عوارض آزادراهی به میزان 25 درصد افزایش یافت
بنابر اعلام مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور، عوارض آزادراهی در سراسر کشور به میزان 25 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش از اوایل ماه جاری آغاز شده است و تا پایان خرداد، نرخ عوارض تمامی آزادراهها به میزان 25 درصد افزایش خواهد یافت.
درحالحاضر 23 آزادراه کشور در اختیار بخش خصوصی هستند که این افزایش نرخ در خصوص آنها صدق میکند.
بنابر اعلام مدیرکل بهرهبرداری آزادراههای کشور، عوارض آزادراهی در سراسر کشور به میزان 25 درصد افزایش خواهد یافت. این افزایش از اوایل ماه جاری آغاز شده است و تا پایان خرداد، نرخ عوارض تمامی آزادراهها به میزان 25 درصد افزایش خواهد یافت.
درحالحاضر 23 آزادراه کشور در اختیار بخش خصوصی هستند که این افزایش نرخ در خصوص آنها صدق میکند. بخش خصوصی پیشنهاد افزایش 28 تا 30 درصدی نرخ عوارض آزادراهها را ارائه کرده بود.
اما درنهایت میزان افزایش 25 درصد تعیین شد. درحالحاضر این نرخنامه درحال ابلاغ به شرکتهای خصوصی فعال در آزادراههاست و به محض دریافت نامه افزایش نرخ، این افزایش در مورد آن آزادراه رخ خواهد داد.
افزایش نرخ عوارض آزادراهی چه تأثیری دارد؟
نخستین تأثیر افزایش نرخ عوارض آزادراهها را میتوان در تغییر مصرفکنندگان جستجو کرد. بسیاری از مالکان خودروهای تجاری ترجیح خواهند داد بهجای استفاده از آزادراهها، مسیرهای عادی را برای حمل بار خود انتخاب کنند.
نتیجه مستقیم این تصمیم، افزایش تصادفات رانندگی در جادههای قدیمی و نه چندان ایمنی خواهد بود که دههها پیش ساخته شدهاند.
در سوی دیگر بخش خصوصی که 23 آزادراه کشور را در اختیار دارد، از این سبک قیمتگذاری ناراضی است. این میزان از افزایش قیمت کمتر از میزان تورم است و باعث میشود تا میزان سرمایهگذاری برای رسیدگی به آزادراهها کاهش یابد. نتیجه آن کاهش کیفیت راهها در بلندمدت خواهد بود.
عدم افزایش عوارض آزادراهی به میزان کافی، سرمایهگذار بخش خصوصی یا همان پیمانکار آزادراه را از صرف بودجه بیشتر برای بهینهسازی آزادراه منصرف میکند.
بنابراین میزان کیفیت آسفالت مورد استفاده یا مصالح خریداریشده جهت بهینهسازی آزادراهها به مرور افت میکند. به همین دلیل است که امروزه هنگام رانندگی در برخی آزادراههای کشور، حس و حال نخستین روزهای افتتاح این مسیر را تجربه نمیکنید و با انبوهی از ناهمواریهای مسیر روبهرو هستید.
منبع: دیجیاتو