(ویدئو) خیابان شکموهای تهران کجاست؟

(ویدئو) خیابان شکموهای تهران کجاست؟

خیابان شکموها یا همون خیابان سی تیر یکی از خیابون های شکم گردی تهران است که نزدیک بازار بزرگ و خیابان امام خمینی واقع شده است. در این مقاله از ساعد نیوز همراه ما باشید تا گشتی در این خیابان خوشمزه بزنیم.

کد خبر : ۱۷۲۱۲۱
بازدید : ۱۱۵

خیابان سی تیر تهران حالا به مرکز غذای خیابانی پایتخت تبدیل شده. اینجا هر غذایی که فکر کنید پیدا می‌شود. خیابان سی تیر در شب حال و هوای دیگری دارد و سرزنده‌تر است. به خصوص با موسیقی خیابانی و نوازنده‌هایش. در ادامه به معرفی این خیابان و همه‌ی نکته‌های جالبی را که درباره‌ی سی تیر وجود دارد، خواهیم پرداخت.

خیابان سی تیر کجاست

خیابان سی تیر یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران است که آن را به‌عنوان نخستین مرکز غذاهای خیابانی (استریت فود) پایتخت می‌شناسند. این خیابان به‌جز دکه‌ها و کافه‌های خیابانی جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای نیز دارد. چند موزه و ساختمان مذهبی تاریخی با قدمت بیش از 100 سال در خیابان سی تیر قرار گرفته‌اند. ساختمان‌های مذهبی در این خیابان به پیروان ادیان متفاوتی تعلق دارند. آتشکده، کلیسا و کنیسه یهودیان از مهم‌ترین بناهای مذهبی در خیابان سی تیر هستند که سبب شهرت این خیابان به نام «خیابان ادیان» شده‌اند.

خیابان سی تیر از محل تقاطع با خیابان امام خمینی آغاز می‌شود و تا تقاطع خیابان‌ جمهوری و در امتداد آن، میرزا کوچک خان ادامه دارد. این منطقه در محدوده طرح ترافیک پایتخت قرار گرفته است و خیابان‌های اطراف آن بسیار شلوغ و پرتردد هستند. اگر با وسیله نقلیه شخصی به این منطقه تردد کنید، برای پارکینگ خودرو ممکن است دچار مشکل شوید. خیابان سی تیر سنگ‌فرش است و پیاده روی در طول مسیر آن برای گردشگران زیادی جذابیت دارد.

zy0nju5nwe5m-crp

مسیرهای دسترسی به سی تیر

اگر در طول روزهای عادی هفته قصد بازدید از خیابان سی تیر را دارید، بهترین راه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. به این ترتیب شلوغی و ترافیک این منطقه زمان شما را از بین نمی‌برند و نیاز به دریافت مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک نیز نخواهید داشت.

خیابان سی تیر در نزدیکی مرکز شهر تهران و در محدوده طرح ترافیک قرار دارد.

اگر برای صرف غذا و پیاده روی در شب به خیابان سی تیر می‌روید، بهتر است وسیله نقلیه خود را در خیابان‌های اطراف پارک کنید. عبور و مرور با خودروی شخصی در این خیابان مجاز است؛ اما اجازه توقف در خیابان سی تیر را نخواهید داشت. در ضمن به‌دلیل تجمع بالای رهگذران در این خیابان، ورود با وسیله نقلیه شخصی به خیابان سی تیر چندان مناسب نیست.

ایستگاه‌های متروی امام خمینی و حسن آباد، نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به خیابان سی تیر هستند. از ایستگاه مترو حسن آباد با پیاده روی کوتاه‌تر به این خیابان خواهید رسید. ایستگاه اتوبوس سی تیر نیز در خیابان امام خمینی و مقابل ورودی خیابان سی تیر قرار گرفته است. بسیاری از مسیرهای اتوبوس از میدان امام خمینی در این ایستگاه توقف دارند و میدان امام خمینی نیز دسترسی مناسبی با اتوبوس از سراسر تهران دارد.

  • آدرس خیابان سی تیر: منطقه 12 تهران، خیابان امام خمینی، بین میدان امام خمینی و میدان حسن آباد

سی تیر، چگونه اولین فود استریت ایران شد

امروزه فود استریت‌ها از پرطرفدارترین مکان‌ها بین گردشگران داخلی و خارجی در تمام نقاط جهان به شمار می‌روند. مسافران برای آشنایی با خوراک محلی مردم در سایر نقاط جهان، از غذاهای خیابانی استریت فودها خرید می‌کنند و برای بسیاری از گردشگران صرف این غذاها از ورود به رستوران‌های مجلل و سفارش غذاهای گران، لذت‌بخش‌تر است.

در سال‌های اخیر شهرداری تهران برای حفاظت از بافت تاریخی برخی مناطق قدیمی در شهر تهران و ایجاد فضای خاطره‌انگیز در خیابان‌های تاریخی پایتخت، تغییراتی در ظاهر این مناطق ایجاد کرد. در این راستا برخی خیابان‌ها سنگ‌فرش شدند یا عبور وسایل نقلیه در آن‌ها ممنوع شد. خیابان سی تیر یکی از این خیابان‌ها بود که در سال 1395 کف آن را سنگ‌فرش کردند و تصمیم به تغییر کاربری این خیابان به مرکز غذاهای خیابانی برای جذب گردشگران گرفتند.

کافه‌ها و رستوران‌های خیابان سی تیر به‌صورت فودتراک هستند و انواع مختلف غذاهای خیابانی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم نیز در این خیابان موجود هستند و در تمام روزهای سال گردشگران را به این منطقه جلب می‌کنند. بسیاری از علاقه‌مندان به تاریخ نیز در بازدید از موزه‌ها و ساختمان‌های خیابان سی تیر، زمانی را به اتراق در نیمکت‌های چوبی این خیابان و صرف نوشیدنی و غذا اختصاص می‌دهند.

بین فودتراک‌های ثابت در خیابان سی تیر برخی گاری‌های سیار نیز قرار گرفته‌اند که در هر فصلی از سال متناسب با آب و هوا خوراکی‌هایی مانند لبو و باقالی به گردشگران عرضه می‌کنند. فعالیت برخی از واحدهای غذایی در خیابان سی تیر به‌دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی ممنوع شده است و برخی واحدها پلمب شده‌اند؛ پس در زمان خرید از غذاخوری‌های سیار و ثابت این خیابان به رعایت موارد بهداشتی دقت کنید.

image-crp_2_11zon

کافه و رستوران های خیابان سی تیر

بیشتر کافه و رستوران های خیابان سی تیر درون دکه‌های کوچک یا فولکس واگن‌های سیار قرار گرفته‌اند. این فودتراک‌ها در محل خود ثابت هستند و در طول سال جابه‌جا نمی‌شوند؛ اما برخی غذاخوری‌های این خیابان در طول سال تغییر کرده‌اند و جای خود را به کافه یا رستوران جدید داده‌اند.

بالای تمام دکه‌های خیابان سی تیر منوی کامل غذاهای هر غرفه به نمایش درآمده است و با گشت و گذاری کوتاه در طول این خیابان، امکان انتخاب غذای مورد نظر خود را خواهید داشت. از معروف‌ترین کافه‌های خیابان سی تیر با بیش از 90 سال قدمت می‌توان به کافه گل رضاییه اشاره کرد. این کافه قدیمی در گذشته پاتوق بسیاری از شاعران و نویسندگان نامی ایران بود و امروزه نیز از در میان گستره وسیع کافه های تهران از طرفداران زیادی برخوردار است. کافه گل رضاییه بالاتر از موزه آبگینه قرار دارد.

از دیگر غذاخوری‌های معروف در خیابان سی تیر می‌توان فلافل فروشی آبادان سیتی و قاتوق کده را نام برد. برگر فروشی‌ها و دکه‌های پیتزا نیز از پرطرفدارترین مغازه‌های این خیابان هستند. انواع پیراشکی‌های گوشت، ساندویچ‌های تند محلی و هندی و ساندویچ‌های بین‌المللی نیز غرفه‌های مخصوص به خود را دارند.

147721522-mwjvdha7x9qm4cmkzlht4kb-b7s7km9dctfkg8pm-crp

golerezaeie-crp-crp

اماکن و جاهای دیدنی خیابان سی تیر

خیابان سی تیر به‌جز کافه‌ها، رستوران‌های سیار و دکه‌های مناسب برای خوشمزه گردی، جاذبه‌های تاریخی برجسته‌ای را نیز در خود جا داده است که در طول مسیر آن قرار دارند. تنوع ساختمان‌ها و بناهای مذهبی در این خیابان بالا است و در گذشته پیروان این مذاهب در نزدیکی خیابان سی تیر ساکن بودند. بناهای تاریخی خیابان سی تیر را موزه‌ها، کلیساها و ساختمان‌های مذهبی دیگر تشکیل می‌دهند که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

موزه ایران باستان (موزه ملی ایران)

بزرگترین و مهمترین موزه باستان‌شناسی ایران است. رضا شاه در سال 1313 دستور ساخت اینجا را داده و بعد از انقلاب هم بخش‌های دیگری به آن اضافه شده.وسایل ساخته شده توسط انسان‌های اولیه با قدمت یک میلیون سال، از جذاب‌ترین آثار موزه ملی ایران در خیابان سی تیر هستند.این مرکز علاوه بر این که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های ایران است، سالن‌های سمینار مختلفی هم دارد که داخلش رویداد «سار» برگزار می‌شود که چیزی شبیه رویداد‌های TED است.

14001201000003-test-newphotofree-crp_1_11zon

کنیسه حییم

بعد از اینکه یهودی‌ها در مجلس ایران کرسی گرفتند، اینجا توسط سلیمان حییم ساخته شد. همان کسی که فرهنگ لغت معروف حییم را نوشته است. حییم اولین کنیسه شهری تاریخ ایران است.این بنا نیز در خیابان سی تیر تهران واقع شده است.

fd5796fe-beda-4fd7-af01-3e574cb36681-crp

موزه آبگینه

در خیابان سی تیر نخستین موزه شیشه و سفال در ایران است. این موزه در یکی از خانه های تاریخی تهران، متعلق به سال‌های 1300 تا 1310 شمسی قرار دارد که در گذشته متعلق به احمد قوام، نخست وزیر وقت ایران بود و خانه «قوام الدوله» نامیده می‌شد.

خانه قوام الدوله به مرور به ساختمان‌های سفارت مصر، سفارت افغانستان و بانک بازرگانی ایران تبدیل شد تا در نهایت در دوره پهلوی دوم با خریداری این ساختمان کاربری موزه را برای آن در نظر گرفتند. در طراحی موزه آبگینه از تلفیق معماری مدرن اروپایی و بناهای باستانی ایران استفاده کرده‌اند و نشانه‌هایی از معماری سرستون‌های تخت جمشید، کاخ تچر و کعبه زرتشت در نقش رستم در معماری این بنا به چشم می‌خورند. تزیینات داخلی این موزه با گچبری‌ها، منبت کاری‌ها و آینه‌کاری‌ها نیز بسیار چشم‌نواز هستند. در موزه آبگینه پنج تالار وجود دارد که آثاری از دوره‌های مختلف تاریخی و باستانی ایران در آن‌ها به نمایش در آمده‌اند. در این موزه فروشگاهی برای خرید انواع محصولات و صنایع دستی سفال و آبگینه وجود دارد.

narodni-muzeum-iranu

نکات مهم در بازدید از خیابان سی تیر

در بازدید از خیابان سی تیر با رعایت برخی نکات امکان لذت بیشتری از گشت‌وگذار در این خیابان خواهید داشت. آشنایی با ظرفیت‌های گردشگری این خیابان با توجه به سلیقه شما نیز، در صرفه‌جویی زمان به شما کمک می‌کند.

  • خیابان سی تیر در محدوده طرح ترافیک تهران قرار دارد.

  • برای سفارش غذا در خیابان سی تیر نخست در طول این خیابان قدم بزنید تا با تنوع غذاها آشنا شوید.

  • برای سفارش غذا و انواع خوراکی از گاری‌ها و ون‌های خیابانی به رعایت نکات بهداشتی توجه کنید.

  • برای صرف غذا شب‌ها و برای بازدید از موزه‌ها و جاهای تاریخی صبح‌ها زمان‌های مناسبی هستند.

  • برای بازدید از موزه و ساختمان مورد نظر خود ساعت کار این مکان‌ها را استعلام کنید. بیشتر موزه‌های خیابان سی تیر تا پنج عصر باز هستند؛ اما بناهای مذهبی این خیابان ساعت کاری متفاوت دارند.

  • برخی ساختمان‌های مذهبی در خیابان سی تیر در روزهای خاصی فعالیت می‌کنند. به‌طور مثال، آتشگاه آدریان تنها در روزهای دوشنبه و چهارشنبه پذیرای گردشگران است.

  • امکان بازدید از کنیسه حییم وجود ندارد.

  • محیط خیابان سی تیر برای ثبت عکس‌های یادگاری مناسب است. پس اگر به عکاسی علاقه دارید، دوربین خود را فراموش نکنید.

کلام آخر

در این مقاله به معرفی خیابان سی تیر، معروف‌ترین فود استریت تهران پرداختیم. شما نیز می‌توانید از تجربه‌های بازدید از جاهای دیدنی این خیابان و گشت‌وگذار میان کافه و رستوران های خیابان سی تیر در ادامه در بخش نظرات در میان گذارید.

منبع: ساعد نیوز

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید