10 فیلم کلاسیک سرگرم‌گننده که از تماشایشان پشیمان نمی‌شوید

10 فیلم کلاسیک سرگرم‌گننده که از تماشایشان پشیمان نمی‌شوید

در این مطلب 10 فیلم کلاسیک بی‌نظیر و سرگرم‌کننده نام بردیم که هرگز از تماشای آن‌ها خسته نخواهید شد. برای تهیه‌ی این فهرست حذف فیلم‌های محبوبی چون جنگ ستارگان (Star Wars)، لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)، رفقای خوب (Goodfellas)، شوالیه‌ی تاریکی (The Dark Knight) یا ماتریکس (The Matrix) اجتناب‌ناپذیر بود.

کد خبر : ۲۰۸۵۵۸
بازدید : ۲۷

از یک فیلم سرگرم‌کننده چه انتظاری دارید؟ مملو از ماجراهای پرشور و کمدی‌های دیوانه‌وار باشد یا داستان‌های علمی-تخیلی آخرالزمانی و نمایش‌های اکشن هنرهای رزمی؟

در این مطلب 10 فیلم کلاسیک بی‌نظیر و سرگرم‌کننده نام بردیم که هرگز از تماشای آن‌ها خسته نخواهید شد. برای تهیه‌ی این فهرست حذف فیلم‌های محبوبی چون جنگ ستارگان (Star Wars)، لبوفسکی بزرگ (The Big Lebowski)، رفقای خوب (Goodfellas)، شوالیه‌ی تاریکی (The Dark Knight) یا ماتریکس (The Matrix) اجتناب‌ناپذیر بود.

چرا که این فیلم‌ها بارها در فهرست‌ها مختلف به شمار آورده شده‌اند. علاوه بر این از معرفی عناوین قدیمی‌تری مانند آرواره‌ها (Jaws)، روانی (Psycho)، خوب، بد و زشت (The Good, the Bad, and the Ugly)، فرار بزرگ (The Great Escape) و جا‌ن‌سخت (Die Hard) هم چشم‌پوشی کردیم.

اما به طور کل برای هر نوع سلیقه‌ای در فهرست 10 فیلم سرگرم‌کننده تمام دوران چیزی پیدا می‌شود؛ فیلم‌های محبوبی که از آزمون زمان سربلند بیرون آمده‌اند و چند جواهر قدرنادیده که سزاوار بازبینی و توجه هستند.

1. بزرگ کردن آریزونا (Raising Arizona)

بزرگ کردن آریزونا

  • محصول: 1987
  • کارگردان: جوئل کوئن
  • بازیگران: نیکلاس کیج، هالی هانتر، جان گودمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.3 از 10

از دوران اوج عصر طلایی هالیوود و کارگردانی فیلمسازانی چون هاوارد هاکس تا کنون، هیچ فیلمی نتوانسته است مانند بزرگ کردن آریزونا با چنین ترکیب کاملی از دیالوگ‌های هوشمندانه، کمدی اسلپ‌استیک و اسکروبال نظر مخاطبان را به خود جلب کند. این کمدی دیوانه‌وار ساخته‌ی جوئل کوئن است که با بهترین نقش‌آفرینی‌های نیکلاس کیج و هالی هانتر به عنوان یک زوج متاهل نامتعادل تکمیل می‌شود. بازی این دو هنرمند به نحوی با لحن و انرژی دیوانه‌وار فیلمنامه مطابقت دارند.

این فیلم که بیشتر شبیه یک قسمت از انیمیشن لوونی تونز به سبک پرستون استرجیس است، داستان یک عشق پرشور را با سبک زیبای کوئن و طنز کنایه‌آمیز و توانایی بی‌چون‌وچرای او در تمایز قائل شدن بین لحن‌ها و ژانرهای مختلف به نمایش می‌گذارد.  این فیلم درست پیش از لبوفسکی بزرگ و ورود به فرهنگ عامه به یک اثر کالت تبدیل شد. اما با وجود تمام شوخی‌های خنده‌دار و اجراهای مهیج در بزرگ کردن آریزونا، عشق و همدلی کارگردان نسبت به شخصیت‌های عجیب و غریبش، فیلم را قابل تحمل‌تر از سایر آثار مشهور برادران کوئن و بازبینی آن را ارزشمندتر می‌کند.

2. مهاجمان صندوق گمشده (Raiders of the Lost Ark)

مهاجمان صندوق گمشده

  • محصول: 1981
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بازیگران: هریسون فورد، کارن آلن، پل فریمن
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.4 از 10

تابستان سال 1981 بود که بزرگ‌ترین باستان‌شناس سینما در فیلمی متشکل از بخش‌های سریال‌های عصر روز تعطیل با مجلات عامه‌پسند و فیلم‌های درجه B پس از جنگ که جورج لوکاس و دوست فیلم‌سازش استیون اسپیلبرگ در کودکی‌شان بلعیده بودند، برای اولین بار بر پرده‌ی نقره‌ای ظاهر شد. نقش ایندی که ترکیبی شگفت‌انگیز از جیمز باند و همفری بوگارت است، به سرعت وضعیت هریسون فورد را به عنوان یکی از بازیگران محبوب تثبیت کرد.

او به سرعت در ذهن عموم به عنوان یک الگوی ماندگار از خون‌سردی و قهرمانی که واقعا از پس انجام هر کاری برمی‌آمد جا افتاد؛ یک استاد جستجوگر گنج شجاع اما جایزالخطا با علاقه به قرار گرفتن در موقعیت‌های بسیار خطرناک که گاهی اوقات شامل فرار از سنگ‌های غلتان غول‌پیکر، تعقیب کامیون‌ها با اسب و مشت زدن به نازی‌ها می‌شود.

چه چیزی را در این فیلم و شخصیت می‌توان دوست نداشت؟ فیلم مهاجمان صندوق گمشده با یک ماجرای هیجان‌انگیز کاملا هماهنگ با صحنه‌های به‌یادماندنی، به واقع یک مدعی قانونی برای عنوان بزرگ‌ترین فیلم اکشن-ماجراجویی تاریخ و احتمالا دستاورد نهایی در کارنامه‌ی ستایش‌شده لوکاس و اسپیلبرگ است. حتی اگر این مساله را هم نادیده بگیریم که این فیلم بهترین قسمت در کل فرنچایز است.

3. ترمیناتور 2: روز داوری (Terminator 2: Judgment Day)

ترمیناتور 2: روز داوری

  • محصول: 1991
  • کارگردان: جیمز کامرون
  • بازیگران: آرنولد شوارتزنگر، لیندا همیلتون، رابرت پاتریک
  • امتیاز راتن تومیتوز: 91 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.6 از 10

جیمز کامرون در ترمیناتور 2 با تبدیل شرور بی‌رحم فیلم اولش با بازی آرنولد شوارتزنگر به یک ناجی مهربان، قواعد و قوانین همیگشی فرنچایزها را زیر پا گذاشت. پس خیلی هم عجیب نیست که فیلم روز داوری در تمام بحث و جدل‌های پیرامون بهترین دنباله‌های تاریخ سینما نامش به بزرگی یاد شود. در فیلم روز داوری هیچ چیز اضافه و بی‌دلیلی وجود ندارد. این فیلم یک هیجان مداوم 137 دقیقه‌ای است که به ندرت اشتباه می‌کند و هیچ زمانی را برای جذب بیننده تلف نمی‌کند. یک دهه از زمانی که T-800 برای اولین بار برای کشتن پسر سارا کانر از آینده فرستاده شد گذشت و در فیلم دوم او برای محافظت از او در برابر یک تهدید حتی قدرتمندتر بازگشت.

مسائل حل نشده‌ی پدر فرزندی، حرص و آز بی‌حد و حصر شرکت‌ها و ظهور ماشین‌ها، ستون فقرات این فیلم را تشکیل و به کامرون فضای کافی برای نمایش مهارت‌های کارگردانی و جادوی جلوه‌های ویژه‌ی خود می‌دهند. اینها همه در حالی است که یک تعقیب و گریز تماشایی با موتورسیکلت در سراسر لس‌آنجلس و یک پایان خیره‌کننده تضمین می‌کند که ترمیناتور 2 حداقل یک یا دو سطح بالاتر از نسخه قبلی خود قرار دارد.

4. موجود (The Thing)

موجود

  • محصول: 1982
  • کارگردان: جان کارپنتر
  • بازیگران: کرت راسل، ویلفورد بریملی، تی کی کارتر
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10

فیلم ترسناک درجه R جان کارپنتر پس از انتشارش با استقبال خوبی مواجه نشد و بدشانسی آورد که در تابستان 1982 در گیشه کاملا تحت‌الشعاع فیلم‌های محبوبی مانند ای تی (E.T) و ارواح خبیثه (Poltergeist) قرار گرفت. اما زمان با فیلم موجود بسیار مهربان‌تر بود. یک بازسازی نکوهش‌شده از فیلم کلاسیک 1951 با همین نام که توسط هاکس تولید شد و در نهایت یک پایگاه هواداران وفادار به دست آورد و امروزه به عنوان یک اثر برجسته در ژانر وحشت و یک فیلم ثابت روزهای هالووین شناخته می‌شود که هر سال طرفدارانش را به سمت خود جذب می‌کند.

پارانویای جنگ سرد و خفقان در این فیلم سرد و زمستانی با بازی کرت راسل به عنوان یکی از اعضای بدشانس گروهی از محققان آمریکایی غافل که در بیابان یخ‌زده‌ی قطب جنوب به دام افتاده‌اند، به نقطه اوج خود می‌رسد. این گروه باید یک بیگانه تغییرشکل‌دهنده را که به صورت مخفیانه بینشان نفوذ کرده است را از بین ببرند. این فیلم یک اثر فریبنده، ساده و پر از هیجان است و کارپنتر با مهارت آن را می‌سازد تا پاسخگوی انتظارات مخاطبانش باشد و آن‌ها را در هر لحظه به حدس زدن وادار کند. پایان این فیلم یکی از بهترین‌های تاریخ سینما است که تا مدت‌ها بعد از تماشا در ذهنتان باقی خواهد ماند.

5. نیش (The Sting)

نیش

  • محصول: 1974
  • کارگردان: جورج روی هیل
  • بازیگران: پل نیومن، رابرت ردفورد، رابرت شاو
  • امتیاز راتن تومیتوز: 93 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

جورج روی هیل بعد از فیلم پرفروش سال 1969 یعنی بوچ کسیدی و ساندنس کید (Butch Cassidy and the Sundance Kid)، زوج محبوب خود را برای فیلم نیش، یک ماجرای پرشور نوستالژیک دوباره کنار هم قرار داد. این فیلم در گیشه بسیار موفق بود، 7 جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم را به خانه برد و پس از پخش در تلویزیون کابلی 50 سال گذشته، به اندازه هر شاهکار دیگری از آزمون زمان سربلند بیرون آمد.

اگر دوست دارید پل نیومن و رابرت ردفورد را در نقش دو دزد حرفه‌ای در دهه 1930 ببینید که در حال انجام یک سری کلاهبرداری پیچیده برای سرنگون کردن رئیس مافیای بی‌رحم شیکاگو با بازی رابرت شاو هستند، تماشای نیش را نباید از دست بدهید. به نظر سرگرم‌کننده می‌آید، درست است؟ اما اگر تماشای دو غول پرده نقره‌ای که به درستی برای این فیلم انتخاب شده‌اند به نوعی برای تحریک فانتزی شما کافی نیست نگران نباشید، منحنی‌های روایی و پیچ‌وتاب‌های غیرمنتظره به اندازه‌ی کافی وجود دارد تا از تماشای آن لذت ببرید.

6. بیل را بکش (Kill Bill)

بیل را بکش

  • محصول: 2003- 2004
  • کارگردان: کوئنتین تارانتینو
  • بازیگران: اوما تورمن، لوسی لیو، ویویکا ای فاکس
  • امتیاز راتن تومیتوز: 85 از 100 و 84 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10 و 8 از 10

در بین آثار کوئنتین تارانتینو، مدعیان شایسته برای قرار گرفتن در فهرست 10 فیلم سرگرم‌کننده کم نیستند. بیایید صادق باشیم، پالپ فیکشن (Pulp Fiction) یا حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds) می‌توانستند هر کدام بدون ذره‌ای تردید در این فهرست قرار بگیرند. اما این فیلم دو قسمتی با الهام از ووشیا با بازی اوما تورمن به عنوان یک قهرمان شمشیرزن کاتانا است که گوی رقابت را از سایرین می‌رباید.

در مجموعه‌ای که مملو از اشارات و ادای احترام ظریف به بسیاری از بی‌مووی‌های تاریخ سینما است این فیلم خالص‌ترین نمونه توانایی بی‌نظیر تارانتینو در ساخت یک فیلم هنرمندانه است. بخش اول به طور قابل توجهی چارچوب‌دارتر و به طور کلی الهام‌بخش‌تر از دنباله آن احساس می‌شود، اما تماشای کل ماجرای خونین 4 ساعته پشت سر هم ارزش گذشتن از هر برنامه‌ی دیگری را دارد و ظاهرا تنها راه موجود برای تجربه‌ی این فیلم‌ها است.

7. شمال از شمال غربی (North by Northwest)

شمال از شمال غربی

  • محصول: 1959
  • کارگردان: آلفرد هیچکاک
  • بازیگران: کری گرانت، اوا ماری سنت، جیمز میسون
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.3 از 10

آیا این نظر نامحبوبی است که فیلم شمال از شمال غربی درباره مردی به نام مدیسون آونوی با بازی کری گرانت که پس از اشتباه گرفته شدن با یک جاسوس، ناخواسته درگیر یک بازی موش و گربه می‌شود، احتمالا بهترین اثر هیچکاک است؟ در آثار خیره‌کننده استاد تعلیق، گزینه‌های زیادی وجود دارد که در نهایت می‌تواند به صورت شخصی برای هر مخاطبی دسته‌بندی شود.

مثلا می‌توان به راحتی دید که فیلم روانی برنده واضح رای برتر است، در حالی که سرگیجه (Vertigo) با فاصله کمی از رتبه اول در نظرسنجی‌های معتبر قرار می‌گیرد. اما برای ما، از میان بیش از 50 عنوان کارگردانی به نام هیچکاک، شمال از شمال غربی اگر نه بهترین، حداقل سرگرم‌کننده‌ترین و اغواگرانه‌ترین اثر او است. این پرونده اشتباه هویتی دوران جنگ سرد یک نقطه عطف تاثیرگذار در تریلرهای مدرن بوده و صحنه‌های برجسته آن – قطعه گرد و غبار و تعقیب و گریز نهایی کوه راشمور – اکنون به خوبی در فرهنگ عامه جا افتاده‌اند.

8. بزرگ کردن بیبی (Bringing Up Baby)

بزرگ کردن بیبی

  • محصول: 1966
  • کارگردان: هاوارد هاکس
  • بازیگران: کاترین هپبورن، کری گرانت، چارلز راگلز
  • امتیاز راتن تومیتوز: 97 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.8 از 10

چه چیزی سرگرم‌کننده تر از تماشای بهترین فیلم کری گرانت در تمام دوران است؟ در این کمدی بامزه ساخته‌ی هاوارد هاکس در سال 1938، که یکی از ماندگارترین و خنده‌دارترین فیلم‌های عصر طلایی و همچنین دارای بهترین موسیقی سینمایی برای بالا بردن روحیه و شستن غم و اندوه است، باید انتظار دیالوگ‌های سریع و کمدی‌های اسکروبال فراوان را داشته باشید.

بازیابی یک استخوان دایناسور گمشده، تعقیب یک پلنگ فراری و گذراندن شب در زندان، تمام اینها برای دیرینه‌شناس بی‌پروا، دیوید هاکسلی با بازی گرانت، در حالی که انرژی فراوان و عجیب و غریب هپبورن را تحمل می‌کند، یک اتفاق عادی است. بزرگ کردن بیبی خنده‌دار، غیرقابل پیش‌بینی و یک فیلم کلاسیک سرگرم‌کننده و جذاب است که می‌توانید بارها و بارها آن را تماشا کنید.

9. هشت اژدهای جنگنده‌ی قطب (The Eight Diagram Pole Fighter)

هشت اژدهای جنگنده‌ی قطب

  • محصول: 1984
  • کارگردان: لائو کار لیونگ
  • بازیگران: گوردون لیو، الکساندر فو، کارا هوی
  • امتیاز راتن تومیتوز: 86 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 7.4 از 10

استودیوی برادران شاو در اوج مطلق خود، سالانه تعداد نامعقولی فیلم‌های رزمی تولید می‌کردند، تا جایی که تا اواسط دهه 1980 نام آن‌ها بر بیش از هزار فیلم هنگ‌کنگی حک شده بود. اما بینندگان ناآشنا که به دنبال غوطه‌ور شدن در فهرست گسترده‌ی این استودیوی مشهور بودند، مقدمه‌ای بهتر از شاهکار لائو کار لیونگ پیدا نمی‌کردند؛ یک فیلم فوق‌العاده سرگرم‌کننده که شش دانگ حواس مخاطب را درگیر می‌کند و به احتمال زیاد بزرگ‌ترین نمایش بدلکاری و مبارزات هماهنگ را ارائه می‌دهد. تا زمانی که کل این داستان جذاب را نبینید واقعا تمام وسعت سینمای اکشن را تجربه نکرده‌اید.

این فیلم داستان انتقام یک سرباز چینی را بازگو می‌کند که در نبرد با یک ژنرال خیانتکار شکست خورده است. شخصیت اصلی مجبور به عقب‌نشینی به یک معبد بودایی منزوی می‌شود، خود را تمام مدت وقف تبدیل شدن به یک راهب تمام عیار می‌کند، تا کسانی را که به خانواده سلطنتی او ظلم کرده‌اند و پدرش را کشته‌اند، از بین ببرد.

البته به نظر می‌رسد قسمت‌های اصلی داستان در ابتدا طبق استاندارد ژانر پیش می‌روند، اما در بخش‌های اکشن تمام قواعد را زیر پا می‌گذارد. به‌ویژه در طول پایان باشکوه و حیره‌کننده 15 دقیقه‌ای فیلم که یک قطعه بی‌نظیر و حیرت‌انگیز است که تنها بعد از تماشا می‌توان باور کرد که بدون شک یکی از بزرگ‌ترین اوج‌های تمام دوران است.

10. مانتی پیتون و جام مقدس (Monty Python and the Holy Grail)

مانتی پیتون و جام مقدس

  • محصول: 1975
  • کارگردان: تری گیلیام، تری جونز
  • بازیگران: تری جونز، جان کلیز، اریک آیدل
  • امتیاز راتن تومیتوز: 96 از 100
  • امتیاز IMDb به فیلم: 8.2 از 10

مانتی پیتون و جام مقدس با تزریق طعنه‌های انتقادی خود به همه چیز از دگم‌های مذهبی، اسطوره‌سازی قرون وسطایی، فرانسوی‌ها، بریتانیایی‌ها و شوالیه قدیمی، در یک ساعت و نیم به پایان می‌رسد. در ژانری مانند کمدی که فیلم‌ها معمولا سریع‌تر از حد معمول به دست فراموشی سپرده می‌شوند و عناوین قدیمی‌تر ممکن است برای مخاطبان جوان چندان جذابیت نداشته باشند، بازگشت به این اثر هنری دهه 1970 و درک اینکه هنوز هیچ گرد و غباری از زمان بر آن ننشسته، یک شگفتی لذت‌بخش است.

منبع: مایکت

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید