معرفی شخصیت‌های انیمیشن داستان اسباب‌بازی؛ وودی

معرفی شخصیت‌های انیمیشن داستان اسباب‌بازی؛ وودی

در این سری مقاله‌ها قصد داریم به شخصیت‌های دوست‌داشتنی دنیای داستان اسبازی بپردازیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. اولین شخصیتی که امروز با آن آشنا می‌شویم، وودی (Woody)، عروسک کابوی و مورد علاقه اندی است.

کد خبر : ۲۰۷۹۴۰
بازدید : ۱۲

کمپانی‌های دیزنی و پیکسار طی این چند سال انیمیشن‌های زیادی ساختند و خوشبختانه خیل عظیمی از آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده و به عناوین ماندگار و محبوب میان طرفداران انیمیشن‌ تبدیل شد. یکی از آثار ماندگار پیکسار، انیمیشن داستان اسباب بازی (Toy Story) است که با توجه به استقبال بی‌نظیر مخاطبان و نقدهای بسیار مثبت تاکنون ۴ فیلم از آن ساخته و اکران شده است. خبر خوب برای طرفداران این است که Toy Story ۵ نیز در دست ساخت است و احتمالا در تاریخ ۱۹ ژوئن سال ۲۰۲۶ در سینماها اکران شود.

در این سری مقاله‌ها قصد داریم به شخصیت‌های دوست‌داشتنی دنیای داستان اسبازی بپردازیم و بیشتر با آن‌ها آشنا شویم. اولین شخصیتی که امروز با آن آشنا می‌شویم، وودی (Woody)، عروسک کابوی و مورد علاقه اندی است. کلانتر وودی پراید، که تام هنکس وظیفه صداپیشگی او را برعهده داشته، یکی از شخصیت‌های اصلی Toy Story پیکسار است. او یک عروسک کابوی قدیمی است که از زمان مهد کودک به پسر بچه‌ای به نام اندی تعلق داشت و در واقع رهبر و رییس واقعی اسباب‌بازی‌های خانگی او است.

شخصیت‌پردازی Woody

52_11zon

در نسخه اصلی روایت انیمیشن داستان اسباب‌ بازی، وودی شخصیت ناخوشایندتری داشت، کسی که به عنوان رهبر دیگر اسباب‌بازی‌ها، دلسوزی و رحم کمی نسبت به آن‌ها داشت. یکی از نمونه‌های قابل توجه این موضوع در فیلمنامه اصلی این است که وودی در واقع بازی لایتیر را عمداً از پنجره بیرون می‌اندازد و به آنچه اتفاق افتاده یا فکر سایر اسباب‌بازی‌ها در مورد این حادثه اهمیتی نمی‌دهد، حتی با لحنی معمولی می‌گوید اتفاقی است که افتاده.

همچنین قرار بود به نحوی باشد که دائما به اسباب‌بازی‌ها مخصوصا اسلینکی (Slinky) توهین شدید می‌کند و در نتیجه همه آن‌ها علیه او شدند و سعی کردند ووی را بیرون بیندازند. این انتخاب‌ در شخصیت‌پردازی وودی توسط جفری کاتزنبرگ، رییس بزرگ دیزنی، رییس قبلی دیزنی به صورت اجباری به پیکسار تحمیل شده بود زیرا او تمایل داشت تا داستان فضای بالغانه‌تر، بدبینانه و هیجان‌انگیزتری داشته باشد و او را به شخصیتی حسود، طعنه‌آمیز، خودشیفته، خشن و بدجنس در مقابل دیگر عروسک‌ها مانند باز تبدیل کند.

به همین دلایل او به احتمال زیاد به سایر اسباب‌بازی‌ها مانند آقای سیب زمینی القاب زشت و توهین‌آمیز می‌داد و همین اتفاقات باعث شد که این انیمیشن پس از نمایش در یک بلک فرایدی لغو شود. اما با این حال، به پیکسار فرصت دیگری داده شد و طی دو هفته ، آن‌ها طرح فیلم را بازسازی کردند و به وودی شخصیت دوست‌داشتنی‌تر و دلسوزتری دادند که انتخاب بسیار بهتری بود.

علاوه بر آن، این تغییر نیز به این دلیل ایجاد شد که استیو جابز، بنیانگذار اپل و پیکسار و سایر اعضای تیم تولید، نحوه پایان‌بندی شخصیت وودی را دوست نداشتند و تصمیم گرفتند با تبدیل کردن او به رهبر عاقل و وفادار اسباب‌بازی‌ها، شخصیت او را تغییر دهند.

ویژگی‌های شخصیتی

ووی یک اسباب‌بازی وفادار است که از زمان مهدکودک، عروسک مورد علاقه اندی بوده است. او یک مرد باهوش، مصمم و پرانرژی است و و برای نزدیک‌ترین و عزیزترین دوستانش هر کاری انجام می‌دهد.

او دوستانش را مانند خانواده خود می‌داند و و تمام تلاشش را می کند که آنها را همیشه کنار هم نگه دارد. با این حال، ضعف‌های شخصیتی نیز دارد. او تقریبا مانند یک انسان شک، عصبانیت، ناامیدی، عدم اطمینان و غم زیادی را به دوش می‌کشد. اما با وجود احساسات درهم ریخته‌اش، تمام تلاش خود را می‌کند که آن‌ها را به دوستانش نشان ندهد تا بتواند در برابر آن‌ها شجاع و با جنم به نظر برسد.

جالب است بدانید که وودی جزو هوشمندترین سعه‌یافته‌ترین شخصیت این مجموعه است، زیرا نقشه‌ها و ترفندهایی که شخصیت‌های اصلی برای رسیدن به تلاش‌های خود می‌کشند، کم و بیش توسط او طراحی شده‌اند. شخصیت ووی از اولین انیمیشن داستان اسباب‌ بازی بسیار پیشرفت کرده است.

در Toy Story ۱، زمانی که او برای اولین بار با باز ملاقات می‌کند، از ظاهر مدرن‌تر فضایی او در مقایسه با ظاهر عروسکی و پارچه‌ای او بسیار وحشت زده می‌شود. خیلی زود حس حسادت او آشکار می‌شود و تصمیم می‌گیرد تا Buzz را از نظر اندی پنهان کند تا او فقط وودی را به خاطر داشته باشد. با این حال، وقتی همه چیز خراب می‌شود و باز از پنجره به بیرون پرتاب می شود و به داخل یک بوته پرتاب می شود، وودی یاد می گیرد که درباره نقشه‌ها و تصمیمات خود بیشتر فکر کند.

روحیه ماجراجویانه او در انیمیشن اول نیز دست نخورده باقی نمانده است، زیرا او در مقایسه با قسمت های بعدی کمی ترسوتر شده است. وقتی با اسباب‌بازی‌های ناموزون و بد شکل سید روبرو می‌شود، فوراً از آن‌ها می‌ترسد و به اشتباه خیال می‌کند که می‌خواهند او و باز را بخورند. در طول انیمیشن، شخصیت وودی بیشتر رشد کرده و نترس‌تر می‌شود.

در انیمیشن Toy Story ۲، وقتی باز و دیگر اعضای گروه برای نجات وودی می‌روند، وودی سرسختانه از رفتن با آن‌ها امتناع می‌کند و می‌گوید که وقتی اندی بزرگ شد کارش را با او تمام می‌کند و او را فراموش می‌کند.

باز سرنوشت وودی را می پذیرد اما به او می‌گوید که تحسین شدن توسط هزاران کودک از راه دور با دوست داشته شدن توسط تنها یک کودک قابل مقایسه نیست. وودی با درک اشتباه خود، به خودش می‌آید و به خود قول می‌دهد که تا آخر در کنار اندی باشد. زمان زیادی تا جدا شدن اندی و رفتن به کالج در انیمیشن Toy Story ۳ طول نمی‌کشد و وودی نیز درباره سرنوشت خود مطمئن نیست زیرا به اندی بسیار وابسته است.

پس از سوء تفاهمی که باعث شده بود آن‌ها دور انداخته شده و و در حاشیه رها شوند، او و دوستانش به مهدکودک سانی ساید می‌روند و در آنجا با لوتسو، کن، و چهره‌های درخشان دیگر آشنا می‌شوند. وودی همچنان به قول خود به اندی وفادار می‌ماند و تصمیم می گیرد دوستانش را که سرسختانه تصمیم گرفته اند بخاطر آینده خوبشان در در مهدکودک بمانند، ترک می‌کند.

زمانی که وودی توسط بانی (دختر بچه‌ای که بعد از اندی صاحب عروسک‌ها می‌شود) به خانه برده می‌شود و اسباب‌بازی‌هایش از ماهیت واقعی سانی‌ساید مطلع می‌شود، او تصمیم می‌گیرد به دوستانش کمک کند. با این حال، لوتسو از خشم به خاطر نام بردن از دیزی، اسباب‌بازی‌ها را در زباله‌دانی رها می‌کند و آنها را در کوره زباله‌سوز رها می‌کند تا بمیرند، حتی زمانی که وودی (در اقدامی دلسوزانه و با از خود گذشتگی) به او کمک کرد از کشته شدن توسط تیغه‌ها جلوگیری کند.

او که تصمیم می گیرد با دوستانش به جای بازگشت به اندی جان خود را از دست بدهد (زیرا که به معنای واقعی کلمه هیچ راهی برای فرار وجود ندارد)، دستان باز و اسلینکی را می گیرد و چشمانش را می بندد زیرا همه آنها سرنوشت خود را در آتش می پذیرند، خوشبختانه، بیگانگان Pizza Planet آنها را از مرگ آتشین نجات می دهند.

اندی که آماده رفتن به کالج می‌شود، وودی می‌بیند که چگونه خانواده صاحبش علیرغم احساساتشان می‌توانند جدایی او را بپذیرند و متوجه می شود که او باید همین کار را انجام دهد. او با عجله پیشنهاد می کند که آنها برای زندگی بهتر به بانی منتقل شوند. در حالی که اندی در جاده در حال رانندگی است، وودی با ناراحتی زمزمه می کند: «بدرود، شریک». اما او خوشحال است که هنوز با دوستانش است و برای زندگی جدید با بانی و اسباب بازی هایش نیز آماده است.

در انیمیشن داستان اسباب بازی ۴، او ناامیدی خود را به خاطر این که بانی با او زیاد بازی نمی‌کند، پنهان کرده و بخاطر این که فورکی اسباب بازی مورد علاقه بانی است دچار استرس می‌شود.

ویژگی‌های ظاهری

53_11zon

وودی یک مرد لاغر اندام با پوستی روشن و حالت پلاستیکی است. او چشمان قهوه‌ای و موهایی دارد که انگار با دست به رنگ قهوه‌ای به آن زده‌اند. گونه‌های گلگون، ابروهای قهوه‌ای نازک و یک پیراهن زرد با خطوط مربع قرمزو چند دکمه سفید به صورت عمودی روی سینه‌اش و دکمه سرآستین روی هر دو آستینش قرار دارد.

چکمه‌های کابویی ساخته شده از پلاستیک قهوه‌ای و یک دست خط مشکی که نوشته«ANDY» در کف چکمه سمت راستش قرار دارد. یک  جلد چرمی هفت‌ تیر به رنگ قهوه‌ای و کمربند ساخته شده از پلاستیک قهوه‌ای با سگکی که روی آن طرح گاو نر به رنگ طلایی و جنس پلاستیکی قرار دارد. یک کلاه گاوچران ساخته شده از پلاستیک پلی وینیل قهوه ای دوخته شده با لبه مثلثی شکل، نشان ستاره‌ای شکل ساخته شده از پلاستیک طلایی با کره های کوچک در هر نوک و یک کلمه «SHERIFF» در مرکز، و یک ریسمان کششی در پشت او قرار داد.

انیمیشن Toy Story

در اولین انیمیشن داستان اسباب بازی، وودی اسباب بازی مورد علاقه اندی و رهبر دیگر اسباب بازی‌های اوست. بهترین دوست او Slinky Dog است که اغلب با او بازی checkers  می‌کرد و رابطه عاشقانه‌ای با Bo Peep، یک اسسوری چراغ چینی که متعلق به خواهر نوزاد اندی، مالی است، دارد. وودی از زمانی که اندی به مهدکودک رفته بود، محبوب بود و با اندی در تختش می خوابید و نام صاحبش را روی چکمه سمت راستش داشت.

اسباب‌بازی‌ها درحال آماده شدن برای نقل مکان به یک خانه جدید به همراه صاحبشان، اندی دیویس (پسربچه‌ای شش ساله)، خواهرش (مالی) و مادرش می‌شوند. به همین دلیل تولد اندی یک هفته زودتر برگزار کردند که این اتفاق خیلی به مزاج آن‌ها خوش نمی‌آید. او برای این که مطمئن شود اندی برای تولدش عروسک جدید دریافت نمی‌کند، به جاسوسی می‌روند.

او گروهبان را به‌همراه سربازهای سبزش به جاسوسی هدیه‌های اندی به‌وسیله یک بی‌سیم اسباب‌بازی می‌فرستد. بقیه اسباب‌بازی‌ها شامل آقای سیب‌زمینی، اسلینکی، رکس (دایناسور)، هَم (قلک خوکی) و بو پیپ می‌شوند. بعد از اینکه اندی هدیه‌ای دریافت نکرد که باعث جایگزینی آن‌ها شود، آسوده‌خاطر شدند.

دقایقی بعد اندی توسط مادرش هدیه‌ای غیرمنتظره دریافت می‌کند. آن یک باز لایتیر است. یک تکاور فضایی که باور دارد که او یک فضانورد واقعی است. باز با ویژگی‌های خارق‌العاده‌اش اسباب‌بازی‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و تبدیل به اسباب‌بازی موردعلاقه اندی می‌شود و این موضوع باعث حسادت وودی می‌شود.

دو روز قبل از حرکت، خانواده اندی برای خوردن شام به Pizza Planet می‌روند. جایی که اندی فقط می‌تواند یک اسباب‌بازی با خودش ببرد. وودی تلاش می‌کند که با ماشین کنترلی آرسی باز را به پشت کمد بندازد، اما ناگهان او را از پنجره به بیرون می‌اندازد. بقیه اسباب‌بازی‌ها گمان می‌کنند که وودی از قصد این کار را کرده تا باز را بکشد، اما اندی قبل از اینکه اسباب‌بازی‌ها از وودی انتقام بگیرند، او را برمی‌دارد و با خودش می‌برد. باز به‌طور خشمگینانه به داخل ماشین می‌رود و در مسیر، بعد از اینکه ماشین در پمپ بنزین می‌ایستد، با وودی روبرو می‌شود. هردو شروع به دعوا می‌کنند که سرانجام از ماشین می‌افتند و از مسیر جا می‌مانند.

اتفاقات زیادی می‌افتد و آن‌ها در نهایت به دام همسایه خرابکار اندی، سید فیلیپس می‌افتد، پسربچه‌ شروری که تمام اسباب‌بازی‌هایش را خراب کرده، قطعات آن‌ها را درآورده و آن‌ها را به حالت جهش یافته تبدیل کرده است. وودی و باز تلاش می‌کنند تا از آنجا فرار کنند و در این میان اتفاقات حساس و هیجان‌انگیز زیادی رخ می‌دهد.

انیمیشن Toy Story ۴

در داستان اسباب بازی ۴، Woody تلاش می کند تا خود را با زندگی جدیدش با بانی وفق دهد، زیرا مدتی است با او بازی نکرده و او را در کمد اتاق خوابش رها می‌کند. با این حال، وقتی بانی گریه می کند که باید به مهدکودک خود برود، وودی نگران او می شود و در کوله پشتی خود پنهان می شود تا به او کمک کند.

وقتی بانی اسباب‌بازی جدیدی به نام فورکی می‌سازد، وودی هدفش این است که مطمئن شود فورکی بانی را خوشحال می‌کند. وقتی وودی و فورکی در سفر جاده‌ای خانواده اندرسون گم می‌شوند، وودی پس از ابراز تاسف از اینکه چقدر دلش برای اندی تنگ شده است، با اسپورک پیوند می‌خورد و بنابراین می‌تواند او را به هدفش به عنوان اسباب بازی بانی متقاعد کند. آنها به یک مغازه عتیقه فروشی برخورد می کنند، جایی که ووی با عشق قدیمی‌اش، یعنی بو پیپ،  دوباره متحد می شوند. وقتی فورکی توسط عروسکی به نام گبی گبی ربوده می شود، وودی و بو با باز لایت یر، داکی، بانی، جیگل مک دیمپلز و دوک کابوم متحد می شوند تا فورکی را نجات دهند.

در مغازه عتیقه فروشی، آنها با گبی گبی و بنسون‌‌ها برخورد می‌کنند و به طور تصادفی دوباره فورکی را جا می‌گذارند. وودی به همه التماس می‌کند که به فروشگاه برگردند، اما آنها تسلیم می‌شوند و به کارناوال برمی‌گردند. وودی با از دست دادن امید، جعبه صدای خود را به گبی گبی می دهد و بانی به فروشگاه می رسد و فورکی را پیدا می کند.

بو، دوک، داکی و بانی برمی گردند و به وودی و گابی گابی کمک می کنند تا به بانی برسند. با این حال، گابی گابی بچه خودش را می‌بیند. بانی و خانواده اش که توسط پلیس تعقیب می شوند، به کارناوال بازمی گردند و پلیس به آنها می گوید که بیرون بروند. داکی، بانی و دوک کابوم با وودی خداحافظی می‌کنند که باز و کل گروه از راه می‌رسند و برای آخرین بار بو پیپ را ملاقات می‌کنند.

54_11zon

وودی برای بازگشت به بانی مردد است، اما پس از اینکه باز اطمینان می‌دهد که بانی بدون او خوب است، تصمیم می‌گیرد زندگی جدیدی را با بو پیپ و بقیه گروهش بگذراند. او نشان کلانتر خود را به جسی می دهد و او را جانشین خود و نگهبان جدید اسباب بازی های دیگر می نامد.

همه از جمله فورکی وودی را در آغوش می گیرند. در RV، رکس از وودی می پرسد که آیا وودی یک اسباب بازی گمشده خواهد بود یا خیر، و باز پاسخ می دهد که او اینطور نیست، زیرا او مسیر جدیدی را برای دنبال کردن در زندگی خود پیدا کرده است. اسباب بازی های بانی همگی همزمان با شروع حرکت RV با او خداحافظی می کنند و وودی و بو پیپ با هم به منظره کارناوال نگاه می کنند.

در یکی از صحنه‌های پس از تیتراژ، وودی را می‌بینیم که روزهایش را در کارناوال با بو پیپ، گوسفند، جیگل مک دیمپلز و دوک کابوم می گذراند که به داکی و بانی کمک می کنند تا بچه شان را پیدا کنند.

به این ترتیب می‌توان گفت که داستان شخصیت وودی در انیمیشن چهارم به پایان رسید، اما باید منتظر ماند و دید که آیا می‌توانیم یک بار دیگر او را در انیمیشن جدید داستان اسباب‌بازی، یعنی Toy Story ۵ ببینیم یا خیر.

نکات جالب درباره شخصیت Woody

  • پیشانی وودی در فیلم دوم دیگر نمی سوزد، مثل بازوی ثابت او در فیلم سوم که دیگر عضلانی نیست. این احتمال وجود دارد که سید به جای سوزاندن سوراخ، فقط پلاستیک را مورد آسیب قرار داده و بعدا وودی دوباره به صورت حرفه ای دوخته شده است.
  • چیزی که تام هنکس را به صداپیشگی وودی جذب کرد این بود که در دوران کودکی اش همیشه فکر می‌کرد که آیا اسباب بازی هایش زنده هستند و وقتی کسی در اتاقش نبود حرکت می کند.
  • A Bug’s Life اولین باری بود که یک شخصیت داستان اسباب بازی خلق شده توسط پیکسار خارج از مجموعه داستان اسباب بازی ظاهر می‌شد.
  • وودی اولین و تنها اسباب‌بازی‌  اندی است که در حضور انسان زنده می‌شود.
  • برخی از طرفداران فکر می کنند وودی ممکن است در اصل به پدری که اندی هیچوقت او را ندید، تعلق داشته باشد زیرا مادرش از او به عنوان «اسباب بازی قدیمی خانوادگی» یاد می کند.
  • اگر وودی یک انسان بود، به اندازه ۲ متر قد داشت، همانطور که باز که طبق تبلیغات لایت یر ۱۷۹ به عنوان انسان ۱۷۹ سانت بود.

منبع: مجله بازار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید