رنگ کریسمس در خیابان معروف تهران

رنگ کریسمس در خیابان معروف تهران

دی ماه که می‌شود، محله‌های ارمنی نشین تهران رنگ و بوی کریسمسی به خود می‌گیرند. خیابان میرزای شیرازی از مهم‌ترین این خیابان‌هاست که هر ساله با ظهور اولین دانه‌های برف زمستانی تبدیل به بزگ‌ترین بازار فروش ملزومات برگزاری جشن کریسمس در تهران می‌شود.

کد خبر : ۱۶۸۱۹۱
بازدید : ۷۶

این خیابان که در سایر روزهای سال بورس فروش عروسک و اسباب بازی است، از نیمه دوم آذر تا اواخر دی ماه محل فروش انواع وسایل برگزاری مراسم کریسمس همچون درخت کاج، عروسک‌های بابانوئل، گوی‌های رنگی و…می‌شود.

ساکنان این محله اغلب هموطنان ارمنی هستند و چندین کلیسا هم‌چون کلیسای سرکیس مقدس، کلیسای پولس و مدرسه ارامنه ارس در نزدیکی این نقطه از شهر قرار دارند.

کمی بالاتر از خیابان مطهری شیرینی فروشی و ساندویچی طلایی نیز قرار دارند که ازقدیمی‌ترین‌های تهران هستند و از سال ۱۳۴۲ تا به حال رنگ و بوی نوستالژیک خود را حفظ کرده‌اند.

در این ایام سال قنادی طلایی بیشتر به فروش نان گاتا و شکلات‌هایی با نمادهای کریسمسی می‌پردازد و ساندویچ ظلایی نیز میزبان صف طولانی مشتریانی است که هوس خوردن یک ساندویچ نوستالژیک با کیفیت را دارند. 

برای آشنایی بیشتر با حال و هوای این محله در این ایام ویژه سال، سری به این خیابان زدم و با چند تن از فروشندگان و رهگذران گفت‌و‌گو کردم. از ازدحام جمعیتی که در طول این خیابان در رفت و آمد بودند این‌طور به نظر می‌آمد که بازار فروش “اجناس کریسمسی” از رونق قابل قبولی برخوردار است. برای صحبت با یکی از فروشندگان که خود از اقلیت ارمنی بود وارد مغازه بزرگی شدم که برای این شب‌ها دکور ویژه‌ای تهیه کرده بود؛ اما فروشنده میلی به پاسخ دادن به سوالات نداشت. او در پاسخ به سوالی درباره حال و هوای این شب‌ها و میزان رونق بازار فروش خود گفت: “دوست ندارم در این باره مصاحبه کنم. می‌ترسم با شناخته شدن این محله دشمنی‌ها با جامعه اقلیت زیاد شده  و جلوی کسب و کارمان را به هر نوعی بگیرند.”

کریسمس-پنج-1536x865از او تشکر کرده و به سراغ فروشگاه بعدی رفتم. فروشنده آقای جوانی بود که در مغازه‌اش انواع و اقسام درخت کاج و عروسک‌های حضرت مسیح، حضرت مریم و بابانوئل عرضه می‌کرد و ظاهرا از میزان فروش خود نیز راضی بود.

با او چند کلامی صحبت کردم و او در پاسخ به این سوال که اکثر مشتریان از چه قشری هستند گفت: “جالب است بدانید افرادی که در حال گردش و خرید هستند، برخلاف تصور از تمامی اقشار جامعه بوده و محدود به اقلیت‌ مسیحی نیستند زیرا این تزئینات رنگارنگ مورد توجه همه مردم قرار گرفته و به بخشی از دکوراسیون منازل آن‌ها تبدیل شده است و هموطنان مسیحی تا قبل از این روزها وسایل مورد نیاز خود را خریده‌اند.”  وی که خود از ارمنی‌های ساکن این محله بود اضافه کرد: “از رونق بازار امسال تقریبا راضی هستیم و تا امروز فروش نسبتا خوبی داشته‌ایم.”

کریسمس-شش-1536x865

فروشنده بعدی که مغازه کوچک‌تری داشت و اجناس با قیمت مناسب‌تری عرضه می‌کرد، گفت: “این خیابان در سایر ایام سال مرکز فروش لوازم دکوری خانه، اسباب بازی و انواع عروسک است اما در این یک ماه به خصوص تبدیل به بورس فروش لوازم جشن کریسمس می‌شود.

امسال مشتری‌ها حتی بیشتر از قبل هم شده‌اند اما بیشتر اجناس کوچک‌تر و ارزان‌تر می‌خرند چون اجناس اصلی و بزرگ‌تر مانند درخت کاج رشد قیمت زیادی داشته‌ و از سبد خرید اکثر مردم خارج شده‌اند.” از او خواهش کردم قیمت چند قلم از اجناسی که می‌فروشد را بگوید و او با وجود این‌که مشتریان را یکی پس از دیگری راه می‌انداخت، قبول کرد.

طبق صحبت‌های او در سال‌های اخیر به دلیل دشواری دسترسی به درخت کاج طبیعی، درخت‌های کاج مصنوعی بیشترین فروش را دارند. یک درخت کاج پلاستیکی در سه سایز ۱۲۰، ۱۵۰ و ۱۸۰ سانت به ترتیب در حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۵ میلیون تومان قیمت دارد که بنا به تزئینات درخت مانند دانه‌های برف، کاج  و گوی رنگی این رقم متفاوت می‌شود. همچنین عروسک‌های بابانوئل در سایزهای مختلف از رومیزی گرفته تا حدود ۲ متر بین ۴۰۰ هزار تا ۳ میلیون تومان قیمت دارند.

کریسمس-دو-1536x865

قدم زدن در این خیابان و مشاهده طیف گسترده و متنوع رهگذران که در کمال صلح و آرامش و شادی در کنار یکدیگر قدم می‌زنند و بدون توجه به عقاید دیگری از همزیستی یکدیگر لذت می‌برند، کودکانی که از تزئینات رنگارنگ و نورانی این خیابان سر ذوق آمده‌اند و فروشندگانی که ولو برای مدتی کوتاه از میزان فروش‌ خود راضی هستند، می‌تواند به نوعی حس آرامش را به همشهریان منتقل کند.

حس آرامشی که مدتی است در سایه ایجاد دو قطبی‌های افراطی در میان مردم کم‌رنگ شده است. سر زدن به این خیابان در این شب‌های سرد زمستانی برای ساکنین تهران خالی از لطف نخواهد بود. به خصوص اگر پس از گشت و گذار، خود را به یک فنجان قهوه و یک برش نان گاتای ارمنی دعوت کنید.

کریسمس-سه-1536x865

منبع: جهان صنعت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید