کدام کشورها گران‌ترین و ارزان‌ترین بنزین دنیا را عرضه می‌کنند؟

کدام کشورها گران‌ترین و ارزان‌ترین بنزین دنیا را عرضه می‌کنند؟

در مقاله پیش رو می‌خواهیم کشورهایی را که گران‌ترین و ارزان‌ترین بنزین دنیا را در اختیار رانندگان می‌گذارند خدمت شما معرفی کنیم.

کد خبر : ۱۹۴۳۹۳
بازدید : ۳۸

اگر در پمپ‌بنزین هر کشوری با یک راننده صحبت کنید بی‌تردید او خواهد گفت مبلغ زیادی را برای بنزین پرداخت می‌کند! اما در برخی کشورها بنزین به‌طور قابل‌توجهی گران‌تر یا ارزان‌تر از کشورهای دیگر است. باید دانست مبلغ متوسط بنزین در دنیا ۱.۳۳ دلار به ازای هر لیتر است اما ما تلاش داشته‌ایم در این مقاله ۱۰ کشور با بالاترین قیمت بنزین را بر حسب دلار معرفی کنیم. همچنین در ادامه ۱۰ کشور با ارزان‌ترین بنزین در جهان نیز خدمت شما معرفی شده‌اند. قیمت‌های ذکر شده برای بنزین با اکتان ۹۵ هستند.

کشورهایی با گران‌ترین بنزین دنیا

نروژ

قیمت هر لیتر: ۲.۰۸۷ دلار

47_11zon (21)

دلیل اصلی قیمت بالای بنزین در کشور نروژ به مالیات‌هایی مربوط می‌شود که دولت این کشور روی سوخت اعمال کرده است. از جمله این مالیات‌ها می‌توان به مالیات فروش، مالیات جاده برای حفظ زیرساخت‌ها و مالیات کربن اشاره کرد. مالیات کربن به این خاطر وضع شده که رانندگان را به خرید خودروهای بدون آلایندگی و برقی ترغیب کند. از آنجایی که از ۵ خودروی فروخته شده در این کشور ۴ خودرو از نوع برقی هستند بنابراین استراتژی دولت نروژ جواب داده است.

باربادوس

قیمت هر لیتر: ۲.۰۹۱ دلار

48_11zon (22)

شاید نام باربادوس خیلی به گوشتان نخورده باشد اما این کشور یکی از گران‌ترین بنزین‌ها را در جهان عرضه می‌کند. علاوه بر هزینه خرید بنزین، مالیات‌هایی نیز وجود دارند که بر قیمت آن افزوده می‌شوند.

سوئیس

قیمت هر لیتر: ۲.۱۱۰ دلار

49_11zon (20)

همانند اکثر کشورها، قیمت بنزین در کشور سوئیس در سال ۲۰۲۲ افزایش یافت اما تعدیل قیمت این سوخت نسبت به سایر کشورهای اروپایی دیرتر رخ داد که همین امر باعث شد بسیاری از رانندگان از مرز رد شده و در کشورهای فرانسه یا اتریش که سوخت ارزان‌تری دارند سوخت‌گیری کنند. در مرز سوئیس و اتریش منطقه‌ای وجود دارد که سوخت ارزان‌تری عرضه می‌کند هرچند اکثر رانندگان در این کشور مجبور هستند هزینه مالیات‌های گوناگون روی سوخت را نیز بپردازند. یکی دیگر از فاکتورهایی که روی قیمت بنزین در سوئیس تأثیر می‌گذارد هزینه حمل‌ونقل از دریاست که گاهی به خاطر بالا آمدن سطح آب تأمین بنزین متوقف می‌شود.

لیختن‌اشتاین

قیمت هر لیتر: ۲.۱۸۶ دلار

50_11zon (18)

لیختن‌اشتاین گران‌ترین بنزین را در اروپا عرضه می‌کند. از آنجایی که این کشور فاقد هرگونه ذخیره نفتی است بنابراین هر قطره از بنزین لیختن‌اشتاین وابسته به واردات است و حمل‌ونقل زمینی نیز هزینه عرضه را به‌طور قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. دولت این کشور از طریق فروش بنزین هزینه‌هایی را به‌صورت مالیات دریافت می‌کند.

دانمارک

قیمت هر لیتر: ۲.۱۹۶ دلار

51_11zon (19)

دولت دانمارک از مدت‌ها پیش تعرفه‌های زیادی روی بنزین وضع کرده تا مردم را به استفاده از سایر روش‌های حمل‌ونقل ترغیب کرده و آلایندگی کربنی را کاهش دهد. این سیاست‌گذاری جواب داده و هرساله از تعداد خودروهای صفرکیلومتر فروخته شده در این کشور کاسته می‌شود. هر لیتر بنزین در این کشور با ۲۵ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده عرضه می‌شود و برنامه‌هایی نیز برای وضع مالیات بیشتر روی سوخت گازوئیل از سال ۲۰۲۵ وجود دارد.

هلند

قیمت هر لیتر: ۲.۲۸۵ دلار

52_11zon (19)

دولت هلند تصمیم گرفت پس از دوران کرونا اندکی از مالیات وضع شده روی بنزین را کاهش دهد اما قرار است این میزان مالیات تا سال ۲۰۲۵ دو برابر شود. مالکان پمپ‌بنزین‌ها در مرز این کشور با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند زیرا رانندگان برای پر کردن باک خودروی خود به بلژیک یا آلمان مراجعه می‌کنند چراکه قیمت بنزین در این کشورها بسیار کمتر است. مقامات هلندی نیز می‌خواهند با ترغیب افراد به خرید خودروهای برقی از آلایندگی کربنی کشور خود بکاهند.

ایسلند

قیمت هر لیتر: ۲.۲۹۵ دلار

53_11zon (16)

تمامی برق کشور ایسلند از طریق روش‌های پاک و بدون کربن شامل روش برق‌آبی و زمین‌گرمایی به دست می‌آید. البته ایسلند فاقد ذخایر نفت و بنزین است و بنابراین مجبور به واردات این نوع سوخت است و به همین خاطر قیمت بنزین در این کشور بالاست. البته دولت ایسلند نیز مالیات‌های زیادی را روی بنزین وضع کرده که نتیجه آن بالا بودن قیمت سوخت در کشور یاد شده است.

موناکو

قیمت هر لیتر: ۲.۳۱۷ دلار

54_11zon (21)

تقریباً همه‌چیز در موناکو گران است و سوخت نیز مستثنا نیست. با توجه به برگزاری گرند پری فرمول یک در موناکو و اینکه رانندگان مشهوری در آنجا زندگی می‌کنند، شاید دیدن نام موناکو در لیست تعجب‌آور نباشد. از جمله دلایل گران بودن بنزین در موناکو می‌توان به واردات زمینی سوخت، هزینه بالای زمین و ملک و کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت و وابستگی قیمت بنزین به فرانسه اشاره کرد.

هنگ‌کنگ

قیمت هر لیتر: ۳.۲۱۰ دلار

55_11zon (20)

از آنجایی که قیمت خانه و پارکینگ در هنگ‌کنگ بسیار بالاست بنابراین تعداد خودروها در این کشور کمتر از دیگر کشورهای توسعه یافته است. به همین خاطر و همچنین به دلیل نبود ذخایر عظیم نفت و گاز، قیمت سوخت در این کشور به رقم قابل‌توجهی می‌رسد. وضع مالیات روی سوخت باعث شده خرید خودرو در هنگ‌کنگ خیلی منطقی نباشد و اکثر افراد از سیستم حمل‌ونقل بسیار خوب استفاده می‌کنند. در واقع پر کردن باک سوخت امری لاکچری است که افراد کمی می‌توانند از عهده آن برآیند.

کشورهایی با ارزان‌ترین بنزین دنیا

نیجریه

قیمت هر لیتر: ۰.۴۷۴ دلار

56_11zon (17)

نیجریه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیاست اما تقریباً همه بنزین مصرفی آن وارداتی است هرچند علیرغم این موضوع، سوخت به‌طور تاریخی در نیجریه ارزان بوده است چراکه دولت یارانه‌های زیادی را به رانندگان می‌پردازد تا هزینه‌ها را پایین نگه دارد. البته هرگونه تلاش دولت برای کاهش میزان یارانه‌ها و افزایش قیمت بنزین با تظاهرات بزرگ همراه بوده است. در سال ۲۰۲۳ دولت نیجریه یارانه را حذف و قیمت سوخت را ۲۵ درصد افزایش داد که البته هنوز هم در مقایسه با قیمت جهانی سوخت بسیار پایین است. چند ماه قبل یک پالایشگاه جدید در نیجریه افتتاح شد که می‌تواند تولید بنزین داخلی را افزایش داده و شاید قیمت بنزین را کاهش دهد.

مالزی

قیمت هر لیتر: ۰.۴۳۶ دلار

57_11zon (17)

حدود سه‌چهارم نفت مالزی در خارج از کشور به فروش می‌رسد و بنابراین این کشور می‌تواند بنزین را با قیمت کمتری به رانندگان عرضه کند. البته چنین موضوعی مشکل‌ساز شده و قاچاق سوخت به اندونزی را افزایش داده است. به همین خاطر دولت مالزی در یارانه‌های گازوئیل بازنگری کرده و قیمت آن را بیش از ۵۰ درصد بیشتر کرده است. همچنین برنامه‌های مشابهی برای افزایش قیمت بنزین وجود دارد.

ترکمنستان

قیمت هر لیتر: ۰.۴۲۹ دلار

58_11zon (18)

ترکمنستان جزو کشورهای آسیای مرکزی است که بنزین را با قیمت پایینی عرضه می‌کند. وجود ذخایر بزرگ نفت در این کشور باعث شده عمده نیازهای خود را برآورده سازد هرچند میزان تولید گاز طبیعی این کشور بسیار بیشتر از تولید نفت است. همچنین تمامی پمپ‌بنزین‌های ترکمنستان دولتی هستند.

آنگولا

قیمت هر لیتر: ۰.۳۵۱ دلار

59_11zon (15)

آنگولا پس از نیجریه بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت آفریقاست هرچند از نظر وضعیت پالایشگاه‌ها تعریفی ندارد و بنزین را وارد می‌کند. همین امر منجر به اعطای یارانه‌های زیاد از طرف دولت آنگولا به مالکان وسایل نقلیه در قالب قیمت پایین سوخت شده است. دولت آنگولا به دنبال حذف یارانه‌های سوخت در بودجه سال آینده خود است که نتیجه آن می‌تواند افزایش قابل‌توجه قیمت سوخت باشد.

کویت

قیمت هر لیتر: ۰.۳۴۳ دلار

60_11zon (16)

کویت یکی از ارزان‌ترین بنزین‌ها را عرضه می‌کند که علت آن سیاست حاکمان این کشور در ارائه یارانه سوخت به شهروندان است. تا همین اواخر قیمت بنزین در کویت به حدی پایین بود که یک بطری آب گران‌تر از آن خریداری می‌شد هرچند در ماه‌های اخیر بهای سوخت کمی افزایش یافته است تا گران‌تر از یک بطری آب باشد.

الجزایر

قیمت هر لیتر: ۰.۳۴۲ دلار

61_11zon (16)

همانند بسیاری از کشورهایی که ارزان‌ترین بنزین را عرضه می‌کنند، الجزایر هم جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت محسوب می‌شود. به همین خاطر است که کشور یاد شده می‌تواند نیازهای خود را برطرف نماید و مازاد بنزین خود را به دیگر کشورها بفروشد. با درآمد حاصل از صادرات نفت و مشتقات آن، دولت الجزایر قیمت بنزین را پایین نگه داشته است که نتیجه آن حمل‌ونقل عمومی ارزان‌قیمت نیز هست.

مصر

قیمت هر لیتر: ۰.۲۸۵ دلار

62_11zon (15)

مصر پس از لیبی ارزان‌ترین بنزین آفریقا را دارد که علت اصلی آن به یارانه‌های دولتی مربوط می‌شود. این کشور بخش اعظم بنزین مصرفی رانندگان را خود تولید می‌کنند و برخلاف بسیاری از کشورهای دارای ذخایر نفت می‌تواند مدیریت تولید و مصرف موفق‌تری داشته باشد.

ونزوئلا

قیمت هر لیتر: ۰.۰۳۵ دلار

63_11zon (16)

ونزوئلا جزو کشورهایی با بالاترین ذخایر نفت دنیاست و تولیدکنندگان نفت دولتی در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی سرمایه‌گذاری مناسبی روی تأسیس پالایشگاه‌ها داشته‌اند که همین امر باعث شده قیمت بنزین در ونزوئلا بسیار پایین‌تر از استانداردهای جهانی باشد. البته تورم بالا و برخی مشکلات دیگر باعث شده حتی دسترسی به این سوخت ارزان نیز برای رانندگان به امری دشوار بدل شود.

لیبی

قیمت هر لیتر: ۰.۰۳۱ دلار

64_11zon (15)

لیبی هم جزو کشورهایی است که به دلیل داشتن ذخایر نفت و گاز ارزان‌ترین بنزین را عرضه می‌کند. صادرات نفت درآمد قابل‌توجهی را نصیب این کشور کرده و دولت نیز از همین درآمدها برای پایین نگه داشتن قیمت سوخت استفاده می‌کند. گازوئیل در لیبی قیمت بالاتری دارد زیرا تقاضای زیادی برای استفاده از آن در ژنراتورها به منظور تولید برق وجود دارد. در واقع قیمت گازوئیل در لیبی ۵۰ درصد بیشتر از بنزین است.

ایران

قیمت هر لیتر: ۰.۰۲۹ دلار

65_11zon (18)

ایران دارای منابع عظیم نفت است و بخش اعظم آن را به کشورهای دیگر, خصوصا  چین صادر می‌کند. البته ایران طی سال‌های اخیر مجبور به واردات بنزین مورد استفاده خودروها شده هرچند قیمت بنزین در این کشور بسیار پایین است. از طرفی شکاف فزاینده‌ای بین میزان نفت پالایش شده برای مصارف داخلی و تقاضای رانندگان وجود دارد و همین امر فشار زیادی را روی دولت برای کاهش یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت وارد می‌کند. با این حال ایران همچنان ارزان‌ترین بنزین دنیا را عرضه می‌کند.

منبع: پدال

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید