همه چیز درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های فک و شیر دریایی

همه چیز درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های فک و شیر دریایی

با نگاه کردن به گوش ها، باله ها و خز آنها می توانید آنها را از هم تشخیص دهید.

کد خبر : ۱۳۳۰۲۶
بازدید : ۱۷۶۷

فرادید| همانطور که می‌دانید فک، شیر دریایی و والروس متعلق به دسته ای از پستانداران گوشتخوار و در گروه بال پایان ھستند. اما تفاوت ھای فاحشی با ھم دارند. در این مطلب می خواهیم در مورد تفاوت فک و شیر دریایی صحبت کنیم.

به گزارش فرادید؛  بال پایان پسر عموھای گوشتخوارانی مثل سگ ھا، خرس ھا، راکن ھا، راسو ھا و سمورھا ھستند که چند میلیون سال پیش به اقیانوس راه یافتند و آن قدر زندگی در آب برایشان جدی بود که پاھایشان در سیر تکاملی به باله تبدیل شد.

تنوع این گوشتخواران دریایی زیاد است و به خصوص در مناطق سردسیر قطب ھای شمال و جنوب زمین که خیلی از پستانداران دیگر دوست ندارند آنجا بروند، حسابی جا خوش کرده اند. در اینجا چند نکته کلیدی می گوییم که بتوانید به راحتی این دو حیوان بامزه را از ھم تشخیص دھید.

تفاوت های کلیدی

اندازه: شیرهای دریایی معمولاً بزرگتر از فوک‌ها هستند، به استثنای مواردی مانند فوک فیلی.

محدوده زیستی: شیرهای دریایی در بخش های زیادی از زمین دیده می شوند، اما فوک‌ها فقط در آب سرد و خنک زندگی می کنند.

گوش‌ها: واضح ترین تمایز فیزیکی بین این دو حیوان گوش آنها است: فوک ها گوشی سوراخ شکل دارند در حالی که شیرهای دریایی (و فوک های خزدار) دارای گوش های کوچکی هستند.

باله‌ها: شیرهای دریایی و فوک‌های گوش‌دار دارای باله‌های جلویی بزرگی هستند که به نگه داشتن آنها در خشکی کمک می‌کند. شیرهای دریایی باله‌های عقبی بزرگ‌تری نسبت به فوک‌ها دارند، اما فوک‌های خزدار باله‌های عقبی بزرگ‌تری نسبت به شیرهای دریایی دارند.

صداها: فوک ها ساکت تر هستند و با غرغرکردن ارتباط برقرار می کنند در حالی که شیرهای دریایی با صدای بلند پارس می کنند.

طبقه بندی فوک و شیر دریایی

هم فوک‌ها و هم شیرهای دریایی بال پا  یا اعضایی از راسته Pinnipedia هستند که به عنوان پستانداران گوشت‌خوار، باله‌پا و عمدتاً دریایی (اما از نظر فنی نیمه‌آبی) توصیف می‌شوند.

شیرهای دریایی از نظر فنی فوک هستند اما فوک واقعی نیستند. دلیلش این است که شیرهای دریایی و فوک های خزدار گوش دارند و فوک های واقعی بدون گوش هستند. فوک های واقعی (بدون گوش) متعلق به خانواده Phocidae است که شامل دو زیر خانواده Phocinae و Monachinae می شود. فوک های گوشدار متعلق به خانواده Otariidae هستند.

33 گونه فوک در حیات وحش موجود است که شامل 6 گونه شیر دریایی، 18 فک واقعی و 9 فوک گوشدار می‌شود.

2

ویژگی‌ها فوک در مقابل شیر دریایی

شما می توانید یک فوک واقعی را از یک شیر دریایی با توجه به لبه گوشش تشخیص دهید. علاوه بر این، شیرهای دریایی دارای باله های جلویی بسیار طولانی تری هستند که به آنها کمک می کند روی خشکی حالت عمودی به خود بگیرند. باله‌های چرخان عقبی به شیرهای دریایی اجازه می‌دهند در خشکی راه بروند، در حالی که فوک‌ها از باله‌های عقبی خود فقط برای شنا و از باله‌های جلویی خود برای حرکت در خشکی استفاده می‌کنند. اگر در ساحل یک فوک ببینید، به صورت افقی روی شکم خود خوابیده است.

فوک‌ها و شیرهای دریایی صداهای بسیار متفاوتی دارند: فوک‌ها با غرغرهای نرم ارتباط برقرار می کنند و شیرهای دریایی برای ایجاد ارتباط  بلند پارس ی کنند.

در مورد  مکان زیستی آن ها وضعیت کمی متفاوت تراست و بر اساس گونه ها به طور قابل توجهی متنوع؛ اما بسیاری از فوک ها و شیرهای دریایی یک محدوده همزیستی دارند. شیرهای دریایی در همه اقیانوس‌ها به جز اقیانوس اطلس شمالی وجود دارند، در حالی که فوک‌ها در اقیانوس اطلس شمالی و همچنین اقیانوس آرام یافت می‌شوند، اما در دریاهای قطبی بیشترین فراوانی جمعیت را دارند.

3

شیرهای دریایی در مقابل فوک های خزدار

دانستن تفاوت بین شیرهای دریایی و سایر فوک‌های گوش‌دار کمی پیچیده‌تر است. هر دو دارای مو هستند - از این رو "فوک خزدار" نامیده می شود - در حالی که فوک های  واقعی بدون مو و خالدار هستند.شیرهای دریایی عموماً بزرگتر از فوک‌ها هستند، و در حالی که استثنائاتی نیز وجود دارد (مانند فوک فیل جنوبی، بزرگ‌ترین در بین تمام بال ‌پاها)اما این روش خوبی برای تشخیص این دو است.

علاوه بر این، فوک‌های خز،باله‌های پشتی بلندتر و لبه‌های گوش بزرگ‌تر از شیرهای دریایی دارند. فوک های خزدار زمانی که خیس می شوند سیاه به نظر می رسند، در حالی که شیرهای دریایی قهوه ای می شوند.

وضعیت حفاظت

از مجموع شش گونه، سه شیر دریایی در معرض خطر انقراض قرار دارند: استرالیایی (جمعیت 6500)، گالاپاگوس (جمعیت 9200 تا 10600) و شیرهای دریایی نیوزیلند (جمعیت 3031) که جمعیت هر کدام رو به کاهش است. سه شیر دیگر نیز در خطر هستند. شیر دریایی استلر با کمترین نگرانی و شیرهای دریایی کالیفرنیا و آمریکای جنوبی با جمعیت ثابت یا در حال افزایش  توصیف می شوند.

از 9 فوک خزدار، یکی در خطر انقراض است (فوک خزدار گالاپاگوس، با 10000 نفر باقی مانده)، یکی آسیب پذیر است (فک خزدر شمالی)، و هفت فوک کمترین نگرانی را دارند.

سه فوک واقعی در خطر انقراض هستند: فوک خزری (جمعیت 68000)، راهب هاوایی (جمعیت 632 و در حال کاهش)، و فوک های راهب مدیترانه ای (جمعیت 350 تا 450 و در حال افزایش).

یک شیر دریایی (شیر دریایی ژاپنی) و یک فوک (فوک راهب کارائیب) در حال حاضر گونه منقرض شده به شمار می روند به این دلیل که هر دو آخرین بار در دهه 50 دیده شده اند.

 تهدیدات

هم فوک ها و هم شیرهای دریایی برای پوست، گوشت و روغن شکار می شوند. اگرچه صنعت آب بندی توسط کنوانسیون فوک خزدار اقیانوس آرام شمالی در سال 1911 محدود شد اما  دهه ها طول کشید تا حمایت های رسمی اعمال شود. شکار در ایالات متحده بر اساس قانون فوک خزدار در سال 1966 و قانون حفاظت از پستانداران دریایی در سال 1972 ممنوع بود، اما فوک ها و شیرهای دریایی قبلاً از کشتار دسته جمعی آسیب دیده بودند IUCN به شکار به عنوان عامل اصلی انقراض شیر دریایی ژاپنی و فوک راهب کارائیب اشاره می کند.

این حیوانات هنوز در حال حاضر شکار می شوند و اکنون با چالشی دیگر یعنی حفظ بقا در شرایط  تغییرات آب و هوایی روبرو هستند. به دلیل افزایش دمای اقیانوس ها، گونه های خاصی از ماهی ها مناطقی را رها کرده اند و فوک ها و شیرهای دریایی را گرسنه نگه داشته اند.

سوالات متداول

آیا شیرهای دریایی فوک هستند؟

شیرهای دریایی با فوک ها خانواده‌ای مشترک دارند که فوک‌های خزدار یا «گوش‌دار» هستند، اما هیچ‌کدام از این دو فوک واقعی نیستند. تمام شیرهای دریایی و فوک‌ها بال پا هستند.

آیا شیرهای دریایی فوک می‌خورند؟

شیرهای دریایی و فوک‌ها هر دو گوشتخوار هستند و چون شیرهای دریایی بزرگ‌تر هستند، به خوردن فوک‌ها معروف شده‌اند.

شیرهای دریایی در مقایسه با فوک‌ها چقدر بزرگ هستند؟

اندازه شیرهای دریایی و فوک‌ها بسته به گونه آن ها بسیار متفاوت است، اما سازمان حفاظت از فوک ها می‌گوید که یک شیر دریایی نر در کالیفرنیا می‌تواند 800 پوند در مقابل 300 پوند فوک بندری نر وزن داشته باشد.

ترجمه: فرادید

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید