شناسایی جانوری با شاخک‌های عجیب و گیاه‌مانند در خلیج مکزیک (تصاویر)

شناسایی جانوری با شاخک‌های عجیب و گیاه‌مانند در خلیج مکزیک (تصاویر)

نزدیک به ۳۰ سال پیش، نخستین بار غواصان در خلیج مکزیک یک موجود دریایی عجیب با رنگ‌های درخشان را مشاهده کردند.

کد خبر : ۱۶۰۳۱۹
بازدید : ۱۳۲۸

فرادید| نزدیک به ۳۰ سال پیش، غواصان در خلیج مکزیک یک موجود دریایی عجیب با رنگ‌های درخشان را مشاهده کردند؛ جانوری که به تازگی به عنوان یک گونۀ جدید مورد توصیف علمی قرار گرفته است.

به گزارش فرادید، طبق مطالعه جدیدی که ۱۱ اکتبر در مجله زووتاکسا منتشر شد، هفده سال بعد از نخستین مشاهده و در سال ۲۰۱۰ بود که دانشمندان تازه شروع به جمع‌آوری نمونه‌هایی از این گونه‌های ناشناخته کردند. 

6

در عکس شاخک‌های رنگارنگ و شفاف این موجودات را می‌بینید

به نقل از آلونسو دلگادو و پل لارسون که نویسندگان این مطالعه جدید هستند، محققان ۱۰ نمونه را بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ جمع‌آوری کردند و از آن‌ها برای شناسایی و توصیف گونه جدیدی به نام Bellaktis lux یا «شقایق لامپی» استفاده کردند. نمونه‌ها در سواحل بخش پینلاس، فلوریدا و جزیره دافین در آلاباما جمع‌آوری شدند. 

5

به گفته محققان، نمونه‌ها از خلیج مکزیک در سواحل فلوریدا و آلاباما جمع‌آوری شد

4

این گونه در زیستگاه‌های «ته سخت» به نام تاقچه‌های صخره‌ای زندگی می‌کند

این گونه‌ی کوچک دارای یک پایه پهن و نامنظم است که در یک ستون صاف با ردیف‌هایی از دو یا سه منفذ برجسته ریشه دارد. 

به گفته محققان، شقایق‌های لامپی دارای شاخک‌های محکم در گروه‌های سه تا پنج تایی هستند. آن‌ها در قسمت پایه کمی بادکرده اما در انتها باریک هستند و شکل پیازی دارند. 

3

نوک شاخک‌های شفاف شقایق لامپی مخروطی است

شاخک‌ها قهوه‌ای آن‌ها مایل به سبز و شفاف هستند، اما گاهی اوقات دارای علائم سفید ماتی هستند که می‌توانند حلقه‌هایی را شکل دهند. 

این موجودات دارای یک دیسک دهانی به رنگ خرمایی مایل به قرمز هستند که معمولاً حلقه‌ای زرد رنگ دور آن را احاطه می‌کند. این دیسک در واقع دهان پهن و بیضی شکل این موجود با لب‌های کرم رنگ برجسته را احاطه می‌کند. 

2

شقایق‌ها دهانی بیضی شکل و پهن دارند

به نظر می‌رسد این شقایق با جلبک‌ها رابطه همزیستی دارد. جلبک‌هایی که از فتوسنتز استفاده می‌کنند، روی بخش ستون‌مانند بدن و شاخک‌های شقایق لامپی مشاهده شدند. 

1

در تصویر B. lux را با گونه دیگری روی شاخک‌هایش می‌بینید

به نظر می‌رسد Bellaktis lux به صورت غیرجنسی تولیدمثل کند و به گفته دانشمندان، ممکن است نزدیک یکدیگر در شکاف‌های آب‌های کم‌عمق شرق خلیج مکزیک زندگی کنند. نمونه‌ها از زیستگاه‌های «ته سخت» معروف به تاقچه‌های صخره‌ای جمع‌آوری شدند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید