مناقشه آلمان و ترکیه بر سر کباب ترکی به مرحله حساس رسید

مناقشه آلمان و ترکیه بر سر کباب ترکی به مرحله حساس رسید

در پی ارائه مخالفت آلمان با درخواست ترکیه برای ثبت مالکیت معنوی کباب ترکی در اروپا، مناقشه وارد مرحله‌ای جدی شده است. در صورت تایید درخواست آنکارا از سوی اتحادیه اروپا تهیه کباب ترکی به شیوه فعلی در اروپا ممنوع می‌شود.

کد خبر : ۲۰۰۹۹۷
بازدید : ۳۹

آیا به زودی قوانین تهیه گوشت کباب ترکی که در ترکیه و آلمان با نام "دونر" شناخته می‌شود در اروپا یکسان‌سازی می‌شود؟ آگر مراحل تهیه دونر در اوپا قاعده‌مند شوند، برای مغازه‌ها و مشتریان به چه معنایی خواهد بود؟

مناقشه‌ای که ازچند ماه پیش بین آلمان و اتحادیه تولیدکنندگان دونر کباب ترکیه به راه فتاده، قرار است پاسخ به این سوال‌ها را مشخص کند. 

ترکیه در ماه آوریل ۲۰۲۲ (اردیبهشت) درخواستی را برای ثبت کباب ترکی به عنوان مالکیت معنوی به کمیسیون اتحادیه اروپا ارسال کرد.

بر اساس این درخواست، در کل اتحادیه اروپا فقط تولیدکنندگانی که مطابق با روش ثبت‌شده از سوی  اتحادیه دونر کبابی‌های ترکیه به تهیه آن اقدام می‌کنند، اجازه‌ خواهند داشت دونر را به مشتریان عرضه کنند.

وزارت‌ کشاورزی آلمان، مستقر در بن،  ۲۵ ژوئیه (۴ مرداد) مخالفت خود را با این درخواست ترکیه ارائه کرده است. این وزارتخانه آلمانی به رسانه‌ها گفته بر اساس نگرانی‌ها و مواضع تولیدکنندگان آلمانی این اعتراض را ارائه کرده و افزوده این مخالفت موضع تولیدکنندگان در آلمان است.

در پی این ابراز مخالفت رسمی، مناقشه‌ای به راه افتاده که آغازگر یک دوره‌ شش ماهه حل اختلاف شده است. در پی مشاوره با کشورهای عضو اتحادیه اروپا تصمیم گیری در مورد مالکیت معنوی دونر کباب به پایان خواهد رسید.

 در پی شروع این مناقشه رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و تولیدکنندگان گوشت در آلمان ابراز نگرانی کرده‌ و گفتند از اقدام‌های دولت فدرال برای مخالفت با این درخواست ترکیه حمایت می‌کنند.
بیشتر بخوانید: 

ثبت معنوی دونر کباب در اتحادیه اروپا چه پیامدهایی خواهد داشت؟

اگر کمیسیون اتحادیه اروپا دونر کباب را مانند پیتزای ناپل ایتالیا و ژامبون سرانوی اسپانیا به رسمیت بشناسد، تهیه کباب ترکی به روش فعلی در سراسر کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع خواهد شد. 

در صورت تایید درخواست ترکیه، به عنوان مثال کباب‌های ترکی ارائه شده در اروپا باید فقط  از گوشت ران گوساله شش ماهه و گوشت گردن گوسفند شش ماهه و گوشت مرغ تهیه شوند.

همچنین تعیین خواهد شد مواد کباب با چه ادویه‌هایی مزه دار شوند و چه مدت زمانی در چاشنی خوابانده شوند.

وزیر ترک تبار آلمان مخالف  مالکیت معنوی ترکیه بر کباب ترکی

در حال حاضر کمیسیون اروپا مخالفت‌های رسمی با درخواست فوق الذکر ترکیه را بررسی می‌کند.  قرار است این مناقشه با راه‌حلی آشتی‌جویانه حل و فصل شود. از جمله مخالفان بزرگ این درخواست ترکیه، جم اوزدمیر، وزیر کشاورزی آلمان، است که تباری ترکیه‌ای دارد.

We need your approval
This content is provided by X (Twitter). By enabling this content, your personal data may be processed by the vendor and cookies may be set.
Accept
Always accept X (Twitter)

اودر این باره در شبکه اجتماعی اکس نوشت :«کباب ترکی جزئی از آلمان است. اینکه این کباب در آلمان چگونه تهیه می‌شود و چگونه میل می‌شود باید هر کسی برای خوش تصمیم بگیرد . این مسئله نیازی به دستور آنکارا ندارد.»

منبع:یورونیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید