کشف جانور دریایی جدیدی که «هنرهای رزمی» اجرا می‌کند! (تصاویر)

کشف جانور دریایی جدیدی که «هنرهای رزمی» اجرا می‌کند! (تصاویر)

دانشمندان بخشی از نام این ماهی مرکب کوچک را «جوجوتسو» گذاشته‌اند که در اصل نام خانواده‌ای از هنرهای رزمی است؛ دلیل این نامگذاری شیوۀ شکار این جانور بوده است.

کد خبر : ۱۵۸۸۵۴
بازدید : ۵۳۹۱۸

فرادید| در نزدیکی یک صخره مرجانی در سواحل ژاپن، یک موجود دریایی با هشت بازو در جستجوی غذای بعدی خود بود که توجه غواصان را به خود جلب کرد. این حیوان کوچک از حرکاتی شبیه به هنرهای رزمی برای گرفتن و نگه داشتن طعمه خود استفاده می‌کرد.

به گزارش فرادید؛ با بررسی این شکارچی شاخک‌دار معلوم شد این یک گونه جدید است که قبلا موضوع توصیف علمی قرار نگرفته است. بر اساس مطالعه‌ای که در 21 اکتبر در مجله Marine Biology منتشر شد، برندون رایان هانان اولین بار در سال 2019 هنگام عکاسی زیر آب در جزایر ریوکیو متوجه این ماهی مرکب کوچک شد.

1

رنگ بدن این گونه در طیف زرد و نارنجی است و با خال‌هایی پوشیده شده است

جفری جولی، یکی از نویسندگان این مطالعه، در بیانیه خبری 24 اکتبر به مؤسسه علم و فناوری اوکیناوا گفت: «پیدا کردن یک ماهی مرکب کوچک به اندازه یک ناخن انگشت کوچک آسان نیست». طبق این پژوهش، محققان با کمک عکاسان زیر آب، حدود 27 ماهی مرکب کوچک را جمع آوری کردند و در آکواریوم قرار دادند. آنها موجودات دریایی را تجزیه و تحلیل کردند و متوجه شدند که دست کم یک گونۀ جدید را کشف کرده‌اند.

محققان این گونۀ جدید را «کوداما جوجوتسو» یا «ماهی مرکب کوتولۀ هانان» نامگذاری کردند. این گونه بدنی نسبتا خمیده دارد که طول آن می‌تواند به حدود 0.5 اینچ برسد و یک برآمدگی نوک‌مانند در یک انتهای بدنش دارد. هشت بازو و دو شاخک این گونه با مکنده‌ها پوشانده شده‌اند.

آنگون که در عکس‌های هانان می‌توان دید، این ماهی مرکب بدنی طلایی، زرد یا نارنجی دارد که با لکه‌های نارنجی و قهوه‌ای تیره‌تر پوشیده شده است. چشمان جانور نیز نقره‌ای‌رنگ به نظر می‌رسند.

2

عکس‌هایی که صحنۀ شکار میگو توسط کوداما جوجوتسو را نشان می‌دهد

اما نکتۀ جالب‌توجه‌تر در مورد این ماهی مرکب این است که برای شکار طعمه خود که معمولا میگوهای کوچک هستند، از روشی شبیه به هنرهای رزمی استفاده می‌کند و به نوعی با غذای خود دست به یقه می‌شود! عکس‌های بالا این روند شکار را نشان می‌دهند.

محققان گفتند که گونۀ «جوجوتسو» را به دلیل روش شکار آن نامگذاری کرده‌اند (جوجوتسو نام خانواده‌ای از هنرهای رزمی ژاپنی است).

۲۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید