(تصاویر) بزرگترین موجودات زنده حیرت انگیز روی زمین؛ از سکویای 2 هزار ساله تا نهنگ 200 تنی

(تصاویر) بزرگترین موجودات زنده حیرت انگیز روی زمین؛ از سکویای 2 هزار ساله تا نهنگ 200 تنی

نهنگ آبی با طول 100 فوت و وزن 200 تن بزرگترین حیوانی است که تاکنون روی زمین زندگی کرده است.

کد خبر : ۱۳۷۷۵۶
بازدید : ۲۷۰۵

فرادید| ما در دنیای شگفت انگیزی زندگی می کنیم که پر از موجودات زنده بزرگ و کوچک است. گاهی این موجودات به قدری کوچک هستند که با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند و حتما باید از میکروسکوپ استفاده کرده و آن ها را با بزرگ نمایی مشاهده کنیم.

به گزارش فرادید، در برخی موارد هم این موجودات بزرگترین نوع در گونه خود و به عبارتی از بزرگترین موجوادت کره زمین هستند. بزرگترین اعضای زنده هر گونه خاص جمعیتی جذاب و دیدنی هستند. در این گزاراش شما را با سوپراستارهای حیات وحش در نمایش بزرگترین گونه ها آشنا می‌کنیم.

اول از همه به سراغ بزرگترین شکوفه سیاره می‌رویم:

1

گل جسد (گل بدبو)

به طور طبیعی و ذاتی وقتی گلی را بو می کنیم توقع داریم که بوی خوش و مطبوعی داشته باشد. اما احتمالا هرگز گل جسد یا گل بدبو را ندیده باشید و بو نکرده باشید. گل بدبو بزرگترین شکوفه را در جهان دارد  که عرض آن به 3 فوت و وزن هرکدام به 15 پوند می‌رسد.

گویی برای اثبات اینکه طبیعت دارای حس شوخ طبعی است، این گل، عطر گل رز یا بوی تند یاس نمی دهد؛ بوی آن چیزی شبیه به بوی گوشت فاسد است! البته این کار را برای جذب حشرات گرده افشان انجام می دهد.

2

بزرگترین حیوان

در صدر جدول حیوانات نهنگ آبی قرار دارد (Balaenoptera musculus). زمانی که یک بچه نهنگ آبی متولد می شود، طول آن به 25 فوت و وزن آن به سه تن می رسد. جالب است بدانید که در سال اول فقط 200 پوند در روز وزن اضافه می کند.

در واقع، نهنگ آبی بزرگترین حیوانی است که تاکنون روی زمین زندگی کرده است. بزرگتر از بزرگترین دایناسورها و دومین حیوان بزرگی که تا به حال روی زمین زندگی کرده است نهنگ باله است که از بستگان نزدیک نهنگ آبی است. هر دوی این جانوران به دلیل زیستگاه آبی‌شان می‌توانند به چنین اندازه‌های عظیمی برسند - شناور بودن روی آب شور امکان تحرک آسان را برای نهنگ فراهم می‌کند و به این معنی است که وزن بیش از حد زیاد برای آن ها مشکلی ایجاد نمی کند.

زبان نهنگ آبی که به طول 100 فوت و وزن 200 تن می رسد، می تواند به وزن یک فیل و وزن قلب آنها به اندازه یک ماشین باشد.صدای آن‌ها آنقدر بلند هست که تماس‌هایشان را می‌توان از 1000 مایل دورتر شنید. آبفشان آن ها از سوراخ دمنده روی تنشان می تواند به ارتفاع 30 فوت در هوا برسد. در آغاز قرن بیستم، صنعت صید نهنگ این گونه را مورد توجه قرار داد.. شکار در سال 1931 زمانی که بیش از 29000 در یک فصل کشته شدند به اوج خود رسید - پس از آن تعداد نهنگ ها به قدری کم شد تا اینکه در سال 1966 کمیسیون بین المللی نهنگ، شکار نهنگ آبی را ممنوع کرد.

قبل از شکاربی رویه آن ها بیش از 350000 نهنگ در درنیا وجود داشت. اما 99 درصد از آنها در جریان شکار بی رویه کشته شدند. طبق گزارش بنیاد جهانی حیات وحش، امروزه تنها بین 10000 تا 25000 نهنگ آبی در جهان وجود دارد.

3

سنگین ترین ارگانیسم شناخته شده

در جنگل ملی فیش‌لیک یوتا، بیشه‌ای عظیم از درختانی به نام پاندو وجود دارد  که در واقع یک کلونی از آسپن لرزان (Populus tremuloides) است. این سیستم ریشه ای عظیم که به غول لرزان معروف است، از حدود 47000 ساقه تشکیل شده است که این بیشه را ایجاد می کنند. وزن این ارگانیسم لرزان در مجموع - با تمام تنه‌ها، شاخه‌ها و برگ‌ها - حدود 6600 تن است.

 این جاندار سنگین‌ترین موجود روی کره زمین است و شاید حتی تاثیرگذارتر از آن سن آن باشد. تخمین‌های محافظه‌کارانه قدمت آن را 80000 سال می‌دانند که آن را به قدیمی‌ترین موجود زنده شناخته شده برای بشر تبدیل می‌کند.

4

بزرگترین حیوان زمینی

در حالی که نهنگ آبی در میان تمامی حیوانات بزرگترین است، اما فیل بوته ای آفریقا عنوان بزرگترین حیوان خشکی را دارد. این جانوران خاکستری طول خارق‌العاده تا 24 فوت وارتفاع 13 فوت، و وزنی معادل 11 تن دارند. تنه آنها به تنهایی می تواند اجسام بیش از 400 پوند را بلند کند.

فیل‌های بوته‌ای آفریقایی که در زیستگاه‌های آفریقا از ساوانای باز تا صحرا و جنگل‌های بارانی مرتفع زندگی می‌کنند، گیاه‌خوار هستند و روزانه به بیش از 350 پوند پوشش گیاهی نیاز دارند. آنها طولانی ترین دوره بارداری را دارند- ماده‌ها پس از 22 ماه بارداری یک گوساله را به دنیا می آورند. به دلیل تخریب زیستگاه و شکار غیرقانونی برای عاج، این موجودات نجیب به شدت در معرض خطر قرار دارند.

5

بزرگترین درخت از نظر حجم

بزرگترین درخت جهان از نظر حجم، یک سکویای غول پیکر (Sequoiadendron giganteum) است.

که به نام ژنرال شرمن در پارک ملی سکویای کالیفرنیا شناخته می شود. حجم یک درخت ایستاده مثل حجم یک مخروط نامنظم محاسبه می شود. برای محاسبه حجم، تنه یک سکویا غول پیکراندازه گیری می شود. بر اساس همه شرایط، این شاهکار درختی باشکوه حدود 52500 فوت مکعب حجم دارد.

 این درخت در حالی که 274.9 فوت بلندی دارد اما هنوز از بلندترین درخت در ایالت گلدن کوتاهتر است. رکورد بلندترین درخت جهان به هایپریون تعلق می گیرد، یک چوب سرخ با قد 379.7 فوت. نکته جالب توجه اینکه ژنرال شرمن با 2000 سال قدمت، تنها یک سکویا غول پیکر میانسال است، بر اساس شمارش حلقه‌های تنه درخت،  دیگر سکویاها بیش از 3220 سال قدمت دارند.

6

بزرگترین بی مهرگان

در دنیای موجودات بدون ستون فقرات، ماهی مرکب عظیم الجثه (Mesonychoteuthis hamiltoni) که به درستی نامگذاری شده است، از نظر اندازه از همه یک سر و گردن بزرگتر و بلندتر است. بزرگترین گونه ماهی مرکب جهان و بزرگترین بی مهرگان روی این سیاره که وزن آنها به 1000 پوند می رسد و می توانند تا 30 فوت رشد کنند. بله، این یک ماهی مرکب 30 فوتی است که شاخک‌های مکنده و بازوهایی مسلح به چنگال تیغ دار است..

اما در حقیقت، تحقیقات جدید نشان می دهد که این موجودات به ظاهر ترسناک اساسا آبزیان آرام و کندی هستند. آنها در آب های یخی قطب جنوب در عمق 6560 فوتی زیر سطح زمین زندگی می کنند و هرگز در طبیعت مشاهده نشده اند.

7

بلندترین حیوان زمینی

زرافه باورنکردنی (Girafa camelopardalis) که در عین حال بداخلاق و ظریف است، به لطف داشتن پاهای لاغر و گردن بلند معروف، به عنوان بلند قدترین پستاندار جهان شناخته می شود. تنها پاهای این گونه جانوری از بسیاری از هم جنسانش بلندتر است. زرافه‌ها می‌توانند تا ارتفاع 19 فوت رشد کنند و تا 2800 پوند وزن داشته باشند، اما با وجود این همه وزن، می‌توانند با سرعت 35 مایل در ساعت در مسافت‌های کوتاه به سرعت بدوند و با سرعت 10 مایل در ساعت به راحتی یورتمه کنند.

زرافه ها برای چرای برگ ها و میوه های درختان بلند تکامل یافته اند. هنگامی که طول گردن آنها به کمک زبان های بلند 20 اینچی آنها می رود، می توانند به پوشش گیاهی مرتفع برسند در غیر این صورت این  زیستگاه بکر برای پرندگان محفوظ می ماند.

8

بزرگترین خزنده

تمساح آب شور (Crocodylus porosus) به عنوان بزرگترین خزندگان زنده - و همچنین بزرگترین شکارچی خشکی و ساحلی در جهان شتاخته می شود که - طول نرها به 22 فوت می رسد و می توانند 4400 پوند وزن داشته باشند. کمین کردن آن ها در آب عابران ناآگاه را وحشتناک زده می کند.

این شکارچیان ماهر از هر چیزی که وارد قلمرو آنها شود، از جمله گاومیش آبی، میمون، گراز وحشی و حتی کوسه تغذیه می کنند. آن‌ها  با نیروی دمشان تغذیه می‌شوند، یک وعده غذایی شکار می کنند و آن را به زیر آب می کشند تا غرق شود. محققان می گویند که کروکودیل آب شور "رفتار ستیزه جویانه تری" نسبت به سایر گونه ها از خود نشان می دهد. لطفا مراقب باشید.

9

سنگین ترین پرنده

در حالی که وزن 350 پوند و قد 9 فوت در مقایسه با برخی دیگر از حیوانات خانگی کاملاً ناچیز است، به خاطر داشته باشید که شترمرغ (Struthio camelus) یک پرنده است! آن را با کوچکترین هم نوعش، مرغ مگس خوار مقایسه کنید که وزن آن 0.056 اونس و طول کل آن تنها 2.24 اینچ است. در واقع، شترمرغ سنگین ترین پرنده جهان است. با این حال، اگرچه نمی توانند پرواز کنند، می توانند تا 43 مایل در ساعت بدوند و مسافت های طولانی را با سرعت 31 مایل در ساعت طی کنند.

یک واقعیت شگفت انگیز دیگر در مورد شترمرغ ها وجود دارد: آنها رکورد دار داشتن بزرگترین چشم ها در بین حیوانات خشکی هستند.

10

بزرگترین موجود گیاهی زنده

در سال 1998، اعضای ایالات متحده سازمان جنگلبانی تصمیم گرفت تا علت مرگ 112 درخت در جنگل ملی مالهور در شرق اورگان را مشخص کند. نمونه ها و آزمایشات آنها نشان داد که درختان به قارچ عسل، (  (Armillaria solidipes) آلوده شده بودند. و در واقع، آنها کشف کردند که 61 درخت توسط همان کلونی کشته شده اند.

این تیم توانست تشخیص دهد که این موجود زنده مساحتی به وسعت 3.7 مایل مربع و حدود 2384 هکتار را اشغال کرده است. این قارچ همگون عمدتاً از ریزومورف‌های توری مانند سیاهی تشکیل شده است که در جستجوی میزبان‌های جدید و شبکه‌های زیرزمینی رشته‌های لوله‌ای به نام میسلیوم در زیر زمین پخش می‌شوند. در بالای زمین، خوشه‌هایی از قارچ‌های عسلی را در خود جای داده است. کشف سال 1998 از این جهت قابل توجه بود که نه تنها نمونه عظیم A. solidipes به عنوان بزرگترین ارگانیسم شناخته شده جهان شناخته شد، بلکه بر اساس سرعت رشد آن، تخمین زده می شود که این قارچ 2400 سال - و احتمالاً 8650 سال عمر کند که این ویژگی آن را به یکی از قدیمی ترین موجودات زنده سیاره نیز تبدیل می کند.

ترجمه: فرادید

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید