این بزرگترین «چنگال» فسیل شدۀ خرچنگ در دنیا است

این بزرگترین «چنگال» فسیل شدۀ خرچنگ در دنیا است

محققان می‌گویند این خرچنگ‌های فسیلی بسیار بزرگ، ممکن است منشا گونه جدیدی از «خرچنگ غول‌پیکر جنوبی» باشند.

کد خبر : ۱۷۸۷۲۴
بازدید : ۲۴۰

فرادید| یک چنگال فسیلی متعلق به گونه‌ای از خرچنگ که ۸.۸ میلیون سال پیش می‌زیسته، بزرگترین چنگال خرچنگ فسیلی است که تا کنون یافت شده است. اندازه بزرگ این نمونه دانشمندان را به این نتیجه رسانده که این خرچنگ ممکن است منشا خرچنگ غول‌پیکر جنوبی امروزی باشد که وزن آن به بیش از ۱۲ کیلوگرم هم می‌رسد. 

به گزارش فرادید، نمونه‌های خرچنگ منقرض‌شده باستانی از ساحل وِیتوتو، جزیره شمالی، در نیوزیلند یافت شدند. آن‌ها جزء فسیل‌های یافت‌شده در سازند اورنوئی میوسن پسینِ حوضه تاراناکی بودند که قدمت آن به حدود ۸.۸ میلیون سال پیش بازمی‌گردد؛ یعنی زمانی که مرکز آتشفشانی موهاکاتینو از جانب ساحل فوران کرد و بخش مهمی از حیات جانوری و گیاهی منطقه را در زیر خاکسترهای آتشفشانی مدفون کرد.

همانطور که می‌دانیم، فسیل‌ها به طور خاص زمانی خوب حفظ می‌شوند که رسوبات به شکل گل یا خاکستر آتشفشانی وارد عمل شوند تا قبل از اینکه اکوسیستم بخواهد حیوانات مرده را تجزیه کند و این خرچنگ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبودند. آن‌ها که در رسوباتی شامل مواد آتشفشانی مدفون شده بودند، به زیبایی حفظ شدند و این امتیاز بزرگی برای محققان است. اکنون می‌دانیم که این حیوانات در اعماق اقیانوس زندگی می‌کردند و این نخستین باری است که آن‌ها در منطقه (نیوزلند امروزی) پیدا می‌شوند. 

تیمی از محققان به این نتیجه رسیدند که این سخت‌پوستان فسیلی نمایانگر گونه ناشناخته‌ای هستند. آن‌ها نام علمی Pseudocarcinus karlraubenheimeri را روی این گونه گذاشتند؛ این نامگذاری به افتخار کارل رابنهایمر از نیوزلند که نمونه‌ها را جمع‌آوری و اهدا کرده بود انجام شد. 

1

محققان می‌گویند این خرچنگ‌های فسیلی بسیار بزرگ، ممکن است منشا گونه امروزی از «خرچنگ غول‌پیکر جنوبی» باشند

بَری دابلیو. ام وَن باکِل، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «خرچنگ غول‌پیکر جنوبی که اکنون وجود دارد (Pseudocarcinus gigas)، یکی از بزرگترین خرچنگ‌هایی است که تاکنون زیسته و پنجه آن می‌تواند حداکثر به ۴۷ سانتی متر، نزدیک به نیم متر برسد. اما این جد فسیلی تقریباً نصف این اندازه را دارد.» 

تهدید شکارچیان در چند برابر شدن یک خرچنگ نقش مهمی را ایفا می‌کند: «مشخصه‌ی خرچنگ‌هایPseudocarcinus غول‌پیکر بودن آن‌هاست که مزایای قابل‌توجهی در رقابت و دفاع برای آن‌ها دارد. چنگال‌های فوق‌العاده بزرگ آن‌ها بازتاب ماهیت گوشتخواری آن‌ها است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید