش به حشره‌ای غول‌پیکر تبدیل شده است.

شکل‌های زندگی؛ صد و پانزده سال پس از چخوف

درست است که چخوف در آثارش ناکامی، نامرادی و بن‌بست محیط اطرافش را نمایان می‌سازد و از سستی روشنفکران و ناکارآمدی و رکود و درجازدن آن‌ها پرده برمی‌دارد و طبیعتا چنین مضامینی نمی‌تواند غم و اندوه پدید نیاورد، اما این‌همه چخوف نیست.