(عکس) احترام این مگس واجب است؛ قدیمی‌ترین جانور قطب‌جنوب

(عکس) احترام این مگس واجب است؛ قدیمی‌ترین جانور قطب‌جنوب

مگس‌ریزه بدون بال جنوبگان (Belgica antarctica) که طول آن تنها ۲-۶ میلی‌متر است، یکی پرجمعیت‌ترین گونه‌هایی است که تمام سال را در جنوبگان می‌گذراند. این مگس نه‌تنها مانند دیگر مگس‌ها غذای خونی نمی‌خورند، بلکه نیش نمی‌زنند و حتی پرواز هم نمی‌کنند.

کد خبر : ۱۹۹۷۷۳
بازدید : ۴۸

اگرچه با شنیدن اسم جنوبگان اولین چیزی که به ذهن ما می‌رسد قله‌های سراسر یخ و برف است اما این محیط طاقت‌فرسا مکان زندگی گونه‌های از جانوران است؛ گونه‌هایی که ما تنها تعدادی از آن‌ها همچون فوک و پنگوئن را می‌شناسیم. اما اکنون زمان شناختن یکی از عجیب‌ترین جانوران این قاره فرارسیده است.

مگس‌ریزه بدون بال جنوبگان (Belgica antarctica) که طول آن تنها ۲-۶ میلی‌متر است، یکی پرجمعیت‌ترین گونه‌هایی است که تمام سال را در جنوبگان می‌گذراند. این مگس نه‌تنها مانند دیگر مگس‌ها غذای خونی نمی‌خورند، بلکه نیش نمی‌زنند و حتی پرواز هم نمی‌کنند. این جانوران میلی‌متری باله‌ای خود را به‌عنوان یک استراتژی بقای قابل‌توجه در برابر بادهای فوق‌العاده شدید این منطقه قطبی ازدست‌داده‌اند.

7

در عوض مگس‌ریزه بدون بال جنوبگان می‌تواند تا -۱۵ درجه سانتی‌گراد (۵ درجه فارنهایت) را تحمل کند، همچنین می‌تواند تا ۷۰ درصد از مایعات بدنش را از دست بدهد و یک ماه بدون اکسیژن دوام بیاورد.

آن‌ها در زمستان با تجمع قند به‌عنوان یک ضد یخ طبیعی و کم آب شدن برای جلوگیری از تشکیل بلوره‌های یخ در داخل سلول‌های خود، زندگی در این محیط را امکان‌پذیر می‌کند.

جنوبی‌ترین گونه حشره جهان حتی چس از یخ زدن می‌تواند تا ۹ ماه زنده بماند. ۲ سال طول می‌کشد تا این موجود کوچک، چرخه زندگی کامل خود را تکمیل کند. البته آن‌ها بخش عمده زندگی خود را به‌عنوان لارو سپری می‌کند و این لاروها بیشتر باکتری‌ها، خزه جلبک‌ها و مدفوع پنگوئن‌ها را می‌خورند.

8

پژوهش‌ها نشان داده است که این لاروها با گرم ماندن نسبی زیرپوشش برف، می‌توانند در محدوده‌ای از افت دما زنده بمانند و  برای محافظت از خود از فرایند خاصی استفاده کنند.

اگرچه ممکن است تعدادی از گونه‌های جانوری تاکنون در برابر شرایط قطب جنوب مقاومت کرده و برای ادامه بقا تلاش کنند اما واضح است که این شرایط در حال تغییر است.

پژوهش‌های انجام‌شده حاکی از آن است که این حشره از ابتدا در جنوبگان بوده و توانسته در این قاره زنده بماند؛ بنابراین نمونه خوبی برای مطالعه تاریخ قطب جنوب و همچنین واکنش این قاره نسبت به تغییرات آب و هوایی است.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید