(عکس) شکارچی ترسناکی که پشت سرش چشم دارد

(عکس) شکارچی ترسناکی که پشت سرش چشم دارد

لکه‌های چشم دروغین گاه نوعی تقلید از چشم جانوری دیگر برای فریب دادن جانوران شکارچی است تا از این طریق آن‌ها را با یک جاندار قوی‌تر اشتباه بگیرند.

کد خبر : ۱۳۶۱۵۵
بازدید : ۲۰۴

ببر، بزرگترین گربه‌سان جهان و شکارچی باشکوه جنگل‌ها در راس هرم غذایی ایستاده است اما این دلیل نمی‌شود که مراقب پشت سرش نباشد.

چشم‌ دروغین (Ocellus, Eyespot)، یک نشانه، لکه یا خال شبیه به چشم است که در بدن برخی پروانه‌ها، خزندگان، گربه‌ها، پرندگان و ماهی‌ها یافت می‌شود.

لکه‌های چشم دروغین گاه نوعی تقلید از چشم جانوری دیگر برای فریب دادن جانوران شکارچی است تا از این طریق آن‌ها را با یک جاندار قوی‌تر اشتباه بگیرند. در مواردی، چشم دروغین ممکن است در ارتباطات بین افراد یک گونه یا جلب توجه جنس مخالف نقش داشته باشند.

شکارچی ترسناکی که پشت سرش هم چشم دارد / عکس

البته تصور اینکه شکارچی بی‌رقیبی چون ببر نیاز به چشمی دروغین داشته باشد کمی دشوار است. احتمالا به همین دلیل است که دانشمندان درباره کارکرد این نقاط سفید که در زوایای خاص شبیه به چشم می‌شوند، دو دسته شده‌اند.

دسته اول برای این چشم‌های دروغین مکانیسم دفاعی در نظر می‌گیرند و باور دارند که ببرها هنگام آب‌ خوردن از این چشم‌های دورغین برای محافظت از خود بهره می‌برند تا احتمالا موجوداتی که خیال بد به سرشان می‌زند را منصرف کنند!

شکارچی ترسناکی که پشت سرش هم چشم دارد / عکس

اما دسته دوم توضیحی قانع‌کننده‌تر دارند و به نظر می‌رسد که برای شکارچی قدرتمندی چون ببر بهتر به نظر برسد. دسته دوم برای چشم‌های دروغین ببر استفاده تهاجمی در نظر می‌گیرند. آن‌ها باور دارند که ببر در شرایط تهدید از این سفیدی‌های چشم مانند برای اخطار دادن استفاده می‌کنند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید