۱۵ فیلم وسترن دیدنی که برنده جایزه اسکار شده اند

۱۵ فیلم وسترن دیدنی که برنده جایزه اسکار شده اند

با گذشت زمان و تبدیل شدن ژانر وسترن به یک ژانر کم تر غالب، فیلمسازان شروع به انجام کارهای خلاقانه و آزمایشی با آن کردند و در نتیجه جوایز بیشتری به این ژانر تعلق گرفت.

کد خبر : ۱۴۶۰۳۴
بازدید : ۱۹۱۳۳

فیلم ها اغلب برای مخاطبان خود از طریق فروش گیشه و برای منتقدان از طریق نمرات دریافتی از نقدها شناخته می شوند. با این حال، شاید معتبرترین شهرتی که یک فیلم می تواند دریافت کند، برنده شدن جایزه اسکار باشد. جوایز اسکار فرصتی عالی برای صنعت سینما است تا فیلم هایی را که فعالان این صنعت را تحت تاثیر قرار داده اند، شناخته شوند. وسترن ها اغلب اوقات، شرایط سختی در جوایز اسکار دارند و تنها تعداد کمی از وسترن ها برای این جوایز معتبر نامزد شده اند؛ چه برسد به بردن جایزه اسکار.

از بسیاری جهات، این جنبه دیگری است که ژانر وسترن و ابرقهرمانی در آن اشتراک دارند. هر دوی آن ها فوق العاده محبوب و نمادین هستند و در سراسر جهان مورد توجه مخاطبان قرار گرفته اند، اما اغلب اوقات به سختی جدی گرفته می شوند. با این حال با گذشت زمان و تبدیل شدن ژانر وسترن به یک ژانر کم تر غالب، فیلمسازان شروع به انجام کارهای خلاقانه و آزمایشی با آن کردند و در نتیجه جوایز بیشتری به این ژانر تعلق گرفت. فیلم هایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد بهترین فیلم های وسترنی هستند که جایزه اسکار را بدست آورده و قطعاً ارزش تماشا کردن دارند.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۱۵- High Noon (1952)

در سال ۱۹۵۲ که فیلم High Noon برای اولین بار در سینماها اکران شد، این فیلم به نوعی عبور و انحراف از وسترن های قبل از خود محسوب می شد. از سکانس های اکشن و درگیری های مسلحانه بزرگ خبری نبوده و سکانس های پردیالوگ و بن مایه های احساسی بیشتر جایگزین آن ها شده بود، تغییراتی که همه طرفدار آن نبودند. با این حال، در سال هایی که از انتشار آن می گذرد، نظرات منتقدان نسبت به ماجرای نیمروز مورد بازنگری قرار گرفت و حالا بسیاری آن را شاهکاری می دانند که قطعاً هست.

داستان این وسترن در مورد مارشال یک شهر است که با یک تصمیم ناخوشایند مواجه می شود؛ یا شهر را با همسر جدیدش ترک می کند، یا بماند و با گروه مرگباری از آدمکش ها که تنها به دنبال او هستند، روبرو شود. با بازی گری کوپر و گریس کلی تنها در دومین حضور سینمایی اش، این فیلم در زمان واقعی روایت می شود، چیزی که در دیگر وسترن ها و در واقع، دیگر فیلم های آن دوران دیده نمی شد. اگرچه تماشاگران در ابتدا از این فیلم ناامید شدند، اما ماجرای نیمروز در مجموع هفت نامزدی جایزه اسکار را به دست آورد و چهار جایزه بهترین بازیگر مرد (برای گری کوپر)، بهترین موسیقی متن، بهترین ترانه و بهترین تدوین را به خانه برد.

۱۴- Rango (2011)

به کارگردانی گور وربینسکی، مردی که فیلم های دزدان دریایی کارائیبرا ساخت، Rango تنها وسترنی است که موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم انیمیشن شده است. داستان فیلم که جانی دپ را به عنوان صداپیشه شخصیت اصلی داستان دارد، حول محور یک آفتاب پرست دست آموز متفاوت می چرخد که به طور اتفاقی خود را در شهری دورافتاده در غرب وحشی به نام درت (Dirt به معنای کثیف یا آشغال) می بیند، شهری که به دلیل فقدان کلانتر، بی قانون شده است.

رنگو یک بروزرسانی سرگرم کننده و خلاقانه در فرمول سنتی وسترن است. هر چند ممکن است این فیلم با دیگر فیلم های این ژانر متفاوت به نظر برسد، اما سازندگان آن مشتاق ادای احترام به وسترن های کلاسیک دهه های پیشین بودند و این انیمیشن به وضوح از فیلم های خوب، بد، زشت و روزی روزگاری در غرب تاثیراتی را به نمایش می گذارد. رنگو علاوه بر دریافت جایزه اسکار بهترین انیمیشن، یک جایزه بفتا، یک جایزه انتخاب مردم و چهار جایزه آنی را نیز به خانه برد.

۱۳- True Grit (1969)

جان وین نماد سینما و پادشاه واقعی ژانر وسترن است که در دوران طولانی بازیگری خود در نزدیک به ۸۰ فیلم وسترن بازی کرده است. یکی از معروف ترین آن ها True Grit در سال ۱۹۶۹ است. این فیلم که اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته چارلز پورتیس است، وین را در نقش روبن جی. «روستر» کاگبرن دارد، یک مارشال مست آمریکایی که با یک رنجر تگزاسی جوان (گلن کمپبل) همراه می شود تا قاتل پدر یک دختر جوان را پیدا کنند. عنوان فیلم به «قدرت واقعی» اشاره دارد که شخصیت دختر داستان، متی (کیم داربی) معتقد است کاگبرن در خود دارد، به این معنی که او کسی است که دارای عزم، اراده و قدرت شخصیت است.

وین برای بازی در این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد در چهل و دومین مراسم سالانه اسکار در سال ۱۹۷۰ شد. نسخه بازسازی اراده حقیقی به کارگردانی برادران کوئن در سال ۲۰۱۰ در سینماها اکران شد. این فیلم از مت دیمون و هیلی استاینفلد و جف بریجز در نقش جی کاگبرن استفاده کرد و نامزد ده جایزه اسکار شد، اما موفق به کسب حتی یک جایزه نیز نشد.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۱۲- Cimarron (1931)

سیمارون یک فیلم حماسی وسترن است که در سال ۱۹۳۱ اکران شد. کارگردانی این فیلم را وسلی راگلز بر عهده داشت و ریچارد دیکس و آیرین دان در آن ایفای نقش می کردند. داستان فیلم درباره یک سردبیر روزنامه در دهه ۱۸۰۰ میلادی است که در یکی از شهرهای اوکلاهما ساکن می شود. او همسرش را با خود می آورد، زنی که تمایلی به نقل مکان به این شهر در حال رونق گرفتن ندارد. سیمارون یک فیلم حماسی است که حدود ۴۰ سال زندگی این شخصیت ها را در بر می گیرد. این فیلم بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده و حاوی تصویری دقیق از زندگی مرزهای در آن زمان است. این فیلم به لطف عملکرد اجراهای بازیگرانش، انرژی و احساس فوق لعاده عمیقی دارد. سیمارون به عنوان یکی از معدود فیلم های وسترن برنده جایزه اسکار، در تاریخچه این مراسم قابل اشاره است.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۱۱- Stage Coach (1939)

Stage Coach یا دلیجان فیلمی وسترن ساخته جان فورد است که در سال ۱۹۳۹ منتشر شد. این فیلم را جان فورد کارگردانی کرد و کلر تروور، جان وین و اندی دواین در آن بازی می کردند. فیلم دلیجان به نقطه عطفی برای جان وین تبدیل شد که حضور دائم و ویژه او در فیلم های وسترن به عنوان نماد این ژانر را در پی داشت. این فیلم برنده دو جایزه اسکار و پنج نامزدی اسکار دیگر شد. دلیجان داستان گروهی از غریبه ها را روایت می کند که در اواخر دهه ۱۸۰۰ ، سوار بر یک دلیجان از آریزونا به نیومکزیکو می روند. در میان این غریبه ها یک روسپی، یک الکلی، یک زن باردار، یک فروشنده ویسکی و یک خدمه دلیجان وجود دارد. این گروه در مسیر رسیدن به مقصد با گروهی از آپاچی ها مواجه می شوند که به دنبال ممانعت از سفر آن ها هستند. در نتیجه این سختی ها، این گروه از غریبه ها باید راهی پیدا کنند که به یکدیگر اعتماد کرده و یاد بگیرند که چگونه با هم کار کنند.

این فیلم پر از برداشت های سینمایی نمادین است که به بخشی از زبان فیلم های وسترن تبدیل شده اند. بسیاری از مردم این فیلم را فیلمی می دانند که ژانر وسترن را از یک ژانر فیلم B درجه دوم به یک ژانر فیلم A یا درجه اول تبدیل کرد. این فیلم ساختاری شبیه به یک فیلم با موضوع فجایع طبیعی دارد که به هیجان انگیزتر شدن آن کمک کرده است. این هیجان با وارد کردن بدلکاری های مختلفی که به برخی از مشهورترین های تاریخ سینما تبدیل شده اند، بیشتر نیز شده است. استیون اسپیلبرگ یکی از بدلکاری های این فیلم را در مجموعه فیلم های ایندیانا جونز بازسازی کرد.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۱۰- Dances With Wolves (1990)

با گرگ ها می رقصد یک فیلم وسترن مربوط به دوران جنگ داخلی آمریکا با بازی کوین کاستنر است. این فیلم توسط کوین کاستنر کارگردانی و در سال ۱۹۹۰ منتشر شد. همچنین کوین کاستنر در نقش ستوان جان دانبار، شخصیت اصلی فیلم بازی کرده است. جان در جریان جنگ داخلی مجروح شده و جراح برای جلوگیری از عفونت پای او می خواست پایش را قطع کند. اما جان می گوید ترجیح می دهد بمیرد تا اینکه پایش را از دست بدهد و در ادامه تصمیم می گیرد سوار بر اسب شده و با افتخار بمیرد. با این حال، او می تواند با عمل متهورانه خود، جریان نبرد را تغییر داده و به خاطر شجاعتش، از مراقبت های پزشکی بهتری بهره مند می شود که به او اجازه می دهد پایش را نگه دارد. جان در ادامه به یک پاسگاه دورافتاده فرستاده شده و در آنجا با گرگ ها و بومیان آمریکایی که در آن نزدیکی ها زندگی می کنند دوست می شود. دوستی او با قبایل بومی مستقر در حوالی پاسگاه متروکه، باعث ایجاد نوعی اصطکاک با ارتش می شود، ارتشی که او سوگند یاد کرده به آن خدمت کند.

این فیلم برنده جوایز متعدد اسکار شد، در حالی که در مجموع نامزد ۱۲ جایزه اسکار شده بود. جدا از این موفقیت ها، با گرگ ها می رقصد در گیشه نیز موفق بود و به یکی از پرفروش ترین فیلم های سال ۱۹۹۰ و پرفروش ترین فیلم شرکت اوریون پیکچرز تبدیل شد. این فیلم همچنین یکی از معدود فیلم های وسترن تاریخ سینما است که موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم شده است. با گرگ ها می رقصد به خاطر داستان ساده اما موثرش که مملو از جزئیات جذاب است مورد تحسین قرار گرفت. هر شخصیت فیلم عمق بسیار زیدای دارد که معمولاً در فیلم های وسترن کمتر دیده می شود و فیلم کاستنر صحنه های آهسته و شخصیت محور زیادی دارد.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۹- How the West Was Won (1962)

چگونه غرب فتح شد فیلم وسترنی ساخته استودیو مترو گلدوین مایر است که در سال ۱۹۶۲ اکران شد. این فیلم یکی از بهترین فیلم های وسترن حماسی تاریخ هالیوود محسوب می شود که توانست سه جایزه اسکار کسب کند و هشت نامزدی به دست آورد. این فیلم در مورد شخصیت هایی با بازی بیش از ۲۴ ستاره وقت سینما در طرحی است که چندین دهه از قرن نوزدهم میلادی را در بر می گیرد. این فیلم، رویارویی شخصیت ها با رویدادهای تاریخی مختلف مانند جنگ داخلی، تب پیدا کردن طلا و ابداع خطوط راه آهن را پوشش می دهد.

۸- The Revenant (2015)

از مرگ بازگشته یا از گور بازگشته یک فیلم اکشن وسترن محصول کمپانی فاکس قرن بیستم است که در سال ۲۰۱۵ اکران شد. در این فیلم لئوناردو دی کاپریو، تام هاردی و دانل گلیسون در فیلمی در مورد مردی بازی می کنند که توسط همراهانش رها می شود تا بمیرد، اما برای انتقام از همه آن ها باز می گردد. این فیلم به شدت مورد استقبال سینماروها و منتقدان قرار گرفت و دو جایزه اسکار نیز به دست آورد، در حالی که در مجموع در ۱۲ رشته مختلف نامزد دریافت اسکار شده بود. این فیلم به خاطر کارگردانی فوق العاده و استفاده از نورپردازی طبیعی برای خلق یک فیلم زیبا مورد تحسین قرار گرفت. از گور بازگشته یک روایت قدرتمند وسترن است که توسط بازی به شدت تاثیرگذار و بی نقص دی کاپریو به سطح جدیدی از کیفیت می رسد، نقش آفرینی که بالاخره دستان او را به جایزه اسکار رساند.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۷- The Magnificent Seven (1960)

اگر چه این فیلم در سال ۲۰۱۶ با حضور دنزل واشنگتن و کریس پرت و تعدادی دیگر از بازیگران بازسازی شد، اما قطعاً نسخه اصلی بهترین نسخه این فیلم وسترن است. یا حداقل، می توانست چنین باشد، اگر نسخه ۱۹۶۰ خودش بازسازی فیلم هفت سامورایی، شاهکار آکیرا کوروساوا در قالب یک وسترن نبود. در هر صورت، The Magnificent Seven یک فیلم وسترن قوی است که داستان گروهی از افراد مسلح را روایت می کند که برای آزادسازی یک شهر مکزیکی از دست گروهی از راهزنان سرکوبگر استخدام شده اند.

با بازی های درخشانی از بازیگران شامل یول برایر، استیو مک کوئین و الی والش، این فیلم در زمان انتشار نیز بسیار موفق بود و سه دنباله را در پیداشت. اگر چه واکنش اولیه منتقدان به فیلم متفاوت بود، اما هفت دلاور در طول زمان به شکل مطلوب تری مورد توجه قرار گرفت و اکنون یک فیلم کلاسیک تمام عیار محسوب می شود. تنها جایزه اسکار این در قالب بهترین موسیقی اورجینال بدست آمد که در سی و سومین مراسم سالانه اسکار در سال ۱۹۶۱ به المر برستین آهنگساز افسانه ای تاریخ سینما داده شد.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۶- Unforgiven (1992)

فیلم Unforgiven یا نابخشوده یک فیلم وسترن محصول کمپانی برادران وارنر است که در سال ۱۹۹۲ اکران شد. کارگردانی این فیلم بر عهده کلینت ایستوود بود و خود نقش اصلی آن را بازی می کرد. در این فیلم جین هکمن، مورگان فریمن و ریچارد هریس نیز ایفای نقش می کنند. این فیلم داستان ایستوود را در نقش یک هفت تیرکش بازنشسته به نام ویلیام مانی دنبال می کند. او علی رغم بازنشسته شدن، پس از متقاعد شدن توسط شریک قدیمی اش، آخرین ماموریت هفت تیرکشی خود را دنبال می کند. فیلم نابخشوده چهار جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین فیلم و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.

۵- Shane (1953)

فیلم شین براساس رمانی به همین نام نوشته جک شافر در سال ۱۹۴۹ ساخته شده و داستان هفت تیرکش مشهوری به نام شین و آشنایی اش با استارک ها را روایت می کند، خانواده ای مزرعه دار در سال ۱۸۸۹ که در وایومینگ ساکن شده اند. شین که به الگوی پسر جوان خانواده، باب، تبدیل شده، شروع به لذت بردن از زندگی آرام، به دور از روزهای مرموز سابق خود به عنوان یک هفت تیرکش می کند. اما پس از مدتی، او مجبور می شود به مسلک قدیمی خود بازگشته و به دفاع از این خانواده بپردازد. هنگامی که این خانواده توسط یک گاودار مشهور و ثروتمند اما زورگو که قصد دارد آن ها را از زمین هایشان بیرون کند، شین تنها کسی است که به دفلع از آن ها بر می خیزد.

شین با بازی آلن لاد، بازیگری که به خاطر حضور در وسترن ها در طول دهه های ۱۹۴۰ و ۱۹۵۰ مشهور شد، داستانی غنی و تلخ با یک شخصیت اصلی جذاب در مرکز آن است. این فیلم یک موفقیت هنری و تجاری بود و در بیست و ششمین مراسم سالانه اسکار، شش نامزدی جایزه اسکار را دریافت کرد. متاسفانه تنها یکی از این نامزدی ها به برد تبدیل شد؛ جایزه بهترین فیلم نامه که به لویال گریگز رسید. با این حال، میراث فیلم شین همچنان ادامه دارد و چندین کارگردان از این وسترن به عنوان اثری تاثیرگذار بر کارهای خود یاد کرده اند؛ از جمله جیمز منگولد که دنباله ابرقهرمانی او در سال ۲۰۱۷، لوگان، تا حد زیادی از این وسترن ساخته شده در سال ۱۹۵۳ الهام گرفته است.

۴- The Power Of The Dog (2021)

فیلم The Power of the Dog یا قدرت سگ به کارگردانی جین کمپیون، تازه ترین اثر وسترنی است که موفق به دریافت جایزه اسکار شده است. داستان این فیلم در مورد یک مزرعه دار به نام فیل بوربنک با بازی بندیکت کامبربچ است. فیل یک مزرعه دار ثروتمند است که حضور او باعث ترس و احترام افراد حاضر در زندگی اش می شود. او اغلب نسبت به افرادی که با آن ها ملاقات می کند و آن ها را پایین تر از خودش می داند، بی ادب و نقاد است. با این حال، وقتی برادرش با همسر و فرزندی به نام پیتر به خانه می آید، همه چیز تغییر می کند. در ابتدا، فیل آن ها را نیز مورد اذیت و آزار قرار می دهد اما کم کم به آن ها اعتماد پیدا می کند. با این حال، پیتر از فیل به خاطر ایجاد اختلاف در خانواده اش کینه دارد و او را به خاطر اعتیاد مادرش به الکل سرزنش می کند. او نقشه ای می کشد تا با استفاده از تازیانه ساخته شده از پوست گاو که به سم آلوده شده، از او انتقام بگیرد.

جین کمپیون به خاطر کارگردانی این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد و قدرت سگ در کل یکی از بهترین فیلم های اکران شده در سال ۲۰۲۱ محسوب می شود، فیلمی که در میان بسیاری از فهرست های ۱۰ فیلم برتر سال قرار گرفت و در جشنواره های سینمایی بارها نامزد شد. این فیلم همچنین در آن سال برنده پنج اسکار دیگر و همچنین چندین جایزه بفتا شد. قدرت سگ، فیلمی با فیلمبرداری زیبا و پر از مضامین و شخصیت های پیچیده است.فیلمنامه هوشمندانه آن طوری است که وقت می گذارد تا روایت خود را بسازد و دوست دارد به عجیب و غریب بودن بپردازد، در حالی که فیلم های دیگر معمولاً از این رویه دوری می کنند.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۳- Butch Cassidy And The Sundance Kid (1969)

بوچ کسیدی و ساندنس کید یک فیلم وسترن در مورد رفاقت است که در سال ۱۹۶۹ منتشر شد. این فیلم به کارگردانی جورج روی هیل و با بازی پل نیومن، رابرت ردفورد و کاترین راس ساخته شد. داستان فیلم در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی در وایومینگ اتفاق می افتد. این فیلم ماجراهای دو دوست یاغی را دنبال می کند که رهبری یک باند سرقت را بر عهده دارند. در حالی که آن ها یک رشته سرقت های موفق دارند، یک سرقت ناموفق از قطار باعث می شود که این گروه در نتیجه تعقیب گروهی از نیروهای قانون فراری شده و سعی کنند به بولیوی فرار کنند.

بوچ کسیدی و ساندنس کید پس از اکران بسیار مورد تحسین منتقدان و بینندگان قرار گرفت و به پرفروش ترین فیلم گیشه در سال ۱۹۶۹ تبدیل شد. موفقیت این وسترن در مراسم اسکار نیز گسترش یافت و چهار جایزه اسکار برد و برای چندین اسکار دیگر نیز نامزد شد. این فیلم سرشار از درگیری های مسلحانه و تیراندازی های تماشایی و فیلمبرداری بسیار زیبا است. با وجود گذشت دهه ها، Butch Cassidy And The Sundance Kid هنوز هم احساس تازگی و مدرن بودن دارد.

15 فیلم وسترنی که برنده جایزه اسکار شدند

۲- No Country For Old Men (2007)

هیچ کشوری برای پیرمردها نیست فیلم وسترن بعدی در این فهرست است. این فیلم یک تریلر جنایی نئو وسترن از استودیو میراماکس فیلمز است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. در این فیلم تامی لی جونز نقش کلانتری را بازی می کند که به یک صحنه معامله مواد مخدر برخورد می کند که بد پیش می رود و منجر به یک سری اتفاقات خشن، از جمله قتل می شود. این فیلم برنده چهار جایزه اسکار و همچنین دو گلدن گلوب شد.

۱- Django Unchained (2012)

Django Unchained یک وسترن تجدیدنظرطلبانه به کارگردانی کوئنتین تارانتینو است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این فیلم داستان همراه شدن یک برده سابق و یک جایزه بگیر آلمانی است که تلاش می کنند از یک صاحب مزرعه سفیدپوست انتقام بگیرند و همسرش را نجات دهند. در مراسم اسکار، جانگوی آزاد شده دو جایزه اسکار را از آنِ خود کرد. همچنین تارانتینو برای فیلمنامه این فیلم برنده جایزه اسکار، گلدن گلوب و جایزه بفتا شد. این فیلم سکانس های درگیری های مسلحانه زیبا و دیالوگ های عجیب و غریب اما عمیق و جذابی دارد که نمونه ای از سبک هنری خاص تارانتینو هستند.

منبع: روزیاتو

۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید