رویایی ترین جاده های ایران کدامند؟

رویایی ترین جاده های ایران کدامند؟

در سراسر ایران جاده های بسیار زیبایی وجود دارد که رانندگی و سفر کردن از طریق آنها بسیار لذت بخش است. امروز قصد داریم رویایی ترین جاده های کشور عزیزمان را به شما معرفی کنیم.

کد خبر : ۱۳۶۹۸۸
بازدید : ۶۳

ایران یک کشور چهارفصل با جاذبه های بی شمار است که سالانه پذیرای گردشگران و مسافران زیادی از سراسر جهان است. مسافران می توانند با استفاده از طیف وسیعی از وسایل نقلیه به شهرهای مختلف کشورمان سفر کنند.

اما رانندگی با ماشین شخصی در جاده های زیبای کشور عزیزمان حس و حال بهتری دارد و برای بسیار از مردم خوشایندتر است. در سراسر ایران جاده های بسیار زیبایی وجود دارد که رانندگی و سفر کردن از طریق آنها بسیار لذت بخش است. امروز قصد داریم رویایی ترین جاده های کشور عزیزمان را به شما معرفی کنیم:

1- جاده کرج به چالوس

41

این جاده از شهر کرج آغاز می شود و پس از 163 کیلومتر به چالوس می رسد. جاده چالوس که یکی از بهترین و زیباترین جاده های ایران است و تنها جاده ای در ایران است که به عنوان جاذبه گردشگری شناخته می شود.

مسافت 163 کیلومتری کرج تا چالوس، بسیار دیدنی و هیجان انگیز است؛ دیدن این زیبایی ها در کنار ذوق رسیدن به دریای خزر لذت سفر را دوچندان می کند. این جاده که به جاده 59 نیز معروف است، حدود 90 سال قدمت دارد و به دلیل کوهستانی بودن مسیر، هنوز هم در ایران و جهان به عنوان یک شاهکار بی نظیر شناخته می شود.

پیچ‌های تند، مه، دره‌ها، صخره‌های ناهموار کوهستانی، جنگل‌های تودرتو و بی‌پایان، صعود و فرودهای متوالی، رودخانه‌ها، آبشارها، دریاچه‌ها، سدها و صنایع دستی همه و همه طبیعت بکر و زیبایی های این جاده را تشکیل می دهند.

از جمله جاذبه های اطراف این جاده رویایی می توان به سد امیرکبیر، آبشار روستای سپهسالار، آبشارهای نوجان و خور، غار یخ مراد، قله گرچان، روستا و آبشار هریجان، ولشت و کندوچال اشاره کرد. این جاده در تعطیلات و مناسبت هایی مانند نوروز بسیار شلوغ می شود. بنابراین اگر می خواهید از زیبایی های این جاده نهایت لذت را ببرید، سعی کنید برای سفر خود در ایام غیر تعطیل برنامه ریزی کنید.

2- جاده اسالم به خلخال

42

جاده اسالم به خلخال یکی از زیباترین جاده های شمالی ایران است که از شهر اسالم استان گیلان شروع می شود و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل می رسد. این جاده یکی از سرسبزترین و پرباران ترین جاده های ایران است که به دلیل ارتفاع زیاد، آب و هوایی سرد و کوهستانی بر آن حاکم است.

به طوری که حتی در روزهای گرم تابستانی نیز آب و هوایی خنک دارد. بنابراین در صورتی که قصد سفر از طریق این جاده را دارید، حتما لباس گرم به همراه داشته باشید. در ابتدای این جاده با انبوهی از درختان در دو طرف جاده روبرو می شوید. در طول مسیر نیز شاهد دشت های سرسبز در دامنه کوه های پوشیده از برف خواهید بود.

جاذبه های جنگلی این جاده تا حد زیادی دست نخورده باقی مانده است. بزرگترین جاذبه این مسیر گردنه الماس است که در 60 کیلومتری اسالم قرار دارد. می توانید در کلبه های چوبی این منطقه اقامت داشته باشید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر از جاده اسالم به خلخال است. در اردیبهشت ماه، دشت ها از شقایق های زیبا و درختان پرشکوفه مملو می شود. این جاده حدود 70 کیلومتر طول دارد. از دیگر جاذبه های آن می توان به روستای ناو، ییلاق دشته، دریاچه نئور و آبشار نره گر اشاره کرد. این جاذبه های طبیعی و بکر فاصله کمی از جاده دارند و از طریق مسیرهای فرعی قابل دسترس هستند.

3- جاده هجیج به اورامان تخت

43

یکی دیگر بی نظیرترین و دیدنی ترین جاده های ایران، مسیر هجیج به اورامان تخت است. این جاده زیبا استان کردستان را به روستایی در استان کرمانشاه متصل می کند. وجود انواع پوشش گیاهی منحصر به فرد در طول مسیر، خانه های روستایی پلکانی در یک سمت جاده و کوه هایی پوشیده از بوته های سبز در طرف دیگر جاده این مسیر را به یکی از بهترین و زیباترین جاده ها برای رانندگی تبدیل کرده است. در مسیر خانه‌های پلکانی، رودخانه‌های پرجنب‌وجوشی به چشم می خورند که حتی از دور هم منظره زیبایی را به نمایش می گذارند.

طبیعت بکر و جاده پر پیچ و خم هجیج به اورامان تخت قطعا سفری شگفت انگیز و فراموش نشدنی برای شما خواهد بود. بسیاری از گردشگران برای عبور از این جاده و لذت بردن از فضای دلپذیر و منحصر به فرد آن مسیری طولانی را طی می کنند. بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این جاده است.

در این دو فصل جاده ای مملو از گل های وحشی را شاهد خواهید بود. زیبایی هایی که چشم هر بینننده ای را به خود خیره می کنند. این جاده یکی از مرتفع ترین جاده های ایران است و معمولا در فصل زمستان به دلیل بارش برف سنگین ناامن شده و بیشتر اوقات بسته می شود.

4- جاده ساحلی چابهار به بریس

44

جاده ساحلی چابهار به بریس یکی از تماشایی ترین جاده های ایران است که بین دو روستای بریس و چابهار قرار گرفته است. یکی از جذابیت های این جاده، قرارگیری آن در امتداد دریای عمان است. همین موضوع زیبایی این جاده را دوچندان کرده است. سواحل صخره ای، تالاب لیپار، کوه های مینیاتوری و جنگل حرا از بهترین جاذبه های اطراف این جاده هستند. اگر به این جاده سفر کردید، حتما از جنگل حرا دیدن کنید. این جنگل که در 120 کیلومتری چابهار واقع شده است، شهرتی جهانی دارد.

برای دیدن این جنگل زیبا باید با قایق به دل آب‌های خلیج فارس بزنید. درختان این جنگل عجیب، در آب ریشه دارند و با پایین آمدن سطح آب شاهد بیرون زدن جنگل از آب خواهید بود.

این درختان در هنگام مد تا گلوگاه در آب فرو می‌روند. در این حالت صحنه بسیار عجیبی رقم می خورد. گویی درختان بر روی آب شناورند. در این جنگل حیات وحش بی نظیری را شاهد خواهید بود. فلامینگوها، عقاب ها و بسیاری دیگر از پرندگان در فصل مهاجرت لابلای این درختان لانه می کنند. توصیه می کنیم که فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کنید.

5- جاده شهداد به نهبندان

45

جاده شهداد کرمان به نهبندان که دو استان کرمان و خراسان جنوبی را به یکدیگر متصل می کند، به عنوان زیباترین جاده کویری ایران شناخته می شود. وجود دشت های شنی، تپه‌های ماسه‌ای رنگارنگ و سرابی که در جاده‌ها و آسفالت‌ها شکل می‌گیرد، تجربه ای بی نظیر را رقم می زند.

گذر جاده از میان بزرگترین عارضه های کلوخی جهان معروف به «کلوت های شهداد» که از آن با عنوان «قصرهای جن و پری» نام می برند، یکی از زیبایی های بی نظیر این جاده است. مانند تمام مسیرهای کویری، توصیه می شود که در شش ماه سرد سال به این جاده سفر کنید.

6- جاده مرزی ارس جلفا

46

جاده مرزی ارس جلفا یکی از جاده های مرزی ایران است که شمال غرب کشور و بین استان های آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد. این جاده از منطقه ارسباران آغاز و در جلفا تمام می شود و رودخانه ارس نیز به موازات آن قرار دارد. یک طرف این جاده کوه های بلند و طرف دیگر آن جنگل های انبوه مشاهده می شود.

سواحل رودخانه ارس از زیباترین دیدنی های این مسیر است. در امتداد جاده نیز قسمت هایی از زیباترین جنگل های هیرکانی ایران به چشم می خورد. ناگفته نماند که در بیشتر قسمت های این جاده، به دلیل نزدیک بودن به مرز توقف ممنوع است. از دیگر جاذبه های نزدیک به این جاده می توان به ذخیره گاه طبیعی مراکان در نزدیکی جلفا اشاره کرد. زیبایی این جاده در اواخر بهار و تابستان دو چندان می شود.

7- جاده شهرکرد به ایذه

47

جاده شهرکرد به ایذه یکی دیگر از جاده های زیبای کشور عزیزمان است که استان خوزستان را به اصفهان و چهارمحال و بختیاری متصل می کند. از زیباترین جاذبه های طبیعی این جاده می توان به «دشت هلن» اشاره کرد.

منطقه ای حفاظت شده که زیباترین دره ها، دشت ها، روستاها، کوه ها و رودخانه ها را در دل خود جای داده است. این دشت محل سکونت عشایر این استان نیز می باشد و در هنگام عبور از آن در فصل بهار، شاهد حضور عشایر در گوشه و کنار آن خواهید بود. همچنین رودخانه مواج کارون نیز در این منطقه جاری است و گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

از دیگر جاذبه های نزدیک به این جاده می توان به منطقه حفاظت شده دهدز، تالاب چغاخور و کوه زیبای کلار اشاره کرد. وجود دریاچه و سد کارون در حوالی این جاده نیز محیطی جذاب برای پیاده روی و گشت و گذار بوجود آورده است. بهار و پاییز بهترین زمان برای بازدید از این جاده است.

8- جاده شیراز به کازرون

48

جاده شیراز به کازرون با حدود 140 کیلومتر طول یکی از زیباترین و بهترین جاده های استان فارس است. یکی از دلایل اصلی زیبایی این جاده وجود «دشت ارژن» در آن است.

این جاده در 60 کیلومتری شهر شیراز قرار دارد. دشت ارژن که در دامنه کوه های زاگرس قرار دارد، با طبیعت زیبا و چشم اندازهای بی نظیرش گردشگران بسیاری را به این منطقه می کشاند. آبشار ارژن که به «آبشار چراب» نیز شهرت دارد، در پنج کیلومتری این دشت واقع شده است. این آبشار در زمستان یخ می زند و وجود کریستال های یخی زیبایی آن را دوچندان می کند.

از دیگر جاذبه های این دشت می توان به تالاب و دریاچه ارژن اشاره کرد. مهمترین ویژگی این منطقه وجود گونه کمیاب آهو ایرانی در «دشت برم» در نزدیکی دشت ارژن است.

این دشت که مرکز رشد جنگل های بلوط ایران و خاورمیانه است، در فهرست ذخیره گاه های زیست کره ایران در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده است. دریاچه پریشان در نزدیکی کازرون یکی دیگر از جاذبه های این جاده است. فصل بهار و به ویژه اردیبهشت ماه بهترین زمان بازدید از جاده شیراز، کازون و دشت ارژن است. در این فصل دشت مملو از لاله های واژگون شده و منظره چشم نوازی را ایجاد می کند.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید