عجیب‌ترین صدماتی که همراهان بیمار به‌ماموران اورژانس می‌زنند

عجیب‌ترین صدماتی که همراهان بیمار به‌ماموران اورژانس می‌زنند

شدیدترین حوادثی که برای ماموران اورژانس اتفاق افتاده، استفاده از شوکر، ضربه زدن با چاقو و دیگر اجسام سخت بوده که منجر به شکستگی بینی، آسیب دیدن چشم، پاره شدن ابرو، آسیب دیدن کمر، آسیب به بازو و دیگر صدمات شده است.

کد خبر : ۱۳۵۱۵۷
بازدید : ۲۶

 اسماعیل فراهانی، معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران گفت: یکی از دلایل مهم آسیب دیدن پرسنل اورژانس را ناآگاهی مردم از وظایف تخصصی اورژانس پیش‌بیمارستانی عنوان می‌کند و می‌گوید: خیلی از مردم طبعا با وظایف اورژنس آگاهی ندارند و خیلی وقت‌ها درخواست‌هایی دارند که به لحاظ قانونی جزو تکالیف اورژانس محسوب نمی‌شود و همین یکی از دلایل ضرب و شتم ماموران ما می‌شود.

فراهانی بیان کرد: شدیدترین حوادثی که برای ماموران اورژانس اتفاق افتاده، استفاده از شوکر، ضربه زدن با چاقو و دیگر اجسام سخت بوده که منجر به شکستگی بینی، آسیب دیدن چشم، پاره شدن ابرو، آسیب دیدن کمر، آسیب به بازو و دیگر صدمات شده است. آسیب‌هایی که همکاران ما بعد از گذشت مدت‌ها همچنان درگیر آن هستند. این خیلی غم‌انگیز و تلخ است که مامور اورژانسی که قصد داشته خدمات فوریت‌های پزشکی را به صورت رایگان و بی‌منت به مصدوم ارائه بدهد، به شدت از همراهان بیمار آسیب ببیند. این در حالی است که اکثر مردم از خدمات اورژانس رضایت دارند و مردم قدردان نیروهای اورژانس هستند و وقتی رصد می‌کنیم، درصد رضایتمندی بالایی داریم. اما عده معدودی هم هستند که به دلیل ناآگاهی و دلایل دیگر با نیروهای اورژانس درگیر می‌شوند و شدیدترین آسیب‌ها را به آنها می‌رسانند.

یک مامور اورژانس ماهانه ۲۴۰ ساعت کار می‌کند

معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران درباره وضعیت ماموران بعد از آسیب‌دیدگی گفت: ما از طرف ستاد مرکزی پیگیر امور درمانی ماموران اورژانس آسیب‌دیده هستیم. هم آنها را به مراکز درمانی انتقال می‌دهیم و مراقبت می‌کنیم تا تحت درمان قرار بگیرند و هم از طریق مراجع قضایی، شکایت از ضارب و تشکیل پرونده برای وی را پیگیری می‌کنیم. دستگاه قضایی هم تمام پرونده‌ها را به خوبی پیگیری و دستورات ویژه‌ای را برای برخورد قضایی صادر می‌کند. البته در اکثر موارد فرد ضارب از اقدام خود احساس ندامت می‌کند اما درنهایت برخوردهای قضایی لازم با فرد ضارب انجام می‌شود و امیدوارم این برخوردها بازدارندگی لازم را داشته باشد.

به گفته فراهانی، خوشبختانه با اطلاع‌رسانی و نیز با برخوردهای قضایی، میزان تنش‌ها بین مردم و ماموران اورژانس استان و میزان آسیب‌های ماموران رو به کاهش است. ولی متاسفانه همچنان مواردی از این دست وجود دارد.

این مقام مسئول در اورژانس تهران گفت: غیر از صدمات جسمی که ماموران ما از خانواده‌های بیماران می‌بینند، دلیل بخش بزرگی از آسیب‌ها حجم بالای کار، سختی کار و شرایط حاکم در ماموریت‌ها است. آسیب‌هایی مثل کمردرد، حوادث ترافیکی، سوختگی، آسیب‌های چشمی و ... . چون نیروهای عملیاتی اورژانس اغلب در صحنه‌ها و محیط‌های تعریف‌نشده حضور پیدا می‌کنند و به همین دلیل آسیب‌های متعددی می‌بینند.

به گفته معاون فنی و عملیات اورژانس استان تهران،‌ آسیب‌های روانی هم برای ماموران اورژانس کم نیست. آنها حین انجام ماموریت صحنه فوت می‌بینند، صحنه‌های دلخراش تصادف را به چشم می‌بینند، ضرب و جرح می‌بینند. همین موارد، آسیب‌های روانی خاصی برای آنها به دنبال دارد. ما در اورژانس پیش‌بیمارستانی پیش‌بینی روانشناس و تیم روان‌درمانی را انجام داده‌ایم و واحد سلامت کارکنان داریم و به منظور کاهش فشارهای روحی و روانی و برای آمادگی برای ماموریت‌های بعدی، این تیم در واحد حضور پیدا می‌کنند و اقدامات حمایتی را انجام می‌دهند.

منبع: همشهری آنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید