(عکس) 15 فیلم جنگی جنجالی تاریخ سینما

(عکس) 15 فیلم جنگی جنجالی تاریخ سینما

فیلم‌های جنگی هم می‌توانند بحث‌برانگیز باشند. این درگیری‌ها اغلب فراتر از حاشیه‌هایی است که روی پرده، نمایش داده می‌شود، زیرا ممکن است مسائل مربوط به اختلافات بین کشورها و چگونگی و چرایی ساخت فیلم‌ها درمیان باشد. در اینجا جنجالی‌ترین فیلم‌های جنگی ساخته‌شده در تاریخ صنعت سینما را مشاهده می‌کنید.

کد خبر : ۲۰۸۹۶۱
بازدید : ۴۰

فیلم‌های جنگی خواه دقیقا طبق مستندات تاریخی باشند یا نه، همیشه برای مخاطبان سینما جذابیت خاصی دارند. این آثار سینمایی بهترین راه فرار تاریخی برای تماشاگرانی هستند، که به‌دنبال بازآفرینی وقایع گذشته در فیلم‌ها می‌گردند. اگر این یک فیلم جنگی بتواند قانع‌کننده باشد و زندگی کسانی را که بخشی از جنگ‌های خشونت‌آمیز بوده‌اند، به تصویر بکشد، حتی لازم نیست براساس داستان‌ واقعی باشد تا توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

با این اوصاف، فیلم‌های جنگی هم می‌توانند بحث‌برانگیز باشند. این درگیری‌ها اغلب فراتر از حاشیه‌هایی است که روی پرده، نمایش داده می‌شود، زیرا ممکن است مسائل مربوط به اختلافات بین کشورها و چگونگی و چرایی ساخت فیلم‌ها درمیان باشد. در اینجا جنجالی‌ترین فیلم‌های جنگی ساخته‌شده در تاریخ صنعت سینما را مشاهده می‌کنید.

15. نجات سرباز رایان (Saving Private Ryan)

76

  • تاریخ انتشار: 24 جولای 1998
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • ژانر اصلی: اکشن

در نجات سرباز رایان، کاپیتان جان میلر و گردان بازمانده‌اش پس از فرود در ساحل اوماها در طول جنگ جهانی دوم، مأموریتی خاص را بر عهده می‌گیرند. میلر باید هر کاری که لازم است انجام دهد تا سرباز جیمز رایان را به خانه بازگرداند، زیرا تمام خواهر و برادرهایش کشته شده‌اند و مقامات می‌خواهند حداقل یک پسر از خانواده را به خانه نزد مادرش بفرستند.

این فیلم نمادین اسپیلبرگ در سال 1998 به دلیل ترسیم جنگ به این شکل، بحث‌برانگیز شد. سکانس آغازین این فیلم جنگی بازتابی متفاوت و واقع‌گرایانه از اتفاقات جنگ است. اما تماشاگران در آن زمان به دلیل نشان دادن قتل‌عام وحشیانه و واقع‌گرایی زیادی که اسپیلبرگ برای جذب مخاطبان به نسخه خود اضافه کرده‌بود، شوکه شدند.

14. اکنون آخرالزمان (Apocalypse Now)

77

  • تاریخ انتشار: 15 اوت 1979
  • کارگردان: فرانسیس فورد کاپولا
  • ژانر اصلی: درام

در اکنون آخرالزمان، به یک نیروی کهنه‌کار ارتش ایالات‌متحده یک کار بسیار خطرناک محول می‌شود. درحقیقت او باید در طول جنگ در سراسر ویتنام سفر کند، تا یک سرهنگ نیروهای ویژه را که سرکشی کرده و خود را به‌عنوان یک خدا برای مردم محلی معرفی کرده‌است، سرنگون کند. حماسه جنگ فرانسیس فورد کاپولا، یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

اما به چه قیمتی؟ این فیلم جنگی یک تولید فاجعه‌بار داشت، که در آن کارگردان تیم سازنده را تهدید کرد که خودکشی می‌کند، طوفان صحنه‌ها را ویران کرد و برای واقع‌گرایی بیشتر، مصرف موادمخدر در آن عادی بود. همچنین وقتی در فیلم ظلم به حیوانات نشان داده‌شد و گاومیش آسیایی جلوی دوربین سلاخی شد، این اقدام تبدیل به یک حرکت هنری غیرمعقول شد.

13. موضوعات (Threads)

78

  • تاریخ انتشار: 23 سپتامبر 1984
  • کارگردان: مایک جکسون
  • ژانر اصلی: درام

موضوعات شهر شفیلد را در دهه 1970 دنبال می‌کند، که شاهد آغاز جنگ پس از یک حمله اتمی به‌طور غیرمنتظره بر بریتانیای کبیر است و این کشور تلاش می‌کند تا از عواقب بعدی جان سالم به در ببرد. این فیلم از منظر یک مادر مجرد روایت می‌شود که یکی از بازماندگانی است، که تلاش می‌کند آینده‌ای را در زمین بایر باقی‌مانده بیابد.

این فیلم به‌دلیل نمایش واقع‌گرایانه و بی‌حدومرز از پیامدهای هسته‌ای و اثرات طولانی‌مدت آن بحث‌برانگیز است. با توجه به اینکه این اثر اولین بار در یک پخش تلویزیونی نمایش داده‌شد، تصور اینکه تماشاگران در خانه از تصاویر وحشتناکی که در یکی از ناراحت‌کننده‌ترین فیلم‌های تاریخ نمایش داده می‌شود خوشحال باشند، سخت است.

12. ضایعات جنگ (Casualties of War)

79

  • تاریخ انتشار: 18 آگوست 1989
  • کارگردان: برایان دی. پالما
  • ژانر اصلی: درام

فیلم جنگی ضایعات جنگ یک سرباز جنگ ویتنام به نام ماکس اریکسون را دنبال می‌کند، که وقتی متوجه می‌شود که همراهان جوخه‌اش سربازان خوبی نیستند که به کشور خدمت ‌کنند، با یک دوراهی مواجه می‌شود.

وقتی این گروه از مرخصی رفتن محروم می‌شوند، تصمیم می‌گیرند یک دختر بومی ویتنامی را ربوده و درنهایت به جنایتی وحشتناک دست بزنند. فیلم جنگی برایان دی. پالما براساس داستان واقعی حادثه 1966 ساخته شده‌است. این اثر سینمایی یک فیلم بحث‌برانگیز است زیرا، در هنگام نمایش اقدامات ارتش، بی‌رحمانه رفتار می‌کند، مخصوصا صحنه‌هایی که حمله به قربانی ویتنامی را نشان می‌دهد.

11. مردان پشت خورشید (Men Behind the Sun)

80

فیلم جنگی مردان پشت خورشید سربازان ارتش امپراتوری ژاپن را نشان می‌دهد، که اسرای چینی و روسی را در طول جنگ دوم چین و ژاپن، مورد جنایات وحشتناکی قرار می‌دهد. نه تنها زندانیان تحت اسارت ارتش امپراتوری ژاپن تحت‌ شکنجه قرار می‌گیرند، بلکه وحشت آزمایش‌های پزشکی و جنگ‌های بیولوژیکی را هم تجربه می‌کنند.

جنجال پیرامون مردان پشت خورشید بر ارزش فیلم از زمان اکران اولیه آن در کشورهای منتخب غلبه کرد. فیلم تصویری وحشتناک از خشونت را با روایتی ضعیف نشان می‌دهد. این فیلم که متهم به سفارشی بودن است، یکی از آن آثاری است، که کسانی که آنقدر قوی هستند که بتوانند آن را تحمل کنند، احتمالا فقط یک بار آن را خواهند دید.

10. بیا و بنگر (Come and See)

81

  • تاریخ انتشار: ژوییه 1985
  • کارگردان: الم کلیموف
  • ژانر اصلی: درام

در بیا و بنگر، پسر جوانی به نام فلوریا شاهد وحشت‌های جنگ است، و پس از اینکه آلمانی‌ها به آرامی بلاروس را در سال 1943 اشغال می‌کنند، به گروه‌های مقاومت شوروی  می‌پیوندد. بازی الکسی کراوچنکو در نقش فلوریا یکی از بهترین بازی‌های کودک در سینما محسوب می‌شود. این اثر را خیلی از سینمادوستان جذاب‌ترین فیلم ضدجنگی که تا به‌حال ساخته‌ شده‌است، می‌دانند.

تماشای این فیلم ضدجنگ اثر الم کلیموف یکی از آن تجربه‌هایی است، که فراموش کردنش مشکل خواهدبود. این فیلم چگونگی از دست دادن معصومیت را در برابر جنگ ترسیم می‌کند، که تنها با اجراها و جلوه‌های بصری قوی امکان‌پذیر است. جنجالی که درباره فیلم وجود دارد، به‌دلیل تصویر سازش‌ناپذیر جنگ و آوردن وحشت به آن فضا شکل گرفته‌است. این فیلم یک شکست بزرگ در گیشه بود، اما نمی‌توان انکار کرد که بیا و بنگر امروز تا چه اندازه اهمیت دارد.

9. مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies)

82

  • تاریخ انتشار: 26 جولای 1989
  • کارگردان: ایسائو تاکاهاتا
  • ژانر اصلی: انیمه

درمدفن کرم‌های شب‌تاب، سیتا و ستسوکو دو تن از معدود بازماندگان حمله و بمب‌گذاری‌های سربازان آمریکایی در طول جنگ جهانی دوم هستند. مادر این دو کودک می‌میرد و خواهر و برادر مجبور می‌شوند به خانه عمه‌شان که به‌نوعی از وجود آنها خشمگین است، نقل‌مکان کنند. متاسفانه، با کمیاب شدن غذا در شرایط جنگ، همه‌چیز برای آنها بد و بدتر می‌شود.

مدفن کرم‌های شب‌تاب یکی از غمگین‌ترین فیلم‌های استودیو جیبلی تا به همین امروز محسوب می‌شود. این انیمه تماشایی یک فیلم ضدجنگ برجسته است، که از قالب انیمیشن استفاده می‌کند، تا مخاطب را فریب دهد که باور کند نسبت به شخصیت‌هایش مهربان خواهد‌بود. با این‌وجود، فیلم با یک پایان‌بندی دلخراش تمام می‌شود، که شما را به گریه می‌اندازد. اما فیلم دچار حاشیه‌هایی شد که دلیل آن، رویکرد داستان برای نشان دادن مفاهیم دردناک برای کودکان بود.

8. بازی جنگ (The War Game)

83

  • تاریخ انتشار: 1 نوامبر 1965
  • کارگردان: پیتر واتکینز
  • ژانر اصلی: درام

بازی جنگ فیلم جنگی است که بریتانیای کبیر را در انتظار آماده شدن کشورهای قدرتمندتر برای درگیری هسته‌ای نشان می‌دهد. شهروندان بریتانیایی برای یک حمله قریب‌الوقوع آماده می‌شوند، اما هیچ نوع آمادگی برای این شرایط کافی نیست، زیرا عواقب پس از جنگ غیرقابل تصور است. به تصویر کشیدن رویدادهای تاریخی در این فیلم بسیار موثر واقع شده‌است و یکی از ترسناک‌ترین تجربیات سینمای بریتانیا را در دهه 1960 رقم می‌زند.

اگرچه بازی جنگ داستان مشابه فیلم موضوعات را روایت می‌کند، اما بیشتر مردم موضوعات را به‌عنوان فیلمی درباره یک حمله هسته‌ای به یاد می‌آورند. با این‌حال، بازی جنگ رویکردی اساسی‌تر را دنبال می‌کند، که از شر درام خلاص می‌شود و داستانی را ارائه می‌دهد که هدف آن واقع‌گرایی است و نه تحت‌تاثیر قرار دادن مخاطب. نتیجه این رویکر یک فیلم برنده اسکار برای بهترین مستند است که البته این برد آن هم بحث‌برانگیز شده‌است. بازی جنگ بخشی از ناراحت‌کننده‌ترین تصاویری را نشان می‌دهد، که تا به‌حال توسط بی‌بی‌سی نشان داده شده‌است.

7. جنگ داخلی (Civil War)

84

  •  تاریخ انتشار: 12 آوریل 2024
  • کارگردان: الکس گارلند
  • ژانر اصلی: اکشن

جنگ داخلی روزنامه‌نگاران جنگ را دنبال می‌کند، درحالیکه که در نسخه‌ای دیستوپیایی از آمریکا فعالیت می‌کنند. در این روایت یک دولت بسیار جنجالی قصد دارد برای همیشه دیکتاتور باقی بماند. ازطرفی روزنامه‌نگاران قبل از اینکه شورشیان قدرت را در دست بگیرند به واشنگتن می‌روند، تا با رییس‌جمهور خودکامه مصاحبه کنند. این سفر جاده‌ای به سفری آشکار درباره واقعیت پیچیده شکاف اجتماعی کشور تبدیل می‌شود.

این حماسه جنگ 2024 اثر الکس گارلند، یک فیلم تفرقه‌انگیز بود، که مردم یا آن را دوست داشتند یا از آن متنفر بودند. حد وسطی برای مقبولیت این اثر سینمایی وجود نداشت. بسیاری از مخاطبان از گارلند انتقاد کردند که آرمان خود را با ساختن یک فیلم به‌شدت سیاسی که قرار بود غیرسیاسی باشد، از دست داده‌است. گفتمان رسانه‌های اجتماعی که در آن همه نظرات خود را درباره فیلم به‌اشتراک می‌گذاشتند، بسیار پر سر‌وصدا و جنجالی بود.

6. جانوران بدون کشور (Beasts of No Nation)

85

  • تاریخ انتشار: 11 سپتامبر 2015
  • کارگردان: کری فوکوناگا
  • ژانر اصلی: درام

جانوران بدون کشور داستان آگو، پسر جوانی است، که در غرب آفریقا زندگی می‌کند و پس از یورش شورشیان نظامی به روستا، از خانواده‌اش جدا می‌شود. در نهایت، آگو نمی‌تواند فرار کند و توسط شبه‌نظامیان دستگیر می‌شود. آنها او را به یک سرباز جوان تبدیل می‌کنند که وقتی مجبور به کشتن می‌شود، معصومیتش از بین می‌رود.

اقتباس کری فوکوناگا از رمانی به همین نام اثر اوزادینما آیوالا یک فیلم بسیار منسجم است، که به شما اجازه استراحت نمی‌دهد. این اثر سینمایی جذاب در به تصویر کشیدن جنگ، کودک‌آزاری، و دیگر جنبه‌های خشونت‌آمیز یک درگیری نظامی که متاسفانه بیش‌ازحد واقعی است، تهاجمی عمل می‌کند.

حاشیه‌های این فیلم درباره این موضوع بود که روی یک سرباز کودک تمرکز می‌کند، که مجبور به پیوستن به یک سازمان جنایی می‌شود و فیلم های زیادی وجود ندارد که این موضوع را با این میزان از صراحت نشان دهد.

5. لاک‌پشت‌ها هم می‌توانند پرواز کنند (Turtles Can Fly)

86

  • تاریخ انتشار: ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۴
  • کارگردان: بهمن قبادی
  • ژانر اصلی: درام

لاک‌پشت‌ها هم می‌توانند پرواز کنند، داستان گروهی از کودکان پناهنده را روایت می‌کند، که در یک اردوگاه کردنشین زندگی می‌کنند. آنها منتظر می‌مانند تا نیروهای آمریکایی وارد شوند و درنهایت به عراق حمله کنند. یکی از آنها آنتن ماهواره نصب می‌کند و به او کاک ستلایت می‌گویند. او یک پسر 13 ساله انگلیسی‌زبان است، که در یک زمین بایر و شرایط سخت عاشق دختر اشتباهی می‌شود.

شخصیت کاک ستلایت تجربه‌ای جذاب را ارائه می‌کند، که اثری عاطفی بر روی هر کسی که تماشایش کند باقی می‌گذارد. بازی‌های بچه‌ها در این فیلم جنگی فوق‌العاده است و فیلم هرگز سعی نمی‌کند، چیزی باشد که نیست. این فیلم تصویری وحشیانه از واقعیت اردوگاه پناهندگان است، که از چشمان کودکی دیده می‌شود که متاسفانه هیچ پایان خوشی نخواهددید. نتیجه‌گیری فیلم بسیار صادقانه است و درباره تهاجم آمریکا نظر خود را دارد.

 4. پرنده رنگین (The Painted Bird)

87

 

  • تاریخ انتشار: 12 سپتامبر 2019
  • کارگردان: واتسلاو مارهول
  • ژانر اصلی: درام

پرنده رنگین داستان پسری را تعریف می‌کند که در اروپای جنگ‌زده در طول جنگ جهانی دوم زندگی می‌کند. این پسر پس از مرگ عمه‌اش و تنها ماندن او، مجبور می‌شود به کشوری آشفته برود، که در آن قوانین فقط پیشنهاد می‌شوند و تباهی نوع بشر در بدترین حالت خود قرار دارد. این فیلم یکی از تلخ‌ترین آثار سینمای مدرن است. پرنده رنگین محصولی بین‌المللی بین جمهوری چک، اسلواکی و اوکراین است.

این اثر آنقدر خشن است، که وقتی در جشنواره‌های فیلم نمایش داده می‌شد، مخاطبان تا مدت‌ها درگیرش بودند و بحث‌های شدیدی درباره‌اش به راه می‌افتاد. حاشیه‌های این فیلم درباره این بود که تجربه پسر در برخورد با وحشت جنگ و هیولاهایی که در درگیری از هر طرف ظاهر می‌شوند، بسیار خشن است. بینندگانی که حساس هستند باید در تماشای این فیلم احتیاط کنند.

3. فهرست شیندلر (Schindler’s List)

88

  • تاریخ انتشار: 30 نوامبر 1993
  • کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • ژانر اصلی: زندگینامه

فهرست شیندلر پیشروی رایش سوم را در اروپا دنبال می‌کند، زیرا جنگ جهانی دوم دراماتیک‌ترین و خشن‌ترین صحنه‌ها را رقم می‌زند. قوم یهود در اردوگاه‌های کار اجباری تحت شکنجه و آزار قرار دارند. یکی از نازی‌ها از موقعیت خود استفاده کرده و تا آنجا که می‌تواند یهودیان را برای کار در کارخانه خود استخدام می‌کند، فقط برای این منظور که به آنها اجازه ‌دهد از مرگ حتمی به دست یک افسر نازی بی‌رحم، جان سالم به در ببرند.

فهرست شیندلر یکی از دو فیلم برجسته اسپیلبرگ در جنگ جهانی دوم و یک تجربه سینمایی غم‌انگیز است، که نیت واقعی برنامه نازی‌ها را از طریق شخصیت‌های شرور به خوبی نشان می‌دهد. این فیلم درباره نیهیلیسم تخریب روحیه زندانیان یهودی است. به دلیل رئالیسم و ​​سبک خاص اسپیلبرگ در فیلمسازی، فهرست شیندلر به یک فیلم جنجالی تبدیل شد.

2. شکارچی گوزن (The Deer Hunter)

89

  • تاریخ انتشار: 9 مارس 1978
  • کارگردان: مایکل چیمینو
  • ژانر اصلی: درام

شکارچی گوزن اثر مایکل چیمینو سه دوست را دنبال می‌کند که در طول جنگ در ویتنام مستقر می‌شوند. پس از دستگیر شدن، این سه نفر در معرض یک بازی وحشتناک از نوع رولت روسی قرار می‌گیرند، اما در نهایت، آنها فرار می‌کنند. مشکل این است که این تجربه یک زخم عاطفی عمیق است که نیک، استیون و مایک هرگز از آن بهبود نخواهندیافت.

شکارچی گوزن نگاهی اجمالی به تأثیرات روانی جنگ دارد. این فیلم جنگی بحث‌برانگیز است زیرا اثرات واقعی جنگ را در دوران پس از آن نشان می‌دهد و نه در طول درگیری. شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند که کسانی که زنده ماندند می‌توانند از اول شروع کنند، حتی اگر جنگ را باخته باشند. اما سکانس‌های تاثیرگذار این فیلم نشان می‌دهد این باور اشتباه است.

1. پیروزی اراده (Triumph of the Will)

90

  • تاریخ انتشار: ۲۸ مارس ۱۹۳۵
  • کارگردان: لنی ریفنشتال
  • ژانر اصلی: درام

پیروزی اراده یک فیلم تبلیغاتی درباره نازی است، که در سال 1935 در زمان به قدرت رسیدن آدولف هیتلر ساخته شد. درحقیقت جوزف گوبلز، تبلیغ‌کننده اصلی فکر می‌کرد استفاده از سینما برای دستیابی به جمعیت اروپا کافی است، تا آنها را به قدرت و برتری نازی‌ها متعهد کند. پیروزی اراده به‌عنوان یک اثر سینمایی، یک دستاورد برجسته است، حتی اگر ارزش‌های وحشتناک و نفرت‌انگیزی را در خود جای دهد.

فیلم را باید در چارچوب یک درس تاریخی دید. دستاورد لنی ریفنشتال در ترویج حزب نازی به‌عنوان یک امپراتوری بالقوه در بحبوحه جنگ جهانی دوم با سطحی از مهارت همراه است، که هرگز در هیچ فعالیت تبلیغاتی دیگری دیده نشده‌است. دلیل بحث‌برانگیز بودن این فیلم کاملا واضح است، زیرا از به قدرت رسیدن رایش سوم در اروپا حمایت می‌کند.

منبع: مایکت

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید