جزئیات خرید و ورود دومین هواپیمای وارسی پرواز به ایران

جزئیات خرید و ورود دومین هواپیمای وارسی پرواز به ایران

‌‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: بهره برداری از این هواپیمای راهبردی با دو اولویت عملکردی در فرآیند عملیات وارسی پروازی انجام خواهد شد.

کد خبر : ۱۹۵۹۱۵
بازدید : ۲۶

رضا نخجوانی، اظهار داشت: دومین هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) کشور پس از اتمام مراحل خرید، به کشور وارد شد و به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد.

وی با بیان اینکه دومین هواپیمای وارسی پرواز (فلایت چک) کشور پس از اتمام مراحل خرید، به کشور وارد شد و به صورت رسمی فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرد، گفت: این هواپیما پس از انجام مراحل ثبت قانونی پروازی در سازمان هواپیمایی کشوری، با اجرای عملیات وارسی پروازی سایت رادار تنگ ریز در استان فارس که از نوع MSSR/PSR با پهنای عملکرد ۷۰۰‌هزار کیلومترمربع در جنوب کشور است، فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: بهره برداری از این هواپیمای راهبردی با دو اولویت عملکردی در فرآیند عملیات وارسی پروازی انجام خواهد شد که در مرحله نخست، عملیات وارسی پروازی مربوط به سامانه‌های راداری و بصری و انجام طرح‌ها و دستورالعمل‌های پروازی است و مرحله دوم، مربوط به انجام عملیات وارسی پروازی سامانه‌های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه‌ها و مسیر‌های پروازی در کشور است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به اینکه سایت رادار تنگ ریز برای افتتاح و بهره برداری نیازمند تنظیم (کالیبراسیون) و صحت سنجی معیار‌های عملکرد است، این ارزیابی پروازی توسط دومین هواپیمای فلایت چک که به تازگی وارد کشور شده است، در هفت روز به انجام رسید و فرآیند ارسال داده‌های عددی به دست آمده برای سیر مراحل تکمیلی بهره برداری به مبادی مربوط انجام شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها با اشاره به ارزش افزوده هواپیمای فلایت چک جدید برای صنعت هوانوردی گفت: افزایش ایمنی، سرعت و دقت در انجام عملیات وارسی پروازی را می‌توان ارزش افزوده هواپیمای فلایت چک جدید دانست.

نخجوانی تاکید کرد: پس از سانحه تنها هواپیمای فلایت چک سازمان هواپیمایی کشوری در اواخر سال ۱۳۹۲، برای انجام عملیات وارسی پروازی در کشور ناچار به استفاده از هواپیمای فلایت چک و متخصصان سایر کشور‌ها با تبعات مالی و امنیتی بودیم، اما از سال ۱۳۹۶ تاکنون این عملیات‌های پروازی با تکیه بر دانش نیرو‌های متخصص داخلی اعم از خلبانان، مهندسان FIS و پرسنل فنی و مهندسی و با استفاده هواپیمای کینگ ایر i ۳۵۰ به انجام می‌رسد و در قیاس عملکرد پروازی، عملیاتی را که نیرو‌های خارجی در ۱۳۰ ساعت پروازی انجام می‌دادند، متخصصان داخلی در ۳۰ ساعت، بازه زمانی کمتر و با کیفیت برتر به سرانجام می‌رسانند.

وی گفت: با توجه به پراکندگی فرودگاه‌ها و تجهیزات هوانوردی در کشور، بدون شک با بهره بردن از دو هواپیمای فلایت چک شاهد انجام عملیات وارسی پروازی به موقع و با معیار‌های عملکردی دقیق خواهیم بود و این موضوع مهم موجب افزایش بهره وری دستگاه‌ها و تجهیزات ناوبری کشور خواهد شد. این در حالی است که در آینده نه چندان دور نیز به دنبال افزایش تعداد این نوع هواپیمای راهبردی هستیم.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها هواپیمای فلایت چک را ظرفیت استراتژیک برای صنعت هوانوردی کشور دانست و گفت: اگر صنعت هوانوردی را یک زنجیره در نظر بگیریم، هواپیمای فلایت چک را می‌توان حلقه راهبردی آن دانست، زیرا فعالیت این زنجیره مشروط به تایید عملکرد سامانه‌های ناوبری و تجهیزات فرودگاهی مرتبط به این امر توسط متخصصان گروه وارسی پروازی است.

نخجوانی با اشاره به فراهم شدن امکان تعمیر و نگهداری و خدمت‌رسانی شبانه‌روزی هواپیمای فلایت چک گفت: انجام عملیات پروازی با این هواپیمای راهبردی کشور نیازمند به روزرسانی مداوم و آموزش مستمر نیرو‌های متخصص شاغل در این حوزه است و متخصصان ایرانی با ایثار و تعهد، خودشان را بر اساس قوانین و مقررات دانش روز هوانوردی دنیا به این عرصه نزدیک کرده اند.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید