۸ بانک کشور به زودی منحل خواهند شد! +جزئیات

۸ بانک کشور به زودی منحل خواهند شد! +جزئیات

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوردراجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی گفت: چند بانک و موسسه مالی در کشور از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته اند، که پرونده این ها باید سریعا تعیین تکلیف شود.

کد خبر : ۱۶۹۹۶۸
بازدید : ۱۸۵۵

رئیس جمهور در اجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی گفت: بانک‌ها و موسساتی که اضافه برداشت از بانک مرکزی داشته اند، فورا تعیین تکلیف شوند.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوردراجلاس سالانه مجمع عمومی و فوق العاده بانک مرکزی گفت: چند بانک و موسسه مالی در کشور از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته اند، که پرونده این ها باید سریعا تعیین تکلیف شود.

در فروردین 1402 رئیس جمهور گفت: یکسری از بانک ها و موسسات خصوصی و غیر خصوصی هستند که این ها از بانک مرکزی اضافه برداشت دارند و اضافه برداشتشان باعث پایه پولی و افزایش نقدینگی می شود و در نتیجه باعث برهم خوردن نظامات اقتصادی هستند. این باید در یک زمان محدود از بانک مرکزی پایان پذیرد و وضعیت این موسسات هم مشخص شود.

محمدرضا فرزین رئیس بانک مرکزی در اریبهشت 1402 گفت: بانکی هست دو سال، سه سال ناترازاست. این بانک دیگه تراز نمی شود وقتی تراز نشود باید به سمت رزولیشن برود.

وی در 21 آذر1402 گفته بود: 210 همت برای این که کفایت سرمایه، دربانک های خصوصی داشته باشیم. کمبود سرمایه بانک های خصوصی و دولتی درمجموع در حدود570 همت است.

محمدرضا فرزین گفت: ما نزدیک به 8 بانک را در حال حاضربرنامه اصلاح دادیم و اگر نتوانند اصلاحات لازم را انجام بدهند، قطعا باید برویم سراغ استفاده از ماده 39 یا انحلال بانک.

محمد جواد شریف زاده معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد گفت: درسال 1398 بانک مرکزی اختیارویژه ای را از شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا درخواست کرد تا چند بانک ناتراز را تعیین تکلیف کند که یکی از این موسسات موسسه نور بود. متاسفانه درآن دوره بانک مرکزی این تصور را داشت که با گذاشتن هیئت سرپرستی درموسسه نور می تواند این موسسه را احیا کند. به همین جهت چندسال زمان از دست رفت و موسسه نور نه تنها احیا نشد، بلکه ناترازی های موسسه نوربه شکل اضافه برداشت ازمنابع بانک مرکزی افزایش پیدا کرد.

 برخورد با بانک های ناترازماموریتی است که پیش از این هم رئیس جمهور بارها بر آن تاکید داشته است. صحبت از بانکی هایی است که ناترازی آن ها صحبت دیروز و امروز نیست. ناترازی که انباشت آن درسال های گذشته اصلاح آن را نیازمند چند صدهزار میلیارد تومان کرده است.

وعده ای که اجرایی شدن آن در 9 مهر 1402  با انحلال موسسه اعتباری توسعه و ادغام موسسه نوردر بانک ملی زیر نظر بانک مرکزی آغاز شد. مسیری که بانک مرکزی در آغاز آن قرار دارد و تاخیردر برخورد با این بانک ها هزینه های اصلاح رابیشتر خواهد کرد.

رییس جمهور هم سرعت بخشیدن در برخورد با بانک های ناتراز را از مدیران بانک مرکزی مطالبه کرد بانک هایی که تنها یکی از آن ها در فصل بهار امسال بیش از 23 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته است.

منبع: اطلاعات آنلاین

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید