(تصاویر) محمدباقر قالیباف کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

(تصاویر) محمدباقر قالیباف کیست؟ + بیوگرافی و سوابق

محمدباقر قالیباف یکی از نامزدهای مورد تایید شورای نگهبان در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری است که سابقه فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران، شهرداری تهران و ریاست مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

کد خبر : ۱۹۲۴۵۴
بازدید : ۳۴۱

در پی اعلام صلاحیت نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان، آقایان مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف به عنوان کاندیدهای قطعی انتخابات هشتم تیر معرفی شدند. در همین راستا قصد داریم تا برای شناخت بهتر نسبت به هریک از نامزدها، به بررسی زندگی نامه و سوابق فعالیت آنها بپردازیم.

86

محمدباقر قالیباف کیست؟

محمدباقر قالیباف متولد یکم شهریورماه ۱۳۴۰ در قرطبه استان خراسان رضوی، نظامی و سیاستمدار نزدیک به جریان اصولگرا است که از سوابق نظامی او می‌توان به فرماندهی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی انتظامی اشاره کرد. او سوابق اجرایی دیگری همچون شهردار تهران، ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ریاست مجلس یازدهم را نیز در کارنامه خود دارد. او هم اکنون به عنوان رئیس دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مشغول به فعالیت است.

88

قالیباف فعالیت سیاسی و اجتماعی را از سن ۱۶ سالگی با حضور در کلاس‌های شهید کامیاب، آیت الله خامنه ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد آغاز کرد.

وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی در ۱۸ سالگی به جبهه رفت، و در سال ۱۳۶۱ فرمانده تیپ امام رضا (علیه السلام) و پس از یک سال فرمانده لشکر ۵ نصر خراسان شد.

پس از پایان دفاع مقدس او فرمانده لشکر ۲۵ کربلا بود، و در سال ۱۳۷۳ فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا شد.

87

او در کنار این فعالیت‌ها توانست تحصیلات تکمیلی را ادامه دهد، و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته جغرافیای سیاسی از دانشگاه تهران دریافت کند.

وی در سال ۱۳۷۶ توسط رهبری به عنوان فرمانده نیروی هوای سپاه منصوب شد، و پس از این انتصاب دوره‌های فشرده خلبانی را در ایران و فرانسه گذراند. در همین زمان در کنکور دکترا شرکت کرد و در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد، و در سال ۱۳۸۰ از پایان نامه خود با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد و از آن پس به عنوان عضو هیئت علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به تدریس مشغول شد.

در سال ۱۳۷۹ او با حکم رهبری به عنوان فرمانده نیروی انتظامی منصوب شد، و در سال ۱۳۸۱ از سوی سیدمحمد خاتمی به عنوان رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

او در سال ۱۳۸۴ برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، و در شهریور همان سال بود که به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، و در سال ۱۳۸۸ نیز در این سمت ابقاء شد.

قالیباف در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ نیز شرکت کرد و در جایگاه دوم قرار گرفت، و در ۱۷ شهریور همان سال برای بار سوم به عنوان شهردار تهران انتخاب شد.

در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۶ نیز قالیباف از جمله کاندیداها بود که در هفته منتهی به انتخابات به نفع سیدابراهیم رئیسی انصراف داد.

او از خرداد ماه ۱۳۹۹ به عنوان نماینده مردم تهران به مجلس شورای اسلامی راه یافت، و به عنوان ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی این مسئولیت را برعهده گرفت.

ثبت‌نام در چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری

با شهادت ابراهیم رئیسی و برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز برای ثبت‌نام در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافته و ثبت‌نام خود را انجام داد.

او پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: در ابتدا، با توجه به اعتماد نمایندگان محترم در سپردن کرسی ریاست مجلس به بنده، وظیفه اصلی خود را خدمت در مجلس می‌دانستم و این موضوع را با دلسوزان کشور نیز در میان گذاشتم اما مشاهده صحنه انتخابات و کمرنگ شدن کارآمدی و راهکارهای حل مشکلات و همچنین، دعوت اکثریت نمایندگان محترم و تکلیف کردن جمعی از فرزندان و خانواده‌های شهدا که آن‌ها را امین و یاور خود و کشور می‌دانم و همچنین دعوت گسترده چهره‌های سیاسی برجسته جبهه انقلاب بنده را به جمع‌بندی جدیدی رساند که اگر داوطلب این انتخابات نشوم کاری که در چند سال گذشته برای حل مسائل اقتصادی مردم در دولت مردمی و مجلس انقلابی شروع کرده‌ایم و به زمان ثمردهی رسیده است ناتمام می‌ماند.

وی افزود: من هم مانند همه بدون اشکال نیستم، تنها دیکته نانوشته است که غلط ندارد ولی با درس گرفتن از گذشته و شناختی که از امکانات کشور و توانایی‌های موجود دارم، می‌دانم که می‌توانیم به کمک هم، با یک مدیریت مسئولیت‌پذیر و انقلابی دولتی کارآمد را ایجاد کنیم تا شما در دنیا احساس سربلندی کنید و برای این امر با برنامه‌ای مشخص مبتنی بر برنامه هفتم پیشرفت کشور وارد کارزار انتخابات شده‌ام.

90_11zon (2)

منبع: ایمنا

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید