ماجرای جایزه ۲۲۰ هزار دلاری برای کتابفروش دوره‌گرد

ماجرای جایزه ۲۲۰ هزار دلاری برای کتابفروش دوره‌گرد

امام علی‌زاده هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد روزی به‌عنوان متولی یک نهاد خیریه مردمی در زمینه‌ ترویج کتابخوانی در بین ساکنان این کره خاکی مطرح شود.

کد خبر : ۱۵۸۳۱۹
بازدید : ۲۸

«محمدحسین امام علی‌زاده»، متولی نمازخانه ایستگاه اتوبوس فیاض‌بخش از سال ۱۳۸۱ مشغول فعالیت‌های مطبوعاتی و خدماتی است. او به تازگی به دلیل خلاقیتی که انجام داده صاحب یک جایزه جهانی شده است. 

دیدن پیکان استیشن کرم رنگ در ایستگاه اتوبوس فیاض‌بخش به رهگذران کتاب‌دوست روحیه می‌دهد. یکی از کارکنان خانه فرهنگ بلوار فردوس با دیدن این پیکان قراضه تند و تند با دوستانش عکس می‌گیرد و زیرلب کلماتی را ردو بدل می‌کند. به دوستانش می‌گوید: «این هم نوعی خلاقیت در کارآفرینی است!»

داخل ایستگاه اتوبوس فیاض‌بخش، آن سوتر راننده‌ای روی صندلی رنگ و رو رفته تکیه داده و کتابی را ورق می‌زند. روی باربند پیکان استیشن کرم رنگ قدیمی انواع واقسام کتاب‌های دینی، فلسفی، دفاع مقدس، علمی، تاریخی و درسی دیده می‌شوند.

جعبه‌های حاوی سی‌دی دست دوم بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن و فیلم‌های سینمایی، نوارکاست‌های رنگ و رو رفته با مقادیری کتاب‌های ورق خورده روی کاپوت پیکان خودنمایی می‌کنند. جلوی پیکان بر اثر تصادف قر شده است. مرد میانسالی با لهجه آذری آرام و قرار ندارد. 

تماسی از آن سوی مرز

امام علی‌زاده هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد روزی به‌عنوان متولی یک نهاد خیریه مردمی در زمینه‌ ترویج کتابخوانی در بین ساکنان این کره خاکی مطرح شود.

۲ روز بعد تلفن مغازه همسایه زنگ خورد و فردی خود را به‌عنوان مسئول دفتر دکتر سمیعی از سوئد معرفی کرد و خواستار گفت‌وگو با محمدحسین امام‌علی‌زاده شد.  

«امام علی‌زاده و دکتر سمیعی» این واژه‌ها را نمی‌شد کنار هم قرار داد و ارتباطی میان آنها یافت ولی صاحب صدا با زبان فارسی سلیس، تقاضای گفت‌وگو با کتابفروش خیر را داشت.

امام علی‌زاده درباره این تماس تلفنی می‌گوید: «باور نمی‌کردم که کسی از آن سوی خط مرا به نام صدا بزند. اما از طرفی پیدا بود که شوخی در کار نیست. طرف مقابل محترمانه صحبت می‌کرد. او گفت: «شرکت الکترولوکس سوئد همه ساله از بین نهادهای مردمی خیریه در جهان، فردی را انتخاب و به او جایزه می‌دهد که شما در سال ۲۰۱۵ به دلیل ترویج کتابخوانی در ایران انتخاب شده‌اید. به همین دلیل مبلغ ۲۲۰ هزار دلار به شما تعلق گرفته است. اما از آنجایی که کشور ایران از نظر اقتصادی تحریم شده بنابراین باید به همراه مترجم به کشور ترکیه بیایید تا پس ازفروش اجناس ارسالی شرکت، پول آن به‌صورت نقدی در اختیار شما قرار داده شود تا ازطریق آن یک کتابخانه تأسیس کنید و مردم به راحتی کتاب بخوانند.» او از من خواست که مدارکم را برای بررسی بیشتر مسئولان شرکت به ایمیلشان ارسال کنم.»

41

راه‌اندازی کتابخانه

امام علی‌زاده درباره نحوه انتخابش توسط مسئولان شرکت الکترولوکس سوئد می‌گوید: «باورش همچنان برایم سخت است اما دکتر سمیعی، مدیرکل آسیایی و اقیانوسیه شرکت، مستقر در گوتنبرگ توضیح داد که او بعداز دیدن مطلب چاپ شده در روزنامه و بررسی وضع موجود، او را به‌عنوان یک نهاد خیریه مروج کتابخوانی انتخاب و به مسئولان شرکت معرفی کرده است.»

ظاهراً در عکس چاپ شده شماره فروشگاه همجوار ثبت شده بود و با تماس تلفنی توانستند با او ارتباط برقرار کنند. خوشبختانه دکتر لورنا دیویس رئیس و «مارکوس والین» از مدیران شرکت الکترولوکس نیز این موضوع را تأیید کردند و قرار شد از طریق وابسته بازرگانی سفارت سوئد این هدیه به هم‌محله‌ای ماتعلق بگیرد.

آنها یادآوری کردند که چون ایران در تحریم اقتصادی است بنابراین امام علی‌زاده با هزینه شرکت به همراه مترجمی به ترکیه برود و از طریق سفارت سوئد در ترکیه هدیه‌اش را دریافت کند. صاحب کتابخانه سیار پایانه فیاض‌بخش می‌گوید: «با خود فکر کردم نمی‌توانم با این پول مغازه‌ای بخرم تا کتابخوانی را طبق خواسته آنها ترویج دهم.

به همین دلیل نامه‌ای به شهردار ناحیه ۲ نوشتم و خواستم که آنها، خود دست به کار شوند. این نامه به قائم‌مقام منطقه رسید. هنوز از پاسخ آن بی‌خبرم. با این حال انتظار دارم شهرداری یا سازمان‌های دولتی که در زمینه ترویج کتابخوانی فعالیت می‌کنند بتوانند از این فرصت برای راه‌اندازی یک کتابخانه بهره‌ببرند.»

42

وزارت ارشاد اقدام کند

با نرخ امروزی دلار در بازار صرافی‌ها می‌شود گفت که سر جمع ۷۲۶ میلیون تومان هدیه در اختیار این مرد هم‌محله‌ای قرار گرفته است؛ هرچند که خود آنچنان تمایلی برای سفر و پیگیری این موضوع در ترکیه ندارد و منتظر پاسخ مسئولان شهری است.

«پیمان محسنی» قائم‌مقام شهردار منطقه در این‌باره می‌گوید: «تاکنون از سوی شهرداری منطقه اقدامی صورت نگرفته است چون اهدای جایزه به دلیل فعالیت‌های ایشان در زمینه‌ ترویج کتابخوانی بوده است. از آنجایی که شرکت اهداکننده جایزه، مربوط به یک شرکت چند ملیتی است بنابراین شهرداری تهران نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند.

چون کارکرد سازمانی اجازه نمی‌دهد در این نوع مسائل وارد شویم، با این حال به ایشان توصیه کردیم از طریق مراجعی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با این نوع فعالیت‌های فرهنگی ارتباط دارند مکاتبه کند. قرار بود جایزه اهدایی در کشور ثالث پرداخت شود پس خود ایشان می‌توانند با مکاتبه ازطریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دریافت یا اهدای جایزه به سازمان‌های متولی، موضوع را پیگیری کنند.»

آرزوی کتابدار سیار

محمدحسین امام علی‌زاده نذر دارد که همه ساله در جوار امام رضا(ع) عید نوروزخود را با خانواده سپری کند اوبا خدای خود عهد کرده که در طول تعطیلات نوروز، زائران حرم را رایگان با تاکسی جابه‌جا کند. بارها تلاش کرده که به‌عنوان خادم حرم آستان قدس رضوی به زائران خدمت کند ولی شرایط اجازه نداده است.

می‌گوید که خوشحال است در حمل‌ونقل مسافران امام رضا(ع) سهم کوچکی دارد. یکی از آرزوهای او این است که روزی به‌عنوان خادم در حرم رضوی، خدمتگزار زائران شود: «خوشحالم قدمی که برداشته‌ام مورد توجه قرار گرفته و در این سال‌ها توانسته‌ام قدمی برای کتابخوانی بردارم. امیدوارم روزی برسد که بتوانم در حرم امام رضا(ع) به زائران خدمت فرهنگی کنم.»

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید