۵ حقیقت از پیتزا بیت کوین که احتمالا نمی‌دانید

۵ حقیقت از پیتزا بیت کوین که احتمالا نمی‌دانید

در این مقاله، قصد داریم شما را با حقایق یک رویداد خاص جهانی به نام روز پیتزا بیت کوین در دنیای ارزهای دیجیتال آشنا کنیم.

کد خبر : ۱۶۲۸۹۷
بازدید : ۵۴

همه افراد در زندگی خود دچار اشتباهاتی می‌شوند و خساراتی را پرداخت می‌کنند؛ اما در سال 2010 فردی با نام لازلو هانیچ، اشتباهی را مرتکب شد که اگر هر کسی جای او بود، هیچ‌وقت خود را نمی‌بخشید.

این اشتباه، به یک رویداد خاص به نام روز پیتزا بیت کوین در دنیای ارزهای دیجیتال تبدیل شد. خیلی از افراد حقایقی را درباره این روز بزرگ نمی‌دانند؛ به‌همین‌منظور در این مقاله، قصد داریم شما را با حقایق این رویداد جهانی آشنا کنیم.

داستان پیتزا بیت کوین

همان‌طور که می‌دانید تا می 2010، بیت کوین دارای یک اقتصاد کوچک و روبه‌رشد بود. Laszlo Hanyecz، یک توسعه‌دهنده و استخراج‌کننده اولیه بود که با اشتیاق برای پیشبرد مرزهای تجارت بیت کوین، اعلام کرد: اگر کسی مایل است او 10000 BTC برای دو پیتزا پایا جان پرداخت می‌کند.

ارزش این ارز آن قدر پایین بود که کسی حتی تصور نمی‌کرد، پیشنهاد او قابل‌پذیرش باشد؛ اما پس از گذشت 4 روز، فردی 19 ساله با نام واقعی Jeremy Sturdivant و نام کاربری Jercos این درخواست را پذیرفت. این گونه بود که روز پیتزا بیت کوین رقم خورد و اولین خرید به‌واسطه این ارز، صورت گرفت.

این تراکنش، نماد پتانسیل ارزهای دیجیتال به‌عنوان ابزاری برای انجام معاملات، در دنیای واقعی و آغاز عصر جدیدی از امور مالی غیرمتمرکز است. از‌ آن‌ به‌بعد این روز تاریخی، به یک سنت سالانه در جامعه کریپتو تبدیل شد که هر سال، در 22 می آن را جشن می‌گیرند.

1680692_402

حقایق Bitcoin Pizza Day

جوامع مختلف، بارها اقدام لازلو را تعریف کردند؛ اما حقایقی از این رویداد تاریخی وجود دارد که کمتر کسی، آن را بازگو کرده است و به‌همین‌دلیل برخی افراد، از حقایق این روز اطلاعی ندارند. در ادامه متن، شما را با این نکات شنیدنی و جذاب روبه‌رو می‌کنیم.

1. پیتزاها به‌صورت مستقیم با Bitcoin خریداری نشدند

درست است که Hanyecz در روز پیتزا بیت کوین، برای دو پیتزا 10000 BTC پرداخت کرد؛ اما در حقیقت، پیتزاها با بیت کوین خریداری نشدند! بله درست متوجه شدید.

در سال 2010 در جهان، هیچ رستورانی وجود نداشت که بخواهد Bitcoin را به‌عنوان یک شیوه پرداخت، بپذیرد. در اصل، جرمی آن پیتزاها را از رستوران پایا جان فلوریدا خریداری کرد و هزینه آن را به‌وسیله ارز فیات، پرداخت کرد. با تحویل این پیتزاها، او توانست از Hanyecz 10 هزار واحد بیت کوین را دریافت کند.

2. گران‌ترین پیتزاهای تاریخ

10000 BTC در زمان خرید پیتزاها، تنها 40 دلار ارزش داشت و این قیمت در آن سال بسیار کم بود؛ اما درحال‌حاضر، این مبلغ به‌صورت تقریبی ارزشی بیش از 271 میلیون دلار را دارد.

در تاریخ بشریت، هیچ‌کس نه فقط برای خرید پیتزا؛ بلکه برای راه‌اندازی و ساخت یک رستوران هم آن‌قدر هزینه نکرده بود. به‌همین‌دلیل در روز پیتزا بیت کوین، این پیتزاها توانستند عنوان گران‌ترین پیتزاهای تاریخ را به خود اختصاص دهند.

1680693_817

3. Bitcoin Pizza Day اولین رویداد تاریخی این ارز نیست

رویدادها، قسمت مهمی از هر جامعه هستند و دنیای بیت کوین هم از این قاعده مستثنی نبود. ساتوشی ناکاموتو خالق بیت کوین که اخیرا موقعیت خود را به‌عنوان رهبر پروژه کنار گذاشته بود، در 28 آوریل 2011 ناپدید شد. در آن شرایط، فردی با نام Kiba پیشنهاد برپایی روز بیت کوین را به‌عنوان ادای احترام به مبتکر ناشناس و برای تجلیل از انعطاف‌پذیری جامعه بیت کوین در پی خروج ناکاموتو ارائه کرد.

4. عکس پیتزاهای میلیون‌دلاری در دسترس است

لازلو علاقه بسیاری به عکاسی داشت به‌همین‌دلیل، 5 عکس از پیتزاهای میلیون‌دلاری منتشر کرد. هانیچ در روز پیتزا بیت کوین، از پیتزاهای خریداری شده خود عکسی گرفت که ما می‌توانیم از آن به‌عنوان یکی از پایه‌های گسترش بیت کوین، یاد کنیم.

5. Laszlo Hanyecz از اهدای 10000 BTC احساس پشیمانی نمی‌کند

باتوجه‌ به‌اینکه ارزهای پرداخت شده از طرف هانیچ، درحال‌حاضر چند میلیون دلار ارزش دارند و ممکن است در سال‌های آینده هم ارزش آن‌ها چندبرابر شود، لازلو به‌هیچ‌عنوان احساس پشیمانی نمی‌کند. هانیچ، سال 2019 در مصاحبه‌ای اظهار داشت: " فکر می‌کنم این خیلی خوب است که قسمتی از تاریخ بیت کوین باشم و پشیمان نیستم. من همیشه خواستار این بودم که مردم از بیت کوین استفاده کنند و خرید پیتزا، یکی از روش‌های انجام این کار شد". پس از مدتی لازلو، Bitcoin را به macOS انتقال داد و با این اقدام چندین باگ از کد پروژه، رفع شد.

تکامل بیت کوین و ارزهای دیجیتال

از روز پیتزا بیت کوین در سال 2010، چشم‌انداز ارزهای دیجیتال دستخوش تغییرات چشمگیری شد که نحوه درک و تعامل ما را با ارزهای دیجیتال، تغییر داد. از آغاز فروتنانه بیت کوین که برای اولین‌بار برای خرید دو پیتزا به قیمت 10000 بیت کوین استفاده شد، تا ظهور انبوهی از آلت کوین‌ها، ارزهای دیجیتال در بیش از یک دهه، راه طولانی را پیمودند.

درک چشم‌انداز ارزهای دیجیتال برای مبتدیان می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد، به‌خصوص باتوجه‌به ماهیت بازار که به‌سرعت در حال تغییر است. یکی از مهم‌ترین تغییرات پس از این رویداد تاریخی، پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال توسط مؤسسات مالی اصلی بود. این پذیرش، ناشی از شناخت مزایای بالقوه‌ای از جمله: تراکنش‌های سریع‌تر و ایمن‌تر، کاهش هزینه‌ها و شفافیت بیشتر است که فناوری بلاک‌چین می‌تواند ارائه دهد.

یکی دیگر از پیشرفت‌های مهم روز پیتزا بیت کوین، گسترش آلت‌کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال جایگزین است که به‌عنوان رقبای بیت‌کوین، ظاهر شده‌اند. این آلت‌کوین‌ها، اغلب بر اساس فناوری‌های مختلف بلاک‌چین تعریف شده‌اند و ویژگی‌ها و مزایای منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهند که برای اکثر مخاطبان می‌تواند جذاب باشد.

علاوه‌برآن، رشد امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، یک تغییر بزرگ بازی در فضای ارزهای دیجیتال بود. DeFi، به مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی مالی اشاره دارد که بر پایه فناوری بلاک‌چین، ساخته شده‌اند و به دنبال تمرکززدایی هستند.

سخن پایانی

اهمیت روز پیتزا بیت کوین، فراتر از پیتزا و بیت کوین است. این نماد، آغاز دوره جدیدی از امور مالی غیرمتمرکز و قدرت ابتکارات جامعه‌محور است. این رویداد یادآور این است که بیت کوین و ارزهای دیجیتال ابزاری برای انجام معاملات در دنیای واقعی هستند.

امروزه، شرکت‌های زیادی وجود دارند که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به‌عنوان پرداخت می‌پذیرند. این روند، پتانسیل ارزهای دیجیتال را برای تبدیل‌شدن به یک گزینه اصلی پرداخت در آینده، نشان می‌دهد. به یاد داشته باشید که متن محتوا، هیچ‌گونه پیشنهادی به خرید کوین و سرمایه‌گذاری روی آن نیست و هر گونه معامله و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، باید توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه انجام شود.

منبع: عصر ایران

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید