کپی‌برداری تلویزیون از دست شبکه نمایش خانگی!؛ «معرکه» رضویان چگونه کلید خورد؟

کپی‌برداری تلویزیون از دست شبکه نمایش خانگی!؛ «معرکه» رضویان چگونه کلید خورد؟

پخش مسابقه «معرکه» با اجرای جواد رضویان از شب گذشته، ۲۳ دی آغاز شد و روی آنتن شبکه سه رفت؛ مسابقه‌ای که در طراحی کلی، شباهت‌هایی عیان با ایده و ساختار برنامه «صداتو» در شبکه نمایش خانگی دارد.

کد خبر : ۱۷۱۶۳۱
بازدید : ۳۸

جریان بازگشت چهره‌ها به قاب تلویزیون، روز به روز شتاب بیشتری می‌گیرد و همزمان با پخش تیزرهای مربوط به «پانتولیگ» با اجرای محمدرضا گلزار، از شب گذشته جواد رضویان هم در قاب شبکه سه ظاهر شد تا چهره دیگری هم برای نجات تلویزیون از بحران مخاطب، به میدان بازگشته باشد.

اما موضوع مهمی که باید به آن توجه شود این است که صرفا حضور یک چهره محبوب نمی‌تواند موجب افزایش مخاطبان برنامه‌های تلویزیونی شود. پیش از این مسائل باید اتاق فکری تشکیل شود و ایده‌های خلاقانه برای تولید برنامه‌ها به خصوص مسابقات تدارک دیده شود.

یکی از جدیدترین برنامه‌هایی که پخش‌اش از شب گذشته در تلویزیون آغاز شد، مسابقه «معرکه» است که بعد از تماشای آن خیلی ساده می‌توان به این موضوع پی برد که ایده اولیه آن از روی مسابقه «صداتو» که از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شد، برداشته شده و با کمی تغییرات در اجرا در اختیار مخاطبان قرار گرفته است.

یادآوری اینکه برنامه «صداتو» خودش هم ایده‌ای کپی‌شده از نمونه‌ای خارجی بود، چرخه معیوب ایده‌پردازی در ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده در تلویزیون را بیش از پیش عیان می‌کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید، گزارش «فرارو» از قسمت نخست برنامه «معرکه» با اجرای جواد رضویان است.

3

ظهور یک مسابقه جدید در تلویزیون

پخش مسابقه «معرکه» با اجرای جواد رضویان از شب گذشته، ۲۳ دی آغاز شد و روی آنتن شبکه سه رفت. این برنامه به تهیه‌کنندگی حمید مراوندی و کارگردانی محمدرضا رضاییان تولید می‌شود.

رضویان که پیش از این هم اجرای برنامه‌های «عید حسابی» و «جشن رمضان» را برعهده داشته است، در این مسابقه سعی می‌کند با انرژیِ بیشتر و شوخی با شرکت‌کنندگان برنامه را پیش ببرد تا برای مخاطبان جذاب باشد.

روند مسابقه «معرکه» به این شکل است که در هر قسمت ۶ نفر که توانایی، استعداد و یا شغل ویژه‌ای دارند، یک به یک در صحنه حضور پیدا می‌کنند و گروه‌های شرکت‌کننده باید از طریق سرنخ‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، حرفه یا توانایی آن ۶ نفر را حدس بزنند.

شرکت‌کنندگان در قسمت اول برنامه دو گروه زوج بودند و هر کدام از این مهارت‌ها را درست حدس می‌زدند، در مرحله اول ۱۰۰۰ امتیاز، در مرحله دوم ۲۰۰۰ امتیاز، در مرحله سوم ۴۰۰۰ امتیاز، در مرحله چهارم ۸۰۰۰ امتیاز و مرحله ماقبل از فینال ۱۵۰۰۰ امتیاز دریافت کردند که در انتها به گروه برنده ۶۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

4

شباهت «معرکه» به «صداتو»

مسابقه «صداتو» با اجرای محسن کیایی و تهیه‌کنندگی حامد جوادزاده تابستان سال جاری از پلتفرم فیلیمو پخش شد و ایده محوری آن به جای «محک زدن استعداد»، «محک زدن توانایی کشف استعداد» بود. به این معنا که در‌ آن برنامه داشتن یا نداشتن استعداد خوانندگی از سوی 6 شرکت‌کننده موضوعیت چندانی نداشت و مهم این بود که شرکت‌کننده در مسابقه بتواند از میان آن‌ها استعداد واقعی را کشف کند.

در این مسابقه در کنار کیایی، هنرمندانی، چون محسن شریفیان، شبنم مقدمی، امیرمهدی ژوله و محمد بحرانی هم حضور داشتند و به شرکت‌کنندگان کمک می‌کردند تا خواننده واقعی را پیدا کنند.

روش مسابقه «صداتو» به این شکل بود که شرکت‌کننده باید از بین ۶ فردی که با چهره‌ها و پوشش‌های متنوع روی صحنه می‌آیند و با استفاده از چالش‌هایی که تدارک دیده شده، تشخیص دهد که کدام یک خواننده نیست و باید حذف شود. در این میان، گروه کمک‌کننده (هنرمندانی که پیشتر اسامی‌شان نام برده شد) هم به شرکت‌کننده برای باز کردن معمای هر بخش، کمک می‌کنند.

همین توضیحات کافی است تا بتوانیم از شباهت ایده محوری برنامه جدید تلویزیون با یکی از موفق‌ترین برنامه‌های شبکه خانگی در حوزه سرگرمی طی سال‌های اخیر صحبت کنیم.

«معرکه» فقط ۴ هنرمند در کنار شرکت‌کننده‌ها را حذف کرده است و به جای اینکه فقط به حوزه موسیقی بپردازد، به همه مشاغل می‌پردازد. به معنای دیگر، اینجا هم محور اصلی طراحی مسابقه محک زدن «توانایی کشف استعداد» از سوی زوج‌های شرکت‌کننده است و آنچه در قسمت نخست شاهد بودیم، به شدت یادآور چالش‌هایی مشابه در برنامه «صداتو» بود.

البته برنامه «معرکه» هنوز در آغاز راه است و مشخص نیست چقدر در ادامه می‌تواند خودش را از سایه سنگین این شباهت و به تعبیری کپی‌برداری رها کند، اما آنچه مهم است حالا تلویزیون یکی از چهره‌های سابقا موفق در سیما یعنی سیدجواد رضویان را هم به میدان آورده است تا بعد از مدت‌ها، گروهی از مخاطبان را با خود همراه کند. باید دید بازسازی ایده‌ای جواب پس داده در شبکه نمایش خانگی، روی آنتن تلویزیون هم جوابگو خواهد بود؟

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید