کشف گونه جدیدی از قورباغه که به فیل حمله می‌کند!

کشف گونه جدیدی از قورباغه که به فیل حمله می‌کند!

در حالی که سایه‌بانی از ستاره‌ها در سراسر چشم‌انداز نامیبیا گشوده می‌شد، دانشمندان در یک برکه‌ی کم‌عمق، موجودی طلایی دیدند که به خاطر جثه و ماهیت تهاجمی‌‌اش، شناسایی آن به عنوان یک گونه جدید نسبتا آسان بود.

کد خبر : ۱۸۱۱۱۶
بازدید : ۷۰۰

فرادید| بر اساس مطالعه‌ای که روز ۱۲ مارس در مجله معتبر آفریقایی «خزنده‌شناسی» منتشر شد، محققان از چندین منطقه در کشورهای آفریقای جنوبی یعنی نامیبیا و بوتسوانا در ماموریت بررسی حیات‌وحش بازدید کردند. 

به گزارش فرادید، محققان طی این بازدیدها، چندین قورباغه بزرگ و طلایی رنگ یافتند که با هیچ سابقه شناخته‌شده‌ای مطابقت نداشتند. آن‌ها با نگاه دقیق‌تر به این قورباغه‌ها متوجه شدند گونه‌ی جدیدی از قورباغه گاوی آفریقایی را کشف کرده‌اند: Pyxicephalus beytelli یا قورباغه گاوی بیتِل. 

لوئیس دو پریز، از نویسندگان این مطالعه گفته است: «این بزرگترین قورباغه کشف‌شده در سراسر جهان در ۱۰۴ سال گذشته است.» 

قورباغه‌های گاوی بیتل بزرگ و قوی هستند و طول آن‌ها به بیش از ۲۰ سانتی‌متر می‌رسد. بزرگترین نمونه آنها حدود ۹۹۷ گرم وزن داشته است.

2

در مجموع، گونه جدید دارای رنگ زرد طلایی با علائم سیاه و کشاله رانی به رنگ نارنجی تیره است. برخی قورباغه‌ها رنگ سبز مارچوبه‌ای تیره‌تر با لکه‌های آبی-نقره‌ای دارند، اما همه قورباغه‌ها یک خط «مشخص» در پشتشان دارند. 

قورباغه‌های گاوی بیتل بسیار تهاجمی هستند. جنس نر کنار بچه قورباغه‌های خود می‌ماند و از آن‌ها در برابر هر مزاحمی دفاع می‌کند. حتی اگر این مهاجم فیل باشد، قورباغه به سمت فیل می‌پرد تا آن را دور کند! 

گونه جدید از پرندگان، جوندگان و مارهای کوچک و دیگر قورباغه‌ها و حشرات تغذیه می‌کند. 

قورباغه‌های گاوی بیتل صدایی شبیه «وووپ» تولید می‌کنند و در طول روز بیشترین میزان فعالیت را دارند، اما محققان آن‌ها را شب‌هنگام نزدیک برکه‌های کم‌عمق در مراتع و علفزارها پیدا کردند. 

1

نمای نزدیک از Pyxicephalus beytelli یا قورباغه گاوی بیتل 

گونه جدید احتمالاً در طول روز تولیدمثل می‌کند و این فرایند شامل «جنگ نرها» و «تعقیب نرهای دیگر تا بیرون از قلمرو» می‌شود. محققان جنس ماده این قورباغه‌ها و فرایند جفت‌گیری آن‌ها را ندیدند. 

نام گونه جدید برگرفته از نام یکی از حافظان محیط زیست در نامیبیا است که در اعلام پارک ملی خاودوم که گونه جدید نخستین بار آنجا کشف شد، نقش داشته است. 

تاکنون قورباغه‌های گاوی بیتل در آنگولا، بوتسوانا، نامیبیا و زامبیا یافت شده‌اند، اما دامنه زیست آن‌ها احتمالاً وسیع‌تر است. 

این چهار کشور همسایه در جنوب آفریقا هستند. آنگولا و نامیبیا در امتداد سواحل غربی، هم‌مرز با اقیانوس اطلس هستند و بوتسوانا و زامبیا در داخل کشور هستند. 

گونه جدید را از روی دندان‌ها، بافت پوست، اندازه، رنگ‌آمیزی، صدا و سایر ویژگی‌های فیزیکی ظریف شناسایی کردند. تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای نشان داد این گونه حداقل ۵ درصد واگرایی ژنتیکی با سایر قورباغه‌های گاوی آفریقایی دارد.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید