بهترین سریال های معمایی؛ ۲۴ سریال برای کاراگاهان تیزبین

بهترین سریال های معمایی؛ ۲۴ سریال برای کاراگاهان تیزبین

ما در این مطلب می‌خواهیم به معرفی بهترین سریال های معمایی بپردازیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

کد خبر : ۱۶۶۴۹۰
بازدید : ۴۶۰

داستان معمایی یکی از قدیمی ترین و موفق ترین ژانرهاست. از آغاز فروتنانه آن در طول انقلاب صنعتی، زمانی که شهرهای بزرگ برای اولین بار شروع به جذب نیروهای پلیس خود کردند، تا فیلم‌های پرفروش و تلویزیونی قرن بیست و یکم، محبوبیت این نوع درام تا حد زیادی ثابت مانده است. بخش بزرگی از محبوبیت آثار معمایی چه در مدیوم سینما و چه در بهترین سریال های معمایی به این دلیل است که آنها می‌توانند مخاطب را مجذوب حل یک راز کنند.

از اساس این ژانر و آثاراش مخاطب را رها نمی‌کند و حتی از او می‌خواهد تا همراه با قهرمان داستان به دل پرونده‌های پیچیده برود و شروع به حل آن‌ها کند. بهترین سریال های معمایی تقریباً می‌توانند تعاملی باشند و طرفداران بتوانند سرنخ‌ها را کنار هم بگذارند و معما را حل کنند، زیرا شخصیت‌های سریال نیز همان کار را انجام می‌دهند. فرقی نمی‌کند این سریال یک درام جنایی با کارآگاهانی باشد که روی دستگیری یک قاتل خطرناک کار می‌کنند یا یک سریال پر از تعلیق فراطبیعی پر از رویدادهای کنجکاو و گیج‌کننده، همه آنها راهی برای جذب بینندگان دارند. اکنون ما در ویجیاتو می‌خواهیم به معرفی بهترین سریال های معمایی بپردازیم، پس در ادامه همراه ما باشید.

۱- سریال Sherlock

20_02_2019_02_08_01_100445-1024x576

تعداد فصل و قسمت 4 فصل – 13 قسمت
بازیگران بندیکت کامبربچ
مارتین فریمن
روپرت گریوز
یونا استابز
مارک گاتیس
زمان پخش 2010 تا 2017
امتیاز IMDb 9.1

یک کارآگاه باهوش و در عین حال عجیب و غریب از قدرت بی‌نظیر خود برای حل جنایات پیچیده و عجیب در لندن امروزی استفاده می‌کند. شرلوک با دوست و شریک قابل اعتماد خود، یعنی یک کهنه سرباز جنگ، به مواردی می‌پردازند که پلیس را گیج می‌کند و بینندگان را مجذوب شیمی و شوخ طبعی این دو می‌کند. شرلوک با کاوش در دنیای پیچیده حل جرم و جنایت، اقتباسی معاصر از داستان‌های کارآگاهی محبوب سر آرتور کانن دویل ارائه می‌دهد.

این مجموعه تلویزیونی بریتانیایی با نویسندگی هوشمندانه و بازی‌های استادانه خود از بندیکت کامبربچ در نقش شرلوک هلمز مرموز و مارتین فریمن در نقش دکتر جان واتسون وفادار، تحسین منتقدان و طرفداران اختصاصی را به خود جلب کرده است. این سریال در میان چهار فصل خود جوایز متعددی از جمله جوایز بفتا و امی را به دست آورد. هر قسمت یک راز جدید را آشکار می‌کند، و بینندگان را با پیچ و تاب‌های غیرمنتظره سرپا نگه می‌دارد، در حالی که همگی از شیمی انکارناپذیر بین شخصیت‌های اصلی لذت می‌برند.

۲- سریال True Detective

1586047030_848_httpswallpapercave.comtrue-detective-wallpapers-1024x576

تعداد فصل و قسمت 3 فصل – 24 قسمت
بازیگران متیو مک کانهی
وودی هارلسون
میشل موناهن 
مایکل پاتس
زمان پخش 2014 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb 8.9

در فصل اول سریال «کارآگاه حقیقی» که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت، متیو مک‌کانهی و وودی هارلسون در نقش دو کارآگاهی حضور دارند که وظیفه بررسی یک سری قتل‌های وحشتناک و سادیستی را بر عهده دارند. فصل اول بدون شک بهترین است – سریال از قالب گلچین یا آنتولژی پیروی می‌کند، این یعنی با فصل‌های بعدی داستان‌های کاملاً جدید و بازیگران کاملاً متفاوت را شاهد هستیم. فصل‌های بعدی کاملاً به اوج فصل اول خود نمی‌رسند، اما فصل یک امروز مانند زمانی که در سال 2014 پخش شد، جذاب است.

فصل اول «کارآگاه حقیقی» چیزهای زیادی دارد، از جمله بازی‌های عالی مک کانهی و هارلسون به عنوان شخصیت‌های عمیقاً معیوب که اشتباه می‌کنند. این شاخص آن را به یک ساعت مضطرب‌کننده برای مخاطب تبدیل می‌کند. به نظر می‌رسد قهرمانان داستان همیشه در آستانه انحراف از مسیر درست و فرو رفتن در سطح افرادی هستند که خود شکار می‌کنند. البته مجموعه‌ای از اسرار تاریک و رازهای پنهان نیز در سراسر جهان داستان وجود دارد که اثری شگفت‌انگیز دارد. این سریال شما را کاملا مجذوب خود می‌کند زیرا کارآگاهان برای کشف حقیقت تلاش زیادی می‌کنند.

۳- سریال Fargo

photo_2022-08-04_12-07-58-1024x512

تعداد فصل و قسمت 5 فصل – 44 قسمت
بازیگران بیلی باب تورنتون
آلیسون تولمن
کالین هنکس
مارتین فریمن
زمان پخش از 2014 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb 8.9

این درام جنایی طنزآمیز و تیره که به مناظر داستانی یخبندان مینه‌سوتا می‌پردازد، شبکه پیچیده‌ای از فریب و خشونت را جلوی چشم مخاطب می‌بافد. با ارائه هر فصل روایتی مستقل با الهام از فیلم اصلی برادران کوئن، بینندگان را در زندگی درهم تنیده شخصیت‌های چند بعدی آن غوطه‌ور می‌کند. در میان آنها، لورن مالوو (بیلی باب تورنتون) از فصل اول، هرج و مرج ناب را تجسم می‌بخشد و ردپایی از ویرانی را در پی خود باقی می‌گذارد.

این سریال به دلیل داستان سرایی استثنایی و بازی‌های خیره کننده تحسین منتقدان را به خود جلب کرده که در نتیجه نامزدی جوایز متعددی از جمله جوایز امی و گلدن گلوب شده است. ترکیب متمایز فارگو از شوخ طبعی، تعلیق، و خطوط داستانی پیچیده تجربه تماشایی به یاد ماندنی را بدون به خطر انداختن ماهیت معمایی آن تضمین می‌کند.

۴- سریال Twin Peaks

Twin-Peaks-Wallpaper-HD-1080p-1024x576

تعداد فصل و قسمت 3 فصل – 48 قسمت
بازیگران کایل مک لاکلان
مایکل اونتکین
دانا اشبروک
ریچارد بیمر
زمان پخش 1990 تا 2017
امتیاز IMDb 8.8

در حالی که یک مامور FBI در حال تحقیق درباره قتل یک زن جوان است، به راز پیچیده یک شهر کوچک به ظاهر بی گناه شیرجه می‌زند و این شروع یک مارپیچ معمایی است. این اثر سورئال و معمایی دیوید لینچ با شخصیت‌های فراموش نشدنی، فضای وهم‌آور و موسیقی دلهره‌آور خود، دهه‌ها بینندگان را مجذوب خود کرده است. دیوید لینچ و مارک فراست سریالی را خلق کردند که بسیاری آن را یکی از بهترین سریال‌های تلویزیونی تمام دوران می‌دانند. به جرات می‌توان گفت که «توئین پیکس» چهره تاریخ تلویزیون را تغییر داد.

با جلوه‌های بصری شیک، ترکیب عجیب و غریب از سکانس‌های ماوراء طبیعی و رویایی، و لحظات اغلب پر التهابش، این سریال شبیه هیچ چیز دیگری در آن زمان در تلویزیون نبود. مانند هر اثر معمایی بزرگ، پیچ و خم‌های زیادی در طول مسیر وجود دارد که با افشای نهایی ثابت می‌شود که بینندگان را حتی بیشتر گیج می‌کند. سوررئالیسم و مضامین تاریک تنها به ماهیت اسرارآمیز «توئین پیکس» می‌افزاید زیرا بینندگان سعی می‌کنند آنچه را که دیده‌اند درک کنند.

۵- سریال Stranger Things

stranger-things-season-5-on-netflix-everything-we-know-so-far-1024x576

تعداد فصل و قسمت 4 فصل – 34 قسمت
بازیگران وینونا رایدر
دیوید هاربر
فین ولفهارد
میلی بابی براون
گاتن ماتارازو
زمان پخش از 2016 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb 8.7

این تریلر علمی تخیلی که در دوران نوستالژیک دهه 1980 می‌گذرد، گروهی از بچه‌ها را دنبال می‌کند که اسرار وحشتناک اطراف شهر کوچک خود را کشف می‌کنند و برای نجات دوست خود با نیروهای ماوراء طبیعی وحشتناک روبرو می‌شوند. در مجموعه‌ای که ادای احترام به فیلم‌های ترسناک کلاسیک است، برای یک ترن هوایی از احساسات، تعلیق گزگزکننده و داستان‌سرایی جذاب آماده شوید. در شهر کوچکی که در نوستالژی دهه 80 پوشیده شده است، Stranger Things داستانی مرموز از اتفاقات ماوراء طبیعی و آزمایشات مخفی دولتی را باز می‌کند.

این سریال به خاطر بازی‌های خیره کننده‌اش توسط یک گروه بازیگر با استعداد، از جمله اِلِون جوان (میلی بابی براون) و رئیس پلیس فداکار جیم هاپر (دیوید هاربر) تمجیدهای زیادی به دست آورده است. این سریال با ترکیبی یکپارچه از عناصر علمی تخیلی، ترسناک و درام دوران بلوغ، مخاطبان را با داستان سرایی جذاب و شخصیت‌های به یاد ماندنی خود مجذوب می‌کند. با هر فصل، بینندگان به شهر خیالی هاوکینز، ایندیانا منتقل می‌شوند، جایی که آنها عمیق‌تر به رازهایی می‌پردازند که در زیر سطح به ظاهر معمولی آن نهفته است.

۶- سریال The X-Files

scale-1024x576

تعداد فصل و قسمت 11 فصل – 218 قسمت
بازیگران دیوید دوچونی
جیلیان اندرسون
رابرت پاتریک
آنابث گیش
زمان پخش 1993 تا 2018
امتیاز IMDb 8.6

برای حل یک پرونده عجیب به هیچ کس جز تیم نمادین مولدر و اسکالی اعتماد نکنید زیرا آنها توطئه‌های دولتی، برخوردهای فرازمینی و رویدادهای ماوراء الطبیعه را در این سریال پیشگامانه کشف می‌کنند. جستجوی بی‌امان آن‌ها برای حقیقت، سال‌ها مخاطبان را مجذوب خود کرده و این اثر را به یک کلاسیک دیدنی تبدیل کرده است. این سریال به عنوان یک درام علمی تخیلی پیشرو، به پدیده‌های غیرقابل توضیحی می‌پردازد که توسط فاکس مولدر (دیوید دوکوونی) و دانا اسکالی (گیلیان اندرسون) ماموران FBI بررسی شده‌اند.

این سریال با ترکیبی از تعلیق، دسیسه و طنز گاه به گاه، به دنبال حقیقتی در پس رویدادهای فرازمینی و توطئه‌های دولتی می‌شود. داستان جذاب و شخصیت‌های توسعه‌یافته آن، تحسین‌های متعددی را برای The X-Files از جمله 16 جایزه Emmy به ارمغان آورد. در طول اجرای 11 فصل خود، این سریال پایگاه هواداران وفادار خود را حفظ کرد و جایگاه خود را به عنوان یک سنگ محک فرهنگی که همچنان مخاطبان را مجذوب خود می‌کند و الهام بخش مجموعه‌های تلویزیونی بی شمار دیگری در قلمرو ماوراء الطبیعه است، مستحکم می‌کند.

۷- سریال Westworld

evan-rachel-wood_0-e13754e8634b47599d929fa18d27c50e-1024x538

تعداد فصل و قسمت 4 فصل – 36 قسمت
بازیگران ایوان ریچل وود
تاندیو نیوتن
جفری رایت
جیمز مارسدن
اینگرید بولسو بردال
زمان پخش 2016 تا 2022
امتیاز IMDb 8.5

سریال معمایی «Westworld» شبکه HBO زمانی که برای اولین بار شروع به کار کرد، نوعی نمایش علمی تخیلی دیستوپیایی بود که با عناصر فیلم‌های قدیمی وسترن ترکیب می‌شد. این تا حد زیادی به خاطر این واقعیت است که داستان آن در آینده‌ای اتفاق می‌افتد که در آن پارک‌های تفریحی مضمون تجربه‌هایی را با ربات‌های واقعی به مشتریان ارائه می‌دهند که می‌توانند هر خواسته‌ای را بدون توجه به خشونت یا نامناسب بودن آن برآورده کنند. در طول فصل اول، همه چیز به آرامی شروع به از بین رفتن می‌کند، زیرا برخی از ربات‌ها شروع به رفتار نامنظم می‌کنند.

«وست ورلد» همیشه نمایشی بوده که به همان اندازه که یک مجموعه تلویزیونی سنتی است، معمایی نیز هست. بینندگان قرار است بفهمند چه اتفاقی می‌افتد و سرنخ‌ها را برای خودشان جمع‌آوری کنند. این باعث شد که فصل اول به یکی از بهترین آثار تلویزیونی در چند وقت اخیر تبدیل شود. با پیشرفت مجموعه، همه چیز شروع به نامرتب‌تر شدن کرد، مفاهیم سطح بالای بیشتری وارد بازی شدند و داستان‌های پیچیده‌تر و فزاینده‌ای اوضاع را کمی گیج‌کننده می‌کرد. اما، اگر عاشق یک معمای خوب هستید، این سریال درست مناسب شما خواهد بود.

۸- سریال Agatha Christie’s Poirot

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۲_۱۵-۲۹-۵۸-1024x576

تعداد فصل و قسمت 13 فصل – 70 قسمت
بازیگران دیوید سوچت
هیو فریزر
فیلیپ جکسون
پائولین موران
زمان پخش 1989 تا 2013
امتیاز IMDb 8.6

در این سریال معمایی شاهد درخشش مشهورترین کارآگاه بلژیکی باشید که اسرار پیچیده را با دقت و ذوق کشف می‌کند. هر قسمت این سریال، یک معمای شیک از آگاتا کریستی کلاسیک را با سبک و پیچیدگی بی نظیر زنده می‌کند. پوآرو آگاتا کریستی اقتباسی استادانه از رمان‌های پلیسی کلاسیک است که بینندگان را به دنیایی پر رمز و راز و دسیسه دعوت می‌کند. این مجموعه با توجه دقیق خود به جزئیات می‌درخشد و مخاطبان را با صحنه‌ها و لباس‌های تاریخی خیره‌کننده به دهه 1930 میلادی می‌برد.

نقش دیوید ساچت از کارآگاه نمادین هرکول پوآرو مورد ستایش جهانی قرار گرفت و برای بازیش نامزد جایزه بفتا شد. این نمایش با طرح‌های هوشمندانه‌ای که دارد، تحسین‌های متعددی را به‌دست آورده است، از جمله جایزه Emmy برای سریال‌های محدود برجسته. با باز شدن هر قسمت، بینندگان با رقصی ظریف از خرد و شهود پذیرایی می‌شوند و پوآرو آگاتا کریستی را به گوهری جاودانه در قلمرو درام‌های جنایی تلویزیونی تبدیل می‌کند.

۹- سریال Black Mirror

BlackMirror_EP3_Nosedive_0186r1.0.0-1024x576

تعداد فصل و قسمت 6 فصل – 27 قسمت
بازیگران جان هام
لنورا کریکلو
روری کینیار
مکنزی دیویس
برایس دالاس هاواراد
زمان پخش از 2011 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb 8.7

معدود سریال‌های معمایی به اندازه «آینه سیاه» بر فرهنگ عامه تأثیر گذاشته‌اند. مجموعه آنتالوژی چارلی بروکر از آغاز نسبتاً فروتنانه‌اش به عنوان یک سریال معمولی در بریتانیا تا وضعیت پدیده شدن جهانی آن در نتفلیکس، به انواع ژانرهای مختلف پرداخته است زیرا همه چیز را از دیستوپیاهای آینده نزدیک گرفته تا توانایی بازگرداندن واقعی عشق را بررسی می‌کند. «آینه سیاه» به موضوعات زیادی می‌پردازد، اما بیشتر قسمت‌ها به تلاقی فناوری و انسانیت اشاره دارد و هزینه‌های پیشرفت فناوری در جهان را بررسی می‌کند.

اگرچه ممکن است «آینه سیاه» یک سریال مرموز سنتی به نظر نرسد، اما همیشه پازلی برای کنار هم قرار دادن یا سؤالی وجود دارد که در دل هر قسمت باید به آن پاسخ داده شود. بینندگان از خود می‌پرسند که در صحنه بعدی چه اتفاقی می‌افتد و داستان‌ها اغلب با سوالاتی بیشتر از پاسخ‌ها به پایان می‌رسند. اما این رویکردی است که به خوبی جواب داده و تحسین‌های زیادی را از سوی منتقدان به همراه داشته است.

۱۰- سریال Dexter

b28117ea-41bc-47fe-93ef-f82a1f31717b-1024x640

تعداد فصل و قسمت 8 فصل – 96 قسمت
بازیگران مایکل سی هال
جولی بنز
جنیفر کارپنتر
اریک کینگ
لورن ولز
زمان پخش 2006 تا 2022
امتیاز IMDb 8.7

دکستر یک درام گیرا با یک پیش‌فرض تاریک و پیچیده، حول یک تحلیل‌گر بی ادعای جرم‌شناسی می‌چرخد که شب‌ها به عنوان یک قاتل زنجیره‌ای هوشیار ظاهر می‌شود. قهرمان داستان، دکستر مورگان (مایکل سی هال)، زندگی دوگانه‌ای را طی می‌کند و عطش سیری ناپذیر خود را برای عدالت ارضا می‌کند و در عین حال ظاهری عادی را در طول روز حفظ می‌کند.

این سریال برنده جایزه که در پس زمینه میامی غرق در آفتاب می‌گذرد، به طرز ماهرانه‌ای عناصر جنایی، معمایی و هیجان انگیز روانی را با هم ترکیب می‌کند. روابط پیچیده دکستر با خواهرش دبرا (جنیفر کارپنتر) و علاقه عاشقانه‌اش به ریتا (جولی بنز) به روایت عمق و احساس می‌افزاید و تضمین می‌کند که بینندگان در طول هشت فصل پرتعلیق سریال روی سرنوشت شخصیت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

۱۱- سریال House

p185044_i_h8_aa-1024x576

تعداد فصل و قسمت 8 فصل – 177 قسمت
بازیگران هیو لوری
لیزا ادلشتاین
عمر اپس
رابرت شان لئونارد
جنیفر موریسون
زمان پخش 2004 تا 2012
امتیاز IMDb 8.7

«هاوس» برای اکثر افراد سریال معمایی بسیار متفاوتی است. به جای پرداختن به جنایات یا رویدادهای عجیب، بر اسرار پزشکی تمرکز دارد. هیو لوری در این سریال موفق در نقش یک پزشک بدخلق و غیر اجتماعی ایفای نقش کرده است که در تشخیص بیماری‌های نادر یا کمتر شناخته شده در بیماران تخصص دارد. دکتر هاوس اغلب از روش‌های بحث برانگیز برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌کند و همیشه با اطرافیان خود درگیر می‌شود، و این تا حدی به دلیل اعتیادش به داروهای مسکن است.

با در نظر گرفتن ارتباط سریال با شرلوک هلمز، نباید چندان تعجب آور باشد که «هاوس» همه چیزش رازآلود است. عملاً هر قسمت شامل شخصی است که با بیماری غیرقابل توضیحی که هیچ کس دیگری قادر به حل آن نبوده به بیمارستان آموزشی پرینستون-پلینزبورو می‌رسد. سپس بررسی علائم و ارائه راه حل مناسب به عهده هاوس است. در حالی که این سریال پر از اجراهای عالی و داستان‌های جذاب است، تماشای اینکه چگونه دکتر می‌تواند به تشخیص درست برسد جذاب ترین بخش این سریال معمایی است.

۱۲- سریال The Adventures of Sherlock Holmes

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۲_۱۶-۰۷-۲۰-1024x512

تعداد فصل و قسمت 4 فصل – 41 قسمت
بازیگران جرمی برت
دیوید برک
ادوارد هاردویک
چارلز گری
زمان پخش 1984 تا 1994
امتیاز IMDb 8.7

در خیابان‌های مه آلود لندن ویکتوریایی غوطه‌ور شوید و به معروف‌ترین کارآگاه ادبیات بپیوندید تا به برخی از چالش‌برانگیزترین پرونده‌هایش رسیدگی کند. این اسرار کلاسیک، همراه با دکتر واتسون همیشه وفادار، گواهی بی انتها بر قدرت استنتاج و عقل انسان است. داستان‌های شرلوک هلمز اثر آرتور کانن دویل به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان خواندنی‌ترین داستان‌های معمایی در نظر گرفته می‌شوند و جذابیتی پایدار برای طرفداران داستان‌های جنایی داشته‌اند.

از میان تمام اقتباس‌های شرلوک هلمز، هیچ‌کدام به اندازه «ماجراهای شرلوک هلمز» که در سال 1984 پخش شد وفادار نبوده است. مانند رمان‌ها، هولمز عمدتاً حل معما را با استفاده از ترکیبی از دانش تخصصی خود در تعدادی از زمینه‌ها و توانایی‌های بی نظیرش برای استدلال قیاسی انجام می‌دهد. منتقدان به طور کلی دوست دارند که چقدر این اقتباس به منبع اصلی خود وفادار است و حس کنجکاوی و رازآلودگی را که به ندرت در جاهای دیگر دیده می‌شود به آن می‌بخشد.

۱۳- سریال Endeavour

endeavour-s9-airdate-trailer-1920x1080-1-1920x1080-1-1024x576

تعداد فصل و قسمت 9 فصل – 36 قسمت
بازیگران شان ایوانز
راجر آلام
آنتون لسر
جیمز برادشاو
شان ریگبی
زمان پخش 2012 تا 2023
امتیاز IMDb 8.6

سریال «Endeavour» به عنوان یک درام جنایی تاریخچه‌ای غنی دارد، زیرا به عنوان پیش درآمد سریال محبوب بریتانیایی «بازرس مورس» و اسپین آف «لوئیس» عمل می‌کند، هر دو سریال از آثار عالی هستند که ارزش زمان شما را دارند. با این حال، وقتی صحبت از راز و معمای محض می‌شود، «Endeavour» بالاتر از دو مورد دیگر قرار می‌گیرد. این سریال درباره یک اندیوور مورس جوان است که کار خود را در نیروی پلیس آغاز می‌کند. در اواخر دهه 1960 و اوایل دهه 1970، افسر به بخش تحقیقات جنایی ملحق می‌شود و شروع به نشان دادن مهارت‌های کارآگاهی خیره‌کننده‌اش می‌کند، زیرا او انواع قتل‌های مختلف را به شیوه‌ای چشمگیر حل می‌کند.

واکنش‌ها تقریباً در سراسر جهان به این اثر مثبت بود، اما از آنجایی که اپیزودهای این سریال اغلب به مدت طولانی اجرا می‌شوند، این فرصت را نیز دارد که به آرامی تعلیق را ایجاد کند و تحقیقات را به گونه‌ای انجام دهد که تضمین کند هرگز احساس عجله نمی‌کنند. این به این معنی است که بینندگان زمان زیادی برای هضم هر جزئیات کوچک دارند، که برای گردآوری هر سرنخ ضروری است.

۱۴- سریال The Bridge

p024rk2j-1024x576

تعداد فصل و قسمت 4 فصل – 38 قسمت
بازیگران سوفیا هلین
کیم بودنیا
تور لیندارد
زمان پخش 2011 تا 2018
امتیاز IMDb 8.6

سریال «پُل» که به‌عنوان محصول مشترک پخش‌کننده‌های دانمارک و سوئد ساخته شد، یک درام جنایی نوآر است که بر مرگ دو زن تمرکز دارد. نیمی از اجساد هر یک از آنها دقیقاً در نقطه میانی پل اورسوند در مرز دانمارک و سوئد یافت می‌شود و پرونده را در صلاحیت قضایی هر دو کشور قرار می‌دهد. این منجر به تحقیقات مشترکی با کارآگاهان ساگا نورن و مارتین روهد می‌شود.

ایده این سریال به خودی خود جذاب است، اما به محض شروع تماشای سریال، مشخص می‌شود که سوالات و مشکلات بسیار جذاب تری برای این دو کارآگاه وجود دارد که باید با آنها دست و پنجه نرم کنند. مانند اکثر سریال‌های جنایی، چندین شاه ماهی قرمز در طول راه وجود دارد، با این حال همه آنها معقول هستند و به راحتی می‌توان آنها را به عنوان احتمالات قانع کننده به جای حواس پرتی صرف پذیرفت. «پُل» همچنین شامل چند پیچ و تاب قدرتمند است که زودباوری را افزایش نمی‌دهد و به باورپذیر شدن هر چیزی که می‌بینید کمک می‌کند، که این خود به افزایش تنش کمک می‌کند.

۱۵- سریال Person of Interest

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۲_۱۶-۲۴-۵۶-1024x720

تعداد فصل و قسمت 5 فصل – 103 قسمت
بازیگران جیم کاویزل
تراجی پی هنسون
کوین چپمن
مایکل امرسون
امی آکر
سارا شاهی
زمان پخش 2011 تا 2016
امتیاز IMDb 8.5

هر برنامه‌ای که از سوی جاناتان نولان و جی. جی آبرامز ساخته شود احتمالاً چیزی است که ارزش تماشا را داشته باشد و «مظنون» مطمئناً به اعتبار آن‌هاست که عمل می‌کند. یک مجموعه درام که لحن جنایی را با داستان‌های علمی تخیلی ترکیب می‌کند، جیم کاویزل، تاراجی پی هنسون، و کوین چپمن در نقش یک گروه زیرزمینی از مراقبان هستند که از داده‌های ارائه شده توسط یک قطعه پیشرفته از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند که می‌تواند جنایات وحشتناک را پیش بینی کند. این گروه با استفاده از اطلاعات ارائه شده توسط ماشین، برای جلوگیری از وقوع حوادث وحشتناک تلاش می‌کند.

ماهیت ماشین به این معنی است که جزئیات دقیقی را ارائه نمی‌دهد. اما این به تیم بستگی دارد که قبل از اینکه خیلی دیر شود، مشخص کند که قربانی کیست. یک طرح کلی وجود دارد که توطئه‌های دولتی را نشان می‌دهد، اما چیزی که شما را به بازگشت به این سریال باز می‌دارد، تعقیب‌های انسانی هفتگی است که شخصیت‌ها با زمان مسابقه می‌دهند تا هویت افراد درگیر را فاش کنند.

۱۶- سریال Big Little Lies

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۲_۱۶-۳۱-۲۹-1024x576

تعداد فصل و قسمت 2 فصل – 14 قسمت
بازیگران ریس ویترسپون
نیکول کیدمن
شیلین وودلی
الکساندر اسکارشگارد
آدام اسکات
زوئه کراویتز
زمان پخش 2017 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb 8.4

دروغ‌های کوچک بزرگ بر اساس رمانی از لیان موریارتی، یک سریال درام محصول سال 2017 است که بین سال‌های 2017 تا 2019 از HBO پخش شد. با بازی ریس ویترسپون و نیکول کیدمن در میان انبوهی از افراد دیگر، این سریال به زندگی مادران طبقه بالای جامعه و فرزندانشان می‌پردازد. هنگامی که فرزند یک مادر مجرد به شهر می‌رسد، به عنوان یک کاتالیزور عمل می‌کند تا رازهای عمیقی را که والدین نگه می‌دارند و اینکه چگونه زندگی آنها در نهایت عالی نیست را فاش می‌کند. در عین حال، راز اصلی در مورد هویت یک قاتل و قربانی آنها وجود دارد.

دروغ‌های کوچک بزرگ با معمای اصلی خود شروع می‌شود و مرگ یک فرد را درست در ابتدای سریال نشان می‌دهد. وقایع منتهی به قتل سپس نشان داده می‌شوند و داستان و جزئیاتی را ارائه می‌دهند که در نهایت با جنایت وحشتناک به پایان رسید. دانستن اینکه همه چیزهایی که می‌بینید در حال ساختن یک قتل است، احساس خطر واقعی را اضافه می‌کند، زیرا دقیقاً مشخص نیست که چه کسی و چرا می‌میرد. هر یک از شخصیت‌ها می‌توانند قربانی شوند و سریال از این فرصت استفاده می‌کند تا مخاطب را ترغیب کند تا نظریه‌های خودش را ارائه دهد.

۱۷- سریال Mare of Easttown

endeavour-s9-airdate-trailer-1920x1080-1-1920x1080-1-1024x576

 
تعداد فصل و قسمت 1 فصل – 7 قسمت
بازیگران کیت وینسلت
جولیان نیکلسون
ژان اسمارت
دیوید دنمن
زمان پخش 2021
امتیاز IMDb 8.4

میر اهل ایست‌تاون یکی دیگر از درام‌های جنایی اخیر است که تأثیر زیادی از خود بر جای گذاشته است. داستان این سریال معمایی با بازی کیت وینسلت در نقش یک کارآگاه قتل، در حومه‌ای خواب آلود و دورافتاده فیلادلفیا و بلافاصله پس از یک قتل اتفاق می‌افتد. ماریان شیهان وظیفه بررسی قتل را بر عهده دارد، اما در این مسیر با چالش‌های زیادی روبرو می‌شود، از جمله شک آزاردهنده‌ای به خود در مورد ناتوانی او در کشف پرونده دیگری که مربوط به یک دختر گم شده است.

راز قتل در مرکز سریال «میر اهل ایست‌تاون» قرار دارد. مجموعه‌ای از مظنونان احتمالی وجود دارد که همگی می‌توانستند مقتول را به قتل رسانده باشند و هر یک از آنها به آرامی و به شکلی روشمند کنار گذاشته می‌شوند. با این حال، سریال هرگز احساس نمی‌کند که با سرعت حرکت می‌کند، در عوض به مخاطب زمان می‌دهد تا تمام اطلاعات را هضم کند و واقعاً شخصیت‌ها را بشناسد. علاوه بر این، ضربه روحی شیهان کشش عاطفی بیشتری را ایجاد می‌کند و به شخصیت معیوب که بسیاری با آن ارتباط برقرار می‌کنند، عمق می‌بخشد. او پس از خودکشی پسرش و اعتیاد دخترش به هروئین از تراژدی شخصی خود رنج می‌برد و تحقیقات او را چالش برانگیزتر می‌کند.

۱۸- سریال Alfred Hitchcock Presents

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۲_۱۶-۴۹-۳۵-1024x576

تعداد فصل و قسمت 10 فصل – 268 قسمت
بازیگران وینسنت پرایس
کلود رینز
دیک یورک
رابرت هورتون
جیمز گلیسون
زمان پخش 1955 تا 1965
امتیاز IMDb 8.5

نبوغ استاد تعلیق را تجربه کنید زیرا او داستان‌های گزنده جنایت، رمز و راز و وحشت را به صفحه نمایش کوچک تلویزیون می‌آورد. هر قسمت به سبک گلچین شده به طرز ماهرانه‌ای ساخته شده است و ترکیبی عالی از تعلیق، شوک و حتی طنز تاریک را در اختیار بینندگان قرار می‌دهد. آلفرد هیچکاک تقدیم‌ می‌کند یک مجموعه کلاسیک است که به طرز ماهرانه‌ای تعلیق و فتنه را در هر قسمت می‌بافد.

با در دست داشتن کارگردان افسانه‌ای، این سریال در طول اجرای چشمگیر خود جوایز و نامزدهای متعددی را به دست آورد. تماشاگران با مجموعه‌ای از ستارگان مهمان، مانند استیو مک کوئین و بت دیویس، پذیرایی شدند که بازی‌های فراموش نشدنی را در نقش‌های مربوطه خود ارائه کردند. هر داستان با پیچ و تاب منحصر به فردی باز می‌شود و بینندگان را بدون افشای اطلاعات زیاد روی صندلی‌های خود نگه می‌دارد. از ماجرا‌های هیجان‌انگیز روان‌شناختی گرفته تا درام‌های جنایی، آلفرد هیچکاک مجموعه‌ای متنوع از داستان‌ها را ارائه می‌کند که همچنان طرفداران را در هر سنی مجذوب و درگیر خود می‌کند.

۱۹- سریال Supernatural

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۲_۱۶-۴۹-۳۵-1024x576

تعداد فصل و قسمت 15 فصل – 327 قسمت
بازیگران جرد پادالکی
جنسن آکلز
کیتی کسیدی
لورن کوهان
میشا کالینز
زمان پخش 2005 تا 2020
امتیاز IMDb 8.4

با دو برادر که موجودات و پدیده‌های ماوراء طبیعی را در سرتاسر آمریکا دنبال می‌کنند، سفری ماورایی را آغاز کنید. این سریال وهم‌آور و پر اکشن به‌طور منحصربه‌فردی لحن ترسناک، رازآلود، و پویایی دل‌گرم خانواده را با هم ترکیب می‌کند و بینندگان را در طول 15 فصل هیجان‌انگیز مجذوب خود می‌کند.

این سریال معمایی خط داستانی جذاب، سم (جارد پادالکی) و دین وینچستر (جنسن اکلس) را دنبال می‌کند که با شیاطین، فرشتگان و موجوداتی که در سایه‌ها کمین کرده‌اند، روبرو می‌شوند. این اثر با ترکیبی بی‌نظیر از درام، ترسناک و طنز، جوایز متعددی از جمله جوایز انتخاب مردم را به خود اختصاص داده است. سوپرنچرال در طول 15 فصل پخش خود به موضوعات اصلی خود یعنی خانواده، فداکاری و نبرد بین خیر و شر وفادار مانده است، در حالی که به طور مداوم در حال تکامل است تا بینندگان را در لبه صندلی خود نگه دارد.

۲۰- سریال Psych

Psych-1024x576

تعداد فصل و قسمت 8 فصل – 120 قسمت
بازیگران جیمز رودی
تپه دوله
تیموتی اوموندسون
مگی لاوسون
کوربین برنسن
زمان پخش 2006 تا 2014
امتیاز IMDb 8.4

برای یک دوز سالم کمدی آمیخته با توطئه حل جرم آماده شوید، زیرا یک روانشناس زودباور با استفاده از مهارت‌های مشاهده‌ای و حافظه زیرک خود جنایات را حل می‌کند. به همراه بهترین دوست دوران کودکی او، آنها یک زوج غیر متعارف هستند که همیشه راهی برای رسیدن به ته هر معما پیدا می‌کنند. در حوزه کمدی‌های حل‌کننده جنایت، Psych به‌عنوان برداشتی تازه از این ژانر برجسته می‌شود.

این سریال ماجراهای شاون اسپنسر (جیمز رودی رودریگز) را دنبال می‌کند، یک کاراگاه آماتور باهوش و در عین حال عجیب و غریب با توانایی عجیبی در حل جنایات با ظاهر شدن به عنوان یک کارآگاه روانی. در کنار بهترین دوست هم سطح خود، برتون «گاس» گستر (دوله هیل)، این دو نفر برای اداره پلیس سانتا باربارا، اغلب از روش‌های غیرمتعارف رسیدگی به جنایات استفاده می‌کنند. جذابیت سریال در شوخی‌های جالب، خطوط داستانی زیرکانه و شخصیت‌های دوست‌داشتنی آن نهفته است، که تماشای آن را برای طرفداران داستان‌های پلیسی به ساعتی عالی تبدیل می‌کند.

۲۱- سریال Veronica Mars

photo_۲۰۲۳-۱۲-۰۲_۱۷-۰۱-۰۰-1024x576

تعداد فصل و قسمت 4 فصل – 72 قسمت
بازیگران کریستن بل
پرسی داگز III
تدی دان
جیسون دورینگ
سیدنی تامیا پواتیه
زمان پخش 2004 تا 2019
امتیاز IMDb 8.4

با دانش آموز دبیرستانی بسیار باهوش و مستقلی آشنا شوید که به عنوان یک محقق خصوصی در یک شهر ساحلی عجیب و غریب در کالیفرنیا به کشف جنایت‌های معمایی می‌پردازد. او با ترکیب منحصربه‌فرد خود از مهارت‌های ویژه، به پرونده‌های کوچک و بزرگ رسیدگی می‌کند، و در طول راه چیزی بیش از سهم عادلانه‌اش از اسرار تاریک را کشف می‌کند.

این سریال در طول چهار فصل خود، تحسین منتقدان را به خود جلب کرد و نامزدی جوایز متعددی را به دلیل داستان سرایی هوشمندانه، شوخ طبعی تیز و توسعه شخصیت‌های جذاب به دست آورد. همانطور که ورونیکا با مجموعه‌ای از پرونده‌های پیچیده برخورد می‌کند، مخاطبان به پیچ و خم‌های هر تحقیق کشیده می‌شوند و در عین حال شاهد چالش‌هایی هستند که او در زندگی شخصی خود با آن مواجه است.

۲۲- سریال Broadchurch

buq6u-1024x576

تعداد فصل و قسمت 3 فصل – 24 قسمت
بازیگران دیوید تنانت
اولیویا کولمن
جودی ویتاکر
جاناتان بیلی
شارلوت بومونت
زمان پخش 2013 تا 2017
امتیاز IMDb 8.4

این درام جنایی بریتانیایی گیرا و تماشایی، اسرار تاریک یک جامعه ساحلی فشرده را در زمانی که پسر جوانی به قتل می‌رسد، آشکار می‌کند. در حالی که دو کارآگاه به طور خستگی ناپذیر تلاش می‌کنند تا قاتل را به دست عدالت بسپارند، شبکه درهم تنیده روابط شما را تا آخر در حدس و گمان حل این معما باقی می‌گذارد.

این سریال تحقیق درباره قتل یک پسر جوان را دنبال می‌کند که توسط گروهبان کارآگاه الی میلر (اولیویا کولمن) و بازرس کارآگاه الک هاردی (دیوید تنانت) رهبری می‌شود. همانطور که داستان جلو می‌رود، سریال به زندگی مردم شهر می‌پردازد و رازهای پنهان و ارتباطات غیرمنتظره بین آن‌ها را فاش می‌کند. این سریال که به خاطر داستان سرایی گیرا و بازی‌های استثنایی‌اش تحسین شده است، جوایز متعددی از جمله جوایز بفتا را برای بهترین سریال درام و بهترین بازیگر زن برای کولمن به دست آورده است.

۲۳- سریال Only Murders in the Building

IMG_۰۵۰۹۲۰۲۱_۱۵۱۸۵۸_1300_x_800_pixel-1024x631

تعداد فصل و قسمت 3 فصل – 30 قسمت
بازیگران استیو مارتین
مارتین شورت
سلنا گومز
آرون دومینگز
امی رایان
زمان پخش از 2021 تا کنون ادامه دارد
امتیاز IMDb 8.1

هنگامی که سه همسایه وسواس جنایت واقعی خود را درگیر یک تحقیق قتل حقیقی در ساختمان آپارتمان خود می‌بینند، در نتیجه برای کشف حقیقت متحد می‌شوند. این برداشت تازه و کمدی از ژانر کلاسیک معمای قتل مملو از پیچش‌ها، شخصیت‌های عجیب و غریب و رازهای شهری کوچک است.

با آشکار شدن رازها و آشکار شدن انگیزه‌های پنهان، این سریال نامزد جایزه امی به طرز ماهرانه‌ای میان چرخش‌های تعلیق‌آمیز و طنز شخصیت محور تعادل برقرار می‌کند و داستان جذابی را ارائه می‌کند که مخاطبان را سرپا نگه می‌دارد. گروه بازیگران سریال، از جمله ستارگان مهمان برجسته، به جذابیت و دسیسه غیرقابل انکار آن کمک ویژه می‌کنند.

۲۴- سریال Miss Marple

oohur734grvqyptoa1wa-1024x576

تعداد فصل و قسمت 3 فصل – 12 قسمت
بازیگران جوآن هیکسون
دیوید هوروویچ
ایان بریمبل
جان کستل
زمان پخش 1984 تا 1992
امتیاز IMDb 7.8

این سریال معمایی بریتانیایی که با نام «مارپل آگاتا کریستی» نیز شناخته می‌شود، از رمان‌های این نویسنده افسانه‌ای الهام گرفته شده است. اپیزودهای داستانی این اثر به دنبال خانم جین مارپل می‌آیند که او در سراسر کشور برای دیدن دوستان و عزیزانش سفر می‌کند و مرتباً در طول راه با قتل‌های وحشتناک روبرو می‌شود. او که یک کارآگاه مشاور است که با نیروی پلیس محلی کار می‌کند. البته همکاری او اغلب بر خلاف میل افسران است، ولی خانم مارپل برای حل جنایاتی که اتفاق می‌افتد کار می‌کند و عاملان آن را به دست عدالت می‌سپارد

به عنوان یک سریال معمایی قتل، همیشه در «مارپل» دوز خوبی از تحقیق وجود دارد. این نمایش کمی از همه چیز دارد: پایان‌های پیچیده، هویت‌های مخفی، ترکیبی از مظنونین احتمالی، و کارآگاهی مناسب. با طولانی بودن هر قسمت، سریال زمان کافی برای روایت صحیح داستان‌ها و عدم نیاز به عجله دارد، که فقط تعلیق را تشدید می‌کند. «مارپل» در سال 2005 نامزد دریافت جایزه پرایم تایم امی در بخش ویژه برنامه‌های ماندگار شد و به طور منظم بیش از 4 میلیون بیننده را فقط در بریتانیا جذب می‌کرد.

نتیجه‌گیری پیرامون بهترین سریال های معمایی

photo_۲۰۲۳-۱۱-۳۰_۲۱-۴۵-۱۱-1024x569

بهترین سریال های معمایی در تلویزیون تلاش برای حل یک معمای بزرگ را هم برای طرفداران و هم برای شخصیت‌ها هیجان انگیز می‌کند. پس از تجربه چندین پیچ و تاب و انشعاب در جواب معما، هیچ چیز بهتر از احساس یک آشکارسازی عالی نیست. سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی رازآلود محبوب برای سال‌ها جزء اصلی سرگرمی‌ها بوده‌اند. بنابراین این لیست ویجیاتو بهترین سریال های معمایی تمام دوران را رتبه بندی می‌کند.

سوال: یک سریال تلویزیونی معمایی و اسرارآمیز چیست؟ خب، این می‌تواند به معنای آثاری با رمز و رازهای جدید برای حل هر اپیزود یا سریال با قوس‌های داستانی طولانی‌تر باشد که حول یک راز متمرکز شده‌اند. ممکن است یک کارآگاه (یا دو نفر)، مانند شرلوک یا پوآرو، در حال حل معما باشند، یا چیزهایی می‌توانند مرموزتر از یک جنایت ساده باشند. این فهرست گویای چنین چیزی است، همچنین شامل سریال های معمایی قتل کلاسیک، درام‌های معمایی و سریال ‌های تلویزیونی جنایی است.

منبع: ویجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید