جزئیات افتتاح ۱۳ ایستگاه مترو سال ۱۴۰۲ در تهران
معاون شهردار تهران اعلام کرد: برنامه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید مترو است و احداث حدود ۱۴.۲ کیلومتر در خطوط ۴ و ۶ و ۷ است، عملیات خط ۱۰ و نهایی سازی خطوط ۸ و ۱۱ هم در دستور است. همچنین مقرر شده تا ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیز خریداری شود که البته این بخش به میزان همراهی خودروسازان داخلی بستگی دارد.
معاون شهردار تهران گفت: برنامه شهرداری در حوزه حمل و نقل در سال آینده افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید مترو و احداث حدود ۱۴.۲ کیلومتر در خطوط ۴ و ۶ و ۷ است، اجرای عملیات ساخت خط ۱۰ و نهایی سازی خطوط ۸ و ۱۱ نیز در دستور است.
لطف الله فروزنده یکشنبه شب در گفت وگوی خبری افزود: شهرداری یک مجموعه کاملا خدمات رسان به شهروندان است و برای ارائه خدمات به مردم شامل خدمات شهری و حفظ و نگهداری، توسعه شهر، حمل و نقل شهری و... است، باید بودجه مناسبی داشته باشد که محل تامین این بودجه نیز شهروندان هستند.
وی با بیان اینکه شهرداری با استفاده از منابع مردم خدمات ارائه میدهد، گفت: سال ۱۴۰۱ بودجه شهرداری تهران ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود که با کمک و حمایت مردم محقق شد و باید به این مساله اشاره کنم صددرصد بودجه صرف خدمات رسانی به مردم شد. بر همین اساس بخش قابل توجهی از بودجه صرف حفظ و نگهداشت شهر و بخش دیگری از آن نیز صرف توسعه حمل و نقل عمومی در پایتخت شد.
معاون شهردار تهران با اشاره به برنامهها و طرحهای اجرا شده بر اساس بودجه سال جاری شهر تهران ادامه داد: راه اندازی پایانه اکباتان، بهره برداری از پنج ایستگاه مترو، بهره برداری از ۹ باب ورودی دوم ایستگاههای مترو و همچنین توسعه خطوط ۶ و ۷ مترو در بخش حمل و نقل عمومی انجام شد.
وی با اشاره به شروع عملیات ساخت سه بزرگراه در شهر تهران که ۹ سال عملیات اجرایی آن مسکوت مانده بود، بیان کرد: این بزرگراهها شامل اتوبان شهید شوشتری در شرق تهران، اجرای طرح توسعه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام که به اتوبان فتح متصل میشود و بزرگراه شهید بروجردی در غرب تهران میشود.
فروزنده یادآور شد: همچنین نوسازی و بازسازی ۷۰۰ دستگاه اتوبوس، ۶۳۰ دستگاه ون و نوسازی ۲۳۰۰ دستگاه تاکسی نیز انجام شده است.
وی با اشاره به استفاده از ۷۰۰ تن آسفالت ریزی در معابر، بزرگراهها و خیابانهای شهر تهران در سال جاری تاکید کرد: تکمیل و ساخت تقاطعهای غیرهمسطح در دستور کار امسال شهرداری تهران قرار داشت که مسیرهای مردم را کوتاه کرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اجتماعی هم گفت: توانمند سازی ۱۵ هزار زن سرپرست خانوار و حمایت و ساماندهی ۵ هزار معتاد متجاهر نیز امسال توسط شهرداری تهران انجام شد.
وی افزود: توسعه ۱۵۰۰ هکتار کمربند سبز تهران و تسهیل گری در بحث واحدهای مسکونی در بافت مسکونی، مناسب سازی ۲۸۰ کیلومتر معابر در شهر تهران هم از دیگر اقدامات انجام شده در سال جاری است.
فروزنده با بیان اینکه هر چقدر بتوانیم منابع شهرداری را تامین کنیم در نهایت برای خدمت به مردم صرف میشود، در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره میزان بدهی دولت به شهرداری تهران توضیح داد: خوشبختانه دولت آقای رئیسی حمایت خوبی از شهرداری تهران دارد. بخشی از بدهیهای دولت را بررسی کردیم که مقداری از این بدهیها در موضوع پرداخت سهم ۱۵ درصدی دولت بابت ساخت و خرید ۶۳۰ دستگاه واگن توسط دولت پرداخت شده است.
بدهی ۴ هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری را اعلام کردهایم
وی ادامه داد: بدهی دولت به شهرداری شناور است. در حال حاضر نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی، به دولت اعلام کرده ایم که مقرر شده دولت آن را پرداخت کند. همچنین در حال آماده کردن سندهای ۶ هزار میلیارد تومان دیگر از بدهیهای دولت هستیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اشاره به موضوع پرداخت عوارض شهری بیان کرد: یکی از اقداماتی که امسال انجام داده ایم، در بحث پرداخت عوارض شهری است. همانطور که میدانیم، عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه را مردم باید به شهرداری تهران پرداخت کنند.
وی یادآور شد: امسال با حمایت شورای شهر تهران فیشهایی که اکنون بین شهروندان توزیع شده، صددرصد بخشودگی جرایم ۵۰ سال اخیر را دارد که در تاریخ بلدیه بی نظیر است. البته اگر پرداخت این عوارض به سال آینده منتقل شود، این بخشودگی مشمول جرایم سال آینده نمیشود.
فروزنده تاکید کرد: در واقع در کنار بخشودگی جرایم سنوات گذشته، ۱۰ درصد تخفیف خوش حسابی نیز لحاظ شده و همچنین شهروندان بعد از پرداخت عوارض کد پرداخت را به شمارهای که در قبض عنوان شده پیامک میکنند و در جوایز اعطای خودرو و پول نقد نیز میتوانند شرکت کنند.
وی گفت: خصوصیتی که این قبض دارد خیلی شفاف و روشن بدهی بابت نوسازی و پسماند را اعلام کرده است. در همین قبض گفته ایم در سال ۱۴۰۱ چه اقداماتی کرده ایم و در سال آینده قرار است چه اقداماتی انجام دهیم.
معاون مالی و اقتصاد شهری افزود: عوارض شهری، جریمه نیست بلکه هزینههای ارائه خدمات شهرداری در حوزههای نوسازی، پسماند و کسب و پیشه است که شهروندان میپردازند. این منابع مالی بعد از پرداخت از سوی شهروندان در خزانه واحد شهرداری قرار میگیرد.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که در این دوره مدیریت شهری انجام شد، راه اندازی خزانه واحد شهری بود. در واقع خزانه واحد شهری بر اساس سند بودجه است و تمام منابع درامدی در حوزههایی مانند تامین هزینههای حفظ و نگهداری، اجرای طرحهای عمرانی، توسعه حمل و نقل به ویژه مترو و یا ساخت تقاطعهای غیر همسطح هزینه میشود. بخش دیگری نیز در جهت انجام سرمایه گذاریهای جدیدی برای توسعه شهر به کار میرود. در مجموع باید به این مساله اشاره کنم تمام این موارد مشخص بوده و ردیف بودجه دارد. از همه مهمتر اینکه هر بخشی دارای ذی حساب است و هر ماه گزارش بودجه در حوزه مصارف و منابع تقدیم شورای شهر میشود.
فروزنده در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران بیان کرد: یک کاری که امسال شورای شهر انجام داد، اولویت و محور اصلی بودجه را بر مبنای توسعه حمل و نقل قرار داد. این اولویت در بخشهای اتوبوسرانی، مترو و تاکسیرانی بود.
وی یادآور شد: در واقع ۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه در حوزه حمل و نقل هم برای تکمیل خطوط و خرید واگنهای مترو و هم افزایش ناوگان اتوبوسرانی و هم نوسازی تاکسیهای شهر تهران هزینه میشود. در واقع به گونهای برنامه ریزی کرده ایم که امکانات جدیدی وارد شهر کنیم تا سرعت حمل و نقل عمومی گسترش پیدا کند.
معاون شهردار تهران تاکید کرد: برنامه شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل افتتاح ۱۳ ایستگاه جدید مترو است و احداث حدود ۱۴.۲ کیلومتر در خطوط ۴ و ۶ و ۷ است، عملیات خط ۱۰ و نهایی سازی خطوط ۸ و ۱۱ هم در دستور است. همچنین مقرر شده تا ۳۵۰۰ دستگاه اتوبوس نوسازی و ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیز خریداری شود که البته این بخش به میزان همراهی خودروسازان داخلی بستگی دارد.
وی گفت: همچنین ۱۲ هزار ون نوسازی و بازسازی شده و ورود ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی در دستور کار است که البته با مشارکت بخش خصوصی انجام میدهیم. در حوزه واگنهای مترو نیز باید به این نکته اشاره کرد که دولت سهم خود را برای خرید و ساخت۶۳۰ دستگاه واگن پرداخت کرده است که البته تا رسیدن واگنها به مترو تهران ۲ سال زمان نیاز است. همچنین در نظر داریم قطارهای مترو را نیز بازسازی کنیم.
فروزنده درباره محل تامین منابع مالی شهرداری تهران افزود: در تهران فروش تراکم نداریم. بلکه منبع مهم درآمد پایدار شهر تهران از محل پرداخت عوارض است که بخش قابل توجهی از این عوارض نیز در حوزه شهرسازی است مانند عوارض نوسازی و یا صدور پروانه ساخت.
وی با اشاره به اینکه هر تغییر کاربریای که بخواهد در تهران روی دهد، باید بر اساس مجوز و تشخیص کمیسیون ماده ۵ انجام شود، ادامه داد: در حال حاضر طرحهای بسیار خوبی در کمیسیون ماده ۵ مطرح سده که قرار است در بافت فرسوده انجام شود. البته در بخش بافت فرسوده نیز دولت متعهد شده است تا عوارض پروانه ساخت را با هدف تشویق مردم به نوسازی پرداخت کند.
منبع: ایرنا