ردای تاریخی بر دوش بانوان؛ بررسی عملکرد بازیگران زن در نقش‌های تاریخی

ردای تاریخی بر دوش بانوان؛ بررسی عملکرد بازیگران زن در نقش‌های تاریخی

به بهانه حضور بهاره افشاری در سریال تاریخی «رویای نیمه شب» نگاهی داریم به عملکرد بازیگران زن که در سال‌های اخیر تجربه مشابهی داشته‌اند.

کد خبر : ۱۹۳۶۲۶
بازدید : ۳۸

خبر ساخت سریال «رویای نیمه شب» سال پیش رسانه‌ای شد و دو روز قبل نوبت به رونمایی از نام و گریم اولین بازیگر آن رسید: بهاره افشاری‌. او در سریال حسن آخوندپور یکی از نقش‌های اصلی را برعهده دارد که از قضا اولین سریال تاریخی او هم هست.

به این مناسبت نگاهی داریم به بازیگران زن که در سال‌های اخیر آثار مشابه را تجربه کرده‌اند. لازم به یادآوری است که دلیل محدود کردن بازه زمانی، حجم صفحه و عدم امکان پرداخت به همه کسانی است که پیش‌تر فیلم یا سریال تاریخی بازی کرده‌اند.

این را هم اضافه کنیم که اندیشه فولادوند و نسیم ادبی در سریال «رحیل»، میترا رفیع و شقایق فراهانی در سریال «گیلدخت»، شبنم قربانی و سوگل طهماسبی در سریال «عشق کوفی» و غزل شاکری به همراه ستاره پسیانی در «جیران» موفق بوده‌اند.

بهاره افشاری | رویای نیمه شب

حسن آخوندپور که با ساخت سریال «عشق کوفی» با درونمایه تاریخی-مذهبی،  تسلطش بر این دست سریال‌ها را اثبات کرد، حالا مشغول تولید سریال‌ تاریخی دیگر با نام «رویای نیمه شب» محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است. فیلمنامه سریال را حسین امیرجهانی با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته است. این رمان به قلم مظفر سالاری اولین بار سال 1395 منتشر شد. او در این کتاب ماجرای دلدادگی جوانی از اهل سنت به دختری شیعه‌مذهب را روایت می‌کند. موانعی بر‌سر راه وصال این دو زوج است و همین زمینه اتفاقات دراماتیک را فراهم می‌آورد.

بهاره افشاری ایفاگر نقش اصلی سریال و یک ضلع ماجرای عشق و عاشقی سریال است. سابقه این بازیگر و نیز خود کارگردان به همراه درونمایه سریال، نوید تولید اثری موفق می‌دهد. افشاری در سال‌های اخیر تجربیات تازه‌ای به کارنامه‌اش اضافه کرده و موفق بوده است. حالا چه موقعیتی بهتر از یک سریال تاریخی – عاشقانه تا وجهی دیگر از توانمندی خود را اثبات کند.   

لعیا زنگنه| عشق کوفی

سال پیش پخش سریال «عشق کوفی» یک اتفاق مهم برای تلویزیون بود. این سریال که دیگر محصول سازمان اوج است، توانست پایانی باشد بر عدم تولید اثری تاریخی-عاشورایی، 13 سال پس از «مختارنامه».

لعیا زنگنه در اولین حضور تاریخی خود در یک سریال، نقش زنی کوفی به نام سامیه را بازی کرد که علوی‌مسلک بود. پسرش هلال (با بازی سعید شریف) اما دلبسته دختری می‌شود که پدر او از عمال امویان است. زنگنه نه‌تنها از پس یک نقش حساس و سخت برآمد که «عشق کوفی» تبدیل به یکی از آثار شاخص کارنامه‌اش شد. علاوه بر بازی خوب، نمی‌توان جذابیت‌های شخصیتی تاریخی را در این موفقیت نادیده گرفت.

مریلا زارعی| جیران

بازیگر خوش‌نقش سینمای ایران، با «جیران» مسیر موفقیتش را تداوم بخشید. مریلا زارعی در سریال حسن فتحی نقش مهد علیا، مادر ناصر‌الدین شاه را بازی کرد و بی‌راه نیست اگر بگوییم یکی از بهترین «مهد علیا»های نمایشی را شاهد بودیم. فتحی به درستی تشخیص داد که گریم بازیگران نباید، منطبق با واقعیت باشد و از عنصر زیبایی غافل نماند.

این فقط یک ابزار برای موفقیت زارعی است؛ چرا‌که او تحکم، بدجنسی، دسیسه چینی، عشق پنهان و دیگر مشخصه‌های مادر شاه را به زیبایی در بازی‌اش بازتاب داد. دیالوگ‌های او هم ورد زبان‌ها شد؛ مثل «آنا فانا».

پریناز ایزدیار |جیران

دیگر بازیگر سریال «جیران» یعنی پریناز ایزدیار هم عملکردی قابل قبول از خود به‌جا گذاشت. او را ابتدا در قامت خدیجه تجریشی دیدیم که ناصرالدین شاه عاشقش می‌شود و دخترک روستایی را به قصر می‌آورد و با او عقد موقت می‌بندد.

ایزدیار در هر دو موقعیت، تسلطی خوب بر شخصیت داشت؛ چه زمانی که خدیجه بود و چه وقتی از سوی شاه، نام جیران بر او نهاده شد. ایزدیار در سریال «جیران» عشق و درد یک دختر/ زن را باورپذیر تصویر کرد.

نگار جواهریان |خاتون

داستان سریال «خاتون» در زمان اشغال ایران در جنگ جهانی دوم ‌ می‌گذرد و نقش‌آفرین اصلی آن زنی بختیاری به اسم خاتون با بازی نگار جواهریان است. او ابتدا یک زندگی آسوده و مجلل به همراه همسر نظامی خود دارد. با آغاز اشغال کشور اما خاتون در قامت یک مبارز قد علم می‌کند. جواهریان در سریال تینا پاکروان موفق بود چون دریافتی درست از شخصیت یک زن قدرتمند ایرانی داشت؛ زنی که نمی‌خواست به هر قیمت زیر بار حرف زور برود و به جبر زمانه تن دهد. بازیگر در عین حال روی لطیف زنانه شخصیت را هم در بازی‌اش انعکاس داد و تحسین مخاطبان را به خود دید.

منبع: هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید