(تصاویر) حیات دوباره تالاب‌های ایران

(تصاویر) حیات دوباره تالاب‌های ایران

بارش‌های بهاری رونق دوباره ای به برخی از تالاب ها داده است. تالاب‌ها ممکن است همواره دارای آب باشند یا اینکه گاه خشک و گاه آب‌دار باشند.

کد خبر : ۱۹۳۲۵۲
بازدید : ۱۹

برخی تالاب‌های نزدیک دریا با جزر و مد تغییر وضعیت می‌دهند. این زیستگاه‌های طبیعی پرندگان مهاجر حالا بسیار تماشایی است و با پر آب شدنشان به یک محیط گردشگری تبدیل شده است. به تالاب‌هایی که امسال احیا شدند، نگاهی می‌اندازیم.

13
تالاب گروس


تالاب گروس

تالاب گروس در مهاباد استان آذربایجان غربی واقع است و ۲۴ خرداد پس از ۲۰ سال دوباره احیا شد. این تالاب فصلی ۴ هزار هکتار مساحت دارد. تعداد ۷۵ گونه پرنده آبزی و کنار آبزی متعلق به ۱۱ خانواده در این تالاب شناسایی شده است.

15
تالاب گرده قیت

تالاب گرده‌قیت

تالاب گرده‌قیت شهرستان نقده در استان آذربایجان غربی، اردیبهشت ماه بعد از ۲۵ سال آبگیری و احیا شد. این تالاب ۶۰۰ هکتار وسعت دارد. آذربایجان‌غربی دارای ۴۰ تالاب است که از این تعداد، ۱۳ تالاب دائمی و ۲۷ تالاب فصلی بوده و از این تعداد ۶ تالاب از مجموعه تالاب های استان عضو کنوانسیون بین‌المللی سایت رامسر هستند.

16
تالاب هامون


تالاب هامون

تالاب بین‌المللی هامون در استان سیستان و بلوچستان نیز اردیبهشت ماه آبگیری شد و خوشحالی صیادان و کشاورزان هامون را رقم زد. وسعت این تالاب ۵۶۶۰کیلومتر مربع است و از سوی یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شده. در طول ۱۵ سال گذشته خشکسالی و اختصاص نیافتن حقابه هیرمند از سوی افغانستان، هامون را به یک کویر بی‌آب تبدیل کرده بود، اهالی به یاد دارند که فقط یک‌بار و حدود ۵ سال پیش نیمه‌آبی به این تالاب در جنوب شرقی ایران بازگشت. بعد از ۵ سال دوباره جانی، هرچند اندک به هامون بازگشته‌است.

17
تالاب آق گل


تالاب آق‌گل

فروردین‌ماه، بخش هایی از تالاب زیبای آق‌گل ملایر بزرگترین تالاب فصلی استان همدان پس از ۳سال زنده شد. تالاب آق‌گل یک دریاچه فصلی آب شیرین است.

18
تالاب جازموریان

تالاب جازموریان

اردیبهشت ماه، تالاب جازموریان با ۱۰۸ هزار هکتار مساحت به دلیل بارش‌های بهاری فراوان پس از ۲ سال خشکسالی، جان دوباره گرفته است. این تالاب به عنوان یکی از تالاب‌های فصلی مشترک بین سیستان و بلوچستان و کرمان است.

19
تالاب چغاخور


تالاب چغاخور

این تالاب با مساحتی حدود ۲۳۰۰ هکتار به فیروزه غرب کشور یا آینه طبیعت چهارمحال و بختیاری مشهور است و در سال‌های اخیر کم آب شده‌بود و بارش‌های فروردین ماه آن را پرآب و دیدنی کرد.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید