(ویدیو) مهدکودک شگفت‌انگیز هشت‌پاها در اعماق اقیانوس

(ویدیو) مهدکودک شگفت‌انگیز هشت‌پاها در اعماق اقیانوس

در سال 2018 در عمق بیش از سه هزار متری اقیانوس، محلی کشف شد که در آن حدود 6 هزار هشت‌پا مشغول زاد و ولد و مراقبت از فرزندانشان بودند؛ اینجا بزرگترین مهدکودک هشت‌پا است که تا کنون شناخته شده است!

کد خبر : ۱۴۸۷۴۵
بازدید : ۴۲۴

فرادید| میان بسیاری از موجودات عجیب و غریبی که در عمیق‌ترین اعماق سیاره‌ی ما کمین کرده‌اند، نوعی مهدکودک برای هشت‌پاها پنهان شده است؛ جایی که هزاران هشت‌پای مادر در گرمای منافذ آتشفشانی آشیانه کرده‌اند. 

به گزارش فرادید، این محل عجیب و دیدنی که در واقع نوعی مکان پرورش نوزادان هشت‌پا است، برای نخستین بار در مجله Science Advances شرح داده شده است. 

نزدیک ۶۰۰۰ هشت پا (Muusoctopus robustus) در این محوطۀ ۲.۵ هکتاری کشف شدند. دانشمندان تصور می‌کنند آن‌ها برای استفاده از چشمه‌های گرمابی یک آتشفشان خاموش در نزدیک اعماق اقیانوس دور از سواحل کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا، سکنی گزیده‌اند.

در عمق ۳۲۰۰ متری، محیط فوق‌العاده سرد تولیدمثل را سخت می‌کند. بر اساس این مطالعه، نرخ تولیدمثل گونه‌ها در محیط‌های نزدیک به صفر درجه سانتی‌گراد می‌تواند ۴ تا ۳۳ برابر کندتر از نرخ تولیدمثل در آب‌های ۱۰ درجه سانتی‌گراد باشد. حتی نزدیک دریچه‌های گرمابی، دما می‌تواند به ۳ درجه سانتی‌گراد برسد. 

تولیدمثل برای این اختاپوس‌ها، ممکن است چندین سال طول بکشد. سردی زیاد آب می‌تواند زمان تولیدمثل را با کاهش متابولیسم و رشد جنین افزایش دهد. در حالی که اگر این موجودات بتوانند گرمای بیشتری دریافت کنند، روند تولیدمثل سرعت بیشتری گرفته و خطر شکار یا آسیب به نوزاد کاهش می‌یابد. 

«باغ اختاپوس»، واقع در لبه‌های صخره دِیویدسون سی‌ماونت، برای نخستین بار سال ۲۰۱۸ کشف شد. تا کنون تنها چند نوزادگاه اختاپوس در اعماق دریا یافت شده است و این یکی از بزرگترین نوزادگاه‌های شناخته‌شده‌ی اختاپوس در این سیاره است. 

4

تیم تحقیق از موسسه تحقیقاتی آکواریوم خلیج مونتری باغ اختاپوس را با سنجش دما و اکسیژن بررسی کردند و تصاویری با وضوح بالا و فیلم‌های گاه‌گذر گرفتند. البته در آغاز، دیدن این مهدکودک اختاپوسی دشوار بود، چون مرز بین آب سرد دریا و مایع گرم دریچه‌ها سرابی درخشان ایجاد می‌کند. 

جمعیت ۵۷۱۸ نفری هشت‌پاها شامل ۴۷۰۷ ماده‌ی لانه‌ساز می‌شود. هشت‌پاها پس از تولیدمثل می‌میرند، بنابراین به اینجا می‌آیند تا جفت گیری کنند، لانه بسازند و بمیرند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید