نقشه مترو تهران ۱۴۰۲

نقشه مترو تهران ۱۴۰۲

مترو تهران، شامل بزرگترین مجموعه قطار‌های زیرزمینی در خاورمیانه است. متروی تهران به عنوان یکی از بزرگترین سیستم‌های متروی منطقه، جابجایی در سراسر شهر را تسهیل می‌کند و خدمات حمل‌ونقل مؤثر و کارآمدی را برای ساکنان فراهم می‌کند. در حال حاضر از هفت خط اصلی تشکیل شده است، هر چند برنامه‌های توسعه پیش‌بینی می‌کنند که در آینده این خط را در مجموع به ۱۱ خط توسعه دهند.

کد خبر : ۱۶۵۸۷۲
بازدید : ۹۳۴

نقشه مترو تهران یک ابزار ضروری هم برای ساکنان و هم برای مسافران تهرانی برای رفت‌و‌آمد‌های به‌صرفه، آسان و سریع است. مترو تهران یک روش حمل‌و‌نقل عمومی موثر است که شما را درگیر ترافیک و شلوغی‌های پایتخت نمی‌کند. در ادامه برای بررسی نقشه مترو تهران و بیان امکانات و ساعت حرکت خطوط مترو تهران، همراه با سامانه متقاضی باشید.

مترو تهران چیست؟

مترو تهران، شامل بزرگترین مجموعه قطار‌های زیرزمینی در خاورمیانه است. متروی تهران به عنوان یکی از بزرگترین سیستم‌های متروی منطقه، جابجایی در سراسر شهر را تسهیل می‌کند و خدمات حمل‌ونقل مؤثر و کارآمدی را برای ساکنان فراهم می‌کند. در حال حاضر از هفت خط اصلی تشکیل شده است، هر چند برنامه‌های توسعه پیش‌بینی می‌کنند که در آینده این خط را در مجموع به ۱۱ خط توسعه دهند.

از آذر ۱۴۰۲، این سیستم بیش از ۳۰۳ کیلومتر را در بر می‌گیرد و ۱۵۶ ایستگاه را شامل می‌شود که ناوگانی متشکل از ۲۱۷ قطار را به کار می‌گیرد. هر روز، مترو بیش از ۲.۵ میلیون مسافر را جابجا می‌کند، که بر نقش مهم آن در تامین نیازهای حمل و نقل شهر تاکید می‌کند. انتظار می‌رود گسترش خطوط مترو ظرفیت حمل و نقل شهر را تقویت کند، تحرک شهری را بیشتر بهبود بخشد و ازدحام را کاهش دهد.

راهنمای نقشه مترو تهران ۱۴۰۲

برای پیمایش در تهران با استفاده از مترو، درک نقشه مترو تهران بسیار مهم است زیرا ایستگاه‌های جدید به‌طور مداوم باز می‌شوند و استفاده از این خطوط حمل‌ونقل عمومی مستلزم دانش جامع نقشه مترو تهران، از جمله خطوط و برنامه‌های قطار است. در ادامه با نقشه هفت خط مترو تهران به‌صورت کامل آشنا خواهید شد.

تهران دارای چندین ایستگاه مترو است، اگرچه همه مناطق و مناطق تحت پوشش نیستند. بنابراین ارائه فهرستی از ایستگاه‌های مترو تهران برای کاربران بالقوه بسیار مهم است.

مترو تهران دارای هفت خط فعال بوده که شامل دو انشعاب فعال از خطوط ۱ و ۴ می‌شود. در مجموع مترو تهران در حال حاضر ۱۴۳ ایستگاه فعال در سراسر تهران دارد و تمامی این ایستگاه‌ها در نقشه متروی تهران که در زیر ارائه شده است به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

از تجریش تا کهریزک – بررسی خط ۱ مترو تهران

خط تجریش – کهریزک مترو تهران که از سال ۱۳۸۰ به بهره برداری رسیده است، به طول ۳۷.۵ کیلومتر بوده و پل ارتباطی بین مناطق شمالی و جنوبی پایتخت است. با رنگ قرمز روی نقشه مترو، مسیر این خط از ایستگاه تجریش واقع در ابتدای خیابان شریعتی شروع و به ایستگاه کهریزک در جنوب غربی بهشت زهرا (س) ختم می‌شود.

این خط مترو در طول مسیر خود از پنج تقاطع عبور می‌کند و هر تقاطع مسافران را قادر می‌سازد تا به خطوط مختلف دیگر دسترسی داشته باشند. خط ۳ در ایستگاه شهید بهشتی، خط ۶ در هفت تیر، خط ۴ در دروازه دولت، خط ۲ در امام خمینی و خط ۷ در میدان محمدیه از جمله این نقاط هستند.

سفر کامل در این خط مترو تقریباً ۷۱ دقیقه طول می‌کشد و ساعت فعالیت خط ۱ مترو تهران بین ساعت ۵:۳۰ صبح تا ۱۰:۳۰ شب است.

ایستگاه‌های متعدد این خط به ترتیب از سمت شمال به جنوب عبارتند از: تجریش، مترو قیطریه، شهید صدر، قلهک، دکتر شریعتی، میرداماد، شهید حقانی، شهید همت، مصلی امام خمینی، شهید بهشتی، شهید مفتح، شهدای هفتم تیر، طالقانی، دروازه دولت، سعدی، امام خمینی، پانزده خرداد، خیام، میدان محمدیه، شوش، پایانه جنوب، شهید بخارایی، علی‌آباد، جوانمرد قصاب، شهر ری، پالایشگاه، شاهر – باقرشهر، حرم امام خمینی، کهریزک و شهر پرند.

در ادامه می‌توانید برنامه حرکت قطارهای خط یک را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

از-تجریش-تا-کهریزک-–-بررسی-خط-۱-مترو-تهران_19

مبدا-ایستگاه-شهرری_18

از صادقیه تا فرهنگسرا – خط ۲ متروی تهران

خط ۲ مترو تهران دارای ۲۲ ایستگاه است که از ایستگاه فرهنگسرا در شرق تهران تا ایستگاه صادقیه در غرب امتداد دارد. خط ۲ علیرغم اهمیت تاریخی خود به عنوان دومین خط قدیمی متروی تهران پس از خط ۵، نقشی اساسی در کاهش بار ترافیکی بزرگراه‌های همت و حکیم ایفا می‌کند و مدت زمان حمل و نقل از یک سر به انتهای دیگر در این خط حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

مسیر خط ۲ در طول ۲۴.۶ کیلومتری خود از ۶ تقاطع عبور می‌کند که در ایستگاه‌های خطوط ۱، ۴، ۵، ۶ و ۷ قرار دارد که به ترتیب عبارتند از: ایستگاه امام خمینی، دروازه شمیران و شادمان، صادقیه، امام حسین (ع) و ایستگاه توحید. همچنین طرح توسعه خط ۲ از ایستگاه فرهنگسرا تا شهر جدید فردیس در حال انجام است. فاز مطالعاتی که شامل دو مرحله خواهد بود: مرحله اول از ایستگاه فرهنگسرا تا پایانه جدید شرق و مرحله دوم اتصال ایستگاه پایانه جدید شرق به ایستگاه شهر جدید فردیس.

ایستگاه‌های ۲۲ گانه خط ۲ مترو تهران از شرق به غرب شامل موارد زیر است:

فرهنگسرا تهرانپارس، شهید باقری، مترو دانشگاه علم و صنعت، سرسبز، جانبازان، فدک، سبلان، شهید مدنی، امام حسین، دروازه شمیران، بهارستان، ملت، امام خمینی، حسن‌آباد، دانشگاه امام علی، میدان حر، شهید نواب صفوی، شادمان، دانشگاه شریف، طرشت و صادقیه. در ادامه می‌توانید برنامه حرکت قطارهای خط دو را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

از-صادقیه-تا-فرهنگسرا-–-خط-۲-متروی-تهران_17

مبدا-ایستگاه-فرهنگسرا_16

از قائم تا آزادگان – خط ۳ متروی تهران

خط ۳ مترو تهران که در نقشه مترو با رنگ آبی روشن نشان داده شده است، از جدیدترین و پرترددترین خطوط مترو پایتخت است. خط ۳ شمال شرق را به جنوب تهران متصل می‌کند و از ۲۶ ایستگاه در طول ۳۴ کیلومتر عبور می‌کند که از ابتدا تا انتها تقریباً یک ساعت طول می‌کشد.

علاوه بر این، سازمان مترو پروژه توسعه‌ای را با هدف گسترش خط ۳ به سمت جنوب غربی دارد که به ایستگاه اسلامشهر منتهی می‌شود. این پروژه حاکی از گسترش این خط به سمت جنوب و جنوب غربی است که سیستم ترانزیت تهران را به‌طور قابل توجهی تقویت خواهد کرد. همچنین این خط متروی تهران چهار تقاطع را در طول مسیر خود با خطوط ۱، ۴، ۶ و ۷ تجربه می‌کند که شامل ایستگاه‌های شهید بهشتی، تئاتر شهر، میدان حضرت ولیعصر و مهدیه می‌شود.

ایستگاه‌های موجود در این خط مسافربری به ترتیب از شمال شرقی تهران تا جنوب به شرح زیر هستند:

قائم، شهید محلاتی، اقدسیه، نوبنیاد، حسین آباد، میدان هروی، شهید زین‌الدین، خواجه عبدالله انصاری، شهید صیاد شیرازی، شهید قدوسی، مترو سهروردی، شهید بهشتی، مترو میرزای شیرازی، مترو میدان جهاد، میدان حضرت، ولی‌عصر، تئاتر شهر، منیریه، مهدیه، راه‌آهن، جوادیه، زمزم، مترو شهید شریعتی، عبدل‌آباد، نعمت آباد و آزادگان. در ادامه می‌توانید برنامه حرکت قطارهای خط سه را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

از-قائم-تا-آزادگان-–-خط-۳-متروی-تهران_15

 

مبدا-ایستگاه-قائم_14

شهید کلاهدوز تا ارم سبز – خط ۴ مترو تهران

خط ۴ مترو تهران که با رنگ زرد در نقشه مترو به تصویر کشیده شده است به طول ۲۲.۴ کیلومتر امتداد دارد و از سال ۸۷ مسافران را بین شرق و غرب تهران، با یک سفر کامل از ابتدا تا انتها که تقریباً ۴۵ دقیقه طول می‌کشد، جابه جا می‌کند.

این خط از ایستگاه شهید کلاهدوز در بوستان پیروزی آغاز می‌شود و در نهایت در ایستگاه علامه جعفری در خیابان پروانه شمالی در غرب شهر خاتمه می‌یابد. مسافران خط ۴ این فرصت را دارند که به هر یک از ۲۲ ایستگاه موجود در طول مسیر دسترسی داشته باشند.

علاوه بر این، خط کلاهدوز یک انشعاب دو ایستگاهی را ارائه می‌دهد که از ایستگاه بیمه به فرودگاه مهرآباد خدمات رسانی می‌کند. خط ۴ مترو تهران دارای تقاطع با بیشتر خطوط مترو است، به‌شکلی که در ایستگاه دروازه دولت با خط ۱، در ایستگاه شادمان با خط ۲، در ایستگاه تئاتر شهر با خط ۳، در ایستگاه میدان شهدا با خط ۶ و در ایستگاه توحید با خط ۷ مترو تهران روبرو می‌شود.

خط ۴ تابع یک طرح توسعه مستمر است که شامل الحاقات شرقی و غربی است. بخش غربی در مراحل پایانی خود قرار دارد و ساخت و ساز در بخش شرقی تازه آغاز شده است. طرح جامع، پایانه غربی را میانه خط ۹ از طریق ایستگاه ارم سبز و به سمت شمال به خیابان جنت آباد در بزرگراه شهید همت متصل می‌کند.

به همین ترتیب، در گسترش بخش شرقی این خط قرار است که از ایستگاه کلاهدوز در بزرگراه شهید یاسینی به سمت شمال پایتخت و عبور از خط ۲ به‌صورت تقاطعی در ایستگاه شهید باقری در محدوده تهرانپارس و قنات کوثر گسترش یابد و به ابتدای خط ۱۰ در تقاطع بزرگراه شهید زین‌الدین و بزرگراه شهید باقری متصل شود.

ایستگاه‌های موجود در خط ۴ مترو تهران از جنوب شرق به سمت غرب عبارتند از:

شهید، کلاهدوز، نیروی هوایی، نبرد، مترو پیروزی، ابن‌سینا، میدان شهدا، دروازه شمیران، دروازه دولت، فردوسی، تئاتر شهر، میدان انقلاب اسلامی، توحید، شادمان، دکتر حبیب‌الله، استاد معین، میدان آزادی، بیمه، شهرک اکباتان، ارم سبز و علامه جعفری. در ادامه می‌توانید برنامه حرکت قطارهای خط چهار را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

شهید-کلاهدوز-تا-ارم-سبز-–-خط-۴-مترو-تهران

مبدا-علامه-جعفری-1_13

از گلشهر تا تهران – خط ۵ مترو تهران

قدیمی‌ترین خط متروی تهران خط سبز است که در سال ۱۳۷۷ افتتاح شد. خط ۵ مترو تهران عمدتاً برای تردد مسافران به ایستگاه گلشهر استفاده می‌شد. با این حال ایستگاه هشتگرد در ماه‌‌های اخیر به عنوان مقصد نهایی خط ۵ جایگزین آن شده است.

این خط، تردد روزانه مسافران از شهر هشتگرد و استان البرز به تهران را به میزان قابل توجهی تسهیل می‌کند. علاوه‌بر این، افزایش بیشتر کارایی سفر، قطارهای پرسرعتی هستند که بدون توقف مسیر را طی می‌کنند و به سرعت مسافران را به مقصد ایستگاه صادقیه، ظرف مدتی کمتر از ۷۵ دقیقه می‌رسانند.

گفتنی است که در حال حاضر، یک برنامه توسعه برای خط ۵ در حال انجام است و هدف آن توسعه خط از ایستگاه شهر جدید هشتگرد تا شهر قزوین است. همچنین دو ایستگاه دیگر به نام‌های ماموت و مهرشهر به‌زودی در مسیر این خط اضافه می‌شوند که باعث تسهیل در رفت و آمد مسافرین خواهد شد.

این خط تنها در ایستگاه ارم سبز با خط ۴ مترو تهران و ایستگاه صادقیه در خط ۲ مترو تهران تقاطع دارد و لیست ایستگاه‌های فعال آن در حال حاضر از تهران به سمت هشتگرد به شرح زیر است:

صادقیه، ارم سبز، ورزشگاه آزادی، مترو چیتگر، ایران خودرو، وردآورد، گرم‌دره، اتمسفر، مترو کرج، محمد شهر، گلشهر، شهید فخری زاده، شهید سپهبد قاسم سلیمانی (شهر جدید هشتگرد). در ادامه می‌توانید برنامه حرکت قطارهای خط پنج را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

از-گلشهر-تا-تهران-–-خط-۵-مترو-تهران_12

ایستگاه-مبدا-گلشهر_11

حرکت-قطارهای-اکسپرس-از-صادقیه_10

حرکت-قطارهای-اکسپرس-از-گلشهر_9

از دولت آباد تا شهید ستاری – خط ۶ مترو تهران

خط ۶ که با رنگ صورتی روی نقشه نشان داده شده است، در دو فاز غربی و شرقی فعالیت می‌کند. این خط از کوهسار در شمال غرب تهران آغاز می‌شود و از مسیرها و خیابان‌های متعددی مانند بزرگراه شهید همت و اشرفی اصفهانی، مرزداران، ولی‌عصر، مترو هفت تیر، امام حسین و شهدا می‌گذرد.

قسمت شرقی به طول ۱۰ کیلومتر با هشت ایستگاه عملیاتی از ایستگاه دولت آباد شروع و به میدان ولیعصر ختم می‌شود. از سوی دیگر، بخش غربی دارای ۹ ایستگاه فعال است که از میدان ولیعصر (عج) تا شهید آرمان علی وردی را شامل می‌شود.

در حال حاضر کار توسعه خط ۶ مترو تهران در حال انجام است. این خط از شمال از ایستگاه شهید ستاری تا ایستگاه کوهسار و از جنوب از ایستگاه دولت آباد تا ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم و سپس تا ایستگاه شهرری ادامه دارد. قابل ذکر است که این توسعه، آن را به خط ۱ در ایستگاه شهرری و خط ۷ در ایستگاه شهدای هفده شهریور متصل می‌کند.

در حال حاضر خط ۶ مترو تهران در خط ۷ با ایستگاه شهدای هفده شهریور (بعد از راه‌اندازی)، در خط ۴ با میدان شهدا، در خط ۲ با ایستگاه امام حسین، در خط ۱ با هفتم تیر، در خط ۳ با ایستگاه میدان حضرت ولی‌عصر و در خط ۷ با ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس تلاقی دارد. در ادامه لیستی از ایستگاه‌های فعال خط ۶ مترو را از سمت جنوب به شمال پایتخت را مشاهده خواهید نمود:

دولت‌آباد، کیان‌شهر، بعثت، شهید رضایی، امیرکبیر، میدان شهدا، امام حسین، شهدای هفتم تیر، میدان حضرت ولی‌عصر، بوستان لاله، کارگر، دانشگاه تربیت ‌مدرس، شهرک آزمایش، مرزداران، یادگار امام، شهید اشرفی اصفهانی، شهید ستاری، شهرزیبا و شهران. در ادامه می‌توانید برنامه حرکت قطارهای خط شش را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

از-دولت-آباد-تا-شهید-ستاری-–-خط-۶-مترو-تهران_8

از میدان کتاب تا بسیج – خط ۷ مترو تهران

خط ۷ مترو تهران امکان رفت و آمد سریع از شمال غرب به جنوب شرق تهران را تنها در ۴۵ دقیقه فراهم می‌کند. مسافران در طول این خط، حداکثر از ۲۱ ایستگاه عبور می‌کنند تا به مقصد مورد نظر خود برسند. طول کامل این مسیر حدود ۲۷ کیلومتر است و قطارها در فواصل زمانی ۱۲ دقیقه سرویس دهی دارند.

مسافران سفر خود را از ایستگاه استادیوم تختی واقع در بخش شرقی تهران آغاز می‌کنند و در نهایت در میدان کتاب در سعادت آباد تهران پیاده می‌شوند. البته شایان ذکر است که هنوز چهار ایستگاه در این مسیر راه اندازی نشده‌اند. علاوه بر این، این خط مترو در برنامه توسعه، شامل امتداد از ایستگاه میدان کتاب به سمت میدان دانشگاه است که در ناحیه جنوبی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد، واقع در شمال بزرگراه شهید ستاری قرار دارد. در ادامه می‌توانید برنامه حرکت قطارهای خط هفت را در تصویر زیر مشاهده نمایید:

از-میدان-کتاب-تا-بسیج-–-خط-۷-مترو-تهران

 

ایستگاه-مبدا-میدان-صنعت_6

ایستگاه‌های دارای آسانسور مترو تهران برای تردد با ویلچر

ایستگاه_های-دارای-آسانسور-مترو-تهران-برای-تردد-با-ویلچر-_5

برای دریافت نقشه مترو با کیفیت مناسب برای تردد ویلچر روی لینک زیر کلیک کنید.

دانلود نقشه مترو مخصوص تردد با ویلچر

نقشه ایستگاه‌های دارای مسیر نابینایان در مترو تهران

نقشه-ایستگاه_های-دارای-مسیر-نابینایان-در-مترو-تهران-_4

مترو تهران چگونه ساخته شد؟

طرح‌های ایجاد متروی تهران به سال ۱۳۵۰ برمی‌گردد. مطالعات بعدی توسط مشاوران خارجی در سال ۱۳۵۳ حامی ساخت سیستم هفت خطی مترو برای مقابله با مشکلات ترافیکی تهران بود. این مطالعات به‌طور قطعی سیستم مترو را به عنوان یک راه حل کلیدی برای کاهش ترافیک تهران برجسته کردند.

در سال ۱۳۵۶ شرکت‌های فرانسوی ساخت خط ۱ مترو را در شمال تهران آغاز کردند. تلاش‌های ساخت تا سال ۵۹ ادامه داشت و طی آن ۲۳۰۰ متر از تونل تکمیل شد و سه سازه ایستگاهی تا حدی بین بزرگراه شهید حقانی و خیابان شهید بهشتی احداث شدند.

با این حال، شروع جنگ ایران و عراق نمایندگان شرکت‌های خارجی را مجبور به ترک ایران کرد و روند ساخت مترو را متوقف نمود. با این وجود، برنامه‌های ساخت‌و‌ساز مترو در سال ۱۳۶۴ دوباره از سر گرفته شد.

سرانجام در ۱۶ اسفند ۱۳۷۷ اولین خط متروی تهران که در حال حاضر بخشی از سیستم متروی حومه شهر است افتتاح شد و تهران و کرج را به هم متصل نمود. تاسیس سیستم متروی تهران ریشه در مطالعات جامع، برنامه‌ریزی اساسی و فرآیند ساخت‌و‌ساز پر زحمت دارد که امروزه به‌عنوان یک چارچوب ضروری، برای حمل‌و‌نقل در پایتخت ایران عمل می‌کند.

قیمت بلیت مترو تهران در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در حال حاضر هزینه خرید بلیت مترو تهران در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

  • تک‌سفره درون‌شهری: ۳۲،۶۷۴ ریال
  • تک‌سفره حومه (خط ۵): ۳۷،۴۰۰ ریال
  • تک‌سفره فرودگاه امام خمینی (ره) و شهر پرند: ۱۵۰،۰۰۰ ریال
  • تک‌سفره سپهبد قاسم سلیمانی (هشتگرد): ۹۰،۰۰۰ ریال

همچنین مترو تهران تخفیف قابل‌توجهی روی کارت بلیت‌های یک ساله خود، برای دارندگان کارت منزلت، جانبازان ۲۵ درصد به بالا و یا کسانی که کارت معلولیت دائمی از سازمان بهزیستی دارند، ارائه می‌کند.

این کارت‌های تخفیفی هر کدام ۸۰۰ هزار ریال هستند و سقف استفاده سالانه ۱۲۰۰ هزار ریال است. قابل ذکر است که برای دریافت این کارت تخفیفی، متقاضیان ملزم به ارائه عکس پرسنلی و کارت ملی هستند.

روش‌های خرید بلیت مترو تهران

در تهران مترو وسیله حمل و نقل رایج و کارآمدی است و برای راحتی مسافران، مراحل تهیه بلیت مترو در چند دقیقه انجام می‌شود. در این راهنما، انواع بلیت مترو تهران و راه‌های خرید آنها را مورد بحث قرار می‌دهیم. لازم به ذکر است که مسافران نمی‌توانند هزینه خدمات مترو را با پول نقد پرداخت کنند و فقط باید از کارت بانکی استفاده نمایند.

دسته بندی بلیت‌ ها

مترو تهران دو نوع بلیت ارائه می‌دهد: بلیت کاغذی یکبار مصرف و بلیت‌های شارژی. بلیت‌های کاغذی، همانطور که از نام آن پیداست، می‌توان یک بار استفاده کرد و دور انداخت. بنابراین اگر گهگاهی سوار مترو هستید، اینها بهترین انتخاب هستند.

از طرف دیگر، اگر اغلب از طریق مترو سفر می‌کنید، بلیت‌های شارژی گزینه کاربردی و مقرون به‌صرفه‌تری هستند، زیرا به میزان ۱۰ درصد ارزش افزوده بیشتری برای مسافران خواهند داشت. این کارت‌ها را می‌توان در صورت نیاز شارژ کرد و همچنین با روش‌های حفاظت از محیط زیست هماهنگی بیشتری دارد، چون کاغذی در پروسه مصرف این بلیت‌ها دور انداخته نمی‌شود! در ادامه بیایید به روش‌های متعدد برای خرید این بلیت‌های مترو بپردازیم.

خرید حضوری بلیت مترو تهران

تمامی ایستگاه‌های مترو تهران دارای باجه‌های اختصاصی برای خرید بلیت هستند. می‌توانید بلیت خود را خریداری کنید یا کارت شارژی خود را در این مکان‌ها شارژ نمایید.

قابل ذکر است که کارکنان این کانترها نیز برای هرگونه کمک یا پرس و جو آماده هستند. همچنین برای راحتی بیشتر، دستگاه‌های الکترونیکی در سالن‌های ایستگاه نصب شده است که می‌توانید از آنها برای خرید بلیت کاغذی یکبار مصرف یا شارژ مجدد کارت مترو خود استفاده کنید.

خرید-حضوری-بلیت-مترو-تهران_3

خرید اینترنتی بلیت مترو تهران

اگر به گزینه آنلاین علاقه دارید، اپلیکیشن‌های خدمات شهری تهران من و شاپ برای ساده‌سازی این فرآیند ایجاد شده‌اند. از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید انواع بلیت‌ها مانند بلیت یک طرفه و برون شهری را خریداری کنید و پس از خرید، کدی به شما داده می‌شود تا در هنگام عبور از گیت آن‌را وارد نمایید.

اپلیکیشن مترو تهران برای ناوبری بهینه

اپلیکیشن مترو تهران یک ابزار مفید است، چون به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی در پایتخت حرکت کنید. از جمله امکاناتی که این اپلیکیشن ارائه می‌دهد، علاوه بر نقشه مترو تهران، بهره‌برداری از GPS است که برای هدایت شما به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو طراحی شده است.

علاوه بر این، داده‌های ارزشمند دیگری مانند زمان حرکت و رسیدن قطار برای خطوط مختلف مترو و همچنین مسیر بهینه مترو برای رسیدن به یک مقصد خاص را ارائه می‌دهد. این برنامه ضروری را می‌توان از منابع معتبر برای استفاده آسان در طول سفرهای مترو خود دانلود و نصب نمود.

ایستگاه‌های فعال خطوط مترو تهران

متروی تهران در حال حاضر در ۷ خط مختلف آماده خدمات‌رسانی به مسافران است. در ادامه می‌توانید نقشه خطوط مترو تهران و ایستگاه‌های فعال آن را مشاهده نمایید. قابل ذکر است که ایستگاه‌هایی که هنوز فعال نشده‌اند با حاشیه نقطه‌چین در این فایل تصویری به نمایش درآمده‌اند

همچنین لیست جدیدترین ایستگاه‌های فعال‌شده در متروی تهران از بهار سال ۱۴۰۰ عبارتند از:

  • خط ۱ شهر پرند
  • خط ۳ اقدسیه
  • خط ۴ علامه جعفری
  • خط ۶ مرزداران، شهرک آزمایش، شهید رضایی، بوستان لاله، کارگر، شهرزیبا، شهران، کوهسار
  • خط ۷ مدافعان سلامت، شهدای هفده شهریور، شهید دادمان، میدان کتاب

واگنمترومترویتهران_2

ایستگاه‌های غیرفعال خطوط مترو تهران

بیش از ۸۰ درصد از ایستگاه‌های مترو تهران به‌طور کامل فعال هستند و امکان رفت و آمد روزانه برای بسیاری از افراد را فراهم می‌کنند. اما با توجه به توسعه مترو تهران در سال‌های اخیر، ایستگاه‌های متعددی هنوز در حال راه‌اندازی یا غیرفعال هستند. تعدادی از ایستگاه‌های غیرفعال در خطوط مختلف شبکه مترو تهران به شرح زیر است:

در خط ۱، ایستگاه واوان هنوز به بهره برداری نرسیده است. به همین ترتیب ایستگاه چهارباغ و آیت الله کاشانی در خط ۴ در حال حاضر غیر فعال هستند. در خط ۶، چندین ایستگاه هنوز فعال نشده‌اند. ایستگاه شهدای کن، ایستگاه آیت الله کاشانی، ایستگاه شهید نجات اللهی، ایستگاه بهار شیراز، ایستگاه سرباز، ایستگاه میدان خراسان، ایستگاه چشمه علی، ایستگاه ابن بابویه، ایستگاه میدان حضرت عبدالعظیم (ع) و ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم (ع) از جمله این موارد است. در خط ۷ ایستگاه‌های غیرفعال شامل ایستگاه شهدای هفده شهریور و ایستگاه ورزشگاه تختی است.

بازدید از جاهای دیدنی با خطوط مترو تهران

اگر به دنبال یک اکتشاف اقتصادی و در عین حال جامع از تهران هستید، به خواندن ادامه دهید. دسترسی به بسیاری از مناظر و گزینه‌های تفریحی شهر با استفاده از متروی تهران، آسان است.

کاوش در پایتخت با خط ۱ متروی تهران

بسیاری از مناظر اصلی تهران از طریق خط ۱ مترو قابل دسترس هستند. در ادامه ما لیستی از نقاط مهمی که می‌توانید در نزدیکی ایستگاه‌های مترو خط ۱ بازدید کنید، تهیه کرده‌ایم:

  1. ایستگاه تجریش: در نزدیکی بازار تجریش، امامزاده صالح، کاخ موزه سعدآباد و دربند قرار دارند. همچنین یک پیاده روی کوتاه یا تاکسی سواری از میدان تجریش می‌تواند شما را به باغ فردوس، موزه زمان و … برساند.
  2. ایستگاه قیطریه: از این ایستگاه می‌توانید به موزه استاد انتظامی دسترسی داشته باشید.
  3. ایستگاه شهید حقانی: در حوالی این ایستگاه، پل طبیعت، پارک آب و آتش، باغ کتاب تهران و اتاق فرار مرکزی را خواهید دید.
  4. ایستگاه شهید همت: نزدیک این ایستگاه موزه و گنبد دفاع مقدس قرار دارد.
  5. ایستگاه‌های مترو شهید بهشتی و مصلی: از این ایستگاه‌ها می‌توانید به مصلی امام خمینی (ره) برسید.
  6. ایستگاه امام خمینی: اینجا نزدیک به اماکن تاریخی مختلف مانند پارک شهر، موزه پست، موزه بانک سپه، باب همایون، دبیرستان دارالفنون و بخشی از کاخ گلستان واقع شده است.
  7. ایستگاه سعدی: از اینجا می‌توانید از پاساژ پروانه، خیابان سپه‌سالار و کوچه برلن دیدن کنید.
  8. ایستگاه دروازه دولت: این ایستگاه به موزه پمپ بنزین و گالری آب انبار نزدیک است.
  9. ایستگاه طالقانی: سفارت آمریکا، پارک هنرمند و تماشاخانه ایرانشهر در ۱۵ دقیقه پیاده روی از این ایستگاه هستند.
  10. ایستگاه ۱۵ خرداد: این ایستگاه دسترسی به بازار ۱۵ خرداد، کاخ گلستان و رستوران مسلم را فراهم می‌کند.
  11. ایستگاه خیام: این ایستگاه نزدیک امامزاده سیدناصرالدین و بخش‌هایی از بازار ۱۵ خرداد است.
  12. ایستگاه میدان محمدیه: رستوران وکیل التجار و کاروانسرای خانات از این ایستگاه فاصله چندانی ندارند. در این مکان انواع آجیل و خشکبار هم عرضه می‌شود.

۱۳. ایستگاه ترمینال جنوبی: در نزدیکی این ایستگاه بوستان و پارک بعثت قرار دارند.

۱۴. ایستگاه جوانمرد قصاب: نزدیکترین بنا به این ایستگاه، آرامگاه جوانمرد قصاب است. کمی پیاده روی نیز می‌تواند شما را به مقبره بی‌بی زبیده و شهربازی خانواده برساند.

گردشگری در پایتخت با خط ۲ متروی تهران

خط ۲ مترو تهران، اگرچه ایستگاه‌های کمتری برای دسترسی به نقاط گردشگری در مقایسه با خط یک دارد، اما همچنان وسیله‌ای مقرون به صرفه و راحت برای گشت‌و‌گذار در پایتخت است. در ادامه برخی از نقاط دیدنی که در نزدیکی ایستگاه‌های خط ۲ در نقشه مترو تهران قرار دارند را مشاهده می‌کنید:

۱. ایستگاه گلبرگ: موزه مینیاتور که آثار هنری پیچیده مینیاتوری را به نمایش می‌گذارد، تنها با ۶۰۰ متر پیاده روی قابل دسترس است.

۲. ایستگاه بهارستان: چندین نقطه گردشگری از جمله مجلس شورای ملی ایران، صومعه صفی علیشاه، باغ نگارستان و موزه هنرهای ملی در ۱۰ دقیقه پیاده روی از این ایستگاه قابل دسترسی هستند.

۳. ایستگاه حسن آباد: در اینجا می‌توانید از میدان بزرگ حسن آباد دیدن کنید و با ۷ تا ۸ دقیقه پیاده روی به خیابان سی تیر و موزه ایران باستان نیز برسید.

۴. ایستگاه ملت: عمارت مسعودیه که یک بنای تاریخی باشکوه است، در فاصله ۲ دقیقه پیاده روی از ایستگاه مترو ملت قرار دارد و باید از آن دیدن کرد.

۵. ایستگاه دانشگاه امام علی (ع): مکان‌های فرهنگی مانند خانه موزه مقدم، موزه قرآن و موزه مرمر از این ایستگاه به راحتی قابل دسترسی است.

۶. ایستگاه نواب: در این ایستگاه می‌توانید مرکز خرید گردون را بگردید و از محله نواب دیدن کنید.

عمارت-مسعودیه_1

گشت‌ و گذار در تهران با خط ۳ متروی تهران

۱. ایستگاه مترو حسین آباد: عمارت عین الدوله، که یک قطعه زیبا از قلب تاریخی تهران است، نزدیک به آن قرار دارد. این عمارت که در اصل خانه عین الدوله، وزیر مظفرالدین شاه بود، اکنون به یک مکان دیدنی محبوب برای مسافران تبدیل شده که در خیابان وفامنش قرار گرفته است.

۲. ایستگاه مترو شهید قدوسی: این ایستگاه نزدیک خیابان شهید بهشتی و چهارراه شریعتی، دسترسی آسان به بسیاری از نقاط مرکزی شهر را فراهم می‌کند. این ایستگاه به شما امکان دسترسی به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تهران، مانند موزه رضا عباسی، رستوران‌های بی‌شمار و پاساژ اندیشه را می‌دهد. قابل ذکر است که موزه رضا عباسی، گنجینه‌ای از آثار تاریخی ارزشمند از هزاره اول قبل از میلاد است.

۳. ایستگاه میدان ولی‌عصر: این ایستگاه شما را در قلب تهران و در محاصره جاذبه‌های مختلف قرار می‌دهد. از داخل ایستگاه مترو ولیعصر، تابلوهای بلوار کشاورز را برای پیاده روی دنبال کنید و تقریباً بعد از ۱ کیلومتر قدم زنی در این بلوار زیبا به پارک لاله خواهید رسید. قابل ذکر است که در ضلع شمال غربی پارک، دو موزه وجود دارد، یکی موزه فرش و دیگری موزه هنرهای معاصر.

۴. ایستگاه مهدیه: این ایستگاه شما را به خانه فروغ فرخزاد می‌رساند. از ایستگاه مترو مهدیه خارج شده و در خیابان ولیعصر به سمت جنوب حرکت کنید. با پیچیدن به خیابان خادم آزاد و مسافتی ۲۰۰ متری به این اقامتگاه تاریخی خواهید رسید. لازم به ذکر است که قبر فروغ فرخزاد در قبرستان ظهیرالدوله در همین حوالی قرار دارد.

تهران‌ گردی با خط ۴ متروی تهران

  1. ایستگاه ارم سبز: پارک ارم که به عنوان یکی از بهترین پارک‌های تهران شناخته می‌شود، نوید یک روز مفرح را می‌دهد و برای کسانی که به دنبال تجربه لذت پارک تفریحی و حیات وحش هستند، ایستگاه ارم سبز شما را به راحتی به این مناطق می‌رساند.
  2. ایستگاه میدان آزادی: این میدان شلوغ در تهران، برج جذاب آزادی را در مرکز خود جای داده است. در موزه آزادی مجموعه‌ای از آثار باستانی را خواهید دید که قدمت آنها به دوران پیش از هخامنشیان باز می‌گردد. همچنین قدم زدن در اطراف برج تجربه جذابی را برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.
  3. ایستگاه تئاتر شهر: همانطور که از نامش پیداست، ایستگاه تئاتر شهر شما را مستقیماً به ساختمان تئاتر شهر می‌برد که معماری خاص و چشم‌نوازی دارد. همچنین مجموعه‌ای از کافه‌های فریبنده که در اطراف این منطقه پراکنده شده‌اند، ساعاتی جذاب را نوید می‌دهند.
  4. ایستگاه فردوسی: با خروج از درب جنوب غربی مترو فردوسی، چند قدمی به سمت پایین بروید تا به کوچه تمدن برسید این کوچه با تزئینات زیبایی شناسی، آن را به مکانی ایده آل برای عکاسی تبدیل کرده است.
  5. ایستگاه ابن سینا: در فاصله ۴۰۰ متری این ایستگاه، موزه دکتر معین قرار گرفته است. در این مکان قبلاً چهره‌های سرشناسی مانند امیر جاهد و دکتر معین زندگی می‌کردند.

گردش در تهران با خط ۶ متروی تهران

۱. ایستگاه پارک لاله: این بوستان که در قلب شهر واقع شده است، جایگاه ویژه‌ای در بین بسیاری از افراد این محله دارد. بسیاری آن را به خاطر تاریخچه و موقعیت مرکزی آن در کنار بلوار کشاورز با خاطرات خوش دوران جوانی خود مرتبط می‌دانند. با این حال، شلوغی مداوم شهر و ترافیک، بسیاری را از بازدید از این پارک زیبا منصرف کرده بود، اما با وجود ایستگاه جدید پارک لاله، رسیدن به بلوار کشاورز و پارک اکنون راحت‌تر از همیشه شده است.

۲. ایستگاه دولت آباد: در حالی که ایستگاه دولت آباد در تهران ممکن است شما را به سمت یک مکان تاریخی یا فرهنگی خاص هدایت نکند، اما همچنان یک گردش بیادماندنی را به همراه خواهد داشت. این ایستگاه، به ویژه فرصتی را برای کاوش در جامعه محلی عرب‌ها و امتحان‌نمودن غذاهای آنها مانند شاورما، فلافل و موارد دیگر به سبک واقعی عراقی فراهم می‌کند.

پارک-لاله

مناطق دیدنی خط ۷ متروی تهران

۱. ایستگاه پارک گفت‌وگو: یکی دیگر از ایستگاه‌های مهم مترو، ایستگاه پارک گفت‌وگو است که در مجاورت چندین پارک در تهران قرار دارد. این پارک سالانه میزبان مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های شهری است. این نمایشگاه‌ها شامل نمایش‌های تخصصی گل و گیاه و تعدادی از جشنواره‌ها و رویدادهای دیگر است.

۲. ایستگاه برج میلاد: ایستگاه مترو که در نزدیک‌ترین نقطه به برج میلاد تهران قرار دارد، ایستگاه برج میلاد نامیده می‌شود. جدا از خود برج که دارای یک سکوی دید باز و یک گالری هنری در برخی از طبقات بالای آن است، این ایستگاه دسترسی نزدیک به پارک پردیسان نیز دارد.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله از سامانه متقاضی جزئیات کاملی در مورد نقشه مترو تهران و زمان حرکت تمامی خطوط مترو ارائه شده است. مترو تهران وسیله‌ای مناسب برای سفر است که به مسافران امکان می‌دهد ترافیک را دور بزنند و به سرعت به مقصد برسند.

با این حال، شایان ذکر است که در ساعات شلوغی، معمولاً بین ۸ تا ۱۰ صبح و ۴ تا ۷ بعد از ظهر، مترو می‌تواند بسیار شلوغ باشد، زیرا این زمان‌های معمول رفت و آمد کارمندان است. با وجود این، مترو هنوز هم رفت و آمد به موقع را بدون هیچ تاخیری فراهم می‌کند.

منبع: متقاضی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید