۱۵ مورد از بهترین، پرتنش ترین و حماسی ترین سکانس های نبرد در تاریخ سینما

۱۵ مورد از بهترین، پرتنش ترین و حماسی ترین سکانس های نبرد در تاریخ سینما

واقعیت غم انگیز است که فیلم هایی که سکانس های نبرد بزرگ و فوق العاده در آن ها به تصویر کشیده می شود بسیار کم شده اند اما خبر خوب این است که هنوز هم با مراجعه گذشته می توان شاهد برخی از بهترین و هیجان انگیزترین سکانس های نبرد بود.

کد خبر : ۱۳۴۸۰۹
بازدید : ۲۶۴

مخاطبان سکانس های باکیفیت و پرتنش نبرد را دوست دارند اما ساخت چنین سکانس هایی بسیار دشوار است. خلق دوباره بزرگی و آشوب این درگیری های بزرگ در قالب صوت و تصویر در حرف بسیار ساده تر است تا در عمل.

گرد هم آوردن لشکرهایی از نابازیگران وظیفه دشواری است اما در نهایت به خلق سکانس هایی منجر می شود که بسیار واقعی و تکان دهنده تر از سکانس های جنگی جلوه می کنند که با کمک جلوه های ویژه کامپیوتری خلق می شوند.

از آنجایی که همه فیلم های مارولی با سکانس های نبرد بزرگی به پایان می رسند، مخاطبان سینما رفته رفته دیگر علاقه شان به این سکانس ها را از دست می دهند اما سکانس های نبرد بسیار خوش ساخت و حماسی زیادی در طول تاریخ سینما خلق شده اند که سینماروها را به وجد می آورند.

13_result

واقعیت غم انگیز است که فیلم هایی که سکانس های نبرد بزرگ و فوق العاده در آن ها به تصویر کشیده می شود بسیار کم شده اند اما خبر خوب این است که هنوز هم با مراجعه گذشته می توان شاهد برخی از بهترین و هیجان انگیزترین سکانس های نبرد بود.

از فیلم های حماسی تاریخی بزرگ تا داستان های مدرن تر، از نبردهایی که مخاطبان را روی صندلی شان نیم خیز می کنند تا معدود فیلم هایی که باعث خنده می شوند، این سکانس های نبرد خارق العاده نشان می دهند که چه داستان های هیجان انگیزی را می توان در قالب سکانس های اکشن روایت کرد.

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۱۵ مورد از بهترین سکانس های نبرد در تاریخ سینما و فیلم هایی که این سکانس ها در آن ها هستند آشنا کنیم.

14

 

۱۵- نبرد ابتدایی در فیلم Gladiator (2000)

 

ریدلی اسکات واقعاً خوب می داند که چطور سکانس های نبرد بزرگ و حیرت انگیز خلق کند. در حالی که در بخش های زیادی از فیلم Gladiator شاهد نبردهای کوچک تر اما هیجان انگیزی هستیم، این فیلم به شکلی حیرت انگیز و حماسی با یک نبرد بزرگ آغاز می شود، جایی که ماکسیموس و ارتشش به قبایل ژرمن حمله می کنند.

این سکانس به خوبی همه چیز را آماده می کند تا در نهایت نبردی بیرحمانه و مملو از خونریزی و خشونت شکل می گیرد. همچنین این سکانس بهترین روش برای معرفی شخصیت ماکسیموس به عنوان یک فرمانده نظامی ماهر و کارکشته است که به خوبی این دو ویژگی را در قالب یک گلادیاتور در ادامه فیلم به نمایش می گذارد.

15_result

۱۴- سکانس کمین در فیلم The Last of the Mohicans (1992)

اگر چه مایکل مان بیشتر به خاطر فیلم های جنایی مدرنی مانند Heat وCollateral شناخته می شود اما با The Last of the Mohicans نشان داد که توانایی خلق یک فیلم باکیفیت در ژانر ماجراجویی تاریخی را نیز دارد.

پرتنش ترین سکانس این فیلم زمانی رخ می دهد که ستونی از سربازان بریتانیایی و خانواده هایشان از میان منظره ای پردرخت و زیبا عبور می کنند و جنگجویان بومی به یکباره از پشت درختان بیرون آمده و در جستجوی انتقام، به آن ها حمله ور می شوندو این سکانس بسیار ترسناک و پرآشوب بوده که مان از دور فیلمبرداری کرده و همین سبک فیلمبرداری بر تاثیرگذاری آن می افزاید.

16

۱۳- سکانس نبرد استیرلینگ در فیلم Braveheart (1995)

فیلم حماسی تاریخی Braveheart اگر چه در زمینه جزییات تاریخی چندان فیلم دقیقی نیست اما بدون شک یک داستان ماجراجویانه هیجان انگیز را روایت می کند. بزرگی و وسعت هیجان انگیز و ماجراجویانه فیلم را می توان در سکانس های نبرد آن مشاهده کرد.

بدنبال سخنرانی هیجان انگیز ویلیام والاس، سربازان اسکاتلندی به سمت ارتش بسیار مجهزتر و پرتعدادتر بریتانیا حمله ور می شوند. در شرایطی که دو ارتش در میدان نبرد با هم درگیر می شوند، نبردی آشفته، خونین و بیرحمانه شکل می گیرد که نشان می دهد اگر چه اسکاتلندی ها زره، سلاح و آرایش پیشرفته نیروهای بریتانیایی را ندارند اما می خواهند با هر چیزی که در دست دارند با غاصبان سرزمینشان بجنگند.

17_result

۱۲- سکانس تیراندازی پایانی در فیلم The Wild Bunch (1969)

اکشن وسترن The Wild Bunch در دوران خود مسیر ژانر وسترن را به شکلی هیجان انگیز تغییر داد. سام پکینپاه هرگز ابایی از به تصویر کشیدن خشونت مطلق داستان در این فیلم ندارد و داستانی تاریک و خونینی درباره گروهی از یاغیان پا به سن گذاشته را روایت می کند که آخرین ماجراجویی بزرگشان را انجام می دهند.

وحشیتی که در عنوان فیلم می بینیم به خوبی در سکانس پایانی درگیری و تیراندازی فیلم مشاهده می شود. این سکانس بی محابا، پرسروصدا و ترسناک است، جایی که گروه یاغیان قهرمان داستان به لشگری از ارتش مکزیک حمله می برند. این نبرد از آن دسته نبردهایی است که فرصتی برای نفس تازه کردن به مخاطب نمی دهد تا اینکه آخرین گلوله شلیک شده و آخرین توده دود از بین می رود.

18

۱۱- سکانس حمله به عقبه در فیلم Lawrence Of Arabia (1962)

دیوید لین فیلمسازی است که به خاطر حس تماماً حماسی فیلم های شاهکارش شناخته می شود. همین موضوع را در استعداد کامل خود می توان در شاهکار اصلی او به نام Lawrence Of Arabia دید. این فیلم پیتر اوتول را در نقش شخصیت واقعی و بحث برانگیز دی اچ لارنس دارد که قبایل درگیر و دشمن عربستان را برای مبارزه با ارتش عثمانی در دوران جنگ جهانی اول متحد کرد.

نکته جالب اینکه مشهورترین سکانس نبرد در این فیلم از لحاظ خونریزی و کشتار بسیار تعدیل شده است اما سبک فیلمبرداری این سکانس توسط لین بسیار هیجان انگیز و بی نقص است. از نمایی از دور، مخاطب شاهد عبور ارتشی از نیروهای شورشی به رهبری لارنس از شهر عقبه است، نمایی حیرت انگیز که در آن شهر عقبه که توسط نیروهای ترک به یک مقر مستحکم تبدیل شده، به سرعت به تصرف قبایل عرب در می آید.

19

۱۰- سکانس نبرد ترموپیل در فیلم ۳۰۰ (۲۰۰۶)

بعد از اولین تجربه کارگردانی خود در یک فیلم سینمایی با بازسازی به شدت جذاب و غیرمنتظره Dawn of the Dead، زک اسنایدر تصویر بسیار خاص اما نادقیق از لحاظ تاریخی فرانک میلر از نبرد ترموپیل رادر فیلم ۳۰۰ به پرده سینما آورد. اسنایدر تمام سبک های خاص کارگردانی خود مانند برداشت های طولانی، خونریزی های خاص و اسلوموشن هایی که هر ازچندگاهی رخ می داد، با سکانس های نبرد در ۳۰۰ ترکیب کرد که برخی از بهترین و هیجان انگیزترین سکانس های نبرد تاریخ سینما را در پی داشت.

20

۹- سکانس نبرد جنگ داخلی در فیلم The Good, The Bad, And The Ugly (1966)

The Good, the Bad, and the Ugly به عنوان وسترن حماسی اسپاگتی سرجیو لئونه یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینماست. چیزی که این ماجراجویی را هیجان انگیزتر می سازد این است که داستان آن در دوران جنگ داخلی آمریکا رخ می دهد.

در جریان روایت طولانی و وسیعش، شخصیت های بلوندی و توکو خود را در میانه درگیری بین دو طرف جنگ داخلی آمریکا می یابند. هیچ کدام از این شخصیت ها نقشی در این جنگ بزرگتر ندارد و تنها به یکباره خود را در میدان نبرد می یابند. با اینکه این نبرد تاثیر چندانی در روایت کلی داستان ندارد اما سکانسی بسیار بزرگ و خیره کننده و البته باکیفیت و فراموش نشدنی است.

21

۸- سکانس تخلیه نیروها از ساحل در فیلم Dunkirk (2017)

فیلم جنگی حماسی Dunkirk ساخته کریستوفر نولان در واقع یک سکانس نبرد طولانی به اندازه یک فیلم است که بر اساس تخلیه مشهور نیروهای متفقین از ساحل دانکرک در طول جنگ جهانی دوم ساخته شده است.

این تصویرسازی برای فیلم های جنگی هالیوودی بسیار نامعمول بود زیرا علاوه بر اینکه یک شکست بزرگ متفقین در برابر آلمان را به تصویر می کشد، نیروهای آمریکایی نیز در آن هیچ مشارکتی نداشتند. با این وجود تخلیه نیروهای متفقین از ساحل دانکرک در فرانسه به خوبی شرایط را برای خلق داستانی بی نقص فراهمی کند که شرایط واقعی و بغرنج سربازان متفقین را در آن لحظه به تصویر بکشد.

در سراسر فیلم، نولان دائماً در حال تغییر روایت داستان از زمین به هوا و دریاست، جایی که سربازان جوان با درماندگی تمام در حال تلاش برای فرار از ساحلی هستند که هر لحظه ممکن است آلمانی ها به آن حمله کنند در حالی که هواپیماها از بالا روی سرشان گلوله می ریزند، در دریا قایق های غیرنظامی برای تخلیه تلاش می کنند و همزمان تام هاردی در آسمان به شکار هواپیماهای جنگی آلمان می پردازد تا آن ها را از شلیک به سربازان گرفتار در ساحل دور نگه دارد. فیلم Dunkirk به کلی یک سکانس نبرد است که از بهترین و حماسی ترین سکانس های نبرد در تاریخ سینما به شمار می آید.

22

۷- سکانس مبارزه تیم خبری در فیلم Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy (2004)

سکانس های ماندگار و به یادماندنی بسیاری در فیلم Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy وجود دارد، از استخر پارتی ران تا پرت شدن بکستر از روی پل توسط یک دوچرخه سوار تا درگیری دراماتیک گروهی خرس عصبانی.

اما به یاد ماندنی ترین سکانس این فیلم نبرد بین تیم های خبری است که حضور کوتاه ستارگانی مانند بن استیلر و تیم رابینز را ممکن ساخت. این سکانس مبارزه کمدی و بامزه با یک سکانس بسیار خاص دیگر دنبال می شود که در آن ران و تیمش در مورد نبرد فکر می کنند و می گویند: «خب، خیلی سریع به درگیری انجامید».

23

۶- سکانس سواری والکایری ها در فیلم Apocalypse Now (1979)

فیلم Apocalypse Now به عنوان شاهکار فرانسیس فورد کوپولا، داستان اصلی رمان Heart of Darkness از جوزف کمپبل را به درون جنگ ویتنام تزریق می کند. در یکی از سکانس های اولیه فیلم، هلیکوپترهای ارتش آمریکا از روی روستایی در ویتنام عبور کرده و با شلیک های متعدد، آن را ویران می کنند.

اینکه در هنگام این حمله، سربازان آمریکایی ترانه سواری والکایری ها را اجرا می کنند که اثری از واگنر و محبوب هیتلر بود، بر تاریکی این سکانس بسیار هیجان انگیز و ویرانگر می افزاید.

24

۵- سکانس عملیات خودکشی در فیلم Paths Of Glory (1957)

بعد از یک سری سکانس های نمادین که حرکت سربازان در خندق های جنگ جهانی اول را دنبال می کند، شاهکار ضد جنگ استنلی کوبریک به نام Paths Of Glory با یک عملیات خودکشی به اوج هیجان می رسد، جایی که کرک داگلاس در نقش سرهنگ دکس نمی خواهد مردانش را با آن به قتلگاه بفرستد. افسران مافوق او اصرار دارند اما دکس در نهایت وقتی مشخص می شود که هیچ بازمانده ای از این عملیات در کار نخواهد بود، دستور توقف حمله را صادر می کند.

این سکانس هیچ کلوزآپی از شخصیت های اصلی ندارد به این خاطر که برنامه تیراندازی بسیار چالش برانگیز و خاص بود اما استفاده صرف از واید شات ها و برداشت های ازد دور به شکلی دراماتیک به این سکانس کمک کرد زیرا به خوبی پیام فیلم که زندگی تمام سربازان مساوی و دارای اهمیت است را فریاد می زند.

25

۴- سکانس نبرد یاوین در فیلم Star Wars (1977)

در فیلم های Star Wars سکانس های نبرد بسیار باکیفیت و خوبی را شاهد بودیم، از نبرد اندور در Return of the Jedi تا نبرد برای کوروسکنت در Revenge of the Sith اما بهترین این نبردها نبرد راوین است که با عنوان نبرد خندقی ستاره مرگ نیز شناخته می شود و در فیلم اورجینال سال ۱۹۷۷ به تصویر کشیده می شود. از بازگشت قهرمانانه هان و چوی در فالکن تا سخنان حکیمانه اوبی وان در نقش یک روح بدون جسم، این سکانس مملو از لحظات ماندگار است که طرفداران جنگ ستارگان هرگز فراموش نخواهند کرد.

26

۳- سکانس نبرد هلمز دیپ در فیلم The Lord Of The Rings: The Two Towers (2002)

در نیمه راه سه گانه ارباب حلقه ها، اولین نبرد بزرگ در داستان حلقه بالاخره رخ می دهد. نبرد هلمز دیپ که در رمان اورجینال با نام نبرد هورنبرگ شناخته می شود، به عنوان یکی از ماندگارترین و نمادین ترین نبردهای تاریخ سینما شناخته می شود.

در تمام این سکانس، نویسندگی بی نقص داستان باعث می شود که خطر بیشتر و بیشتر شود. تدوین بسیار هوشمندانه ای که اکشن سکانس را به اوج می رساند و استفاده اندک از جلوه های ویژه کامپیوتری که باعث می شود این سکانس نبرد بسیار واقعی گرایانه تر از آن چیزی باشد که انتظارش را دارید.

27

۲- سکانس حمله به قلعه در فیلم Ran (1985)

اگر چه بسیاری از سکانس های پر از اکشن نبردهای حماسی در داستان های قرون وسطایی از سکانس های تاریک و مات استفاده می کنند اما آکیرا کوروساوا در فیلم Ran همه چیز را رنگی و روشن می کند، فیلمی که اقتباسی تقریباً بی نقص از نمایشنامه شاه لیر ویلیام شکسپیر است.

سکانس های کلاسیک بسیاری در این داستان دشمنی برادران وجود دارد اما سکانس پرتنش و بی محابای حمله به قلعه حیرت انگیزترین و بهترین آن هاست. بدون شک این فیلم و سکانس نبرد اصلی آن برای همیشه در ذهن طرفداران فیلم های جنگی خواهد ماند.

28

۱- سکانس پیاده شدن نیروها در حمله به نورماندی در فیلم Saving Private Ryan (1998)

در کل، فیلم Saving Private Ryan ساخته استیون اسپیلبرگ یکی از بهترین و شاید بهترین فیلم جنگی تاریخ سینماست اما تصویرسازی ابتدایی فیلم از پیاده شدن نیروها در ساحل نورماندی می تواند به تنهایی به اندازه کل فیلم اثرگذار و هولناک باشد.

این سکانس چنان تکان دهنده و از لحاظ تاریخی دقیق بود که باعث حمله استرس پس از وقوع حادثه در میان کهنه سربازان واقعی جنگ جهانی دومی شد که در ساحل نورماندی پیاده شدند. اسپیلبرگ از ابتدا برای این سکانس و فیلمبرداری آن برنامه نمی ریزد و تصمیم می گیرد اکشن دیکته شدن در این سکانس را راهنمای خود برای محل قرار دادن دوربین قرار دهد. نتیجه این فرآیند منحصربفرد یک سکانس بسیار عمیق، تاثیرگذار و شبه مستند است که هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید