۱۰ فیلم جذاب در مورد آدم‌ربایی که باید ببینید

۱۰ فیلم جذاب در مورد آدم‌ربایی که باید ببینید

رباینده که نقش او را جیمز مک آویی بازی می کند، به اختلال تجزیه هویت مبتلاست و ۲۴ شخصیت متفاوت در ذهن خود دارد.

کد خبر : ۱۳۶۹۶۱
بازدید : ۱۲۵۳۳

فیلم تلویزیونی Girl in the Basement داستان هولناک دختری را روایت می کند که توسط پدرش ربوده شده و در زیرزمین خانه محبوس می شود. در ادامه پدرش به او تجاوز کرده و دختر بیچاره از پدرش باردار می شود و باید از فرزندانش نگهداری کند. تکان دهنده اینکه این فیلم بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده و به طور خاص از جنایت های مردی اتریشی به نام جوزف فریتزل الهام گرفته شده است. این فیلم اما فضای داستان را به ایالات متحده آورده و دوران اسارت دختری به نام سارا کودی با بازی استفانی اسکات توسط پدرش دان با بازی جاد نلسون را روایت می کند. در حالی که Girl in the Basement تصاویری با اغماض را در مقایسه با جنایت های فریتزل ارائه می کند اما به روح داستان واقعی و غیرانسانی این جنایت های شنیع وفادار می ماند.

فیلم Girl in the Basement به همان اندازه که ترسناک است، جذاب و سرگرم کننده نیز هست و نگاهی واقع گرایانه به ذهنیت یک پدر آزارگر است و همزمان رنج های به بند کشیده شدگان را نیز با همدردی و تآمل به تصویر می کشد. فضای به شدت تاریک فیلم و اراده راسخ شخصیت اصلی داستان، بدون شک چشمان مخاطب را به صفحه نمایش خواهد دوخت. خوشبختانه هالیوود در ارائه داستان های مشابه بسیار غنی است. از تریلرها تا درام ها و فیلم های ترسناک، تم ها و موضوعی که در فیلم Girl in the Basement به تصویر کشیده شده است، در فیلم های دیگری از زوایا و لنزهای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. بدین بهانه می خواهیم شما را با ۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما در مورد ربایش انسان ها و محبوس کردن و سوء استفاده از آن ها آشنا کنیم.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۱۰- Split (2016)

ام نایت شیامالان نویسنده و کارگردانی آمریکایی هندی الاصل با تریلر پرپیچ و تاب Split به دوران اوج خود بازگشت. دومین فیلم در سه گانه Unbreakable ، داستانی مشابه فیلم دختری در زیرزمین دارد، جایی که سه دختر نوجوان توسط یک مرد غریبه با شرایط روانی ناپایدار ربوده شده و در یک زیرزمین بزرگ به اسارت گرفته می شوند. رباینده که نقش او را جیمز مک آویی بازی می کند، به اختلال تجزیه هویت مبتلاست و ۲۴ شخصیت متفاوت در ذهن خود دارد. یکی از ربوده شدگان به نام کیسی که نقشش را آنیا تیلور جوی بازی می کند، تلاش دارد با استفاده کردن از شخصیت های متفاوت رباینده، فرار کند. اگر چه داستان فیلم به خاطر منحصربفرد بودنش جذاب است اما Split به خاطر تصویری که از افراد مبتلا به اختلال تجزیه هویت ارائه کرده مورد انتقاد قرار گرفته است، اختلالی که در واقع با خشونت همراه نیست اما در این فیلم فرد مبتلا به آن دست به خشونت می زند.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۹- Run (2020)

به عنوان تریلری هیجان انگیز از تیمی که فیلم های Missing و Searching را ساخته اند، فیلم Run داستان دختر نوجوانی است که رفته رفته به این باور می رسد که مادر سختگیرش رازی تاریک را از وی پنهان کرده است. این فیلم سرعت و تنش بسیار خارق العاده ای دارد که در طول آن ثابت قدم است و تماشای این که شخصیت کلویی که ویلچرنشین است تنها با استفاده از هوش خود، آرام آرام از چنگ مادر دیوانه اش فرار می کند بسیار جذاب است. با زمان نسبتاً کوتاه ۹۰ دقیقه، فیلم Run مملو از تنش و کنترل است که در راتن تومیتوز امتیاز بالای ۸۹ درصد را داشته و حاوی یک بازی بسیار منحصربفرد و تکان دهنده از سارا پاولسون در نقش مادر شخصیت کلویی است.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۸- Don’t Breathe (2016)

تریلر ترسناک Don’t Breathe در مورد سه سارق جوان است که وارد خانه یک مرد نابینا می شوند و پس از آن است که متوجه می شوند او یک ماشین کشتار بیرحم است که رازی تاریک را در زیرزمین خانه اش پنهان کرده است. این فیلم پرتنش با داستانی که حس لامسه شما را به شدت هوشیار می کند، یک بار دیگر روی داستان هایی تاریک تکیه دارد که در حاشیه شهرها رخ می دهد و با خلاقیت های مختلف پیچیده خود یک خانه عادی را به قصری از وحشت برای قربانیان نوجوان داستان تبدیل می کند. این فیلم یک موفقیت تجاری و هنری قابل توجه بود که توانست امتیاز ۸۸ درصد را در راتن تومیتوز دریافت کند و دنباله ای نیز به نام Don’t Breathe 2 داشت که در آن استفن لنگ در نقش قاتل بیرحم نابینای داستان باز می گردد، اگر چه این بار وی نقش مثبتی را بازی کرده و کلیت فیلم کیفیت فیلم اورجینال را ندارد.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۷- Abducted: The Carlina White Story (2012)

فیلم Abducted: The Carlina White Story داستان زن جوانی را روایت می کند که راز ربایش خود را شخصاً حل کرده و بعد از اینکه ۲۳ سال قبل از بیمارستان ربوده می شود، بار دیگر به خانواده واقعی اش می پیوندد. این فیلم به شکلی وفادارانه به داستان اورجینال واقعی خود وفادار بوده و به خوبی در ایجاد توازن در موضوع حساس خود با نکته بینی و شکوه کامل، موفق عمل می کند. این فیلم از بازی قوی کیکی پالمر در نقش کارلینا وایت نهایت استفاده را می برد که بار اصلی داستان فیلم را بر دوش می کشد. پالمر به خوبی و با قدرت احساسات پیچیده ای را به مخاطب نشان می دهد که پس از پی بردن به این موضوع که مادرش رباینده اوست، از خود بروز می دهد. به همین خاطر است که فیلم Abducted: The Carlina White Story عمدتاً در میان فهرست بهترین فیلم های ربایش بر اساس داستان های واقعی قرار می گیرد.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۶- The Black Phone (2022)

با ترکیب داستان کلاسیک ربایش و ترکیب آن با مسائل ماوراءالطبیعه، فیلم The Black Phone ساخته اسکات دریکسون در مورد پسر نوجوانی به نام فینی با بازی میسون تیمز است که توسط یک شخصیت شرور ماسک دار که تنها با نام رباینده شناخته شده و نقشش را ایتان هاوک بازی می کند، ربوده شده و در زیرزمین حبس می شود. تنها امید فینی برای بقا در این شرایط انزوا یک تلفن سیاه رن است که در زیرزمین وجود داشته و از طریق آن وی صوت های ضبط شده و هدایت گر قربانیان سابق شخصیت شرور داستان را می شنود. همانند فیلم دختری در زیرزمین، فیلم The Black Phone از آنجا که به شکلی دقیق و متمرکز به اسارت شخصیت اصلی و تلاش های فراوانش برای فرار می پردازد بسیار تکان دهنده و جذاب است. روایت ماوراءالطبیعه نیز ترس های واقعی بسیاری را در طول داستان ایجاد می کند و البته نباید از بازی تحسین برانگیز و ترسناک ایتان هاوک در نقش رباینده نیز غافل شد.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۵- ۱۰ Cloverfield Lane (2016)

وقتی میشل (ماری الیزابت وینستید) در فیلم ۱۰ Cloverfield Lane از خواب بیدار می شود، دو مرد به او می گویند که یک حمله بزرگ به ایالات متحده رخ داده و آن ها نمی توانند پناهگاه زیرزمینی که او خود را در آن یافته، ترک کنند. در اینجا با فیلمی پرتنش و بسیار معمایی روبرو هستیم که در آن میشل برای پی بردن به واقعیت پشت حمله ادعایی به ایالات متحده تلاش می کند و همزمان رابطه پرتنش و خطرناک بین او و دیگر بازمانده داستان به نام امت و البته مالک بی ثبات پناهگاه، هاوارد را مدیریت می کند. شخصیت میشل بسیار شجاع و البته دوست داشتنی است اما این قدرت بازیگری جان گودمن در نقش شخصیت منفی و مالک پناهگاه است که بهترین نقش آفرینی او در دوران بازیگری اش بوده و باعث می شود که فیلم یک حس و حال شیطانی و ترسناک داشته باشد.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۴- Mommie Dearest (1981)

همانند فیلم دختری در زیرزمین، Mommie Dearest یک داستان واقعی ترسناک از سوء استفاده و بدرفتاری والدین است. بر اساس کتاب خاطرات پرفروشی از کریستینا کرافورد، این فیلم روایت دوران بدرفتاری، کنترل و سوء استفاده از او توسط مادر بازیگرش جوآن کرافورد است. این فیلم بعد از انتشار با جنجال و واکنش های متفاوتی همراه بود زیرا حال و هوایی به شدت تاریک داشته و بازی فی داناوی در آن نیز بسیار ترسناک و بی نقص بود. اما Mommie Dearest امروزه به خاطر سبک بسیار پرتنش و بازی ماندگار داناوی به عنوان یک کالت کلاسیک به یاد آورده می شود.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۳- Panic Room (2002)

به عنوان فیلمی در ژانر فرعی حمله به خانه از دیوید فینچر استاد تریلرهای تعلیقی، فیلم Panic Room روایت مادر و دختری است که با پنهان شدن در اتاق وحشت خانه جدیدشان، از دست سه فردی که به زور وارد خانه شده اند فرار می کنند. شوربختانه چیزی که سارقان به دنبال آن هستند در اتاق وحشت خانه قرار دارد. در حالی که فیلم دختری در زیرزمین در مورد تلاش شخصیت اصلی برای فرار از زیرزمین و بیرون آمدن است، در اینجا تلاش شخصیت ها برای باقی ماندن در اتاق وحشت است اما حال و هوای هر دو فیلم با ایجاد حس ترس از حمله ای شیطانی در یک منطقه حاشیه شهری مشابه است. این تریلر شاهکار با سبک کارگردانی پویایی فینچر و بازی های تحسین برانگیزی از ستارگانی مانند جودی فاستر، فارست ویتاکر، جارد لتو و کریستن استوارت کیفیت بی بدیلی پیدا می کند.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۲- Misery (1990)

بر اساس کتاب پرفروشی نوشته استفن کینگ به همین نام، این فیلم کلاسیک در ژانر تریلرهای ربایش داستان یک رمان نویس به نام پل شلدون (جیمز کان) را روایت می کند که پس از تصادف ماشینش، توسط یک پرستار (کیتی بیتس) از داخل ماشین نجات داده می شود و در ادامه به خانه او در منطقه ای دوردست برده می شود تا زخم هایش بهبود پیدا کند. شلدون رفته رفته از وسواس فکری شخصیت پرستار داستان نسبت به شخصیت های داستان جدید او به واهمه می افتد و وحشت هایی که در گذشته این زن وجود دارد برای او به یک کابوس منجر می شود. با شباهت بسیاری به دختری در زیرزمین، فیلم Misery تصویری ترسناک از روانشناسی شخصیت رباینده ارائه می کند، کسی که بین حس های خشم، عشق و مالکیت گرفتار شده است. کیتی بیتس برای بازی ماندگار و نمادینش در نقش آنی ویلکس که یک طرفدار دیوانه است، موفق به دریافت جایزه اسکار شد.

10 فیلم برتر در مورد ربودن و زندانی کردن انسان ها

۱- Room (2015)

بر اساس همان داستانی که فیلم دختری در زیرزمین بر اساس آن ساخته شده، فیلم Room یک درام قدرتمند از دیدگاه شخصیت جک است، پسربچه ای که مادرش (بری لارسون) در دوران اسارت در زیرزمین خانه مردی که او را ربوده، او را به دنیا آورده است. این فیلم داستان فرار این مادر و پسر، اولین تعاملات جک با دنیای واقعی و تلاش های وی برای درک تروماهای مادرش را روایت می کند. فیلمی بسیار زیبا، تعمق برانگیز و اغلب پرتنش، Room یک بررسی عمیق و باکیفیت از معصومیت، انزوا و عواقب اسارت است. بری لارسون برای بازی در این فیلم جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول را بدست آورد و خود فیلم نیز در حال حاضر در رتبه های بالای ۲۵۰ فیلم برتر وبسایت IMDb قرار دارد.

منبع: روزیاتو

۱۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید