پراید بهتر است یا رنو کوئید؟
شاید پراید به لطف خدمت دودههای از عمر سیسالهاش، دیگر زمان بازنشستگیاش فرا رسیده و باید جایش را به یک جوان دهد. اما بهنظر میرسد که با آمدن این جوان دلمان برای همان پیرمرد مظلوم تنگ شود! چراکه این اتومبیل نه تنها قویتر نیست، بلکه بسیار ضعیف تر است، نهتنها ارزانتر نیست، بلکه حدود ۱٫۵ برابر گرانتر است!
کد خبر :
۲۸۵۱۴
بازدید :
۸۰۳۴
شاید پراید به لطف خدمت دودههای از عمر سیسالهاش، دیگر زمان بازنشستگیاش فرا رسیده و باید جایش را به یک جوان دهد. اما بهنظر میرسد که با آمدن این جوان دلمان برای همان پیرمرد مظلوم تنگ شود! چراکه این اتومبیل نه تنها قویتر نیست، بلکه بسیار ضعیف تر است، نهتنها ارزانتر نیست، بلکه حدود ۱٫۵ برابر گرانتر است!
خودروی کامپکتی که از نظر ابعاد حتی از ۲۰۶ کوچیکتر است. روی کاغذ حدود ۱۷ ثانیه زمان نیاز دارید که در حالت ایدهآل از حال سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که البته دراین حالت، تا حداکثر سرعت این اتومبیل تنها ۴۰ کیلومتر بر ساعت فاصله باقی میماند! پس اگر در یک روز آفتابی درکنار خانواده ، شاهد سبقت یک موتورسیکلت از کوئیدتان بودید تعجب نکنید.
کوئید را شاید بتوان یک خودروی شهری اقتصادی دانست ولی نمیتوان برای مسافرت و خارج از شهر به امکانات، قدرت و ایمنی آن اتکا کرد. چطور میتوان از یک پیشرانه ۷۹۹ سیسی ۳ سیلندر و درحالیکه ۴ سرنشین در این خودرو نشستهاند، انتظار یک شتابگیری مطلوب و پیمومدن سربالایی، در یکی از خیابانهای شهر با شیب زیاد را داشت؟
با آمدن این مهمان جدید و توقف تولید پراید، باید برای خرید خودروی جایگزین و البته ضعیفتر از پراید حدود ۱۰میلیون تومان هزینه بیشتری متقبل شوید. با توقف پراید، اینطور که پیداست، تا سقف ۲۵ میلیون تومان حق انتخابی جز تیبا، خودروهای دست دوم و موتورسیکلت باقی نخواهد ماند!
شاید از بابت زبان طراحی این خودرو بهروز باشد، شاید مصرف آن کم باشد، شاید خودروی جمع و جوری با فضای داخلی تقریبا مناسبی باشد و در شهر شلوغی مثل تهران یک گزینه خوب و کارا به حساب آید و شاید دیگر وقت آن رسیده که به فکر جایگزینی برای پراید بود ولی چرا کوئید و قیمت ۳۱ میلیون تومان آن؟ ویژگیهای کوئید به نوعی در خانواده خودروهای کامپکت و اقتصادی نظیر ماتیز و ام.وی.ام ۱۱۰ هم دیده میشود و اگر قرار است این خودروی سه سیلندری کوچک به دنبال رقیب همکلاس خود باشد، باید با این خودروها سنجیده شود. شاید علمی بهنظر نرسد ولی بهطور فرض میتوان ۱۰ میلیونتومان برای خود پسانداز نمود و یک پراید هاچ بک ۲۱ میلیون تومانی تهیه کرد، ارتفاع آن را حدود ۳ سانتیمتر بالا آورد و با هزینه بسیارکمی نیز یک صفحه نمایش برای اتومبیل تهیه کرد، در این حالت حسوحال یک کراساور کوچک به نام کوئید، با مشخصات فنی بهتر و هزینه بهصرفهتر برایتان رقم خواهد زد!
اگر قرار باشد برای خودرویی با این مشخصات ۳۱ میلیون تومان هزینه پرداخت کرد، خب چرا کوئید؟ با اختلاف قیمت ناچیزی میتوان سمت خانواده پژو در بازار رفت که از نظر فنی و کلاس، از جایگاه بهتری نسبت به کوئید برخوردار هستند و البته ایندرحالی است که در صورت ورود کوئید به بازار، قیمت محصولات پژو هیچ تغییری نکند. شاید ورود یک خودروی جدید یک تنوع برای بازار محسوب شود و باعث یک تحول در چهره تکراری شهر شود ولی پارامترهای زیادی در این جانشینی باید دخالت داشته باشند.
با این حال معتقدیم که از پیشبینی تا واقعیت فاصله زیادی وجود دارد؛ همانطور که مدیرعامل رنوپارس اعلام داشته، نمونه برزیلی کوئید حدود ۱۳۰ کیلوگرم در شاسی سنگینتر، ایمن تر و موتور ۰٫۸ لیتری آن سفارشیشده است که با عدد و ارقام نمونه هندی تفاوتهایی دارد و معیار اعداد ذکر شده مربوط به نسخه هندی کوئید است.
شما هم می توانید نظر خود را برای ما ارسال کنید. نظرات شما پس از تایید منتشر میشود.
۰