کدام خوراکی ها را نباید به گربه ها و سگ ها داد؟

کدام خوراکی ها را نباید به گربه ها و سگ ها داد؟

شکلات برای سگ ها هم سمی است، اما میزان خطر به جثه ی سگ بستگی دارد. کسانی که همستر، خرگوش یا پرنده دارند هم باید شکلات را به کلی از رژیم غذایی حیوان خانگی خود حذف کنند. شیرین کننده ی مصنوعی زایلیتول هم برای همه ی حیوانات خانگی، بدون هیچ استثنائی مضر است.

کد خبر : ۱۴۰۶۶۱
بازدید : ۱۹۹۱

تصور کنید یکی از دوستان گربه دارتان از شما خواسته در تعطیلات آخر هفته که به سفر می رود، به جای او مراقب گربه هایش باشید. شما به خانه می رسید و یخچال را باز می کنید تا غذای سالمی همچون مرغ به آن ها دهید. متوجه یک بسته شکلات می شوید و تصمیم می گیرید به عنوان خوراکی از آن به گربه ها دهید.

اما صدای آژیر بلند می شود! دوست تان با شما تماس می گیرد و شروع به گلایه می کند. معلوم می شود یک سیستم هشدار وجود داشته که در صورت وجود هر خطری برای گربه ها به کار می افتد. بله شما هرگز نباید به گربه ها شکلات دهید.

در شکلات موادی به نام تئوبرومین وجود دارد که برای گربه ها سمی هستند. متابولیسم بدن انسان به طور طبیعی آن را هضم می کند و به همین دلیل است که بی هیچ مشکلی می توانیم شکلات بخوریم.

اما برای گربه ها اینطور نیست. یک ماده ی خطرناک دیگر برای آن ها کافئین است. انباشت هر دوی آن ها در بدن گربه می تواند منجر به مشکلات جدی ای همچون افزایش ضربان قلب، نفس نفس زدن، رعشه، تشنج و حتی نارسایی کبدی و کما شود. همه ی انواع شکلات برای گربه ها خطرناک اند: نیمه شیرین، شیری و حتی شکلات های سفید که درصد کاکائوی کمی دارند.

این مسأله در مورد براونی های شکلات، دونات ها، کوکی ها و آبنبات ها هم صدق می کند. بدترین نوع شکلات، شکلات تلخ و شکلات شیرینی پزی هستند چون کاکائوی بیشتری در خود دارند.

42

یک تکه ی کوچک از شکلات شیرینی پزی می تواند به اندازه ی ۲۳ عدد شکلات چیپسی بسته بندی شده خطرناک باشد. بستنی شکلاتی احتمالاً از جهت کاکائو آنقدرها خطرناک نیست، اما قند و لاکتوز درون شیر هم برای گربه ها جزء ممنوعه ها محسوب می شود.

شکلات برای سگ ها هم سمی است، اما میزان خطر به جثه ی سگ بستگی دارد. کسانی که همستر، خرگوش یا پرنده دارند هم باید شکلات را به کلی از رژیم غذایی حیوان خانگی خود حذف کنند. شیرین کننده ی مصنوعی زایلیتول هم برای همه ی حیوانات خانگی، بدون هیچ استثنائی مضر است.

این ماده در آبنبات ها، آدامس های بدون قند، خمیردندان، شیرینی ها و بسیاری مواد غذایی رژیمی هم وجود دارد. زایلیتول بیش از همه برای سگ ها خطرناک است. مواد غذایی حاوی این ماده را حتماً دور از دسترس سگ خود نگه دارید.

اغلب گربه ها شیفته ی تن ماهی هستند و مصرف نوع مخصوص به گربه ی آن برای آن ها خوب است. مصرف تن ماهی های معمولی که برای انسان ها تولید می شوند می توانند بدن گربه را از مواد مغذی مهمی که برای سالم بودن به آن ها نیاز دارد، محروم ند.

43

تن ماهی های باز در دسترس گربه ی خود قرار ندهید. مصرف جگر مرغ در مقدار کم برای گربه ها خطری ایجاد نمی کند، اما مقدار زیاد آن می تواند سطح ویتامین A را در بدن آن ها به میزان خطرناکی بالا ببرد.

نه گربه ها و نه سگ ها در رژیم غذایی به هیچ شکلی از پیاز – پودر، خام، پخته، سرخ شده یا خشک شده – نیاز ندارند. قدرت سیر ۵ برابر پیاز است، بنابراین آن هم باید حذف شود. هرگز به گربه ی خود شیر، یک تکه پنیر یا دیگر انواع لبنیات ندهید.

اغلب گربه ها قدرت هضم لاکتوز را ندارند، به همین دلیل می تواند مشکلات گوارشی جدی ای برای آن ها ایجاد کند. این مسأله در مورد سگ ها هم صدق می کند. محصولات لبنی می تواند در آن ها باعث آلرژی غذایی شوند. به همین دلیل در یک روز گرم تابستانی به جای بستنی، به سگ خود آب خنک دهید.

انگور و کشمش هم خوراکی مناسبی برای حیوان خانگی تان نیستند. حتی مقدار اندکی از آن ها می تواند حیوان خانگی تان را بیمار کند. علائم اولیه ی آن در سگ ها بی حالی و در گربه ها بیش فعالی است.

کافئین درون چای، قهوه و حتی پودر و دانه های قهوه و همینطور نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا می تواند برای حیوان خانگی تان کشنده باشد. بالا رفتن ضربان قلب، نفس نفس زدن، بی قراری و رعشه ی عضلات، علائم اولیه ی آن هستند.

چربی گوشت و استخوان، به صورت هم پخته و هم نپخته، می تواند گربه یا سگ شما را دچار مشکلات گوارشی بدی کند. استخوان برای هر دوی آن ها مضر است چون می تواند باعث خفگی آن ها شود و نیز دستگاه گوارشی آن ها را مسدود کند. تخم مرغ و گوشت خام هم به دلیل وجود باکتری هایی درون آن ها می تواند در گربه ها باعث مسمومیت غذایی شود.

44

سفیده ی تخم مرغ خام حاوی یک پروتئین هم هست که می تواند برای پوست و موی گربه ها مشکل ساز شود. ماهی خام هم مضر است چون حاوی آنزیمی است که ویتامین B را از بین می برد، ویتامینی که برای گربه ها بسیار ضروری است. کمبود این ویتامین در گربه ها می تواند باعث مشکلات عصبی در آن ها شود.

هرگز به سگ خود غذای گربه و به گربه ی خود غذای سگ ندهید. اگر برحسب تصادف مقدار اندکی از آن را بخورند، مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد. اما در حالت منظم، گربه ها به رژیم غذایی ای نیاز دارند که پروتئین و ویتامین ها و اسیدهای چرب به خصوصی داشته باشد.

45

غذای سگ این مواد مغذی را به اندازه ی کافی ندارد. سگ ها هم به رژیم غذایی ای متعادل نسبت به گربه ها نیاز دارند، در حالی که چربی، کالری و پروتئین غذای گربه برای آن ها بالا است و می تواند باعث چاقی و مشکلات گوارشی جدی برای آن ها شود.

چیزی به سادگی آوکادو می تواند سگ تان را دچار آلرژی غذایی کند. علتش این است که برگ، دانه، پوست و گوشت آوکادو همگی حاوی ماده ای به نام پرسین هستند. مقدار زیاد این ماده که شبیه به اسیدهای چرب می ماند می تواند مشکلات گوارشی ناخوشایندی ایجاد کند. به علاوه، دانه ی آوکادو هم می تواند دستگاه گوارش سگ را مسدود کند.

آوکادو به دلیل وجود ماده ی پرسین یکی از خطرناک ترین مواد غذایی برای خرگوش ها هم هست و برای پرنده ها هم مضر اسست. برخی گونه های پرنده مشکلی با این ماده ندارند اما در برخی گونه ها باعث صدمات قلبی می شود.

46

بنابراین بهتر است که از دادن این میوه به آن ها به کلی خودداری کنید. خرمالو، هلو آلو هم به دلیل داشتن دانه و هسته جزء ممنوعه ها هستند. هسته ی هلو و آلو نه تنها می تواند باعث مسدود شدن روده ها شود، بلکه حاوی ماده ی سیانید هم هست که هم برای انسان ها و هم سگ ها سمی است.

خمیر نان و شیرینی در صورت ورود به معده ی گربه ها و سگ ها، رفتار طبیعی خود را خواهد داشت که چند برابر شدن اندازه ی آن است. این امر می تواند باعث بزرگ شدن شکم حیوان خانگی و درد کشیدن آن شود.

وقت هایی که مشغول پخت شیرینی و نان هستید، خمیر را دور از دسترس حیوان خانگی تان نگه دارید. تنها ۶ عدد ماکادمیای (نوعی فندق) خام یا بو داده شده می تواند سگ شما را واقعاً بیمار کند. زمانی خطرناک ترمی شود که شکلات حاوی این فندق را به سگ خود دهید.

47

حیوان خانگی تان هر قدر هم که برای خوردن چیپس و چوب شور اصرار کرد، هرگز تسلیم نشوید. نمک زیاد آن ها را تشنه می کند و می تواند باعث مشکلات گوارشی ناخوشایند و افسردگی در آن ها شود. نمک برای پرنده های خانگی به مراتب خطرناک تر است. تنها یک عدد چوب شور می تواند تعادل مایعات در بدن آن ها را به هم بزند و باعث از دست رفتن آب بدن آن ها شود.

سیب، میوه های خانواده ی توت، زردآلو، گلابی و دیگر میوه های هسته دار همگی به دلیل سیانید درون آن برای پرنده ها خطرناک اند. خوردن آن ها بدون سته ایرادی ندارد. این میوه ها بدون هسته برای خرگوش ها هم بهترند.

گوجه فرنگی برای پرنده ها هیچ ضرری ندارد، اما ساقه، بوته و برگ های آن سمی اند و باید از آن ها دوری شود. مواد غذایی پرچرب مانند کره، روغن، گوش های چرب، و آجیل می توانند در پرنده ها باعث افزایش کلسترول و چاقی شوند. مصرف پیاز و سیر هم در مقادیر زیاد برای پرنده ها باعث مشکلات گوارشی می شود. قارچ هم چنین اثری دارد.

همسترها به رژیم غذایی متنوعی نیاز دارند که حاوی مواد غذایی قندی فرآوری شده، تنقلات و گوجه فرنگی به دلیل اسیدی بودن شان و بادام تلخ به دلیل وجود ماده ی سیانید نباشد.

چربی بادام زمینی هم برای همسترها زیاد است و بادام زمینی نمکی می تواند آب بدن آن ها را از بین ببرد. آن ها توان مصرف تنها مقادیر اندکی از میوه را دارند. میوه ها و سبزیجات باید همیشه به خوبی شسته شوند.

منبع: روزیاتو

۶
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید