(تصاویر) مروری بر نقش‌آفرینی بازیگران در قالب بدل افراد مشهور؛ به بهانه بازی عطاران در نقش بدل صدام

(تصاویر) مروری بر نقش‌آفرینی بازیگران در قالب بدل افراد مشهور؛ به بهانه بازی عطاران در نقش بدل صدام

روز سه‌شنبه هشتم خرداد راز گریم رضا عطاران در فیلم «صد دام» فاش شد و فهمیدیم عطاران نقش مردی را دارد که به خاطر شباهت به «صدام» از او می‌خواهند نقش بدلش را بازی کند. از این دست نقش‌ها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلف زیاد دیده‌ایم؛ فردی که صرفا به خاطر شباهت با یک شخصیت بزرگ و مشهور، با او اشتباه گرفته می‌شود یا قرار است نقش او را ایفا کند. حالا گریم روی صورت رضا عطاران هم به همین دلیل است.

کد خبر : ۱۹۰۹۷۵
بازدید : ۴۱

 پروانه ساخت فیلم سینمایی «صد دام» به کارگردانی پدرام پور امیری و تهیه کنندگی مجتبی رشوند صادر شد و رضا عطاران قرار است در این فیلم نقش بدل صدام را بازی کند. به این بهانه نگاهی داریم به بازیگرانی که نقش بدل یک شخصیت مشهور را بازی کرده‌اند.

محسن تنابنده | جنگ جهانی سوم | بدل هیتلر

2

محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگر نقش «هیتلر» می‌شود.

محسن تنابنده در فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی، نقش کارگر روزمزدی را داشت که زن و بچه‌اش را در زلزله از دست داده بود و تنها دلبستگی‌اش به زندگی دختری کرولال بود که گهگاه شبانه به او سر می‌زد. او برای تامین مخارج زندگی‌اش کنار خیابان می‌ایستد تا به عنوان کارگر روزمزد سر کار برود. از همین رو سر از پشت صحنه فیلمی درباره جنگ جهانی دوم در می‌آورد.

ابتدا کارگری می‌کرد و در نقش یک سیاهی‌لشکر جلوی دوربین می‌رفت اما به خاطر حادثه‌ای که برای بازیگر نقش هیتلر پیش می‌آمد، از او می‌خواستند به خاطر شباهتش با هیتلر نقش او را بازی کند. او از جایگاه یک کارگر ساده به بازیگر نقش هیتلر تبدیل می‌شد. مجموعه شرایطی پیش می‌آمد که باعث می‌شد شکیب با گریم هیتلر دست به عصیان بزند و همه را نابود کند. شکیب با بازی تنابنده رفته‌رفته در نقشی که ایفایش می‌کرد مستحیل می‌شد و نهایتا به قدرتی دست پیدا می‌کرد که می‌توانست به هیتلری دیگر تبدیل شود.

محسن تنابنده | شاهگوش| بدل ابی

3

«شب نما» با بازی محسن تنابنده کاراکتری بود که خودش را به شمایل «ابی» خواننده معروف درآورده بود.

محسن تنابنده در سریال «شاهگوش» با سه گریم مختلف در سه نقش بازی کرد. یکی از نقش‌های او در این سریال، خالتوری به نام «شب نما» بود. این خالتور برای اینکه بیشتر برای مجالس عروسی و پارتی‌ها دعوت به کار شود، سر وشکل خود را شبیه به «ابی» خواننده می‌کرد و صدایش را جوری تغییر می‌داد که بتواند به صدای ابی نزدیک شود. گریم فوق‌العاده عبدالله اسکندری و اجرای بی نظیر تنابنده در بازسازی حرکات و صدای این خواننده موجب شد کاملا باورپذیر از آب دربیاید. به طوری که وقتی تصاویر تنابنده را می‌دیدیم ابتدا باورمان می‌شد ابی در این سریال بازی کرده اما بعدتر می‌فهمیدیم ابی واقعی نیست و فقط خودش را با گریم به جای او زده است.

باران کوثری | رگ‌های آبی | بدل زنده‌یاد فروغ فرخ‌زاد

4

باران کوثری در فیلم «رگ‌های آبی» نقش دختری را دارد که قرار است در مستندی نقش فروغ فرخزاد را بازی کند.

در فیلم «رگ‌های آبی» به کارگردانی جهانگیر کوثری، باران کوثری در مستندی که قرار است تولید شود نقش فروغ فرخ‌زاد، شاعر مطرح ایرانی را بازی کرده است. درواقع ماجرا از این قرار است که ستاره پسیانی قصد دارد مستندی درباره این این شاعر پرآوازه بسازد و باران کوثری هم می‌پذیرد با گریم، نقش او را جلوی دوربین پسیانی بازی کند.

زمانی که تصاویر باران کوثری با گریم فروغ منتشر شد، بسیاری از سینماگران و منتقدان و مخاطبان نسبت به این انتخاب موضع گرفتند و نوشتند این بازیگر شباهتی به فروغ ندارد و انتخاب او برای این نقش اشتباه است. درحالی که کوثری اصلا نقش فروغ را بازی نکرده و در یک مستند ظاهر شده است. این فیلم هنوز ااکران نشده و مخاطبان آن را ندیده‌اند.

 ناصر گیتی‌جاه | طبل توخالی | بدل محمدرضا شاه

5

در سریال «طبی توخالی» زنده‌یاد ناصر گیتی‌جاه نقش مردی را بازی می‌کند که مجبور می‌شود بدل محمدرضا شاه شود.

اولین بازیگری که در نقش محمدرضا پهلوی مقابل دوربین رفت ناصر گیتی‌جاه بود. او در سریال «طبل تو خالی» نقش بدل محمدرضا پهلوی را داشت؛ فردی که به دلیل شباهت زیادش با شاه مخلوغ برای گرد آوردن سلطنت‌طلب‌ها گریم شده بود.

درواقع گیتی‌جاه در این سریال نقش خود محمدرضا را بازی نمی‌کرد و با گریم به بدل او تبدیل شده بود. بعدتر گیتی‌جاه در تله‌فیلم «سقوط» هم در نقش محمدرضا پهلوی مقابل دوربین رفت. سریال «طبل توخالی» به کارگردانی احمد نجیب‌زاده در دهه فجر ۱۳۶۲ از شبکه یک پخش شد و خیلی‌ها او را در این نقش به خاطر نمی‌آورند.

حالا باید دید رضا عطاران در فیلم «صد دام» به کارگردانی پدرام پورامیری در نقش بدل صدام قرار است با چه موقعیتی روبه‌رو شود و چگونه از پس آن بربیاید.

منبع: فیلم نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید