بلوای بلیت مترو
مسجدجامعی: بهنظر میرسد شما مردم حومه تهران را از خودمان نمیدانید فراهانی: بدترین اتفاق افزایش قیمتها بدون تغییر خدمات است هاشمی: علاوه بر زمینخواری و گیاهخواری، متاسفانه کوهخواری هم شایع شده است.
کد خبر :
۵۲۰۹۷
بازدید :
۱۵۵۳
مدتهاست که بحث گران شدن زندگی در تهران از زبان مسئولان استانی و بعضی مدیران شهری مطرح میشود که با مخالفتهای فراوانی هم روبهرو شده است؛ این موضوع در جلسه دیروز شورای پنجم شهر تهران و هنگام بررسی لایحه نرخ بلیت مترو بار دیگر هم مطرح شد که اینبار مخالفت شدید یک عضو شورا منجر به تصویبنشدن افزایش ۱۵۰درصدی شد.
ابتدای این جلسه «محسن پورسیدآقایی»، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران توضیحاتی درباره روند افزایش قیمت بلیت مترو داد: «واقعیت این است که قیمت تمامشده بلیت در سال ٩٧، ٢٢٧٠ تومان خواهد بود که براساس قانون یکسوم آن را باید دولت، یکسوم را مردم و یکسوم را شهرداری بدهد که دولت یکسوم خود را با وجود اینکه فکر میکردیم با تغییر شهرداری و مدیریت شهری ارایه بدهد تا این تاریخ نداده و عملا پرداخت دوسوم بلیت مترو به گردن شهرداری است.»
او با بیان اینکه قیمت پایه سفر ٨٠٠ تومان است که پیشنهاد کردیم به ١٠٠٠ تومان افزایش یابد، گفت: «دقت داشته باشید که قیمت بلیت برای مصرفکننده با توجه به مسافت حدود ٧٠٠ تومان میشود.» معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت قیمت بلیت مترو از ٨٠٠ تومان به ١٠٠٠ تومان، ٢٥درصد افزایش مییابد اما درواقع با توجه به جداولی که درخصوص مسافت سفر است، این قیمت کاهش مییابد: «دقت داشته باشید همیشه ارزان کردن به نفع مردم نیست، چراکه درنهایت دود آن به چشم مردم میرود.»
پورسیدآقایی با بیان اینکه براساس نظرسنجیهای انجام شده در مترو ٦٠درصد شرکتکنندگان حاضر بودند عوارض بدهند تا تعداد قطارها افزایش یابد، گفت: «تمامی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بلیت مترو صرف سرویسدهی به مردم میشود. پیشنهاد شهرداری تهران در مورد بلیت حومه ١٥٠٠تومان بود که کمیسیون این رقم را به ٢٠٠٠ تومان افزایش داد.
دقت داشته باشید افرادی که از کرج به تهران میآیند دو سرویس میگیرند، یعنی از کرج تا صادقیه به ارم سبز میآیند و سپس وارد قطار شهری میشوند و نرخ ١٥٠٠ تومان یا ٢٠٠٠ تومانی که پیشنهاد ما و شهرداری است، برای دو سفر در نظر گرفته شده است.» او در ادامه به تفاوت قیمتهای مدنظر شهرداری و کمیسیون شورا هم اشاره کرد: «پیشنهاد شهرداری برای نرخ بلیت مترو در خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) ٦هزار تومان بود که کمیسیون این عدد را به ١٠هزار تومان افزایش داده است.»
در جریان بررسی این لایحه، «احمد مسجدجامعی»، عضو شورا انتقادات شدیدی را نسبت به این افزایش مطرح کرد؛ او بار دیگر به افزایش ١٥٠درصدی قیمت بلیتها اعتراض و پیشنهادی مبنی بر افزایش ٢٥درصدی به جای ١٥٠درصد به هیأترئیسه تقدیم کرد. مسجدجامعی با بیان اینکه این افزایش ١٥٠درصدی قیمت غیرطبیعی است، گفت: «پیشنهاد شهرداری درحال حاضر از پیشنهاد کمیسیون کمتر است و این منطقی نیست که چون دولت تعهدات خود را در قبال مترو پرداخت نمیکند، پولش را از مردم بگیریم. اگر به دنبال پروژههایی چون منوریل و اتوبان چند طبقه نمیرفتیم الان وضع اینگونه نبود.» او ادامه داد: «پیشنهادهای شهرداری به واقعیت نزدیکتر است و به نظر من بین بد و بدتر باید به لایحه شهرداری بازگردیم.
چرا که این افزایش قیمت بلیت تکسفره حومه و فرودگاه به هیچ وجه قابل دفاع نیست، در نتیجه پیشنهاد میکنم بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرده و به لایحه شهرداری بازگردیم.» در ادامه «مجید فراهانی» هم با عنوان اینکه موافق پیشنهاد مسجدجامعی در رابطه با افزایش ٢٥درصدی قیمت بلیت متروی تهران - حومه در عوض افزایش ١٥٠درصدی است، گفت: «اگر پیشنهاد ایشان رأی نیاورد تبعات منفی و نامطلوبی به همراه خواهد داشت، چنانچه این پیشنهاد رأی نیاورد، افرادی که از کرج به تهران میآیند به جای استفاده از مترو از سایر وسایل حملونقل استفاده میکنند و این باعث تشدید بار ترافیکی در صبحگاه و هنگام برگشت خواهد شد.»
فراهانی با بیان اینکه شهروندان نباید هزینه نیروهای مازاد را بپردازند، ادامه داد: «بدترین اتفاق ممکن این است که قیمتها افزایش یابد اما خدمات تغییری نکند.» در ادامه مسجدجامعی که این طرح را پیشنهاد کرده بود، گفت: «به نظر میرسد شما مردم حومه تهران را از خودمان نمیدانید. نباید به مردم فشار بیاوریم بلکه باید این فشار بر روی دولت باشد.»
این بحثها درنهایت منجر به تصویب پیشنهاد مسجدجامعی یعنی افزایش ۲۵درصدی بلیت مترو شد که براساس آن نرخ بلیت متروی حومه و فرودگاه با کاهش ٢٥درصدی از نرخ پیشنهادی کمیسیون، محاسبه شود و قیمت بلیت متروی حومه از ٢٠٠٠تومان پیشنهادی به ١٥٠٠ و نرخ بلیت فرودگاه امام خمینی از ١٠ هزارتومان پیشنهادی به ٧٥٠٠ تومان برسد.
هاشمی: کوهخواری در حومه تهران شایع شدهاست
جلسه دیروز، بحثهای دیگری هم داشت. رئیس شورای شهر از موضوع کوهخواری در حومه تهران گفت و وضع محیطزیست آن. «محسنهاشمی» دراینباره گفت: «در شرایط فعلی درخت برای شهرتهران مفهومی حیاتی دارد، تهران در گذشتهای نه چندان دور، بهعنوان منطقهای سرسبز و پوشیده از درختان شناخته میشد اما در دهههای اخیر بخش قابلتوجهی از باغات و فضای سبز تهران، برای ساختن برجهای مسکونی و مجتمعهای تجاری ریشهکن شدهاند.»
او ادامه داد: «گرچه مرثیهسرایی برای باغات تهران مشکلی از شهر را حل نمیکند اما نباید تصویر دیروز تهران را با سیمای خاکستری، هوای آلوده و طراوت و سرسبزی از دست رفته امروز تهران مقایسه کنیم و راه بازگشت به توسعه پایدار و سازگار با محیطزیست را در مسیری متفاوت بیابیم. توجه به این نکته نیز ضروری است که ایجاد فضای سبز و پارکهای جنگلی وسیع در حاشیه تهران، اگرچه اقدامی مناسب وقابل تقدیر است اما جایگزینی برای باغات وفضای سبز از دست رفته یا درحال نابودی مرکز شهر نیست.»
هاشمی درباره نابودی باغات تهران هم گفت: «این خط مشی که با نابودی فضای سبز تهران، با پارکهای جنگلی حاشیه شهر آن را جبران کنیم، سیاست مطلوب و مورد تأیید مدیریت شهری جدید نیست.
توجه ویژه مقام معظم رهبری به صیانت از فضای سبز و درختان شهری، ازجمله موضوعات مهمی است که در دهه گذشته اگرچه در شعار و تبلیغات شهری تکرار شده است اما در عمل مورد غفلت وکم توجهی قرار گرفته و این غفلت مورد گلایههای موکد و متعدد رهبر معظم انقلاب شده است که در تهران و حومه آن، علاوه بر زمینخواری و گیاهخواری متأسفانه کوهخواری هم شایع شده است و بسیاری از مناطق با ارتفاع بالای ١٨٠٠متر مورد ساختوساز غیرقانونی قرار گرفته و سپس قانونی شده است.»
او با تأکید بر اینکه شورای پنجم برخود واجب میداند با نصبالعین قرار دادن توصیه رهبرانقلاب بهدنبال صیانت از فضای سبز شهری باشد، ادامه داد: «با هرگونه تخلف و آسیب زدن به محیطزیست بهخصوص از ناحیه اشخاص حقیقی و حقوقی منتفذ و پرقدرت مقابله کند و از درختان که نفس شهروندان تهرانی هستند چون ناموس شهر صیانت کرده و برجای هر درخت قطع شده که ثمره سیاسیکاری سیاستمداری یا منفعتجویی زمین خواری بوده است، نهالی نو بکارد.»
دیروز علاوهبرسخنان رئیس شورای شهر، «آرش حسینیمیلانی» در نطق پیش از دستور خود از مافیای باغخواری در تهران سخن گفت و خواستار لغو مصوبه «برجباغ» شد. او با اشاره به شهرت تهران به شهر چنارها گفت: «تهران از قرنها پیش به شهر چنارها شهرت داشته است. جهانگردان و سیاحان بسیاری از چنارهای تهران نوشتهاند و برخی از آنها تهران را چنارستان نامیدهاند. باغهای تهران، یادگار پدران و مادرانی است که با عشق و دلسوزی آنها را به ما سپردند و وظیفه امروز ما، انتقال این میراث مشترک به نسلهای آینده است.
اما افسوس که با گسترش بیحد و حصر شهر تهران بسیاری از فضاهای سبز و آزاد از بین رفتهاند و این درحالی است که فضاهای سبز و باغها فقط مختص به صاحبان آنها نیستند بلکه جزو میراث سبز شهر تهران هستند.» حسینیمیلانی با انتقاد از اقدامات صورت گرفته در راستای از بین رفتن درختان تهران گفت: «مافیای باغخواری و سوداگران زمین به جان سرسبزی شهر افتادهاند. درختان تهران که مایه تازگی هوای شهر بودند، به بهای گزاف «طرح برج باغها» از ریشه برکنده شدند.
آنچه باقی مانده، نمایی از شهری است که دوستدار درخت و سبزی و طبیعت نیست. امیدوارم شورای شهر تهران میراثی ماندگار با لغو طرح برج باغها از خود به جای بگذارد و مانع از تخریب معدود باغهای باقی مانده شود.» این عضو شورا به اعتراضات دیماه هم اشاره کرد و اعتراضات مردم را نه محصول نارضایتی آنها از روند تحولات در چند ماه اخیر بلکه محصول انباشت طولانی مدت مطالبات به حقی دانست که به گفته او در سالهای گذشته از سوی بعضی مسئولان وقت پاسخ دریافت نکردند.
۰