بهترین فیلم های برنده اسکار؛ ۴۰ اثر ماندگار تاریخ سینما

بهترین فیلم های برنده اسکار؛ ۴۰ اثر ماندگار تاریخ سینما

اسکار از سال 1929 برگزار می‌شود و با لحظات به یاد ماندنی و تجلیل از بهترین فیلم‌ها، بازیگران و فیلمسازان، به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ عامه امروز تبدیل شده است.

کد خبر : ۱۳۲۸۰۱
بازدید : ۱۱۹

برندگان اسکار بهترین فیلم در تاریخ همواره جزو آثار مهمی هستند. اگر نگاهی به عقب بیندازیم می‌توان گفت در 16 مِی 1929، زمانی که اولین جایزه اسکار اهدا شد، دنیای فیلم و سینما برای همیشه تغییر کرد و واقعیت جالب این بود که آن زمان حتی این مراسم اسکار نامیده نمی‌شد (این نام به طور رسمی در سال 1934 انتخاب شد). امروز، پس از گذشت سال‌ها، ما هنوز به دنبال اسکار یا جوایز اسکار هستیم تا ما را به سمت بهترین فیلم‌های هر سال راهنمایی کند. در این مطلب بهترین فیلم های برنده اسکار تاریخ سینما معرفی شدند.

 
 

جوایز اسکار تنها یکی از پربیننده ترین رویدادهای جهان نیست؛ آنها پدیده‌ای از دنیای مدرن هستند. میلیون‌ها نفر برای تماشای قدم زدن بزرگ‌ترین ستاره‌های هالیوود بر روی فرش قرمز هماهنگ و متمرکز می‌شوند و برندگان اسکار سخنرانی‌های پذیرش خود از سوی آکادمی را به صورت زنده روی آنتن ارائه می‌کنند. اسکار از سال 1929 برگزار می‌شود و با لحظات به یاد ماندنی و تجلیل از بهترین فیلم‌ها، بازیگران و فیلمسازان، به بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ عامه امروز تبدیل شده است. از همین رو دانستن بهترین فیلم های برنده اسکار در تاریخ می‌تواند برای هر فیلمبازی جذاب باشد.

 

جایزه بهترین فیلم معتبرترین، مورد انتظارترین و اغلب غیرقابل پیش بینی ترین و بحث برانگیزترین جایزه در این مراسم است. همه فیلم‌های نامزد شده عالی هستند، اما برنده لزوما محبوب ترین فیلم در بین مخاطبان عمومی نیست. این جایزه به تهیه‌کنندگان فیلم تعلق می‌گیرد و تنها دسته‌ای است که هر عضوی واجد شرایط ارائه نامزدی و رای در انتخاب نهایی است. سام اشپیگل و سائول زانتز در حال حاضر تنها تهیه‌کنندگانی هستند که سه بار برنده این جایزه شده‌اند، در حالی که استیون اسپیلبرگ بیشترین نامزدی اسکار را دارد. ما در ویجیاتو امروز بهترین فیلم های برنده اسکار را با شما به اشتراک می‌گذاریم. ما آنها را بدون ترتیب خاصی فهرست کردیم، زیرا همه این آثار سزاوار جایگاه ویژه در این لیست هستند! این شما و این لیست برندگان اسکار بهترین فیلم.


«Forrest Gump»

Forrest Gump

این غیرمعمول نیست که مردم فارست گامپ را فیلمی عالی در تمام دوران‌ها بدانند. این فیلم مملو از صحنه‌ها و نقل قول‌های فراموش نشدنی است که هنوز هم محبوب هستند. فارست گامپ داستان مردی کند هوش اما خوش قلب اهل آلاباما را روایت می‌کند که در برخی از وقایع تاریخی مهم آمریکا مانند ریاست جمهوری کندی، جنگ ویتنام و رسوایی واترگیت زندگی کرده و حضور دارد. تنها دوست او جنی کوران است که از دوران کودکی با او دوست بوده است.

همانطور که آنها با هم مدرسه را پشت سر می‌گذارند، عاشق می‌شوند، اما گذشته آشفته او مانع از برقراری رابطه واقعی با فارست می‌شود. شخصیت فارست چه در نقش یک ستاره فوتبال در کالج، یا چه در جنگ در ویتنام و حتی کاپیتان قایق میگو، خوش بینی کودکانه خود را به مردم اطرافش القا می‌کند. تام هنکس و رابین رایت با بازی باورنکردنی خود سهم قابل توجهی در موفقیت این فیلم رابرت زمکیس داشتند.


«Schindler’s List»

Schindler's List

«کسی که یک زندگی را نجات دهد، کل جهان را نجات می‌دهد.»؛ فهرست شیندلر که در کراکوف در طول جنگ جهانی دوم می‌گذرد، داستان واقعی اسکار شیندلر که یک صنعتگر است را روایت می‌کند که پس از مشاهده آزار و شکنجه مردم رنج دیده جنگ‌زده توسط نازی‌ها، نگران نیروی کار یهودی خود می‌شود. او به تدریج شخصا خود را از طریق رشوه و لطف درگیر زندگی آنها می‌کند و در نهایت بیش از 1000 یهودی را از مرگ حتمی در اردوگاه‌های کار اجباری نجات می‌دهد.

استیون اسپیلبرگ توانست مجوز فیلمبرداری در داخل آشویتس را بگیرد اما به احترام قربانیان این کار را انجام نداد، بنابراین صحنه‌های اردوگاه مرگ در بیرون دروازه‌ها در مجموعه‌ای که در تصویری آینه‌ای از لوکیشن واقعی در طرف دیگر ساخته شده بود، فیلم‌برداری شد. این شاهکار 91 جایزه (شامل 7 جایزه اسکار) و 49 نامزدی را کسب کرد.


«One Flew Over The Cuckoo’s Nest»

One Flew Over The Cuckoo's Nest

شخصیت رندل مک مورفی، متهم به تجاوز به یک نوجوان، ادعای جنون می‌کند و موفق می‌شود در یک موسسه روانی به رهبری پرستار ظالم، میلدرد راچد، بستری شود. این فیلم دومین فیلمی بود که هر پنج جایزه مهم اسکار را پس از فیلم «یک شب اتفاق افتاد» در سال 1934 برد، موفقیتی که تا سال 1991 با سکوت بره‌ها تکرار نشد.

در چارچوب داستانی این اثر فیلمساز به مدل خودش نشان می‌دهد که ممکن است نتوانید از درختی که خود آن را بنا کرده‌اید لذت ببرید، اما شما می‌توانید انتظار داشته باشید که آن درخت برای نسل‌های آینده مفید و خوب باشد. اما در مجموع دیوانه از قفس پرید به عنوان یک اثر سینمایی درخشان است. این فیلم دارای برخی از شاخص ترین شخصیت‌ها در تاریخ بصری سینما است. علاوه بر این، فیلم همان اثری است که جک نیکلسون را به شخصیت امروزی‌اش و محبوبش تبدیل کرد.


«The Lord Of The Rings: The Return Of The King»

The Lord Of The Rings: The Return Of The King

از نظر بصری نفس گیر و از نظر احساسی قدرتمند؛ ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه نتیجه‌ای تکان دهنده و رضایت بخش از یک سه گانه بزرگ است. مقیاس و عظمت این اثر پیتر جکسون آن را به مورد انتظارترین رویداد سال 2003 تبدیل کرد. از آنجایی که پیشینیانش جوایز متعددی را کسب کرده بودند، اما این اثر چیزهای زیادی برای خودنمایی داشت و ناامید نشد. آخرین قسمت از سه گانه حماسی پیتر جکسون بر جنگ حلقه متمرکز است و فرودو بگینز در حال تکمیل تلاش خود برای از بین بردن حلقه واحد است. به نظر من شما هرگز آن را در لیست توصیه‌های بهترین فیلم های برنده اسکار از دست نخواهید داد!


«The Godfather: Part II»

The Godfather: Part II

دنباله یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تمام دوران، یک دستاورد خیره‌کننده و چیزی به بزرگی فیلم قبلی است، اگر نه بیشتر. این فیلم مخاطب را عمیق‌تر به دنیای خانواده کورلئونه هدایت می‌کند. این فیلم هم ادامه داستان مایکل کورلئونه و هم پیش درآمدی برای داستان پدرش است که بازه زمانی و شخصیت‌های بیشتری را پوشش می‌دهد. این فیلم مورد تحسین جهانی منتقدان قرار گرفت و در سال 1993 برای نگهداری در ثبت ملی فیلم ایالات متحده و کتابخانه کنگره آمریکا انتخاب شد. همچنین اولین دنباله‌ای بود که در سینمای آمریکا برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شد و خود را به عنوان یکی از آثار مهم معرفی کرد.


«The Silence Of The Lambs»

The Silence Of The Lambs

فیلم «سکوت بره‌ها» یا همان The Silence Of The Lambs یک تریلر ترسناک روانشناختی است که همچنان توسط دوستداران سینما و منتقدان مورد ستایش قرار داده می‌شود. این فیلم یکی از تنها سه فیلمی است که در پنج بخش برتر بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین بازیگر زن و بهترین فیلمنامه اقتباسی، برنده جایزه اسکار شده است. وقتی سکوت بره‌ها در سال 1991 میلادی منتشر شد، منتقدان فضای پرتنش، داستان هوشمندانه و بازی‌های استثنایی آنتونی هاپکینز و جودی فاستر را که به ترتیب نقش هانیبال لکتر و کلاریس استارلینگ را بازی کردند، به صورت فراوان تحسین کردند.


«Gone With The Wind»

فیلم کلاسیک و ماندگار «بربادرفته» یا همان Gone With the Wind یک فیلم در ژانر عاشقانه تاریخی و حماسی است که از رمانی نوشته شخص مارگارت میچل اقتباس شده است. داستان این فیلم در جنوب آمریکا و در آستانه جنگ داخلی آن کشور اتفاق می‌افتد. فیلم روایتگر عشق یک دختر جنوبی به نام اسکارلت اوهارا در خلال این جنگ داخلی و دوره بازسازی پس از جنگ را به تصویر می‌کشد.

این اثر سینمایی به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تمام دوران در نظر گرفته می‌شود و یکی از بیست و پنج فیلم افتتاحیه انتخاب شده برای حفظ در فهرست ملی فیلم ایالات متحده آمریکا است. جالب است بدانید بر باد رفته هنگام انتشار برای اولین بار بسیار محبوب شد. این فیلم پر فروش‌ترین فیلم تاریخ شد و بیش از ۳۴ سال رکورددار بود. البته بد نیست بدانید این فیلم از نظر تورم پولی، همچنان پرفروش‌ترین و پردرآمدترین فیلم تاریخ سینما محسوب می‌شود.


«Casablanca»

به عنوان یک اثر فاخر و ارزشمند سینمایی یا از اساس فیلمی که خیلی‌ها را عاشق سینما و داستان‌های عاشقانه آن کرد نمی‌توان در این لیست به فیلم زیبای کازابلانکا اشاره نکرد؛ این فیلم بسیار محبوب با هنرمایی هامفری بوگارت و اینگرید برگمن، همانند دیگر آثار این لیست، سعی می‌کند به یک نکته اساسی و ویژه اشاره کند و از دید مثبت نیز نگاه کند و درواقع نیمه پر لیوان را ببیند.

داستان این فیلم در یک دوره دشوار و تاریخی می‌گذرد؛ زمانی که مردم قاره سبز اروپا به خاطر فرار از آسیب‌های ناشی از جنگ، خواهان مهاجرت به قاره آمریکا بودند. تنها راه مطلوب برای رسیدن به آمریکا، گذر کردن از شهر کازابلانکا و در صورت شانس آوردن، پرواز به سمت آمریکا است. جالب است بدانید در سال 1989، کتابخانه کنگره ایالات متحده این فیلم را به عنوان یکی از اولین آثار برای نگهداری انتخاب کرد زیرا از نظر فرهنگی، تاریخی یا زیبایی‌شناختی اثری مهم است.


«The Bridge On The River Kwai»

The Bridge On The River Kwai

این فیلم درباره گروهی از زندانیان بریتانیایی در جنوب شرقی آسیا است که مجبور می‌شوند توسط اسیرکنندگان ژاپنی خود پلی بر روی رودخانه کوای بسازند، بدون اینکه بدانند متفقین در حال برنامه ریزی برای حمله به جنگل برای تخریب آن هستند. این فیلم نه تنها به عنوان یکی از بهترین آثار سینمایی ساخته شده در دل تاریخ سینما شناخته می‌شود، بلکه برای نمایش یک رویداد خاص جنگی نیز قابل توجه است. همچنین جالب است بدانید: کارگردان دیوید لین تقریباً در حین فیلمبرداری در اثر عبور جریان رودخانه، نزدیک بود جان خود را از دست دهد، اما شایعه شده بود که جفری هورنای هنرپیشه کسی بود که جان او را نجات داد.


«Gladiator»

Gladiator

گلادیاتور یکی از نماد‌های سینمایی قرن حاضر است که در اولین سال آن تماشاگران سینما را با شاهکاری ماندگار و تمام نشدنی روبرو کرد. با وجود این که از نمایش این فیلم ساخته شده توسط ریدلی اسکات چیزی بیش از 20 سال می‌گذرد، با این حال از جذابیت داستان گرفته تا شور و حال مبارزات و نبرد‌های دراماتیک آن چیزی کاسته نشده است. از سوی دیگر جلوه‌های بصری فیلم کماکان هم پیشگامانه به نظر می‌رسند، و هیچ اثر ویژه‌ای در سال‌های اخیر در این ژانر، حتی به تکرار فیلمنامه عالی آن یا فضا و مقیاس حماسی آن نزدیک هم نشده است.

جالب است بدانید: در تنها فیلم اسکات که جایزه بهترین فیلم را در اسکار برای او به ارمغان آورد، خود شخص کارگردان یعنی اسکات نتوانست جایزه بهترین کارگردانی را مال خود کند. از منظر داستان گلادیاتور یک حماسه رومی است که ریشه در سفر غم انگیز یک قهرمان ستم دیده دارد. گلادیاتور که دارای برخی از بهترین سکانس‌های مبارزه و نبرد‌های کلاسیک تا حد مرگ در داخل کولوسئوم روم است، همزمان یک داستان انتقامی زیبا و دوست داشتنی است.


«Rocky»

«Rocky»

فیلم راکی از آن دست آثار الهام بخش است که در چند سطح کار می‌کند. از داستان گرفته تا رویکرد سینمایی آن قابل بحث و ستایش است. جالب است بدانید زمانی که سیلوستر استالونه به سختی به سینمای هالیوود راه پیدا کرد، فیلمنامه «راکی» را نوشت که او را به عنوان یک ستاره بزرگ در دنیای سینما معرفی کرد و او را به آنچه امروز هست تبدیل کرد. یک استالونه در حال مبارزه، فیلمنامه راکی را نوشت و به شرط ایفای نقش اصلی، آن را فروخت

داستان شخصیت راکی بالبوآ فقط مربوط به زمان گذشته یا رشته بوکس نیست، بلکه داستان مبارزه و سخت کوشی است. دشواری‌های زندگی روزمره که راکی برای به دست آوردن نهایت تلاش خود را می‌کند. بدون شک این داستان یک مرد توانا است که از «هیچ‌کس» بودن به «کسی» بودن تبدیل می‌شود، در نتیجه فیلم راکی واقعاً یک ساعت الهام‌بخش برای تمام عاشقان سینما است.


«The Departed»

The Departed

یکی دیگر از برندگان دوست‌داشتنی جایزه بهترین فیلم اسکار، فیلم رفتگان از مارتین اسکورسیزی است. این اثر سینمایی یکی از بهترین فیلم‌های پلیسی جنایی است که تا به حال دیده‌اید. اسکورسیزی به عنوان یک فیلمساز استاد سینمای خاص خود است و فیلم شاخص The Departed بدون شک در میان آثار او در قرن بیست و یکم بهترین فیلم است.

ما با تماشای این اثر داستان شخصیت‌هایی جذاب از جمله بیلی کوستیگان (لئوناردو دی کاپریو)، دیگنام و کاپیتان کوئینن (مارک والبرگ و مارتین شین) را دنبال می‌کنیم که از او می‌خواهند با حضور در خانواده مافیایی شهر، بدون هویت و مخفی شود. اما فرانک کاستلو بزرگ مافیای آن شهر با بازی جک نیکلسون نیز آدم خود را در داخل پلیس (مت دیمون) دارد. بنابراین، داستان جذابی که در ادامه می‌آید را نمی‌توان با کلمات توصیف کرد، زیرا برای باور کردن آن باید فیلم را ببینید.


«No Country For Old Men»

No Country For Old Men

این فیلم برنده اسکار داستان یک معامله مواد مخدر نافرجام را روایت می‌کند که چگونه 2 میلیون دلار پول کثیف، زنجیره‌ای از حوادث خشونت‌آمیز را ایجاد می‌کند. تگزاس پس‌زمینه‌ای عالی برای این داستان جنایی ذاتاً آمریکایی و تماشایی ایجاد می‌کند که یکی از بهترین‌ آثاری است که توسط برادران کوئن انجام شده است. تا آنجا که فیلم‌های جنایی می‌توانند در دایره تعلیق پیش بروند یک محدوده روشن است، اما تعداد کمی به اندازه این فیلم دارای هیجان هستند. این اثر سینمایی که یکی از بهترین آنتاگونیست‌های تمام دوران را به نمایش می‌گذارد، همچنین یکی از بهترین فیلم‌های برادران کوئن است که در کارنامه کاری آن‌ها می‌درخشد.


«Lawrence Of Arabia»

Lawrence Of Arabia

یکی دیگر از آثار شاخص برنده اسکار فیلم «Lawrence of Arabia» است. این فیلم زندگی توماس ادوارد لورنس، دیپلمات و نظامی انگلیسی، را روایت می‌کند. شخص لورنس که یکی از مهم‌ترین انسان‌های تاریخ معاصر بریتانیا در جهان دیپلماسی و سیاست خارجی بود در کتاب خاطراتش از ماجراهای جالبی سخن گفته است. کتاب خاطرات شخصی او بعدها به منبع اقتباس فیلم لورنس عربستان تبدیل شد. این فیلم داستان ماجراجویی‌های توماس ادوارد لورنس در دوران جنگ جهانی اول در امپراطوری عثمانی را روایت می‌کند.

این فیلم که چیزی حدود چهارساعت طول می‌کشد، به لطف کارگردانی دیوید لین و فیلم‌برداری فردی یانگ به یک ساخته جاه‌طلبانه و الهام‌بخش تبدیل شده که زوایای جذابی از یک فیلم حماسی را میزبانی می‌کند.


«Unforgiven»

Unforgiven

نابخشوده بدون شک یکی از برندگان جذاب بهترین فیلم اسکار بوده است. اما چرا؟ چون فیلم نابخشوده ادای احترامی است به افرادی که او را به عنوان یک فیلمساز به اینجا رساندند: لئونه و سیگل، کارگردانانی که قبلاً او را راهنمایی کرده بودند و به طور گسترده به عنوان بهترین فیلمسازان وسترن تمام دوران شناخته می‌شدند.

این فیلم وسترن نوعی سنگ بنای بالغ در دوران سلطنت کلینت ایستوود به عنوان پادشاه قانون شکنان یاغی در دل سینما است. خسته‌تر و جدی‌تر از آثار وسترن قبلی ایستوود، Unforgiven بسیاری از اسطوره‌های آمریکایی را که ژانر وسترن برای اولین بار تداوم بخشید، منعکس می‌کند.


«The Sound Of Music»

این اثر سینمایی از یک نمایش تئاتر اقتباس شده است؛ و بازیگران فوق‌العاده‌ای چون جولی اندوز (برنده جایزه اسکار)، کریستوفر پلامر، شارمین کار و هتر منزیس در آن حضور دارند. داستان این فیلم بر اساس وقایع حقیقی است که برای خانواده تراپ رخ داده بود؛ این خانواده حین جنگ جهانی دوم از دست آلمان نازی به آمریکا فرار می‌کنند تا با آزادی زندگی خودشان را ادامه دهند. جالب است بدانید: با توجه به احتساب تورم خالص، فیلم موزیکال The Sound of Music در میان پنج فیلم پرفروش تمام دوران قرار خواهد گرفت؛ و این اصلا چیز کمی نیست.

این فیلم یکی از بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار است که یک داستان عاشقانه کلاسیک در پس زمینه فاجعه‌ای است (جنگ جهانی دوم) که در پیش است. این فیلم عمدتاً از خود جنگ جدا می‌شود، اما نشان می‌دهد در سایه یک جنگ جهانی آواره شدن و تلاش کردن برای رسیدن به آرزو‌ها به چه معنی است.


«The Godfather»

The Godfather

پدرخوانده به عنوان یکی از آثار شاخص سینمای جهان، از بزرگترین موفقیت‌های انتقادی و تجاری هالیوود است؛ بدون شک ساختار درونی پدرخوانده همه چیز را به سود سینما تغییر داد. این فیلم نه تنها از انتظارات فراتر رفت، بلکه معیارهای جدیدی را برای سینمای آمریکا ایجاد کرد. برای بعضی‌ها فیلم پدرخوانده بهترین فیلم جنایی تمام دوران و همچنین نامزد اصلی بهترین فیلم مرجع جنایی گانگستری تاریخ سینما است. به جرات می‌توان گفت که این فیلم پدرخوانده تمام آثار جنایی آمریکایی است.

در شاهکار فرانسیس فورد کاپولا، خانواده مافیایی ایتالیایی کورلئونه با شروع جنگ بین پنج خانواده مافیایی داستان، دچار تزلزل می‌شوند. مایکل با بازی آل پاچینو به شدت از پدرش دون ویتو با بازی مارلون براندو و بقیه اعضای خانواده در جنایات سازمان یافته فاصله می‌گیرد. با این حال، خانواده او پس از چندین مرگ غم انگیز به او نیاز دارند و مایکل به روشی بی امان به ماجرا قدم می‌گذارد.


«Braveheart»

Braveheart

احتمالا خیلی از دوست‌داران سینما و علاقه‌مندان به هنر هفتم با نام و شُهرت این فیلم مل گیبسون آشنا هستند. شجاع‌دل به کارگردانی و بازی مل گیبسون یک درام تاریخی و حماسی است که از نظر عظمت و طول با درام‌های تاریخی و کلاسیک مقدم بر آن (از جمله بن هور، اسپارتاکوس، ال سیید و لارنس عربستان) رقابت می‌کند. مل گیبسون جدا از مقام کارگردانی فیلم، در نقش ویلیام والاس نیز ظاهر می‌شود؛ جنگجویی اسکاتلندی که رهبری اسکاتلندی‌ها را در اولین جنگ استقلال‌طلبی علیه ادوارد یکم بر عهده دارد.

جالب است بدانید: این فیلم نامزد ده جایزه اسکار در مراسم شصت و هشتمین جوایز اسکار شد، و توانست پنج جایزه، شامل اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین صدا، و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود کند. شجاع دل از متفاوت ترین آثار در لیست بهترین فیلم های برنده جایزه اسکار به حساب می آید.


«Ben-Hur»

Ben-Hur

یکی دیگر از برندگان افسانه‌ای جوایز اسکار؛ این اثر سینمایی به کارگردانی ویلیام وایلر در حقیقت ریبوت فیلمی صامت به همین نام است که در سال ۱۹۲۵ اکران شده بود. این فیلم داستان تلاش‌های یک یهودی به نام بن‌هور را روایت می‌کند که برای دفاع از خانواده خود در برابر امپراطوری رم قرار می‌گیرد. این فیلم که چیزی حدود سه ساعت و چهل و پنج دقیقه زمان دارد، تصاویری خیره‌کننده از یک محیط تماشایی را به مخاطب هدیه می‌دهد. بن هور تقریبا قدیمی ترین فیلم در فهرست بهترین فیلم های برنده اسکار ما است.


«The Sting»

The Sting

هالیوود اغلب گذشته خود را اسطوره سازی کرده است، و این به ویژه در مورد این فیلم سرقتی بسیار سرگرم‌کننده و کاملاً شیرین صادق است. کارگردان جورج روی هیل (که قبلاً با ستاره‌های این فیلم پل نیومن و رابرت ردفورد در بوچ کسیدی و ساندنس کید کار کرده بود) فقط نمی‌خواست داستان The Sting را در دهه 1930 بسازد؛ بلکه او می‌خواست این اثر شبیه فیلمی باشد که در آن زمان ساخته شده است. بنابراین ما با یک غوغای نوستالژیک روبرو هستیم که در آن دو نفر از یک گانگستر (رابرت شاو) انتقام می‌گیرند که برای تماشاگر چشمک می‌زند. این فیلم سرگرم‌کننده است، اما همچنین به طور مداوم امیدوار است که شما قدردان ادای احترام بی شمار آن به سال‌های گذشته سینما باشید.


«A Beautiful Mind»

A Beautiful Mind

یکی از آثار امید‌بخش و احتمالا احساسی در دامنه آثار برنده اسکار، همین فیلم تماشایی است. داستان این فیلم پیرامون شخص جان نش، دانشمندی برجسته و برنده جایزه نوبل اقتصاد است. این مرد جالب که بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید دارد، یک شخصیت جذاب در دل این اثر است. بنابراین تماشای شخصیت پر تلاش او در فیلم واقعا نفس‌گیر است.

این فیلم نمایان‌گر این است که شخصیت نش چگونه تعادل روانی خود را تا حد امکان پنهان می‌کند و بیماری خود را تحت کنترل می‌گیرد. او اهمیتی نمی‌داد که گذراندن یک لحظه چقدر سخت است، او فقط علاقه‌اش به علم را دنبال می‌کرد. در نتیجه این فیلم داستانی از یک نابغه ریاضی در مسیر دلخراش کشف خود است. ذهن زیبا نماهای مختلف احساسات انسانی را بررسی می‌کند.


«The King’s Speech»

The King's Speech

زندگی متفاوت یک پادشاه که مورد توجه آکادمی اسکار قرار گرفت؛ جایزه بهترین فیلم و جایزه بهترین بازیگر مرد آکادمی اسکار تنها بخشی از افتخارات فیلم The King’s Speech هستند. این فیلم داستان واقعی زندگی یکی از متمایزترین پادشاهان انگلیس را روایت می‌کند. جرج ششم با هنرنمایی کالین فرث پس از آن‌که برادرش به غیرمنتظره‌ترین حالت ممکن از تخت پادشاهی پایین می‌آید به عنوان پادشاه جدید بریتانیا انتخاب می‌شود.

اما مشکل اینجاست که حاکم جدید بریتانیا یک ایراد بزرگ دارد؛ او با لکنت سخن می‌گوید! بنابراین الیزابت، همسر جرج ششم، گفتاردرمانی استرالیایی را پیدا می‌کند که می‌تواند به پادشاه بریتانیا کمک کند تا لکنت زبانش را شکست دهد. بدون تردید این فیلم نیز یکی از آثار شاخص این لیست است.


«Rain Man»

Rain Man

مرد بارانی و داستان دو برادر جذابی که از وجود یکدیگر خبر نداشته‌اند. فیلم مرد بارانی یا همان Rain Man داستان واقعی زندگی چارلی بابیت با هنرنمایی تام کروز را روایت می‌کند؛ یک فروشنده اتومبیل که متوجه می‌شود پدرش را از دست داده است. پدر چارلی با وجود آن‌که هرگز رفتار قابل قبولی با او نداشته، ۳میلیون دلار ارثیه برای پسرش به یادگار گذاشته است. با این حال مشکل جالبی هم وجود دارد. چارلی متوجه می‌شود باید این سرمایه را با برادری به نام ریموند که هرگز از وجود او خبری نداشته، تقسیم کند. اگرچه چارلی در ابتدا تصمیم می‌گیرد تنها برای دیداری کوتاه به عیادت ریموند برود اما برخورد دو برادر باعث آغاز سفری می‌شود که رابطه تازه شکل‌گرفته آن‌ها را تقویت می‌کند.

جالب است بدانید: منتقدان بسیار این فیلم را دوست داشتند و نقدهای مثبتی درباره مرد بارانی منتشر کردند. فیلم به شدت موردتوجه قرار گرفت و توانست نامزد و برنده جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف فیلم در جهان شود.


«Slumdog Millionaire»

فقر، کوچه‌های شلوغ هندوستان و پسری که از دل یک دنیای پر از شرارت به ساحل امید آرامش خود می‌رسد. با توجه به موفقیت خارق‌العاده این اثر سینمایی، شگفت‌انگیز است که بفهمیم میلیونر زاغه‌نشین به کارگردانی دنی بویل نزدیک بود بدون اکران مستقیماً از طریق نمایش خانگی منتشر شود. اما فیلم میلیونز زاغه‌نشین داستان عشق واقعی مردی جوان با بازی دو پاتل را نشان می‌دهد، پسری از محله‌های فقیر نشین بمبئی که پس از حضور در یک مسابقه تلویزیونی، توسط پلیس متهم به تقلب می‌شود و مجبور می‌شود توضیح دهد که چگونه پاسخ سوال‌ها را می‌داند. این فیلم اثری امیدبخش است. اثری که با جرات و صداقت تاریکی‌های دنیا را به تصویر می‌کشد و نابرابری‌های اجتماعی را نشان می‌دهد اما همچنان به کورسو امید در انتهای تونل ایمان دارد.


«Titanic»

 

یکی از گل های سرسبد فهرست بهترین فیلم های برنده اسکار اینجاست. جک و رُز، و داستان یک عاشقانه تماشایی در دل یک فاجعه فراموش نشدنی که مرکز ان یک کشتی غول‌پیکر به نام تایتانیک است. حادثه وحشتناک تایتانیک گواه این است که شکوه و عظمت همیشه حرف اول را نمی‌زند. تایتانیک با تمام بزرگی و ظاهر ماندگار خود حامل 3320 سرنشین بود که توسط یک کوه یخ غول پیکر نابود شد و اکثریت مسافران آن از عواقب پس از نابودی کشتی جان سالم به در نبردند. اما تراژدی واقعی که در فیلم دلخراش جیمز کامرون در سال 1997 به تصویر کشیده شد، می‌تواند به خوبی احساسات ترس، وحشت و ناامیدی را در لحظات پایانی با مسافرانی که پس از شروع غرق شدن کشتی در دریا سرگردان هستند، به تصویر بکشد.

بدون شک در اثری مانند تایتانیک مقیاس مطلق مرگ و ویرانی مطمئناً عامل تأثیرگذار فیلم است، اما وقتی نزدیک به 3 ساعت را با دو شخصیت اصلی رز و جک سپری می‌کنیم و عاشقانه‌های ممنوعه آنها را دنبال می‌کنیم، احساس شخصی‌تری با این داستان پیدا می‌کنیم. اما پس از اینکه به مخاطب اجازه داده شود این پیوند صمیمانه را با این دو شخصیت ایجاد کند، آن مخاطب در پایان ویران می‌شود زیرا پایان قصه جلوه شیرین و خوبی ندارد.


«Parasite»

Parasite

انگل از مدل کره‌ای؛ این درام برنده اسکار با ترکیب چند ژانر و نگاهی به ساختار اجتماعی فقیر و غنی در کشور کره جنوبی، نکاهی جالب به داستانی از دو خانواده متفاوت دارد. این فیلم خاص مردم را وادار کرد تا فراتر از فیلم‌ها و از اساس سینمای هالیوود، به دنبال سرگرمی در دیگر نقاط جهان بگردند. فیلم «انگل» بهترین اثر بونگ جون‌هو کارگردان سرشناس کره‌ای نیست، اما از همان ابتدا فیلمی فوق‌العاده سرگرم‌کننده است. این اثری تجاری است که ساختار اختلاف طبقاتی را نقد می‌کند و به راحتی بین ملودرام شکسپیری و هیجان هیچکاکی حرکت می‌کند.


«Dances With Wolves»

بهترین فیلم های برنده اسکار | این شما و این ۴۰ اثر ماندگار تاریخ سینما - ویجیاتو

یک وسترن فراموش نشدنی و احساسی که سینمای آمریکا را کمی با بومیان ساکن آمریکا آشتی داد. رقصنده با گرگ‌ها یک فیلم درام وسترن است که حول محور ستوان جان دانبار می‌چرخد که به یک ایستگاه دوردست در جنگ داخلی آمریکا اعزام می‌شود. او در طول این داستان با گرگ‌ها و بومیان آمریکا دوست می‌شود و خود را به یک طرد شده نظامی غیرقابل تحمل تبدیل می‌کند.

بدون شک شخص کوین کاستنر شایسته همه ستایش‌هایی است که در طول این سال‌ها برای این فیلم دریافت می‌کند. این اثر سینمایی یکی از مهم ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود است. چرا که موضوع بومیان آمریکا همیشه مدفون است و هرگز به آن توجه کافی نشده است؛ اما این فیلم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد. کاستنر یک جنبه نادیده گرفته شده از تاریخ را نشان می‌دهد. فیلم Dance With Wolves یکی از بهترین فیلم‌های برنده اسکار است.


«Driving Miss Daisy»

Driving Miss Daisy

داستان یک دشمنی که به دوستی ماندگار بدل می‌شود. رانندگی برای خانم دیزی فیلمی است در ژانر کمدی و درام که جایزه اسکار بهترین فیلم (جمعاً ۴ جایزه اسکار) را در سال ۱۹۸۹ بدست آورد. این فیلم به رابطه بین یک زن یهودی و راننده‌اش در یک دوره زمانی ۲۵ ساله می‌پردازد. خانم دیزی قادر به رانندگی نیست و پسرش اصرار دارد که برای وی راننده‌ای استخدام کند. با این حال، خانم دیزی حاضر نیست به این امر تن دهد و اجازه نمی‌دهد که راننده استخدام‌شده (مورگان فریمن) برایش رانندگی کند. ولی پس از چندی، راننده جای خود را در دل خانم دیزی باز می‌کند. این اثر شیرین در حالی که تا حدودی توسط کلیشه‌های منسوخ تقویت می‌شود، اما Driving Miss Daisy مخاطبان را با یک جفت بازیگر برجسته به سفری دل‌گرم می‌برد.


«Amadeus»

Amadeus

یکی از برندگان متفاوت بهترین فیلم اسکار همین اثر سینمایی است؛ آمادئوس فیلمی به کارگردانی میلوش فورمن، محصول سال ۱۹۸۴ است. این فیلم بر اساس نمایشنامه‌ای به همین نام از پیتر شِیفِر ساخته شده‌است و کمابیش به زندگی دو موسیقی‌دان ساکن وین اتریش، ولفگانگ آمادئوس موتزارت و آنتونیو سالیِری، در نیمه دوم سده هجدهم میلادی می‌پردازد. آمادئوس درمجموع نامزد دریافت ۵۳ جایزه شد و توانست ۴۰ جایزه را به‌دست آورد. این جوایز شامل ۸ جایزه اسکار، ۴ جایزه بفتا، ۴ جایزه گلدن گلوب، و یک جایزه دی‌جی‌اِی است. داستان این فیلم درباره بخش‌هایی از زندگی و همچنین چگونگی مرگ ولفگانگ آمادئوس موتسارت است.


«Platoon»

Platoon

یکی از معدود آثار جنگی بزرگ که به بهترین فیلم های برنده اسکار راه یافته، همین فیلم الیور استون با عنوان جوخه یا Platoon است. این اثر سینمایی نه‌تنها توانست عنوان بهترین کارگردان را برای استون بدست آورد، بلکه این عنوان تجربه‌ای فوق‌العاده برای دوران فیلمسازی این کارگردان به‌ حساب می‌آید. جوخه فیلمی آمریکایی ضدجنگ درباره جنگ ویتنام با بازی تام برنگر، ویلم دفو، و چارلی شین است که در سال ۱۹۸۶ پخش شد. جالب است بدانید این فیلم اولین قسمت سه‌گانه جنگ‌های ویتنام به‌کارگردانی الیور استون است؛ دو قسمت دیگر که عبارت‌اند از متولد چهارم ژوئیه (Born on the Fourth of July) و بهشت و زمین (Heaven & Earth) به ترتیب در سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۳ منتشر شدند.


«The Deer Hunter»

بهترین فیلم های برنده اسکار | این شما و این ۴۰ اثر ماندگار تاریخ سینما - ویجیاتو

یکی دیگر از آثار سینمایی برنده اسکار که با جنگ و نتایج شوم پس از آن سروکار دارد؛ این فیلم نیز با درخشش داستان و بازیگران خود به اثری ماندگار بدل شده است. شکارچی گوزن به طور گسترده یکی از بهترین فیلم‌های آمریکایی تمام دوران به حساب می‌آید. حماسه سه ساعته مربوط به جنگ ویتنام به کارگردانی مایکل چیمینو، بینندگان را از غم و اندوه موجود در جنگ و عواقب عذاب‌آوری که اسرای جنگی آمریکایی متحمل می‌شوند، باخبر می‌کند.

بد نیست بدانید: این فیلم در پنجاه و یکمین دوره جوایز اسکار برنده اسکار بهترین فیلم شد و در سال 1996 به کتابخانه کنگره آمریکا راه یافت. «شکارچی گوزن» داستانی جامع درباره تجربه سربازان قبل، در حین و بعد از خدمت در ویتنام را روایت می‌کند که از طریق تغییر روابط بین گروهی از دوستان روایت می‌شود.


«12Years A Slave»

12Years A Slave

داستان برده‌داری و زندگی دشوار و سخت رنگین‌پوستان در آمریکای نژادپرست، قصه‌ای است که پایه یکی دیگر از آثار برنده اسکار را شکل داده است. دوازده سال بردگی یک فیلم درام با محوریت بیوگرافی است. این داستان واقعی سولومون نورثاپ، یک مرد سیاه پوست آزاد از شمال نیویورک است که ربوده شده و به عنوان برده به حراج گذاشته می‌شود. این فیلم یکی از غم انگیزترین آثار پیرامون بردگی و تلاش برای آزادی از آن است.

این فیلم همچنین مبارزه آمریکایی‌های آفریقایی تبار و چگونگی له شدن آنها در زیر ظلم را به تصویر می‌کشد. در نتیجه این اثر یک ادای احترام به مبارزه سولومون نورثاپ برای آزادی است. فیلمی پر از بازی‌های شگفت انگیز، فیلمبرداری زیبا و داستانی دلخراش. اگر از طرفداران تاریخ هستید، تماشای این فیلم را به شدت توصیه می‌کنم.


«The French Connection»

The French Connection

یکی دیگر از برندگان متفاوت بهترین فیلم اسکار، بدون شک همین اثر اکشن جنایی است. با نگاهی به ساختار آکادمی اسکار، متوجه خواهیم شد کمتر اثری با رویکرد اکشن در آن برنده شده است. اما این فیلم خاص از این دایره خارج است. این اثر یکی از بهترین فیلمهای جنایی مهیج است که تا کنون ساخته شده و همچنین یکی از برترین آثار اکشن تمام دوران است. از طرفی این فیلم خیلی بیشتر از یک صحنه تعقیب و گریز جنون آمیز است. جین هکمن و روی شیدر نقش دو کارآگاه مواد مخدر نژادپرست و بی‌رحم را بازی می‌کنند که به دنبال منبع مواد مخدری هستند که از اروپا به شهر نیویورک می‌آیند. این درام جنایی به پایان شگفت انگیزی می‌رسد که ممکن است باعث شود سرتان را تا مدت‌ها از حیرت بخارانید، البته به روشی خوب.


«Million Dollar Baby»

سینمای الهام‌بخش و البته آثار ورزشی انگیزشی نیز سهم خاصی در برندگان بهترین فیلم آکادمی اسکار داشته‌اند؛ و عزیز میلیون‌دلاری یکی از این آثار است. همه چیز درون این فیلم در مورد فداکاری و قدرت اراده است. وقتی شخصیتی که هیلاری سوانک بازی می‌کرد تصمیم گرفت زیر نظر بهترین مربی (کلینت ایستوود) تمرین کند، هیچ کاری برای جلب توجه او انجام نمی‌داد و به چیزی کمتر از رسیدن به هدفش نیز رضایت نمی‌داد.

باید قبول کرد که فیلم‌های ورزشی و مخصوصاً فیلم‌های مربوط به بوکس همیشه دارای رنگ و بوی انگیزشی هستند و این فیلم یک نمونه عالی است. این فیلم به شما انگیزه می‌دهد که بهترین‌ها را هدف بگیرید و برای رسیدن به اهداف خود تلاش کنید. پس بیایید با دیدن این فیلم برنده اسکار قدرت اراده خود را بیش از پیش تقویت کنیم.


«Chicago»

 

آکادمی اسکار در طول سالیان دراز به رویکردی متهم است که در انتخاب بهترین فیلم به تمام ژانر‌های سینمایی به اندازه توانایی‌شام اجازه دیده شدن نمی‌دهد. یکی از این شاخه‌ها ژانر موزیکال است. و شیکاگو از معدود بهترین فیلم های برنده اسکار با این رویکرد است. شیکاگو یک فیلم موزیکال به کارگردانی راب مارشال و با بازی رنه زلوگر، ریچارد گی‌یر و کاترین زتا جونز است که در سال ۲۰۰۲ اکران گردید. «شیکاگو» نامزد دریافت ۱۳ جایزه اسکار شد و در مجموع توانست ۶ جایزه اسکار را به خود تعلق دهد. این فیلم بر اساس یک نمایش تئاتر موزیکال به همین نام ساخته شده که و علاوه بر تاثیرات مهمش در ژانر موزیکال، به عنوان یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های هالیوودی ر ایالات متحده هم شناخته می‌شود.


«The Hurt Locker»

The Hurt Locker

بدون شک سینمای جنگی و از اساس آثار مربوط به آن یکی از پرتکرار ترین آثار برنده اسکار در سبد جوایز آکادمی هستند؛ و این فیلم نیز یکی دیگر از این دست آثار است. فیلم مهلکه اثری درام جنگی به نویسندگی مارک بول و کارگردانی کاترین بیگلو است که کمی از فضای هالیوودی فاصله گرفته و جنگ‌های موجود در خاورمیانه را به تصویر کشیده است. فیلم داستان چند سرباز آمریکایی به فرماندهی گروهبان اول، ویلیام جیمز (با بازی جرمی رنر) را روایت می‌کند که در خاک عراق مأمور خنثی کردن بمب‌های جاده‌ای هستند که شورشیان عراق در معابر سطح شهر کار می‌گذارند.

بد نیست بدانید: بسیاری از منتقدین «مهلکه» را به‌عنوان بهترین فیلمی می‌شناسند که تاکنون با محوریت موضوع جنگ آمریکا در عراق ساخته‌ شده است. فیلم مهلکه، نامزد ۹جایزه اسکار شد که توانست شش جایزه را کسب کند.


«Out of Africa»

Out of Africa

خارج از آفریقا یا همان Out of Africa فیلمی در ژانر زندگینامه‌ای، درام و رمانس به کارگردانی سیدنی پولاک است که در سال ۱۹۸۵ توزیع شد. این فیلم ۷ جایزه اسکار، از جمله جایزه اسکار بهترین فیلم را در سال ۱۹۸۵ بدست آورد. اما خارج از آفریقا از آن دست فیلم‌های سوگلی اعضای آکادمی اسکار است که طی دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی خودنمایی می‌کردند؛ داستان عاشقانه‌ای نفرین‌شده، دو ستاره‌ی سینمایی و صحنه‌های چشم‌گیر که معمولا برای مخفی کردن نواقص داستان از آن‌ها استفاده می‌شد.


«American Beauty»

American Beauty

یکی از آثاری که کماکان برنده شدن آن در جوایز اسکار مورد بحث و جدل است؛ اما چرا؟ دلیل اول و آخر آن وجود آثار تماشایی دیگر چون فیلم The Green Mile و The Sixth Sense در آن سال است که اگر بهتر از این فیلم نباشند، بدتر نیستند. البته زیبای آمریکایی که در سال 1999 منتشر شد، مورد تحسین گسترده منتقدان و مردم قرار گرفت. این پرمخاطب‌ترین فیلم آمریکایی سال بود و بیش از ۳۵۰ میلیون دلار در سراسر جهان در برابر بودجه ۱۵ میلیون دلاری خود فروخت. فیلمی که حالا، باتوجه به اقدامات بازیگر نقش اصلی‌اش، تبدیل به فیلمی ممنوعه شده‌است، داستان مرد میان‌سالی را روایت می‌کند که هرگز توانایی و جسارت واردشدن به زمینه‌های جدید، در زندگی، را ندارد.


«Gandhi»

Gandhi

داستان انسان‌های تاریخ‌ساز هم در سبد برندگان اسکار جایگاه ویژه‌ای دارد؛ و گاندی یکی از آن دست آثار است. گاندی فیلمی زندگینامه‌ای درباره زندگی ماهاتما گاندی، رهبر جنبش مقاومت بدون خشونت هند در زمان استعمار توسط بریتانیا در نیمه اول قرن بیستم میلادی است. این فیلم محصول ۱۹۸۲ اثری است که کارگردانی آن را ریچارد اتنبرا دارد و بازیگر نقش اصلی آن را بن کینگزلی به نمایش می‌گذارد. در همین سال ریچارد اتنبرو و بن کینگزلی برای این فیلم برنده جایزه اسکار شدند. همچنین این فیلم جایزه اسکار بهترین فیلم را بدست آورد. گاندی در مجموع ۸ جایزهٔ اسکار کسب کرد.


«The Artist»

The Artist

آرتیست فیلمی فرانسوی در سبک عاشقانه و کمدی-درام محصول سال ۲۰۱۱ به کارگردانی میشل آزاناویسوس است و ژان دوژاردن و برنیس بژو بازیگران اصلی آن می‌باشند. داستان فیلم مربوط به سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۲ در هالیوود می‌باشد که سینمای صامت در حال افول بوده و گذر به سوی سینمای ناطق برای بازیگران به شدت سخت بوده‌است. جالب است بدانید این فیلم خود به صورت صامت و سیاه‌سفید فیلم‌برداری شده‌است. داستان رمانتیک آزاناویسوس که ارجاع مستقیمی به سینمای صامت دارد، یکی از بحث‌برانگیزترین برندگان اسکار در سال‌های اخیر است.

آرتیست از آن فیلم‌های کوچک بامزه‌ای است که هنگام دیدن آن لذت می‌برید و با این‌حال فیلمی نیست که دوبار قصد تماشا کردن آن را داشته باشید. فیلم به اندازه‌ی کافی جذاب است، اما گذر زمان مشخص کرده‌است که هالیوود این فیلم را به عنوان یک برنده انتخاب کرده‌، چون عاشق ارجاع به گذشته سینما است و اثری کاملا متفاوت در فهرست برندگان اسکار بهترین فیلم به حساب می‌آید.

منبع: ویجیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید