۲۰ فیلم تکان دهنده با موضوع جنگ جهانی سوم

۲۰ فیلم تکان دهنده با موضوع جنگ جهانی سوم

در ادامه این مطلب قصد داریم شما را ۲۰ فیلمی آشنا کنیم که سناریوهایی در مورد جنگ جهانی سوم را به تصویر می کشند.

کد خبر : ۱۴۷۶۸۵
بازدید : ۳۴۰

بسیار تکان دهنده است که چگونه بشر، در برهه ای از زمان، به طور جمعی به این نتیجه رسید که بزرگ ترین درگیری هایش را با شماره های متوالی، شماره گذاری کند، گویی که این جنگ ها بخش هایی از یک سه گانه هستند و این شماره گذاری اشکالی ندارد.

این روزها، بشریت به دلایل و منطق زیادی برای راه اندازی جنگ نیاز ندارد، اما خطر قریب الوقوع جنگ جهانی سوم در دوران جنگ سرد عمیق ترین ترسی بود که بسیاری از انسان های معاصر تجربه کرده اند.

هالیوود این را می دانست و سعی می کرد با تولید روایت های بی پایان با سناریوهای جنگی بالقوه، از این ترس بهره برداری کند. این فیلم ها از فاجعه هسته ای گرفته تا چشم اندازهای پساآخرالزمانی، نمایی از جهانی در آستانه فاجعه را به تصویر می کشند.

2

همچنین این فیلم ها سوالاتی را در مورد شکنندگی صلح و قدرت مخرب بشریت مطرح می کنند. بسیاری از این فیلم ها با هدف ارائه و مطرح کردن یک نقد و تفسیر اجتماعی ساخته شده اند. در مقابل، برخی دیگر آینده ای را بررسی می کنند که در آن منطق و عقلانیت به نفع جنگی تمام عیار و عدد نفرت انگیز «تلفات قابل قبول» کنار گذاشته می شوند.

سناریوهای بالقوه برای جنگ جهانی سوم، فضاهای خوبی برای بررسی رویکردهای واقع گرایانه به این وضعیت و در عین حال اشاره به هزینه های بالای تنش های ژئوپلیتیکی و رقابت های تسلیحاتی است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را ۲۰ فیلمی آشنا کنیم که سناریوهایی در مورد جنگ جهانی سوم را به تصویر می کشند.

3

۲۰- Captive Women (1952)

جک پولکسفن نویسندگی و تهیه کنندگی فیلم زنان اسیر را بر عهده داشت اما کارگردانی آن را به استوارت گیلمور سپرد. داستان جذاب این فیلم، با حضور استعدادهای درخشانی مانند رابرت لوری، مارگارت فیلد و نینا بارا، در مورد جامعه ای واپسگرا و متاثر از جنگی هسته ای است که در آن دو قبیله نوظهور به عنوان بزرگ ترین قدرت های اجتماعی شکل گرفته اند.

نرمال ها و جهش یافته ها تلاش می کنند تا زمینه مشترکی برای پیشرفت بشریت پیدا کنند. در شرایطی که نرمال ها می خواهند چیز جدیدی بسازند، جهش یافته ها به دنبال پایبندی به تعالیم انجیل هستند. هر دو گروه تفاوت خود را زمانی کنار می گذارند که یک قبیله جدید به نام مردم بالای رودخانه ظهور کرده و زنان آن ها را می دزدد تا جامعه زیرزمینی منزوی خود را بازسازی کند.

4

۱۹- Invasion, USA (1952)

برخی از فیلم های این فهرست بر خلاف هر چیزی که در سینمای مدرن می بینید، داستان های منحصر به فردی دارند. ابزارهای محدود برای آوردن جلوه های بصری بزرگ به صفحه نمایش، در ایجاد داستان های اجتماعی قوی بسیار موثر هستند. فیلم تهاجم، آمریکا یک چنین شرایطی را دارد؛ فیلمی به کارگردانی آلفرد ای. گرین و نویسندگی رابرت اسمیت که بازیگرانی مانند جرالد موهر، پگی کسل و دن اوهرلیهی در آن اثفای نقش می کنند.

در این داستان منحصر به فرد، گروهی از غریبه ها با مشاغل متفاوت، در یک کافه در حال گفتگویی غیررسمی درباره وضعیت فعلی امور دارند، در شرایطی که تلویزیون خطر حمله یک دشمن ناشناخته به خاک آمریکا را روایت می کند.داستان پیرامون نقشی است که هر یک از این شخصیت ها در مقیاس کلان امور ایفا می کنند و اینکه چگونه ناتوانی آن ها در درک نقش اجتماعی شان می تواند منجر به فاجعه شود.

5

۱۸- On the Beach (1959)

فیلم ها تنها رسانه هایی نبودند که درباره خطرات جنگ جهانی سوم هشدار می دادند. نویل شوت رمان در ساحل را به عنوان داستانی هشدارآمیز در مورد خطرات جنگ هسته ای نوشت. این داستان تلخ و تاریک با فیلمنامه ای از جان پکستون اقتباس شده و نسخه سینمایی آن توسط استنلی کرامر کارگردانی شد.

از بازیگران حاضر در این فیلم می توان به گرگوری پک، آوا گاردنر و فرد آستایر اشاره کرد. در این فیلم، ما سرگذشت خدمه یک زیردریایی را دنبال می کنیم که پس از سقوط جهان، در یک پایگاه فرماندهی در استرالیا پناه می گیرند.

باران اتمی به زودی از راه می رسد چرا که بادها در حال پراکنده کردن تشعشعات در سراسر سیاره هستند. هر کدام از اعضای گروه که دیگر جایی برای رفتن ندارند، تصمیم می گیرند به خانه برگردند و روزهای آخر زندگی شان را در بقایای خانه های سابق خود سپری کنند.

6

۱۷-The Day the Earth Caught Fire (1961)

دانشمندانی که بمب اتمی را طراحی و ساخته بودند، بین خودشان از بسیاری از عواقب هولناک استفاده از آن ها و کاری که با سیاره ما خواهند کرد، آگاه بودند. روزی که زمین آتش گرفت چنین سناریویی را بررسی می کند. در این فیلم که توسط وال گوست نوشته و کارگردانی شده، بازیگرانی مانند ادوارد جود، جنت مونرو و لئو مک کرن حضور دارند.

یک خبرنگار بدشانس ناگهان متوجه می شود که آزمایش های هسته ای روسیه و آمریکا در حال تاثیرگذاری بر آب و هوای زمین بوده و در عین حال الگوهای چرخشی زمین را تغییر داده اند که مدار سیاره ما را مستقیماً به سمت خورشید می فرستد. داستان فیلم وقتی ترسناک تر می شود که روزنامه نگار به راه حل مورد نیاز برای نجات بشریت پی می برد.

7

۱۶- The Last War (1961)

نمی توان میزان خسارات وارده به ژاپن پس از اصابت دو بمب هسته ای را نادیده گرفت. این کشور بعد از این اتفاقات هیچ وقت مثل سابق نشد و با اینکه آن ها خود را از بی توجهی به زندگی دیگران و غفلت بیرون کشیدند، اما تلاش های سینمایی شان نشان می دهد که این کشور چقدر سخت و هولناک تحت تاثیر این حمله قرار گرفت.

آخرین جنگ فیلمی به نویسندگی تاکشی کیمورا و کارگردانی شو ماتسوبایاشی است. از بازیگران این فیلم نیز می توان به فرانکی ساکای، آکیرا تاکارادا و یوریکو هاشی اشاره کرد.

داستان این فیلم از نگاه خانواده تامورا، روایتی دیگر از درگیری های کره بین سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۲ است. در این جهان، سازمان ملل متحد و اتحاد جماهیر شوروی به ترتیب در با نام اتحاد و فدراسیون شناخته می شوند.

از آنجا که هر دو طرف در حال تلاش برای جلوگیری از تشدید درگیری ها در کره هستند، تلاش های آن ها با شلیک پنج موشک قاره پیمای هسته ای بی اثر می شود، موشک هایی که توکیو، لندن، پاریس، نیویورک و مسکو را از بین می برند.

8

۱۵- Seven Days in May (1964)

بسیاری از ژنرال های دو طرف در روزهای جنگ سرد مایل به کشیدن ماشه بودند. ترس از جنگ طلبان در هالیوود به اوج خود رسید چرا که سیاستمداران معمولاً دیدگاهی معقول تر برای تصمیم گیری در مورد درگیری ها داشتند.

فیلم هفت روز در ماه مه به کارگردانی جان فرانکنهایمر با فیلمنامه ای از رود سرلینگ به بررسی این سناریوی می پردازد و بازیگران با استعدادی مانند برت لنکستر، کرک داگلاس و آوا گاردنر از برجسته ترین بازیگران این فیلم هستند.

داستان از این قرار است که رئیس جمهور جوردن لیمان در مراحل پایانی امضای توافقنامه صلح با روسیه قرار دارد. با این حال، ژنرال جیمز اسکات، رئیس ستاد مشترک مورد اعتماد او، برنامه های دیگری دارد.

این داستان زمانی ترسناک می شود که دستیارِ اسکاتس، مارتین کیسی، شواهدی پیدا می کند که نشان می دهند ژنرال در حال برنامه ریزی برای کودتا برای عزل رئیس جمهور و جنگ علیه روسیه با هر ابزار لازم است.

9

۱۴- Dr. Strangelove (1964)

شوخی کردن با چیزی به جدیتِ موضوعِ نابودی قریب الوقوع بشر تنها از کسی مانند استنلی کوبریک با یک فیلم بر می آید. دکتر استرنج لاو یا: چگونه یاد گرفتم از نگرانی دست بردارم و بمب را دوست داشته باشم، توسط این کارگردان متفاوت نوشته و کارگردانی شد، فیلمی که در آن تیمی از ستارگان سینما مانند پیتر سلرز، جورج سی. اسکات و استرلینگ هیدن نقش های اصلی را ایفا می کنند. این کمدی سیاه، هجو موقعیتی است که نگرانی های زیادی را در تمام سطوح دولتی ایجاد کرده است.

همه چیز با دستور یک ژنرال دیوانه نیروی هوایی ایالات متحده برای حمله هسته ای به شوروی آغاز می شود، پس از آنکه نمی تواند بیکار بنشیند وقتی فکر می کند که یک توطئه کمونیستی بین المللی به سرعت در حال تلاش است تا آب آشامیدنی غرب را مسموم و آلوده کنند که البته توهمی بیش نیست.

همان طور که انتظار می رود، هرج و مرج به وجود می آید، زیرا زنجیره فرماندهی متوقف کردن حملات را غیرممکن می سازد، مگر اینکه ژنرال شورشی مجبور به تغییر دادن دستور خود شود. بیشتر داستان فیلم در درون اتاق جنگ روایت می شود که در آن همه طرف های درگیر در مورد تمام سناریوهای ممکن برای نجات جهان یا پذیرش تقدیر بحث می کنند.

10

۱۳- Fail-Safe (1964)

ویژگی تعیین کننده در جنگ هسته ای، ارتباطات است. بسیاری از ترس های ایجاد شده در مردم به دلیل پروتکل های پیچیده برای راه اندازی سلاح های هسته ای باز می گشت. هر بار که رسانه ای نحوه پردازش این دستورات را به تصویر می کشید، چنین رویه هایی باید مورد بازنگری قرار می گرفتند. Fail-Safe  فیلمی ساخته دوران جنگ سرد به کارگردانی سیدنی لومت با فیلمنامه ای از والتر برنشتاین با بازی هنری فاندا، والتر ماتائو و دن اوهرلیهی است.

در این داستان تکان دهنده، زمانیکه یک سری از بمب افکن های آمریکایی به اشتباه تصور می کنند که به آن ها دستور حمله به مسکو داده شده است، بحران پرتنشی شکل می گیرد. تنش میان آمریکا و مسکو در حالی تشدید می شود که تهدید جنگ هسته ای قریب الوقوع است. ارتش آمریکا تمام تلاش خود را برای بازگرداندن بمب افکن ها انجام می دهد، اما یک خلبان سرکش با این باور که سرویس امنیتی روسیه قصد فریبش را دارد، این فرمان را رد می کند.

11

۱۲- The Bedford Incident (1965)

همه نمی دانستند که چگونه کوچک ترین تحریکی در دوران جنگ سرد به یک درگیری بزرگ تر منجر می شود. عبور یک زیردریایی از مسیری اشتباه در آب های بین المللی به اندازه کافی نگران کننده بود که همه را وحشت زده کند، به خصوص از زمانی که این کشتی ها به قابلیت های هسته ای مجهز شدند.

حادثه بدفورد به بررسی سناریویی خیالی می پردازد که می توانست در دوران جنگ سرد رخ دهد، فیلمی به کارگردانی جیمز بی. هریس با فیلمنامه ای از جیمز پو که ریچارد ویدمارک، سیدنی پواتیه و جیمز مک آرتور در آن بازی می کنند.

داستان این فیلم در اوج جنگ سرد روایت می شود، جایی که یک رویارویی دریایی پرتنش بین یک ناوشکن آمریکایی و یک زیردریایی شوروی در مدار قطب شمال رخ می دهد. فرمانده سرسخت ضدکمونیست ناوشکن آمریکایی تمایلی به رها کردن دشمن ندارد، چرا که حضور روسیه در این منطقه را یک تهدید قلمداد می کند.بقیه خدمه، از جمله یک خبرنگار غیرنظامی، تمام تلاش خود را می کنند تا از یک درگیری فاجعه بار جهانی جلوگیری کنند.

12

۱۱- Panic in the City (1968)

تروریسم داخلی همواره مایه نگرانی مردم آمریکا بوده است و هالیوود پیش از وقوع حوادث ۱۱ سپتامبر نیز چنین سناریوهاییرا بررسی کرده و این موضوع را حساس کرده بود. فیلم سینمایی وحشت در شهر به نویسندگی و کارگردانی ادی دیویس و با حضور هاوارد داف، لیندا کریستال و استفان مک نالی ساخته شد.

در این فیلم، یک مامور فدرال در تلاش برای شناسایی و دستگیری گروهی از تروریست هاست که تهدید کرده اند در صورتی که خواسته هایشان برآورده نشود، بمب اتمی به سرقت رفته ای را در یک شهر بزرگ منفجر خواهند کرد.

وحشت در شهر فیلمی است که با احساسات مخاطب بازی می کند، در شرایطی که حس ناامیدی و درماندگی، شخصیت اصلی داستان را گرفتار کرده است؛ کسی که تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا شرایط را از احتمال تبدیل شدن به جنگ بین المللی دور کند.

13

۱۰- In the Year 2889 (1969)

در حالی که برخی از فیلم های این رتبه بندی، درام های خوش ساختی هستند، برخی دیگر با توجه به خاطر سناریو یا فضای بامزه و تمسخرآمیزشان در رده خلاقیت ها قرار می گیرند. فیلم در سال ۲۸۸۹ بدون شک داستان عجیبی دارد، چرا که داستان آن در آینده ای دور رخ می دهد، با این حال همه چیز شبیه به آنچه در زمان حال وجود دارد، ترسناک به نظر می رسد. این موضوع چندان عجیب نیست چرا که دنیا هنوز به سمت خودروهای پرنده نرفته است، اما داستان های سینمایی دهه شصتی که در آینده روایت می شدند، به سمت زیبایی شناسی خاصی رفته بودند.

در این فیلم که سناریو آن توسط هارولد هافمن نوشته شده و لری بوشانان آن را کارگردانی کرده، پل پترسن، کوین اوهارا و شارلا دوهرتی بازی می کنند.در سال ۲۸۸۹، جامعه پس از جنگی هسته ای سقوط کرده است. در شرایطی که بازماندگان بیشتری وارد پناهگاه می شوند و برای منابع کمیاب پناهگاه با یکدیگر می جنگند، یک مرد و دخترش در این پناهگاه سنگر گرفته اند. آن ها مجبور می شوند غم ها و مشکلاتشان را فراموش کنند چرا که یک نسل جهش یافته، آن ها را یکی پس از دیگری از بین می برد.

14

۹- Def-Con 4 (1985)

چه بر سر کسانی می آید که باید شاهد باشند پس از نابودی این جهان چه چیزی از آن باقی می ماند? چنین سوال ترسناکی تا حدودی در فیلم Def – Con 4 پاسخ داده شده است. سناریو این فیلم کوچک کانادایی توسط نیک گریسون و تونی رندل نوشته شده و پل داناوان کارگردانی آن را انجام داده است. بازیگران این فیلم از هنرپیشه های کانادایی هستند که لنوره زان, مائوری چایکین و کیت لینچ از آن جمله اند.

در این فیلم, جهان پس از اینکه بمب های هسته ای در سراسر جهان به کار گرفته شده اند, زمین به سرزمینی لم یزرع تبدیل شده است. سه فضانورد به زمین باز می گردند اما می بینند که همه چیز به خاکستر تبدیل شده است.

خدمه باید در عین انطباق با واقعیت جدید زمین, آرامش و جایی برای پناه گرفتن پیدا کنند .با این حال, وقتی این فضانوردان متوجه می شوند که بقایای تمدن به صورت گروه های شبه نظامی سازماندهی شده اند و هنوز مایل به کشتن همنوعان خود به خاطر منابع کمیاب موجود هستند, همه چیز ترسناک تر می شود.

15

۸- The Day After (1983)

هنگامی که روسیه در سال ۱۹۷۹ به افغانستان حمله کرد, جنگ سرد به اوج خود رسید و پارانویای در سراسر جهان شایع شده و خطرات جنگ در افق ظاهر شده بود, در شرایطی که روسیه کمونیست سعی می کرد دکترین برژنف را در خاورمیانه تحمیل کند. آنگاه بود که هالیوود دست به کار شد و بلندپروازانه ترین پروژه خود تا به آن زمان را حول خطرات جنگ هسته ای ساخت. روز بعد فیلمی به نویسندگی ادوارد هیوم و کارگردانی نیکلاس می یر است .

ای بی سی این فیلم را برای تلویزیون تولید کرد تا بیشترین دسترسی ممکن برای مخاطبان را تضمین کند. این فیلم در قالب ویدئویی توسط MGM منتشر شد که توزیع فیلم را بر عهده گرفته بود.

در این فیلم جیسون روباردز, جوبث ویلیامز و استیو گوتنبرگ به ایفای نقش می پردازند. داستان فیلم اتفاقات بلافاصله پس از حمله هسته ای به خاک آمریکا را روایت می کند در شرایطی که زندگی مردم عادی تحت تاثیر هرج و مرج متعاقب آن قرار گرفته و جامعه به ورطه نابودی کشیده می شود.

16

۷- Testament (1983)

می توانیم بگوییم که صنعت سینما از درگیری های مداوم بین آمریکا و روسیه می ترسید زیرا در دوران جنگ سرد، تلاش های ضدجنگ این صنعت با قدرت تمام ادامه داشت. در سال ۱۹۸۳ هالیوود فیلم Testament را به کارگردانی لین لیتمن و نویسندگی جان ساکرت یانگ منتشر کرد. در این فیلم جین الکساندر , ویلیام دوان و رُزی هریس ایفای نقش می کنند. همانند روز بعد, این فیلم نیز برای اطمینان از دسترسی حداکثری در تلویزیون به نمایش درآمد.

داستان فیلم در زمان حال روایت می شود، جایی که یک جامعه حومه شهری با عواقب پس از حمله هسته ای روسیه به سواحل شرقی آمریکا, دست و پنجه نرم می کند. داستان را از نگاه کارول, مادر خانواده دنبال می کنیم, در شرایطی که او تمام تلاش خود را می کند تا در این شرایط دشوار، خانواده اش را در کنار هم نگه دارد. با گم شدن شوهرش در میانه این هرج و مرج, او تمام تلاش خود را می کند تا امنیت و سلامت خانواده اش را حفظ کند.

17

۶- Red Dawn (1984)

طلوع سرخ یکی دیگر از فیلم های ساخته شده در دهه ۸۰ است که از پارانویای آن دوران بهره می برد. این فیلم به نویسندگی و کارگردانی جان میلیوس و با کمک کوین رینولدز ساخته شد. در این فیلم پاتریک سویزی، سی. توماس هاول و چارلی شین بازی می کنند.

در این آینده ی متفاوت، پس از اینکه شوروی با موفقیت ناتو را منحل کرده و یک رژیم سوسیالیستی را در مکزیک تحمیل کرده، به کمک نیروهای کوبایی به ایالات متحده حمله کرده است.

جنگ هسته ای آمریکا را درگیر می کند، در حالی که این کشور متحدان بسیار کمی در سراسر جهان دارد. اکنون وظیفه یک گروه از مبارزان چریکی است که اوضاع را درست کنند و کشور را به مسیر اصلی برگردانند.

داستان این فیلم در زمان خود منحصر به فرد بود چرا که نشان می داد آمریکا در واقع تحت تاثیر بازیگران خارجی در خاک خود قرار گرفته است، چیزی که از نظر استراتژی غیرممکن به نظر می رسید چرا که آمریکا از نظر جغرافیایی یک کشور غیرقابل نفوذ محسوب می شد.

18

۵- Threads (1984)

درست زمانی که ABC تصویری غم انگیز از عواقب جنگ هسته ای در خاک آمریکا ترسیم می کرد، بی بی سی در سال ۱۹۸۴ نیز همین کار را با Threads انجام داد. این فیلم تمام عناصری که روز بعد را به موفقیت غیرمنتظره اس رساندند، را در خود دارد و آن ها را به مرحله تازه ای رسانده است.

تردز یا رشته ها به کارگردانی میک جکسون و نویسندگی بری هینز، تصویری دلخراش از جنگ هسته ای ارائه می دهد، جایی که جامعه کوچکی در شهر شفیلد، انگلیس تحت تاثیر آتش متقابل بین ناتو و پیمان ورشو به رهبری شوروی قرار دارد.

اگر چه فیلم تعدادی بازیگر دارد، اما نام آن ها با داستان بی ارتباط است. تمرکز اصلی فیلم بر روی یک شخصیت واحد نیست بلکه بر روی کل جامعه است. افرادی که به نظر می رسد نماد ما هستند، خیلی زود می میرند. جوان ترها باقی می مانند و زمینی مسموم و سوخته که باید با آن کنار بیایندو، در حالی که نمی توانند نیازهایشان را تامین کنند.

بی سوادی و ناکارآمدی با گذشت زمان شایع می شود زیرا جهش ها عوارض خود را بر نوزادان تازه متولد شده نشان می دهند. این فیلم احتمالا تاریک ترین و ترسناک ترین فیلم این فهرست است.

19

۴- When the Wind Blows (1986)

گاهی اوقات یک داستان با مقیاس کوچک می تواند بلندتر از یک نمایش پر هیاهو و مملو از انفجار صحبت کند. وقتی باد می وزد فیلمی انیمیشنی بر اساس رمان گرافیکی به همین نام است که ریموند بریگز نسخه اصلی و سناریو آن را نوشته است.

این فیلم به کارگردانی جیمی تی. موراکامی ساخته شده و از صداپیشگی جان میلز و پگی اشکرافت سود می برد. این فیلم اگر چه به زیبایی فیلمبرداری و انیمیشن سازی شده، اما به خاطر موسیقی متنی ساخته شده توسط راجر واترز، عضو مشهور گروه پینک فلوید مشهور است.

در این فیلم کوچک، زندگی یک زوج مسن به نام های جیم و هیلدا بلاگز را دنبال می کنیم که در خانه ییلاقی خود زندگی کرده و از حمله هسته ای صورت گرفته، بی خبر هستند. این زوج که درک درستی از موقعیت بغرنج خود ندارند، تلاش های نامناسب و نافرجامی برای آماده سازی و زنده ماندن از پیامدهای بارش هسته ای انجام می دهند.

روایت تکان دهنده داستان طوری طراحی شده که با به تصویر کشیدن سالمندان در موقعیتی که به سختی می توانند درکش کنند و در عین حال سعی می کند تا حد ممکن با آن کنار بیاید، احساسات شما را برانگیزد.

20

۳- By Dawn’s Early Light (1990)

آخرین فیلم برای بررسی سناریوی منحصر به فردی از جنگ جهانی سوم در اوج جنگ سرد از شبکه HBO بود. به کارگردانی جک شولدر و نویسندگی بروس گیلبرت، فیلم By Dawn’s Early Light از پاورز بوث، ربکا دی مورنی و جیمز ارل جونز در مقام بازیگران صلی فیلم استفاده می کند.

این فیلم یک درگیری در حال جریان، پس از آنکه که خاک آمریکا توسط شوروی و با یک کلاهک هسته ای هدف قرار می گیرد، را از چندین دیدگاه بررسی می کند، در حالی که شوروی به سرعت ادعا می کند که این کار نیروهای شورشی صورت گرفته که به اعلان جنگ علیه آمریکا تمایل دارند.

ایالات متحده آمریکا در شرایطی قرار می گیرد که یا باید این خسارت را پذیرفته و یک حمله متقابل را در توافق با روسیه علیه نیروهای شورشی انجام دهد یا یک حمله تمام عیار انجام داده و درگیری را تشدید کند.

پس از آنکه فرمانده کل قوا کشته می شود، اوضاع وخیم تر شده و مقام بعدی که در صف جانشینی قرار دارد، تمایل بیشتری به تشدید درگیری نشان می دهد. خطر بالای داستان باعث می شود تا با فیلمی پرتنش با روایت سریع مواجهه باشیم که با توجه به محدودیت های بودجه ای فیلم، بسیار قابل توجه است.

21

۲- Broken Arrow (1996)

با کاهش ترس از جنگ هسته ای در دهه ۹۰، صنعت فیلمسازی با روایت داستان های تخیلی با عوامل سرکش و تروریست های دیگر به عنوان شخصیت بدهای اصلی، به این موضوع می پرداخت. فیلم Broken Arrow یک از اولین فیلم ها با این رویکرد جدید ساخته جان وو در آمریکا است. گراهام یوست سناریو این فیلم را نوشته و بازیگرانی مانند جان تراولتا، کریستین اسلیتر و سامانتا ماتیس در آن ایفای نقش می کنند.

در این فیلم، یک خلبان شورشی نیروی هوایی آمریکا دو کلاهک هسته ای را به سرقت برده و تلاش می کند تا شریک زندگی اش را بکشد که منجر به نبردی علیه زمان برای جلوگیری از یک فاجعه مصیبت بار می شود، چرا که این عامل سرکش در تلاش است تا تروریست های خاورمیانه را راضی کند تا محموله ارزشمند خود را به آن ها بفروشد.

این فیلم، فیلمی جذاب و اکشن است که با رویکردی کلاسیک تر، از تمامی تاریکی ها و شرایط آخرالزمانی فیلم های پیشین با موضوع جنگ جهانی سوم فاصله می گیرد.

22

۱- The Sum of All Fears (2002)

در حالی که بسیاری از داستان های تام کلنسی می توانست به این رتبه بندی راه یابد، اکثر فیلم هایی که جک رایان در آن ها حضور داشته، او را مجبور به نجات بشریت یا دستکم آمریکا می کردند. The Sum of All Things مسیری کاملاً متفاوت را در پیش می گیرد.

در این فیلم به کارگردانی فیل آلدن رابینسون، بن افلک، مورگان فریمن و جیمز کرامول بازی می کنند. در این داستان، اتفاقی منحصر به فرد رخ می دهد، جایی که بقایای نازی ها در خفا دست به کار می شوند تا آمریکا و روسیه را وادار به نبرد با یکدیگر کنند.

در این فیلم، ماجرای جک رایان، تحلیلگر جوان سیا را دنبال می کنیم که در حال کشف توطئه مربوط به سلاح هسته ای گمشده ای در اسرائیل است. این سلاح برای استفاده در خاک آمریکا و برای حمله به رئیس جمهور آمریکا خریداری و بازسازی شده است.

در نبرد با زمان، رایان باید هر کاری که می تواند برای جلوگیری از تشدید یک درگیری جهانی انجام دهد. این فیلم روایتی قوی است که آمریکا را عمیقاً متاثر از دشمنی می بیند که به گمانش سال ها پیش از بین رفته بود.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید