(تصاویر) آشنایی به زنبورهایی که در عمرتان ندیده اید؛ از زنبور نجار و بنا تا کوزه‌گر

(تصاویر) آشنایی به زنبورهایی که در عمرتان ندیده اید؛ از زنبور نجار و بنا تا کوزه‌گر

تمام زنبورهای بومی آمریکا و زنبورهای عسل که بومی آمریکای شمالی نیستند، نیش می زنند. او اضافه می کند: «اما این کار به احتمال خیلی کمی اتفاق می افتد، مگر اینکه به طور تصادفی آن را له کنید یا به کندوی آن حمله کنید.

کد خبر : ۱۳۷۰۶۰
بازدید : ۳۳۲۰

فرادید| آخرین باری که در باغ خود بودید، زنبوری دیدید، آن را گرفتید؟ بکی گریفین می‌گوید، اگر این کار را انجام داده باشید، به احتمال زیاد زنبور شما را نیش زده است.

به گزارش فرادید، گریفین از طریق مرکز کشاورزی شهری در ناحیه شمال غربی دانشگاه جورجیا اکستنشن به کودکان و بزرگسالان در مورد زنبورها آموزش می دهد. او همچنین یک زنبوردار معتبر در شهرستان چروکی، جورجیا است.

گریفین می گوید تمام زنبورهای بومی ایالات متحده و زنبورهای عسل که بومی آمریکای شمالی نیستند، نیش می زنند.

او اضافه می کند: «اما این کار به احتمال خیلی کمی اتفاق می افتد، مگر اینکه به طور تصادفی آن را له کنید یا به کندوی آن حمله کنید.»

زنبورها واقعاً یا بهتر است بگوییم اصلاً به انسان ها علاقه ندارند. آنها گیاهان و گل ها را دوست دارند.

در این مطلب قصد داریم انواع زنبورها در حیات وحش را به شما معرفی کنیم که ممکن است تا به حال حتی اسمی از آن ها نشنیده باشید چه برسد به اینکه آن ها را  در باغ و باغچه ای دیده باشید:

1

زنبورهای عسل غربی (Apis mellifera)

این زنبورها که برای گرده افشانی محصولات کشاورزی به آمریکای شمالی وارد شده‌اند، به راحتی از زنبورهای بومی با رنگ‌آمیزی قهوه‌ای طلایی با نوارهای مشکی دو شکم قابل تشخیص هستند.

زنبورهای عسلی که از این نوع خواهید دید کارگران ماده هستند. با دقت به آنها نگاه کنید؛ اگر آنها در حال گشت و گذار روی گل ها بوده اند، گرده های زرد رنگ را روی پاهای آنها خواهید دید. هنگامی که زنبورها گرده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، آن را در سراسر بدن و پاهای خود پخش می کنند.

در ایالات متحده، بیشتر زنبورهای عسل در کندوهای مصنوعی زندگی می کنند که توسط زنبورداران حرفه ای یا علاقه مند نگهداری می شوند. آنها به ندرت در طبیعت زندگی می کنند. حتی اگر زنبورداری در همسایگی خود ندارید، باز هم ممکن است زنبورهای عسل را ببینید. آنها 3 مایل یا بیشتر از کندوی خود پرواز می کنند تا آنچه را که می خواهند پیدا کنند. گرده افشانی توسط زنبورهای عسل تنها زمانی اتفاق می افتد که گرده، به هر دلیلی، وارد سبد گرده آنها نشود.

نکته جالب اینکه اگر زنبور عسل بخواهد شما را نیش بزند، فقط یک بار می تواند این کار را انجام دهد. دلیل آن این است که زنبورهای عسل نیش خاردار دارند که به شکم و دستگاه گوارش آنها چسبیده است. در نتیجه، پس از نیش زدن خود را کنار می‌کشد در حالی که نیش او در بدن قربانی باقی مانده. زنبور عسل  به معنای واقعی کلمه زمان نیش زدن روده خود را پاره می کند.

آیا زنبورهای عسل گرده افشان هستند؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. زنبورهای عسل طیف وسیعی از گیاهان، از جمله محصولات کشاورزی مهم مانند بادام را گرده افشانی می کنند، اگرچه آنها اغلب کارایی کمتری نسبت به زنبورهای بومی دارند.

نیش می زنند؟ آنها می توانند نیش بزنند، اما به ندرت این کار را انجام می دهند مگر اینکه آنها را کنترل کنید یا خیلی به مستعمره آنها نزدیک شوید.

چگونه از شر زنبورهای عسل خلاص شویم؟ در بیشتر موارد، بهتر است زنبورها را به حال خود رها کنیم تا اینکه سعی کنیم از شر آنها خلاص شویم. اگر چند زنبور عسل را می‌بینید که در حال جستجوی غذا هستند، احتمالاً به این معنی است که کندویی در جایی همان نزدیکی هاست. اگر انبوهی از زنبورهای عسل در ملک شما مستقر شدند، در صورت امکان به آنها فرصت دهید. آنها ممکن است فقط در حال استراحت باشند در حالی که زنبورهای پیشاهنگ به دنبال خانه جدیدی در جای دیگری هستند. در غیر این صورت، سعی کنید با یک زنبوردار محلی تماس بگیرید تا به شما در رفع این مشکل کمک کند.

2

زنبورمخملی- خرزنبور- زنبور دم نخودی (Bombus)

به گفته سازمان جنگلداری ایالات متحده، 49 گونه زنبور بومی در آمریکا وجود دارد. این زنبورها کمی بزرگتر از زنبورهای عسل هستند و بدنی سیاه دارند که با موهای انبوه زرد و سیاه پوشیده شده است.آنها را می توان با زنبورهای نجار اشتباه گرفت، اما گریفین می گوید یک راه آسان برای تشخیص تفاوت وجود دارد: زنبورهای نجار به طور قابل توجهی بزرگتر از زنبورهای مخملی هستند.

گریفین می‌گوید: «من در کلاس‌هایم می‌گویم که زنبور نجار مانند کامیون ماک است، در حالی که زنبور مخملی بیشتر شبیه یک پیکاپ هستند. به عنوان مثال زنبورهای نجار دارای سر پهن هستند در حالی که زنبورهای مخملی سر کوچکتری دارند.

زنبورهای مخملی نسبت به زنبورهای نجار موهای بیشتری روی شکم خود دارند. اگر فکر می کنید نمی خواهید آنقدر به زنبوری نزدیک شوید که به شکمش نگاه کنید، گریفین شما را مطمئن می کند که خاطر جمع باشید که این زنبورها به دنبال گرده هستند نه شما.

زنبورها نام خود را از صدایی که در داخل گل ایجاد می کنند گرفته اند. آنها با حرکت در اطراف صدایی را ایجاد می کنند که گرده ها را از گل روی موهای بدن خود پخش می کنند.

مانند زنبور عسل، زنبورهایی که می بینید، کارگران زنی هستند که گرده ها را به پشت و در سبدهای گرده روی پاهای خود حمل می کنند. آنها در کندو زندگی می کنند، در لانه هایی که در زمین می سازند.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. زنبورهای مخملی  گستره وسیعی از گل‌های وحشی بومی را گرده‌افشانی می‌کنند و همچنین گرده‌افشان مهمی برای برخی از محصولات کشاورزی از جمله گوجه‌فرنگی هستند.

نیش می زنند؟ آنها می توانند نیش بزنند، اما به ندرت این کار را انجام می دهند مگر اینکه آنها را کنترل کنید یا خیلی به لانه آنها نزدیک شوید.

چگونه از شر زنبورها خلاص شویم: زنبورهای مخملی غیر تهاجمی هستند که تمایل دارند تنها با چند ده زنبور، کلونی های کوچکی تشکیل دهند. به ندرت نیاز به حذف آنها خواهید داشت، اما اگر این کار را کردید، در صورت امکان از کشتن آنها خودداری کنید، زیرا بسیاری از گونه های بومی زنبور عسل در حال کاهش هستند. در عوض سعی کنید آنها را دفع کنید، شبها با محلول مساوی سرکه و آب لانه را اسپری کنید.

3

زنبورهای نجار (Xylocopa)

زنبورهای نجار که گاهی اوقات با عنوان زنبورهای چوبی نیز شناخته می شوند، شهرت زیادی ندارند. دلیلش این است که آنها (باز هم کارگران زن) هستند که چوب شما را سوراخ می کنند و سوراخی به قدری تمیز و مرتب ایجاد می کنند که گویی با مته برقی ایجاد شده است. وجود خاک اره بر روی طاقچه ها یا برجستگی ها نشانه ای است که باید به دنبال سوراخی باشید که لانه تولید مثل ماده است.

او تخم های خود را می گذارد، اول ماده ها و آخر نرها. زنبورها در بهار از چاله بیرون می آیند. نرها ابتدا بیرون می روند تا بتوانند پس از خروج از لانه با ماده ها آماده جفت گیری شوند.

بسیاری از مردم زنبورهای نجار را مخرب می دانند. تنها چیزی که به نظر می رسد از تخریب آنها جان سالم به در می برد چوب رنگ شده یا مهر و موم شده است. تله ها در دسترس هستند، اما این تله ها زنبورها را می کشند.

زنبورهای نجار دزد دنیای زنبورهای عسل هستند. آنها گل های کوچکی را می جوند که در آن جا نمی شوند، مانند گل های زغال اخته. آنها گل را گرده افشانی نمی کنند. صرفاً شهد را می دزدند بدون اینکه منفعتی طبیعی داشته باشند.

با این حال، روی گل های گیاهان دیگر، زنبورهای نجار گرده افشان بسیار خوبی هستند. زنبورهای نجار مانند زنبورهای عسل، سبدهای گرده روی پاهای خود دارند. آنها بدنی سیاه رنگ با موهای انبوه زرد و سیاه روی سر و سینه و شکمی طاس دارند.

اگر تا به حال برای شما پیش آمده است که یک زنبور بزرگ به سمت پایین حرکت کند و جلوی صورت شما معلق بماند، احتمالاً آن زنبور نجار بوده است. اولین فکر شما وقتی این اتفاق می افتد ممکن است این باشد که مورد حمله قرار گرفته اید، اما اینطور نیست. این فقط یک عادت است.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. به گفته بخش کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کالیفرنیا، "برخی از مردم زنبورهای نجار را آفات می دانند زیرا آنها در سازه های چوبی سوراخ یا لانه سازی می کنند. با این حال، سهم آنها در گرده افشانی بسیار بیشتر از آسیب به سازه ها است.

نیش می زنند؟ ماده ها می توانند در دفاع از خود نیش بزنند، اما به ندرت این کار را می کنند. نرها کمی تهاجمی تر به نظر می رسند، اما نمی توانند نیش بزنند.

چگونه از شر زنبورهای نجار خلاص شویم؟ مانند بسیاری از زنبورها، بهتر است آنها را به حال خود رها کنید تا اینکه سعی کنید آنها را بیرون کنید. آنها ممکن است گاهی اوقات جلوی صورت شما وزوز کنند، اما بعید است که نیش بزنند. چوب را رنگ یا مهر و موم کنید تا از لانه کردن آنها در آن جلوگیری کنید. اگر قبلاً لانه کرده‌اند و می‌خواهید آنها را بیرون کنید، سعی کنید موسیقی با صدای بلند نزدیک لانه‌شان پخش کنید یا روی آن یک ماده دافع مرکبات اسپری کنید (برش‌های مرکبات را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب بجوشانید، قبل از اسپری بگذارید آب خنک شود و روی لانه اسپری کنید)

4

زنبور بنا یا سنگ تراش(Osmia)

اینها زنبورهای کوچک و سریع پروازی هستند که چابکی یک جت جنگنده کوچک را دارند و به رنگ های سردی از جمله آبی، سبز مات و سیاه دیده می شوند. آنها سبد گرده روی پاهای خود ندارند. در عوض، گرده ها را در موهای زیر شکم خود حمل می کنند.

زنبورهای بنا در فصل بهار بیشترین فعالیت را دارند و نام خود را از عادت استفاده از گل برای بستن حفره های لانه گرفته اند. در طبیعت به دنبال یک ساقه یا شاخه توخالی می گردند. آنها همچنین به راحتی به کندوی های زنبور عسل می آیند، جایی که باغبان های آگاه از محیط زیست برای آنها سوراخ هایی از قبل حفر کرده اند.

مانند زنبورهای نجار، یک زنبور بنا ابتدا تخم های ماده را در پشت لانه و سپس تخم های نررا می گذارد. پس از آن، او شهد را جمع آوری می کند و از آنزیم ها منابع غذایی برای فرزندانی که در بهار آینده متولد می شوند ایجاد می کند. در نهایت، او از گل برای بستن دهانه لانه استفاده می کند. در بهار، نرها ابتدا بیرون می آیند و با تولد ماده ها و بیرون آمدن از لانه آماده جفت گیری می شوند.

اگر می خواهید زنبورهای بنا را به یک کندوی زنبور عسل جذب کنید، مطمئن شوید که هر نقطه خالی از چشم انداز خود را با چمن یا ... پوشانده اید. مناطقی را که ممکن است پس از باران یا آبیاری کمی گل آلود شوند رها کنید.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. زنبورهای بنا از انواع گل ها بازدید می کنند و اغلب روی نزدیک ترین گل ها به لانه خود تمرکز می کنند. زنبور بنا  گرده افشان مولد درختان میوه و آجیل است.

نیش می زنند؟ زنبورهای نر نمی توانند نیش بزنند. ماده‌ها از نظر فنی می‌توانند، اما آنها حتی از زنبورهای عسل مطیع‌تر هستند و فقط زمانی که زیر لباس گیر می‌افتند، مردم را نیش می‌زنند.

چگونه از شر زنبورهای بنا خلاص شویم؟ زنبورهای بنا و سایر زنبورهای زمینی تهاجمی نیستند و رفتار لانه سازی آنها کمترین آسیب را به چمن ها یا باغ ها وارد می کند. خلاص شدن از شر آنها به ندرت ضروری است. اگر ترجیح می دهید با آنها زیستگاه مشترکی نداشته باشید، سعی کنید خاک مرطوب باشد، چمن متراکم داشته باشید، مرتب باغ را آبیاری و از مالچ برای پوشاندن نقاط خالی استفاده کنید.

5

زنبورهای برگ بُر

این زنبورها از نظر خصوصیات لانه سازی بسیار شبیه زنبورهای بنا هستند، با این تفاوت که از برگ برای بستن حفره های لانه خود استفاده می کنند.

آنها سیاه هستند با کرک های سفیدی که سینه و پایین شکم را می پوشانند و بسیاری از گونه ها دارای سرهای بزرگ با آرواره های عظیم هستند که به بریدن تکه های برگ برای بستن لانه کمک می کند. همچنین مانند زنبورهای بنا، گرده را روی شکم خود حمل می کنند و پرواز بسیار سریعی دارند.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. زنبورهای برگ بُر گرده افشان مهم بسیاری از گل های وحشی و همچنین برخی از میوه ها و سبزیجات هستند. آنها توسط تولیدکنندگان تجاری برای گرده افشانی محصولاتی از جمله یونجه، زغال اخته، هویج و پیاز استفاده می شوند.

نیش می زنند؟ آنها می توانند نیش بزنند، اما این زنبورهای منفرد به طور تهاجمی از لانه خود دفاع نمی کنند. به گفته مؤسسه علوم غذایی و کشاورزی دانشگاه فلوریدا، نیش زنبور عسل از نیش زنبور برگ بربه مراتب دردناک تر است.

چگونه از شر زنبورهای برگ شکن خلاص شویم؟ مانند بیشتر زنبورها، زنبورهای برگ بر نیز مفید هستند و معمولاً نیازی به حذف آن ها ندارید. نیش زدن خطر چندانی ندارد، اما اگرچه عادت آنها به بریدن سوراخ در شاخ و برگ ممکن است به گیاهان آسیبی نرساند، می تواند ارزش زیبایی شناختی برخی از گیاهان زینتی را کاهش دهد. برای جلوگیری از این امر، ساقه های مرده یا آسیب دیده گیاهان خود را که می توانند زنبورهای برگ بر را جذب کنند، جدا کنید، یا سعی کنید گیاهان را در پارچه بپیچید تا از آنها محافظت کنید. همچنین می توانید یک کندوی زنبور عسل در جایی دور از گیاهان بگذارید تا زنبورها را دور کنید.

6

زنبورهای بلوبری (Habropoda laboriosa، زنبور بلوبری جنوب شرقی)

این زنبورها تقریباً به اندازه یک زنبور عسل هستند اما شکل مو و نوارهایی که دارند ظاهری شبیه یک زنبور مخملی  یا زنبور نجار به آنها می دهد.

آنها نام خود را به این دلیل گرفته اند که با زغال اخته بومی تکامل یافته اند و بدن آنها برای گل های بلوبری زنگوله ای مناسب شده است.

در حالی که آنها گرده افشان عالی برای زغال اخته هستند، گیاهان دیگر را نیز گرده افشانی می کنند. زنبورهای زغال اخته در زمین لانه می کنند، به خصوص در نزدیکی گیاهان زغال اخته.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. علاوه بر توت همنام خود، زنبورهای بلوبری جنوب شرقی گیاهان دیگری را نیز گرده افشانی می کنند که در اوایل بهار گل می دهند - از جمله یاسمن، بلوط و غنچه قرمز - اگرچه ممکن است گرده افشانی آنها کمتر از برخی دیگر از زنبورهای بومی باشد.

نیش می زنند؟ مانند بسیاری از زنبورهای منفرد، آنها فقط زمانی نیش می زنند که کسی آنها را به طور تصادفی له کند.

چگونه از شر زنبورهای زغال اخته خلاص شویم؟ این زنبورهای مفید خطرات کمی دارند و بنابراین دلایل کمی برای خلاص شدن از شر آنها وجود دارد. اگر مجبورید، تاکتیک‌هایی شبیه به روش‌هایی را برای دلسرد کردن زنبورهای بنا و سایر زنبورهای لانه‌ساز روی زمین امتحان کنید، مانند کاهش خاک‌های خشک.

1

زنبورهای کدو حلوایی ( Peponapis و Xenoglossa)

این زنبورها شبیه زنبور زغال اخته هستند زیرا تکامل یافته اند تا متخصص گرده افشانی خانواده Cucurbita شوند که شامل کدو حلوایی، کدو سبز، کدو تنبل و بسیاری از کدوها می شود.

آنها یکی از معدود زنبورهایی هستند که قبل از سحر پرواز می کنند. زمان پرواز اولیه آنها تا اواسط صبح طول می کشد، و زمانی که گل های کدو و خربزه باز می شوند، دوباره نزدیک غروب پرواز می کنند.

اگر زنبوری را دیدید که در گل کدو لانه می کند، مطمئناً این زنبور نر است، زیرا آنها در گل های کدو لانه می سازند و جفت می گیرند. ماده ها در نزدیکی منابع غذایی در زمین لانه می کنند.

زنبورهای مخملی نیز گلهای کدو را گرده افشانی می کنند اما در گل می مانند در حالی که زنبورهای کدوی ماده کار خود را انجام می دهند و گل را ترک می کنند. از آنجایی که بدن زنبورها برای گرده افشانی کدو طراحی نشده است، آنها در گرده افشانی گل ها با مشکل مواجه می شوند و گاهی اوقات مجبور می شوند از پاهای خود برای حفظ تعادل خود در شکوفه‌ها استفاده کنند.

رنگ سر و قفسه سینه زنبورهای کدو از سیاه یا قهوه ای مایل به زرد تا نارنجی متغیر است. قفسه سینه مودار و سیاه با نوارهای شکمی سیاه، سفید یا خرمایی است.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. طبق گزارش گسترش ایالت کارولینای شمالی، زنبورهای کدو، گرده‌ها را منحصراً از گیاهان در جنس Cucurbita جمع‌آوری می‌کنند، که اشاره می‌کند که همراه با زنبورهای مخملی، زنبورهای کدو می‌توانند بیش از 10 برابر میزان گرده‌افشانی لازم برای یک مزرعه را انجام دهند. آنها همچنین بازدیدکنندگان دائمی باغات سبزیجات خانگی هستند.

نیش می زنند؟ مانند بسیاری از گونه های لانه ساز در زمین، زنبورهای کدو تهاجمی نیستند و به ندرت انسان را نیش می زنند.

چگونه از شر زنبورهای کدو حلوایی خلاص شویم؟ این زنبورهای مفید خطرات کمی دارند و بنابراین دلایل کمی برای خلاص شدن از شر آنها وجود دارد. اگر مجبورید، تاکتیک‌هایی شبیه به روش‌هایی را برای دلسرد کردن زنبورهای بنا و سایر زنبورهای لانه‌ساز روی زمین امتحان کنید، مانند کاهش خاک‌های خشک.

2

زنبور عرق (شیرین زنبوران)

این نوع  گروهی بزرگ از زنبورهای کوچک است که اندازه برخی از آنها فقط یک چهارم یک زنبور عسل است. آنها را با نام رایج "عرق زنبور" می شناسند زیرا جذب عرق انسان می شوند.

آنها گرده افشان های عالی هستند که در ماه های اکتبر و حتی نوامبر به فعالیت خود ادامه می دهند. به دلیل اندازه آنها، آنها جذب گل های کوچک مانند ستاره های پاییزی جنوب شرقی می شوند.

رنگ زنبورهای عرق از سیاه تا آبی و سبز متالیک با رنگ های مسی و آبی متغیر است. برخی از آنها خطوط راه راه روی شکم خود دارند. به دلیل اندازه کوچک و سرعت بالا، دیدن آنها دشوار است.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. برخلاف زنبورهای کدو حلوایی  خاص، زنبورهای عرق گرده افشان عمومی هستند و از طیف وسیعی از گیاهان گلدار بازدید می کنند.

نیش می زنند؟ زنبورهای عرق ماده می توانند نیش بزنند، اما تهاجمی نیستند. بهترین راه برای جلوگیری از نیش زدن این است که آنها را به حال خود رها کنید.

چگونه از شر آنها خلاص شویم؟ زنبورهای عرق گروه دیگری از زنبورهای مفید هستند که معمولاً نیازی به بیرون انداختن ندارند. با این حال، اگر نگران نیش زدن هستید، از روش‌هایی مشابه دیگر زنبورهای زمینی استفاده کنید: زمین را مرطوب نگه دارید و نوعی پوشش گیاهی را روی نقاط خالی بکارید تا مکان‌های بالقوه لانه‌سازی را محدود کنید.

3

مگس گلزار- مگس شناور (Syrphidae)

بیش از 6000 گونه مگس شناور وجود دارد. دامنه جمعیتی مگس شناور که به آن مگس گلزار نیز می گویند بسیار گسترده است و گروه بزرگ و مهمی از گرده افشان ها و پرشمارترین مگس های گرده افشان هستند. از بسیاری از آنها برای محافظت از خود از زنبورها تقلید می کنند.زمانی که تفاوت بین مگس ها و زنبورها را متوجه شدید  تازه می فهمید که هرچه قبلا در باغ و بوستان دیده بودید مگس گلزار بوده نه یک زنبور.

 یک تفاوت اصلی این است که زنبورها چهار بال و مگس ها دو بال دارند. مورد دیگر این است که مگس های شناور و زنبورها ساختار چشمی بسیار متفاوتی دارند. به عنوان مثال، مگس ها چشم های بزرگی در دو طرف سر خود دارند.

مگس های شناوربه طور ویژه جذب گل هایی با شهد خوش طعم می شوند. برخی از این گل ها عبارتند از: نعناع کوهی، آستر و زوفا.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله، اما نه به اندازه زنبورها.

نیش می زنند؟ خیر، مگس های شناور نیش ندارند.

چگونه از شر مگس هاور خلاص شویم؟ برخلاف زنبورها، مگس ها بچه های خود را در لانه بزرگ نمی کنند. بیشتر گونه‌های مگس‌ها لاروهای آزاد دارند که شکارچی هستند و اغلب از آفاتی مانند شته‌ها تغذیه می‌کنند. به عنوان گرده افشان های بی نیش که شته ها را می خورند، دلیل کمی برای خلاص شدن از شر مگس ها وجود دارد.

زنبوروحشی  (Apocrita)

به طور کلی، زنبوروحشی دارای موهای کم، رنگ های روشن و کمر بسیار باریک (محل اتصال بین قفسه سینه و شکم) هستند. بیشتر گونه ها الگوهای رنگی سیاه و زرد دارند.

برخلاف زنبورها، پاهای زنبوروحشی در طول پرواز آویزان می‌شوند. آنها بسیار تهاجمی تر از زنبورها هستند و احتمال نیش زدن آنها بسیار بیشتر است. بیشتر زنبورهای وحشی  گرده افشانی نمی کنند. در اینجا چهار نوع زنبور وحشی را معرفی می کنیم:

4

جلیقه زرد (Vespula یا Dolichovespula)

جلیقه زردها نوعی زنبور گوشت‌خوار هستند و به‌طور کلی، آنها را در باغ‌های سبزی یا گل نخواهید دید، مگر اینکه در نزدیکی شما لانه‌ داشته باشند. اگر اینطور است، باید از شر آن ها خلاص شوید. جلیقه زردها می توانند حشرات خطرناکی برای انسان باشند زیرا بسیار تهاجمی هستند و به صورت جمعی وتهاجمی از لانه دفاع می کنند.

بر خلاف زنبورعسل، جلیقه زردها نیش های نیزه مانندی دارند و چیزی در قربانی خود باقی نمی‌گذارند. در نتیجه، یک زنبور جلیقه زرد می تواند چندین بار متوالی نیش بزند. اگر صابون نیش آن ها به تنتان خورده، می دانید که نیش آن ها دردناک است و درد به سرعت و به این زودی ها از بین نمی رود.

کارگران جلیقه زرد معمولی گاهی اوقات با زنبورهای عسل اشتباه گرفته می شوند. آنها تقریباً به اندازه یک زنبورعسل هستند، اما بر خلاف زنبورهای عسل علائم زرد یا سفید دارند، بدن آنها با موهای متراکم و مایل به قهوه ای پوشیده نشده و روی پاهای عقب خود سبد گرده ای ندارند.

اغلب در فضای باز یا پیک نیک می توانید آن ها را ببینید که دور ظرف غذا و خوراکی ها چرخ می زنند، به خصوص اگر همبرگر یا هات داگ کباب می کنید. در طبیعت به دنبال هر نوع «گوشتی» هستند که بتوانند بخورند. مورچه ها یکی از طعمه های جلیقه زردها در طبیعت هستند.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله، اما زیاد دو رو بر گل ها نمی چرخند، عمدتا حشرات را می خورند در نتیجه گرده زیادی جمع نمی کنند .

نیش می زنند؟ بله، و می توانند پرخاشگر و تهاجمی باشند، به خصوص اگر احساس کنند لانه آنها در خطر است.

چگونه از شر جلیقه زردها خلاص شویم؟  از روش های طبیعی برای خلاص شدن از شر زنبورها استفاده کنید.

5

زنبو کاغذی  (Vespidae)

زنبورهای کاغذی نام خود را از نحوه ساخت لانه خود گرفته اند که از بزاق و مواد گیاهی ساخته شده و ظاهری کاغذی دارد.

از آنجایی که لانه آن ها تا حدودی شبیه یک چتر است، گاهی اوقات به آنها زنبورهای چتری هم می گویند. این نوع زنبورها دوست دارند لانه های خود را در مناطق حفاظت شده خانه ها مانند چهارچوب درها، طاقچه ها و ...ا بسازند.

ماده‌ها به‌ویژه در پاییز فعال هستند و ممکن است در خانه‌ها به دنبال مکان‌های مرتفع مانند سقف‌های کلیسای جامع برای ساختن لانه بگردند. مانند سایر زنبورها، اگر لانه آنها تهدید شود، به شدت از آن دفاع می کنند.

تقریباً دوجین گونه از زنبورهای کاغذی در آمریکای شمالی وجود دارد. به طور معمول، زنبورهای کاغذی بدنی قهوه ای رنگ و باریک با بال های سیاه و لکه های زرد هستند. برخی از گونه ها دارای الگوهای رنگی شبیه جلیقه زردها هستند و مانند آن ها هم، نیش دردناکی دارند و ممکن است نیاز به برداشتن لانه آنها باشد.

برای باغ، زنبورهای کاغذی مفید در نظر گرفته می شوند زیرا گرده افشان هایی هستند که از شهد و سایر حشرات از جمله کرم، مگس و لاروی سوسک تغذیه می کنند.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله. زنبورهای کاغذی حشرات و عنکبوت ها را برای تغذیه لاروهای خود جذب می کنند، اما زنبور کاغذی بالغ از شهد گل های مختلف تغذیه می کند. آنها تمایل کمتری به جمع آوری گرده نسبت به زنبورهای دیگر دارند، با این حال می توان ازآن ها به عنوان یک گرده افشان نام برد.

نیش می زنند؟ بله، و آنها می توانند بسیار پرخاشگر باشند، به خصوص اگر احساس کنند لانه آنها در خطر است.

چگونه از شر زنبورهای کاغذی خلاص شویم؟ برای خلاص شدن از شر زنبورهای کاغذی مانند جلیقه زردها از روش های طبیعی استفاده کنید.  

6

زنبورهای کوزه گر- سفالگر  (Vespidae)

زنبورهای سفالگریا کوزه گر مربوط به ضایعات گِلی هستند. آنها نام خود را از نحوه ساختن لانه های خود گرفته اند، که سازه های کوچک و گلدان مانندی هستند که روی درختان انگور و شاخه ها قرار می گیرند.لانه‌ها گاهی اوقات حتی در خانه‌ها، در مکان‌هایی مانند آجر یا روی پنجره‌ها دیده می‌شوند.

این زنبورها مانند زنبورهای کاغذی، زنبورهای مفیدی هستند زیرا گل ها را گرده افشانی می کنند و از انواع کرم ها تغذیه می کنند که با نیش خود آنها را فلج کرده و سپس به لاروهای خود برای تغذیه می دهند. برخلاف زنبورهای کاغذی، این زنبورها نسبت به انسان تهاجمی نیستند.

بیش از 200 جنس زنبور سفالی و بیش از 3200 گونه وجود دارد. اینها زنبورهای جذابی هستند که بیشتر سیاه یا قهوه ای ترکیب با زرد، سفید و نارنجی یا طرح هایی مانند این رنگ ها هستند.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله، اگرچه آنها تمایل کمتری نسبت به گرده افشانی از خود نشان می دهند.

 نیش میزنند؟ بله، اما آنها نسبت به برخی زنبورهای دیگرحالت تهاجمی کمتری دارند.

چگونه از شر زنبورهای سفالی خلاص شویم؟ برای خلاص شدن از شر زنبورهای سفالی از راه های طبیعی استفاده کنید.

7

زنبور سرخ  (Vespidae)

یکی از راه‌های تشخیص زنبور قرمز از سایر زنبورها این است که آن ها  بدن بزرگی دارند و کمرشان باریک نیست (ویژگی که در سایر زنبورها یافت می‌شود). آنها جز گروه خانواده جلیقه زردها هستند، اما بزرگتر هستند و اغلب سیاه و سفید رنگ هستند، در حالی که جلیقه زردها سیاه و زرد هستند.

زنبور سرخ اروپایی در آمریکای شمالی به وفور دیده می شود و به اندازه زنبورهای نجار یا کمی بزرگتر هستند. در واقع آنها به اندازه ای بزرگ هستند که نیش آنها را می توانید ببینید.

لانه های زنبورهای سرخ کاغذی است و اغلب در بالای درختان قرار دارند. این زنبورها در صورت تهدید لانه، کل لانه را برای دفاع از آن بسیج می کنند. صاحبان خانه باید بدانند که این حشرات خطرناک هستند و کشتن حتی یک زنبور سرخ می تواند  فرمون هایی* را آزاد کند که لانه را آگاه می کند و ممکن است باعث حمله زنبورهای بیشتری شود. این فرمون ها حتی می توانند به لباس بچسبند.

آیا آنها گرده افشان هستند؟ بله، هورنت ها مقداری گرده افشانی دارند. اگرچه ممکن است کارآمدترین گرده افشان نباشند، اما مانند سایر زنبورها، خدمات کنترل آفات را با شکار انواع حشرات و سایر بی مهرگان ارائه می دهند.

نیش می زنند؟ بله و می توانند پرخاشگر باشند، به خصوص اگر احساس کنند لانه آنها در خطر است.

چگونه از شر زنبور سرخ خلاص شویم؟ در مورد خلاص شدن از شر زنبورهای سرخ به قسمت زنبور جلیقه زرد مراجع کنید.

*فرومون (از واژه‌های یونان باستان φέρω فرو "در بر داشتن"، و هورمون، ὁρμή "انگیزه و عزم")، یک عامل شیمیایی ترشح‌شده یا دفع شده است که موجب پاسخ اجتماعی در اعضای یک گونه می‌گردد (البته مارها می‌توانند از فرومون‌های دیگر جانوران برای تشخیص نوع جانور استفاده کنند). در دنیای جانوران از ارتباط شیمیایی نه فقط برای ارتباط بین یاخته‌ها، بلکه برای ارتباط افراد با یکدیگر نیز استفاده می‌شود. فرومون‌ها موادی هستند که از یک فرد ترشح شده و در فرد یا افراد دیگری از همان گونه پاسخ‌های رفتاری ایجاد می‌کند. فرومون‌ها مواد شیمیایی هستند که قادرند گیرندگان پیام را خارج از بدنِ تولید کنندهٔ پیام، تحریک کنند و بر رفتار آن ها تأثیر بگذارند. فرومون‌های گوناگونی از جمله فرومون‌های هشدار دهنده، فرومون‌های آمیزش جنسی، و فرومون‌های دنباله‌دار غذا وجود دارند.

8

نحوه جذب انواع مختلف زنبورها

هر باغ سبزی برای جذب زنبورها، سایر گرده افشان ها و حشرات مفید به گل نیاز دارد. این اصلی است که گریفین می گوید.

گریفین می‌گوید: «چیزی که من معمولاً توصیه می‌کنم ترکیبی از گیاهان بومی و بعد گیاهانی است که از نتابج تحقیقات می‌دانیم به زنبورها آنچه نیاز دارند می‌دهند.

اگر مطمئن نیستید که زنبورها کدام گل را دوست دارند، برای کسب اطلاعات با خدمات ترویج کشاورزی محل زندگی خود تماس بگیرید.

ترجمه: فرادید

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید