سریع‌ترین پرندۀ جهان با چه سرعتی پرواز می‌کند؟

سریع‌ترین پرندۀ جهان با چه سرعتی پرواز می‌کند؟

شاهین بحری نه تنها سریع‌ترین پرنده‌ی آسمان، بلکه سریع‌ترین حیوان روی سیاره است. البته بعضی‌ها رکورد سرسام‌آور این پرنده را به دلیل دخالت هواپیما به چالش می‌کشند!

کد خبر : ۱۹۵۸۰۸
بازدید : ۶۹

فرادید| شاهین بحری (peregrine falcon) تنها زمانی قادر به پرواز با سرعت‌های سرگیجه‌آور است که نوعی شیرجه انجام دهد که به آن خمیدگی شکار می‌گویند. البته وقتی صحبت از پرواز در سطح می‌شود، نام پرنده دیگری هم مطرح است، اما فعلاً با شاهین بحری همراه باشید تا سرعت پرواز او را بفهمید!

به گزارش فرادید، حرکت شیرجه برای شکار اساساً یک مانور سقوط آزاد فوق‌العاده خطرناک است که شاهین از آن برای گرفتن طعمه خود استفاده می‌کند. شاهین بحری در ارتفاعی بسیار بالاتر از قربانی خود (که شاید پرنده دیگری باشد) اوج می‌گیرد، سپس بال‌های خود را جمع می‌کند تا شکل آیرودینامیک‌تری به خود بگیرد و سپس به صورت صاف و مستقیم به سمت زمین شیرجه می‌زند. 

1

 شاهین چند ثانیه قبل از رسیدن به هدف، بال‌هایش را باز می‌کند تا جلوی سقوطش را بگیرد و تغییر جهت می‌دهد. سریع‌ترین سرعتی که تا به حال از یک شاهین بحری در حرکت خمیدگی شکار ثبت شده ۳۸۹.۴۶ کیلومتر در ساعت و متعلق به پرنده‌ای به نام فرایتفول از ایالت واشنگتن است. 

این فرود شهاب‌سنگی که در بخشی از یک مستند «نشنال جئوگرافیک» ضبط شده، زمانی آغاز شد که شاهین از هواپیمایی در ارتفاع ۵۱۸۲ متری رها شد، ارتفاعی که بسیار بالاتر از سطح پرواز پرنده‌هایی از این دست است. بنابراین اعتبار این رکورد از سوی برخی پرنده‌شناسان به چالش کشیده شده که این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا یک شاهین بحری در شرایط عادی هم می‌تواند در چنین سرعت بالایی پرواز کند یا نه.

00

بادخورک معمولی

با این حال، شاهین‌های بحری با وجود سرعت قائم سرسام‌آوری که دارند، در پروازهای منظم با قدرت بال، به پای بادخورک معمولی (Common Swift) نمی‌رسند. این پرندگان کوچک در طول نمایش‌های جفت‌خواهی معروف به «میهمانی‌های جیغ زدن» تا حداکثر سرعتشان پرواز می‌کنند و سریع‌ترین پرواز ثبت‌شده از آن‌ها تاکنون ۱۱۱.۶ کیلومتر در ساعت بوده است. 

0

دم سوزنی گلوسفید

در حالی که این رقم بالاترین سرعتی است که از یک پرنده در پرواز در سطح افقی اندازه‌گیری شده، این باور گسترده وجود دارد که دم سوزنی گلوسفید (یکی از بستگان بادخورک معمولی) ممکن است بتواند بسیار سریعتر از این پرواز کند. گزارش‌های تاییدنشده حداکثر سرعت این پرنده را ۱۶۹ کیلومتر در ساعت عنوان کرده‌اند. 

3

با این حال، در حال حاضر، لقب سریع‌ترین حیوان (در پرواز افقی) در واقع به یک پستاندار تعلق دارد. خفاش دم آزاد برزیلی ( Brazilian free-tailed bat) با پروازی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت که بیشتر از تمام رقبای پرنده‌اش است، لقب سریع‌ترین حیوان جهان را به خود اختصاص داده است.

2

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید