درباره بحران پل زیرگذر شوش
مدیر پایگاه محوطه میراث جهانی شوش گفت: برچیده شدن پل روگذری که از اواخر آذر ماه از سوی متولیان شهری آغاز شده منافاتی با ضوابط عرصه ندارد.
کد خبر :
۴۹۸۷۶
بازدید :
۱۷۲۲
حسین ارسطوزاده با اشاره به بحران پل زیرگذر شوش افزود: از سالها قبل موضوع تغییر وضعیت تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیرگذر به دلیل مشکلات منظری برای شهر شوش و خطرزا بودن برای تردد شهروندان شوش از سوی مسئولان محلی و به ویژه نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، تحت عنوان مطالبه عمومی مطرح و پیگیری شده است.
وی با بیان اینکه از آن زمان تا کنون با اعلام دلایل و ذکر شرایط عرصه تاریخی در جلسات متعدد شهرستانی، استانی و همچنین رایزنی های گسترده انجام شده در سطح سازمان با تاکید بر طرح جامع شوش منطقی ترین راه حل کاهش ترافیک و حفظ ایمنی شهروندان پیشنهاد ایجاد جاده کمربندی در این شهر تاریخی بوده است، اظهار کرد: این پیشنهاد با اصرار مطرح کنندگان گزینه زیر گذر بر خواسته خود مواجه شده است.
وی با تاکید بر اینکه طی سال های گذشته ایجاد جاده کمربندی بارها از سوی مسئولان میراث فرهنگی استان به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده بود، افزود: این طرح با توجه به هزینه های اجرا و امکان سنجی های صورت گرفته در اولویت های این وزارتخانه قرار نگرفته است.
به گفته مدیر پایگاه جهانی شوش، دلایل عامه پسند ارائه شده از سوی پیگیری کنندگان ایده زیر گذر بر این باور که اگر آثاری هم در محدوده جاده ترانزیت کنونی وجود داشته، در دهه های گذشته در اثر زیرسازی های جاده و احداث پل روگذر موجود از میان رفته و یا آشفته شده، موجب شد تا پس از بررسی در جلسات مشورتی در سطح استان و پژوهشکده ی باستان شناسی برای مطالعه بستر ابتدا از روشهای غیرمخرب همچون ژئوفیزیک، ژئورادار و امثال آن استفاده شود که با حضور متخصصان مربوط مشخص شد به دلیل آلودگی محل، دستیابی به نتایج مفید و قابل بهره برداری ممکن نیست.
ارسطو زاده افزود: از این رو در مرحله بعد مقرر شد تا با هدایت و نظارت پژوهشکده باستان شناسی و انجام گمانه زنی برای شناخت بیشتر بستر موجود نظر نهایی مبتنی بر دستاوردهای این مطالعات اعلام شود. وی با اعلام اینکه گمانه هایی در بخش هایی از محدوده مورد نظر صورت گرفته گفت: برای انجام بررسی های میدانی و مطالعات باستان شناسی هیچ گونه اعتباری دریافت نشده است.
مدیر پایگاه محوطه میراث جهانی شوش مکاتبه رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با وزیر راه و شهرسازی مبنی بر بررسی پیشنهاد طرح ایجاد کمربندی در شهر شوش را به فال نیک گرفت و گفت: امیدواریم با بررسی های کارشناسانه وزارت راه و شهر سازی بهترین گزینه برای مطالبه عمومی شهروندان محترم شهر شوش فراهم شود.
ماجرای تغییر وضعیت تقاطع موسوم به چهارراه شوش و احداث زیر گذر درحالی از سال گذشته در حال پیگیری است که براساس گفته مدیرپایگاه محوطه ی میراث جهانی شوش این چالش در زمان ثبت جهانی این شهر باستانی به اوج خود رسیده بود. ارسطوزاده معتقد است، کارشناسان و مسئولان سازمان که سالهاست با این موضوع درگیر هستند همچنان منطقی ترین راه حل در کاهش ترافیک شهر شوش را ایجاد جاده کمربندی می دانند.
شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمیترین سکونتگاههای شناختهشدهٔ جهان است، احتمالاً به سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد پایهگذاری شده، با وجود اینکه نخستین آثار یک دهکدهٔ مسکونی در آن مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد هستند.
طبق اسناد باستانی شوش از مهمترین و باشکوهترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است و فعالیتهای باستانشناسی در آن ادامه دارد. پرونده محوطه تاریخی شوش در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) که در ژوئیه ۲۰۱۵ در شهر بن آلمان برگزاری شد با موافقت اعضا به ثبت جهانی رسید.
۰