۱۵ فیلم برتر کارنامه هنری جت لی

۱۵ فیلم برتر کارنامه هنری جت لی

جت لی در سن ۹ سالگی به یک ووشوکار موفق تبدیل شده و چند جایزه برد و در ادامه در سال ۱۹۷۴ به ایالات متحده سفر کرد تا به خاطر دستاوردهایی که داشت با رییس جمهور نیکسون دیدار کند.

کد خبر : ۱۳۳۹۱۰
بازدید : ۱۶۰۷

بهترین فیلم های جت لی از برخی از بهترین فیلم های اکشن رزمی تشکیل شده اند که عمدتاً در آستانه قرن بیست و یکم منتشر شدند. علاوه بر این، اگر چه غیرمعمول است، لی نقش های دراماتیکی در کارنامه هنری اش داشته است. در کنار دیگر ستارگان هنرهای رزمی هنگ کنگی مانند جکی چان و میشل یئو، جت لی به عنوان یکی از بهترین رزمی کاران و بازیگران این ژانر سینمای شرقی شناخته می شود.

فیلموگرافی فیلم های انگلیسی زبان جت لی به تنهایی بسیار قابل توچه است اما این فیلم ها تمام استعداد و ظرفیت بازیگری او را نشان نمی دهند. وقتی به کل فیلموگرافی وی نگاه می کنیم، مشخص می شود که فیلم های جت لی جایگاه خود را در تاریخ سینما بدست آورده اند و شاید کمتر فیلم رزمی دیگری- غیر از برخی فیلم های بروس لی و دیگر رزمی کارانی که در بالا به آن ها اشاره کردیم- می توانند در ژانر کونگ فو با این فیلم ها رقابت کنند.

اگر چه برای مخاطب امروزی کمی عجیب به نظر می رسد اما جت لی تا سن ۸ سالگی وارد حوزه هنرهای رزمی نشد، سنی که به نظر بسیاری از مربیان هنرهای رزمی بسیار دیر است و برای درک این موضوع باید بدانید که جکی چان در سن ۶ سالگی به هنرهای رزمی و کونگ فو روی آورد. جت لی که در سال ۱۹۶۳ به دنیا آمد، در سال ۱۹۷۱ و پس از اینکه به طور نامنظم به کلاس های ووشو می رفت، شروع به تمرین در هنرهای رزمی کرد.

او در سن ۹ سالگی به یک ووشوکار موفق تبدیل شده و چند جایزه برد و در ادامه در سال ۱۹۷۴ به ایالات متحده سفر کرد تا به خاطر دستاوردهایی که داشت با رییس جمهور نیکسون دیدار کند و در سال ۱۹۷۹ از رقابت حرفه ای ووشو به عنوان یک ورزش قهرمانی بازنشسته شد. در سال ۱۹۸۲ بود که بعد از انتشار اولین فیلم جت لی به نام The Shaolin Temple، منتشر کنندگان فیلیپینی فیلم به این نتیجه رسیدند که تلفظ نام او برای غیرچینی ها دشوار است.

بدین ترتیب بود که لی لیانجیه اسم هنری امروزی خود، جت لی را یافت. از آن زمان جت لی در تعداد زیادی از بهترین و نمادین ترین فیلم های ژانر اکشن و هنرهای رزمی نقش آفرینی کرده است که در ادامه این مطلب شما را با ۱۵ مورد از بهترین های آن ها آشنا خواهیم کرد.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۱۵- Lethal Weapon 4 (1998)

فیلم Lethal Weapon 4 فیلمی بود که جت لی را در هالیوود به همه شناساند، و بدون شک یکی از بهترین فیلم های او به شمار می آید. در نقش منفی وا سینگ کو، جت لی با تصویر ترسناکی که از یک عضو مافیای چینی به تصویر می کشد مخاطبان غربی را در بهت و وحشت فرود برد، شخصیتی که در بخش آخر فیلم همپای مورتاگ و ریگز پیش می رود. سکانس نبرد آخر فیلم بسیار حیرت انگیز و البته خشن است، و لی همزمان دو شخصیت اصلی را حسابی کتک می زند تا اینکه مرگی بسیار هولناک را تجربه می کند، هر چند تمام وقت در حال مبارزه است. از آن به بعد بود که جت لی به ستاره بسیاری از فیلم های هالیوودی تبدیل شد، در حالی که همزمان به بازی در فیلم های هنگ کنگی و چینی نیز ادامه می داد.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۱۴- Unleashed (2005)

فیلم Unleashed داستان یک مرد چینی را روایت می کند که در دوران کودکی ربوده شده و از مادرش جدا می شود. او در ادامه آموزش هنرهای رزمی دیده و یاد می گیرد که مانند یک سگ وفادار باشد. با بازی مورگان فریمن،در این فیلم دنی سگه (جت لی) بعد از مدتی آزادی و آرامش را پیدا کرده و دوست ندارد به زندگی خشونت بار قبلی خود بازگردد. اما دار و دسته ای که او را به یک سگ وفادار و خشن تبدیل کرده اند نمی گذارند که دنی زندگی آرامی داشته باشد. تا زمان انتشار این فیلم، جت لی در چندین فیلم هالیوودی دیگر نیز بازی کرده بود اما این فیلم بسیار متفاوت از فیلم های قبل لی بود، زیرا وی در این فیلم تقریباً اولین نقش دراماتیک و قابل توجهش را بازی می کند که Unleashed را به یکی از بهترین فیلم های جت لی تبدیل می کند.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۱۳- Shaolin Temple (1982)

اولین فیلم جت لی در سال ۱۹۸۲ با نام Shaolin Temple ساخته شد، فیلمی که داستان آن در چین قرون وسطی و در دوران سلطنت سلسله های سوی و تانگ رخ می دهد. این فیلم تاثیر زیادی بر فیلم های چینی ژانر هنرهای رزمی داشت و با فروش بیش از ۳۰۰ میلیون در باکس آفیس سینمای چین به یک فیلم رکورد شکن و نقطه عطفی در این زمینه تبدیل شد. همچنین معبد شائولین اولین فیلمی بود که در معبد واقعی شائولین فیلمبرداری می شد و بیش از پیش بر جذابیت و اهمیت این معبد به عنوان یک جاذبه گردشگری افزود. وقتی تورم را در نظر بگیریم، این فیلم حدود ۲۵۰ میلیون دلار فروش داشت که در سال ۱۹۸۲ عددی بی سابقه بود، فیلمی که از لحاظ فروش با برخی از پرفروش ترین فیلم های امروزی جت لی نیز رقابت می کند.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۱۲- Last Hero In China (1993)

در فیلم Last Hero In China جت لی نقش یک قهرمان چینی مشهور به نام وونگ فی هونگ را بازی می کند که بارها نقش او را جت لی و جکی چان بازی کرده و یک شخصیت تاریخی مشهور چین است. در این فیلم، وونگ فی هونگ به همان اندازه که مشت می اندازه لحظات کمیک نیز خلق می کند، جایی که درست کنار یک روسپی خانه، مدرسه هنرهای رزمی خود را تاسیس کرده و سپس مورد غضب ژنرالی قرار می گیرد که از تاسیس این مدرسه و آموزش به هنرآموزان توسط وی رضایت ندارد. چیزی که Last Hero In China را به یکی از بهترین فیلم های جت لی تبدیل می کند این است که این فیلم یک نقد هجوآمیز موفق از فیلم های Once Upon A Time In China به شمار می آید، فیلمی که داستان آن الهام بخش این فیلم جت لی شد اما پیچشی کمدی به آن داده شده است.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۱۱- The Legend II (1993)

بعد از بازی در The Legend ، جت لی در دنباله آن به نام The Legend II حضور یافت که در آن فونگ سای یوک به یک سازمان مخفی به نام گل سرخ می پیوندد که قصد بیرون انداختن امپراطور منچوری را از چین دارد. او که در این مقطع از داستان یک رزمی کار مشهور است، با کاری که انجام می دهد سخت کنار می آید. این دنباله عناصر کمدی و رزمی فیلم اورجینال که نقطه قوت آن بودند را حفظ کرده و همزمان سناریو اصلی را توسعه داده و پیچشی رضایت بخش به سرنوشت شخصیت فونگ سای یوک داده است. اما اگر چه The Legend II یکی از بهترین فیلم های جت لی به شمار می آید اما از لحاظ کیفیت و جذابیت پایین تر از فیلم اورجینال قرار می گیرد که در رتبه بالاتری در این فهرست به آن اشاره خواهیم کرد.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۱۰- The Warlords (2007)

The Warlords یکی از فیلم هایی است که ثابت کرد جت لی تنها یک رزمی کار سریع و انعطاف پذیر نیست بلکه یک بازیگر بااستعداد و کامل نیز هست. داستان فیلم در دهه ۱۸۶۰ روایت می شود، دورانی که شورش های داخلی در چین و در دوران سلسله خینگ بسیار شایع بود. این فیلم داستان سه برادر قسم خورده با بازی جت لی، اندی لائو و تاکشی کانشیرو را روایت می کند که برادری و دوستی آن ها خوب پیش نمی رود زیرا در موضوعات مختلف نظرات متفاوتی دارند که باعث مرگ های فراوانی می شود. این فیلم که در هر فهرستی از بهترین فیلم های جت لی جای دارد در کل ۸ جایزه در مراسم جوایز سینمایی هنگ کنگ دریافت کرد، از جمله جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول برای جت لی.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۹- Swordsman 2 (1992)

فیلم Swordsman 2 یک فیلم رزمی در ژانر ووشیا بر اساس کتابی نوشته لوییس چا به نام The Smiling, Proud Wanderer بود. جت لی در این فیلم نقش لینگو چونگ را بازی می کند، یک هنرمند رزمی کار که همراه با دیگر اعضای آکادمی رزمی مونت هوا، قصد بازنشستگی دارد. اما وقتی یک استاد رزمی کار از مدرسه دستورالعمل گل آفتابگردان به نام دونگفانگ بوبای قصد ساقط کردن سلسله مینگ را با کمک رونین های ژاپنی دارد، بازنشستگی چونگ به تاخیر می افتد. فیلم Swordsman 2 در دوازدهمین مراسم اهدای جوایز سینمای هنگ کنگ توانست جایزه بهتررین طراحی لباس و میکاپ را بدست آورد. اما این فیلم در هفت بخش از جمله بهترین تدوین، بهترین کارگردانی و بهترین سکانس اکشن نیز نامزد دریافت این جایزه شده بود. اگر چه کمتر شناخته می شود اما Swordsman 2 یکی از بهترین فیلم های جت لی است.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۸- The Legend (1993)

فیلم The Legend داستان یک پسر جوان بدشانس و جاه طلب را روایت می کند که فونگ سای یوک نام دارد، کسی که یک رزمی کار برجسته است اما در درس هایش وضعیت خوبی ندارد. این فیلم کمدی را با مقادیر زیادی سکانس های کونگ فوی باکیفیت ترکیب کرده است و البته یک سری حرکات خاص سینمای رزمی با کمک سیم که بعدها به نماد سینمای رزمی چین تبدیل شد. در بحبوحه مبارزان رزمی فونگ سای یوک و درگیری های عاشقانه اش، فیلم The Legend یک روایت پیچیده سیاسی را فاش می کند. این فیلم که عمدتاً در فهرست بهترین فیلم های جت لی قرار می گیرد در مراسم جوایز سینمایی هنگ کنگ و جوایز اسب طلایی در سال ۱۹۹۳ توانست جایزه بهترین سکانس های اکشن را بدست آورد و همان سال دنباله ای بر آن ساخته شد.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۷- Tai Chi Master (1993)

در هنرهای رزمی، تمرین کردن بدون به درجه استادی رسیدن در هنرهای رزمی درونی و بیرونی کامل نیست. فیلم Tai Chi Master داستان دو پسر به نام های جونبائو با بازی جت لی و تینبو با بازی چین سیو هو را روایت می کند که در معبد شائولین تحت آموزش یک استاد بزرگ می شوند. این دو در ادامه و بعد از درگیری با یکی از موبدان معبد، آنجا را ترک می کنند و هر کدام مسیری کاملاً متفاوت را در زندگی اش در پیش می گیرد. علیرغم اینکه جوایز سینمایی شناخته شده ای کسب نکرده و به طور کلی کمتر شناخته شده است اما فیلم Tai Chi Master که میشل یئو را نیز در خود می بیند، یکی از بهترین فیلم های جت لی به شمار می آید.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۶- Fist Of Legend (1994)

Fist Of Legend بازسازی فیلم Fist of Fury با بازی بروس لی در سال ۱۹۷۲ است. این فیلم که در سال ۱۹۹۴ ساخته شده داستان یک رزمی کار جوان به نام چن ژن را روایت می کند که از ژاپن به شانگهای باز می گردد اما در می یابد که استادش کشته شده و مدرسه آموزش هنرهای رزمی او نیز مورد آزار ژاپنی ها قرار می گیرد. حدود دو دهه بعد از فیلم اورجینال، Fist of Legend به مشکل ملی گرایی افراطی در کشورهای آسیایی می پردازد. جدای از اینکه این فیلم ادای احترامی دوست داشتنی به فیلم های بروس لی است، همزمان به خاطر پرداخت شجاعانه به معضلات نژادپرستانه دنیای مدرن و سکانس های مبارزه ای که توسط یئون یوو پینگ افسانه ای طراحی شده است، در زمره بهترین فیلم های جت لی قرار می گیرد.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۵- The Bodyguard From Beijing/The Defender (1994)

یکی از بهترین فیلم های جت لی که در طی سال ها دور از رادار طرفداران فیلم های رزمی قرار گرفته است، The Bodyguard From Beijing در ایالات متحده با عنوان The Defender منتشر شد. در این فیلم، جت لی نقش آلن را بازی می کند، یک بادیگارد کارکشته که از ترور سیاستمداران برجسته جلوگیری می کند. آلن توسط یک تاجر مشهور هنگ کنگی اجیر می شود تا از نامزد او، میشل، که شاهد یک قتل بوده جلوگیری کند. آلن مانند همیشه کارش را فوق العاده و بی نقص انجام می دهد اما میشل و آلن به هم علاقمند می شوند. فیلم The Bodyguard From Beijing جت لی را در یک رابطه عاشقانه مدرن و زیبا به تصویر می کشد که برخی از بهترین سکانس های نبردهای تن به تن کارنامه هنری او را در خود دارد.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۴- Once Upon A Time In China 2 (1992)

یئون وو پینگ در دوازدهمین مراسم اهدای جوایز فیلم هنگ کنگ جایزه بهترین طراحی سکانس اکشن را برای فیلم Once Upon A Time In China 2 بدست آورد اما این تنها دلیل نیست که این فیلم در زمره بهترین فیلم های جت لی قرار داد. دومین فیلم در احساسی ترین و پراکشن ترین فیلم این فرانچایز، داستانی در مورد سیاست، طرفداران دو آتشه و میهن پرستی است. Once Upon A Time In China 2 یک فیلم میهن پرستانه چینی است که دونی ین را در نقش شخصیت منفی اصلی خود دارد. دونی ین که نقش ژنرال ناپ لان را بازی می کند در نبرد بین دو بازیگر برجسته هنرهای رزمی که تحت آموزش های یک استاد تمرین کرده اند با شخصیت لی به نام وونگ فی هونگ مبارزه می کند.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۳- Ocean Heaven (2010)

به عنوان یکی از معدودترین نقش های اصلی دراماتیک برای جت لی، فیلم Ocean Heaven به عشق پدر و پسری می پردازد و دشواری هایی که افراد مبتلا به اوتیسم با آن مواجه می شوند. این فیلم داستان مردی را روایت می کند که به یک بیماری لاعلاج مبتلا شده و یک پسر اوتیسمی دارد و به همین خاطر تلاش می کند تا پیش از اینکه بیماری اش او را از پای دربیاورد، آموزش های لازم برای بقا را در اختیار فرزندش قرار دهد. اگر چه این فیلم عمدتاً مورد کم توجهی قرار گرفت اما یکی از بهترین فیلم های جت لی به شمار می آید، به ویژه به خاطر بازی احساسی و تاثیرگذار جت لی و ون ژانگ که نقش پسر او، دافو، را بازی می کند.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۲- Hero (2002)

تهیه هر فهرستی از بهترین فیلم های جت لی بدون نام بردن از شاهکار حماسی Hero ساخته ژانگ ییمو ناقص خواهد بود. ییمو که به خاطر تئوری علاقه به رنگ هایش شناخته می شود، داستان های واقعی و ساختگی را در مورد شخصیت قهرمان و بی نامی روایت می کند که حت لی نقش او را بر عهده دارد، آدمکشی که مهارت هایش باعث شده امپراطور به او علاقمند شود. اما این مرد بی نام و امپراطور، غافلگیری هایی برای یکدیگر دارند. بر حسب فیلم برداری، صحنه های رزمی، سبک روایت و بازی های بازیگرانش، فیلم Hero بهترین فیلم تاریخ سینما در ژانر ووشیا به شمار می آید. ژانگ ییمو توانست جایزه آلفرد باور را در فستیوال بین المللی فیلم برلین بدست آورد و در مراسم اهدای جوایز سینمای هنگ کنگ نیز برنده هفت جایزه مختلف شد.

15 فیلم برتر جت لی برای علاقمندان به فیلم های رزمی

۱- Fearless (2006)

فیلم Fearless چنان فیلم حماسی رزمی پرتنشی بود که باعث شد جت لی به خود قول دهد دیگر در هیچ فیلم رزمی دیگری بازی نکند، فیلمی که در صدر فهرست بهترین فیلم های او قرار دارد. فیلم Fearless در مورد زندگی یک رزمی کار مشهور به نام هو یوان جیا است که موسس بنیاد ورزشی جینگ وو بود. او برای بازگرداندن افتخار و اعتبار به مردم چین بعد از اشغال توسط کشورهای خارجی، رزمی کاران دیگر را در سراسر جهان به مبارزه با خود فرا می خواند. برای بازی اش در نقش هو یوان جیا در فیلم Fearless ، جت لی جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول جامعه منتقدان سینمای هنگ کنگ را بدست آورد و خود فیلم نیز جوایز متعدد دیگری دریافت کرد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید