(ویدئو) استخراج طلا از وسایل الکترونیکی ژاپنی در افغانستان

(ویدئو) استخراج طلا از وسایل الکترونیکی ژاپنی در افغانستان

استخراج طلا از وسایل الکترونیکی ژاپنی در افغانستان با روی کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، زمانی که اسید مورد استفاده برای جداسازی فلز ارزشمند از سایر مواد دوباره در دسترس قرار گرفت، رونق پیدا کرده است.

کد خبر : ۲۰۴۵۲۹
بازدید : ۳۷۶

گروهی از مردان که روی زمین یک کارگاه فرسوده در شهر مرزی اسپین بولدک افغانستان نشسته اند، وسایل الکترونیکی دور ریخته شده را برای جست و جوی طلا‌های ریز داخل آن می‌شکنند.

به گزارش فرارو، این یک تجارت سودآور، اما در نهایت محکوم به فناست، زیرا وسایل الکترونیکی مدرن به طور فزاینده‌ای با فلزات ارزان‌تر ساخته می‌شوند.

این تجارت با خطرات قابل توجهی برای سلامتی همراه است، اما افزایش قیمت طلا در سال‌های اخیر باعث احیای کوچکی در این صنعت شده است.

بدون استفاده از دستکش یا ماسک محافظ، مردان از انبردست یا دست خالی برای از بین بردن تلویزیون، رایانه یا تلفن همراهی که از ژاپن، هنگ کنگ یا دبی وارد زباله‌دان‌ها شده‌اند، استفاده می‌کنند.

سید، ولی آقا، رئیس ۵۱ ساله این کارگاه در نزدیکی مرز پاکستان، می‌گوید: این کار زمان می‌برد... و ما تجهیزات زیادی نداریم. این کار بسیار طاقت فرسا است.

طلا - یک رسانای حرارتی و الکتریکی خوب - از تخته‌های مدار استخراج می‌شود و به کارگری منتقل می‌شود که میکروگرم‌ها را در یک حوضچه قلع انباشته می‌کند در حالی که دیگری اسید را برای تمیز کردن آن استفاده می‌کند.

بیرون از کارگاه، دود زرد سمی به آسمان آبی بلند می‌شود.

کارگران به خبرگزاری فرانسه گفته اند که تجارت بازیافت طلا با روی کار آمدن طالبان در سال ۲۰۲۱، زمانی که اسید مورد استفاده برای جداسازی فلز ارزشمند از سایر مواد دوباره در دسترس قرار گرفت، بازگشت.

سید می‌گوید: در یک ماه ۱۵۰ گرم طلا بازیابی می‌کنیم. ما هر گرم را به ۵۶۰۰ افغانی (۷۹ دلار) می‌فروشیم.

حقوقی حدود ۱۶۶ دلار در ماه به هر یک از ۲۰ کارگر داده می‌شود، حقوقی متوسط که خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه دارد.

در کشور‌های ثروتمند، همین فرآیند با استفاده از فناوری با خیال راحت به دست می‌آید.

در کارگاه دیگری، رحمت الله نیز حدود ۲۰ مرد را در شرایط کاری به همان اندازه سخت استخدام کرده است، جایی که برای رسیدن به یک گرم طلا باید ۱۰ تلویزیون از بین برده شود.

این جوان ۲۸ ساله که فقط نام کوچک خود را ذکر کرده است، می‌گوید: این کار خوبی است، درآمد دارد.

۱۰۰ کیلومتر دورتر، طلا به بازار جواهرات شهر قندهار می‌رسد که در آن چندین کارگاه و فروشگاه یک ساختمان چند طبقه را پر کرده است.

محمد یاسین می‌گوید: این طلای ۲۴ عیار بسیار با کیفیت است. این مرد ۳۴ ساله می‌گوید که بین ۳۰ تا ۴۰ گرم طلا در هفته از اسپین بولداک دریافت می‌کند.

او توضیح می‌دهد: لوازم الکترونیکی ژاپنی حاوی طلا هستند، اما لوازم الکترونیکی چینی ندارند.

سهم الکترونیک ژاپن در بازار روز به روز در حال کاهش است در حالی که الکترونیک چینی در حال افزایش است.

او پیش‌بینی می‌کند که بازیافت طلا در نهایت متوقف خواهد شد و استفاده از آن در وسایل الکترونیکی به دلیل هزینه آن کاهش می‌یابد.

در یکی از فقیرترین کشور‌های جهان، خرید و فروش طلا هنوز یک تجارت پر رونق است. در عروسی‌های افغانستان، عروس‌ها به اندازه توان خانواده‌ها با النگو، گردن‌بند و انگشتر طلا آراسته می‌شوند که در نتیجه آن اغلب سال‌ها بدهکار می‌شوند.

محمدرضا جواهرفروش ۳۶ ساله می‌گوید: هر چه تعداد عروسی‌ها بیشتر شود، کسب و کار ما بهتر است.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید