عواملی که روی قیمت گوشی کارکرده شما تاثیرگذار هستند

عواملی که روی قیمت گوشی کارکرده شما تاثیرگذار هستند

اگر قصد دارید یک گوشی دست دوم بخرید لازم است در خصوص عوامل تاثیرگذار روی قیمت گوشی های کارکرده اطلاعات کافی داشته باشید. اینجا به بررسی تعدادی از این فاکتورهای مهم می‌پردازیم.

کد خبر : ۱۹۴۸۳۰
بازدید : ۱۳

بازار گوشی های دست دوم بازاری پیچیده و بعضا عجیب است که احتمالا هریک از ما زمانی با آن سر و کار داشته‌ایم. یکی از مهم‌ترین مسائل در خصوص این بازار، روش تعیین قیمت گوشی های کارکردن و عوامل تاثیرگذار بر آن هستند. امروز قصد داریم در بخش گوشی های موبایل گجت نیوز به بررسی همین عوامل پرداخته و هریک را به‌طور مختصر بررسی کنیم.

عوامل تاثیرگذار روی تعیین قیمت گوشی کارکرده

اگر قصد داشته باشید گوشی موبایل خود را در بازار محصولات کارکرده به فروش برسانید، باید به فاکتورهایی که می‌توانند قیمت دستگاه کارکرده شما را بالاتر ببرند توجه ویژه‌ای داشته باشید. برخی از این عوامل در ادامه معرفی خواهند شد:

برند گوشی

برندهای سرشناسی مثل اپل یا سامسونگ معمولا محصولات خود را با پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تری به بازار عرضه کرده و عملکرد قابل قبول دستگاه‌های خود در بلند مدت و کیفیت سخت افزاری آن‌ها را تضمین می‌کنند. بنابراین گوشی‌های اپل، سامسونگ یا سایر برندهای خوش‌نام طبیعتا هواداران بیشتری در بازار دست دوم داشته و به همین دلیل گران‌تر از سایر محصولات هستند.

71_11zon (28)

برعکس، برندهای تازه‌کار و نه‌چندان خوشنام بازار گوشی‌های موبایل نیز معمولا محصولاتی با دوام پایین‌تر، دوره پشتیبانی کوتاه‌تر و خدمات پس از فروش ضعیف‌تر دارند و به همین دلیل قیمت دست دوم محصولات آن‌ها با افتی عجیب روبرو می‌شود.

وضعیت فیزیکی و عمر دستگاه

همانند خودروها، وضعیت فیزیکی و مدل گوشی‌های موبایل نیز می‌تواند تاثیر زیادی در قیمت نمونه کارکرده آن‌ها داشته باشد. طبیعی است که اگر گوشی خود را از نظر فیزیکی سالم نگه دارید، مشتریان بیشتری برای آن پیدا خواهید کرد و می‌توانید آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانید.

72_11zon (27)

از سوی دیگر، وجود آسیب‌های فیزیکی مثل خط و خش یا شکستگی روی دستگاه باعث می‌شود مشتریان تمایلی به خرید آن نشان ندهند.

همچنین قابلیت‌های جدیدترین مثل پشتیبانی از نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی (5G)، حسگر اثر انگشت و پشتیبانی نرم افزاری و امنیتی طولانی‌مدت نیز می‌تواند خریداران را بیشتر به سمت گوشی کارکرده شما بکشاند. به همین دلیل است که افت قیمت گوشی‌های 5G در بازار دست دوم بسیار کمتر از دستگاه‌های 4G است.

وضعیت فنی و تاریخچه تعمیرات

گوشی‌هایی که تاکنون تعمیر نشده‌اند گزینه‌هایی جذاب‌تر برای مشتریان هستند؛ چراکه نشانگر نگهداری مناسب صاحب قبلی آن بوده و احتمال بروز مشکلات فنی را به حداقل می‌رسانند. به همین دلیل قیمت این دسته گوشی های کارکرده بالاتر ارزیابی می‌شود.

73_11zon (29)

در سمت مقابل مشاهده نشانه‌هایی از باز شدن قاب پشتی، چفت نبودن اجزای مختلف بدنه روی یکدیگر، استفاده از قطعات غیراصلی، پیچ‌های فیک یا هرگونه مشکلات مرتبط با باز شدن یا تعمیرات گوشی می‌تواند علاقه مشتریان به دستگاه را کاهش داده و ارزش آن را در بازار دست دوم پایین‌تر بیاورد.

داشتن یا نداشتن لوازم جانبی اوریجینال

دیگر عاملی که می‌تواند تاثیر عمده‌ای روی قیمت گوشی های کارکرده داشته باشد، حضور لوازم جانبی اوریجینال مثل شارژر، میکروفون یا سایر موارد است. خریداران در بازار دست دوم به محصولاتی که با اکسسوری‌های اوریجینال به فروش می‌رسند گرایش بسیار بیشتری داشته و بالطبع هزینه بالاتری هم برای خریداری آن‌ها می‌پردازند.

74_11zon (31)

از طرف دیگر استفاده از اکسسوری‌های فیک یا فروش گوشی بدون لوازم جانبی ضمن تحمیل کردن هزینه تهیه کردن مجدد آن‌ها به خریدار، این حس را نیز به او منتقل می‌کند که صاحب قبلی به‌خوبی از گوشی خود مراقبت نکرده است! همین مساله باعث عدم تمایل خریداران و افت بیشتر قیمت گوشی در بازار محصولات دست دوم می‌شود.

وضعیت گارانتی

گارانتی بودن یک گوشی خیال خریدار را از بابت مشکلات احتمالی آن رفع می‌کند. به همین دلیل اگر یک گوشی دست دوم در بازار همچنان در بازه گارانتی قرار داشته باشد، احتمالا قیمت آن به‌طور چشمگیری بالاتر از محصولات فاقد گارانتی خواهد بود. یک گوشی گارانتی‌دار تضمین‌کننده آن است که خریدار نیازی به نگرانی در خصوص هزینه‌های احتمالی تعمیرات نخواهد داشت. به همین جهت خرید این گوشی‌ها ریسک بسیار کمتری خواهد داشت.

سلامت باتری

گوشی‌های با ظرفیت بالاتر باتری هواداران بیشتری در بازار محصولات دست دوم دارند. با این وجود ظرفیت باتری تنها بخشی از عوامل تاثیرگذار در قیمت گوشی کارکرده به شمار رفته و «سلامت باتری» نیز مساله‌ای به همان اندازه مهم است! یک گوشی با سلامت بالا قادر به نگهداری شارژ بیشتری بوده و عمر مفید بالاتری دارد. از سوی دیگر، احتمال تعمیرات در این دسته محصولات نیز نسبت به نمونه‌های با سلامت پایین باتری کمتر است.

75_11zon (31)

از طرف دیگر، گوشی‌هایی که باتری آن‌ها ظرفیت یا وضعیت سلامتی مناسبی ندارد، دیر یا زود خریداران احتمالی را وادار به تعویض باتری خواهند کرد! همین مساله باعث می‌شود ارزش گوشی‌های کارکرده با باتری‌های سالم‌تر به‌مراتب بالاتر از نمونه‌های مشابه با باتری‌های ضعیف باشد.

پلتفرم انتخاب‌شده برای فروش

یکی دیگر از فاکتورهایی که می‌تواند قیمت گوشی در بازار محصولات دست دوم را دستخوش تغییر کند پلتفرم انتخاب شده توسط فروشنده است. برخی پلتفرم‌های فروش نیازمند انجام برخی کنترل‌های کیفی روی محصولات و اطمینان از سلامت نسبی آن هستند. این تست‌ها عموما باعث خواهند شد قیمت محصولات اندکی افزایش پیدا کند؛ اما در عوض خریداران قادر خواهند بود تا حدی از خرید خود مطمئن شوند.

این دسته پلتفرم‌ها البته به‌شکلی که در برخی کشورهای دیگر مشغول فعالیت هستند در کشورمان وجود ندارند. با این وجود همچنان بسیاری افراد به‌جای خرید رو در رو ترجیح می‌دهند محصولات کارکرده خود را از پلتفرم‌های معتبر خرید و فروش دستگاه‌های کارکرده تهیه کنند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید